Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: allt-om-lågkolhydratkost
Läst 5239 ggr
Lottar8
0

Vad sägs om det här?

Har Lars på Familjeliv rätt?

Lotta71 skrev 2008-08-26 21:34:36 följande:
Ett tips som är värt alltGlad Kolla på LCHF så får ni se nåt spännande! Att äta fett, inte banta alls o gå ner mycket i vikt O må som en prinsessa! Kram på er alla!

Detta fick jag som svar:

Jag vill passa på att varna lite för VLCD-dieter som den där. Så fort någon diet talar om att eliminera en makronutrient till mkt stor utsträckning ur kosten bör man tänka sig för både en och två gånger. Det är ju en väldigt onaturlig sak att göra med sin kropp.

Att slopa kolisarna är ju något kroppsbyggare gjort i evigheter för att se till att bli rippade för sin show. Men det är ingenting som är nyttigt i det långa loppet. På dieter med väldigt lite kolhydrater kommer kroppen att börja bryta ner musklerna för att sno glykogenet och bryta ner deras protein, såväl som mkt av det protein man får i sig, till kolhydrater. En process som är välkänd för att producera rätt mkt kväve, vilket förstås i en kropp som består av mest väte leder till mkt ammoniak i blodet. Ammoniak är ett gift, och njurarna kan hantera det om man dricker riktigt mkt vatten, men frågan är hur länge man vill utsätta njurarna för den pressen?

Och vad skall man göra när det gått något år och muskelmassan är helt nedbruten, med sänkt ämnesomsättning som följd?

Vad som gäller är att stadigt program av gedigen träning och balanserad kost som innehåller alla makronutrienter, rejält med protein, och inte är alltför kolhydratsrik eller rik på mättat fett. Det tar längre tid att gå ner i vikt, men fysiken kommer vara mycket bättre i det långa loppet.

Vad säger ni om detta?

missaz
0

Klart han inte har!!!! Visst; tar man bort kolhydrater och nästan bara äter protein är det inte bra, men vi ersätter ju kolisar med fett som är vårt bränsle! Vi bryter INTE ner protein och alltså muskler genom denna kost!!! Att slopa kolisar är föresten inget som kroppsbyggare gjort i evigheter; de äter MER protein än genomsnittet, men skippar kolisar gör de INTE! De äter MYCKET protein och en hel del kolisar samt INGET fett inför tävlingar för att deffa. SÅ är det kan du hälsa denne Lars!

missaz
0

Glömde tillägga; ser man till att äta tillräckligt med fett och protein så inte bara behåller man sin muskelmassa; man bygger muskler mycket enkelt också! (UTAN kolhydrater!!!)

Magica1970
0

Att bara dra ner på kolhydrater utan att öka fettintaget är ingen höjdare och jag tror inte en kroppsbyggare äter mer fett för att kompensera den minskade mängden kolhydrater. Larsa svarar på ett påstående som aldrig har påståtts; du rekommenderar lågkolhydrat/högfett och inte lågkolhydrat.

Aniara4
0

Jag vill också varna för VLCD-dieter eftersom det står för "very low calorie diet", dvs svält, och på såna bryter man mycket riktigt ner musklerna i brist på annat bränsle. Men vi lider ingen energibrist och brukar i regel bygga muskler snarare än att bryta ner dem. Och det där med mättat fett orkar man ju inte ens kommentera längre.

Lars är ute och cyklar.

Lottar8
0

#4 Haha, jag såg inte att det stod VLCD!! Men han har ju svarat på mitt inlägg, så jag antar att han syftar på LCHF.

Aniara4
0

#5 Eller så pratar han om VLCD och tror att du gör det också, eftersom han inte har en aning om vad LCHF är, eller blandar åtminstone ihop de två. Vilket skulle kunna förklara åtminstone delar av hans felaktiga påståenden.

Eremitha
0

Denne Lars har skrivit ett mycket okunnigt svar. I flera avseenden! Trist om någon som läser tror att det finns någon substans i det.

Fair Winds and Following Seas!

mikaelj
0

Lottar8, har du kommenterat igen på Familjeliv?

Lottar8
0

#8 Ja, det har jag. Men han är utloggad. Antar att han har läst fel o trott VLCD i o med att det var i en tråd om bantningspiller.

Kikade in i den tråden för att tipsa om LCHF, tänk att äta bantningspiller. Stackars människorRynkar på näsan

Pasi
0

Om han har rätt så måste jag vara väldigt muskellös….konstigt att min spegelbild visar nåt helt annat!?Skrattande
Och dessutom död enligt dietister!?
Jag skulle vilja träffa både Lars och dietisterna som säger att man dör inom 2 år på LCHF….skulle vilja se deras reaktion.

Lottar8
0

#10 Cool Haha, ja,det hade inte varit en vacker syn! Både muskellös o dödSkrattande

missaz
0

Ett vackert lik då i alla fall.. *S*

egalia
0

Ehhh,,, hallå! Kan nån förklara för en äkta blondin vad VLCD betyder??? *S*

Lottar8
0

Very Low Calorie Diet

O jag är blekt blondinCool

egalia
0

Jag är brunett,,, men enbart på utsidan! *fnissar*

Tackar för upplysningen! *L*

Lottar8
0

Alltså, vad är detta!

Lotta71 skrev 2008-08-27 21:03:50 följande:
Antar att du har läst lite fel, Lage! Jag skrev LCHF, inte VLCD!

O detta svar får manFörvånad

Här har inte lästs fel ;J. Och jag besökte givetvis sidan du länkade till. LCHF identifierade jag ruskigt snabbt som en VLCD-diet. Det står för Very Low Carb Diet.

Det finns en uppsjö av dessa och människor som vill gå ner i vikt, och är ointresserade av att bygga upp en gediget bra fysik, skriver över all världens internetforum och lovprisar dieterna. All min kritik kvarstår givetvis. Den bygger på opartiska experter såväl som personliga erfarenheter och lite hederligt sunt förnuft.

Lottar8
0

VLCD tror han betyder Very Low CARB Diet! Nu struntar jag i honom! Men det är så irriterande när han tror han kan allt, o så har han ingen aning vad han pratar om…

mikaelj
0

Skoj, han är ensam om att expandera VLCD till Very Low Carb Diet. Men hans argument måste väl fortfarande gälla?

Du kan peka honom på det vad jag äter en typisk dag då jag tränar intensivt (styrka och kondition) minst en timme ("man får ingen uthållighet"). Utöver det arbetar jag med min exjobbsrapport ("man blir dum"):

• frukost: äggröra på 3 ägg, ½ dl grädde, 100g fetast
  • lunch: burgare på 200g 20%-ig blandfärs, ½ dl creme fraiche, 100g fetaost
  • middag: samma som lunch
  • kvällsmat: 1 dl 10%-ig yoghurt, 1 dl keso, 0,5 dl sesamfrön
  • utspritt över dagen: 3 dl mjölk, 0,5 dl grädde
missaz
0

#16; Haha! För  för very low carb diet, det står för very low calorie diet! Det bör ALLA veta som utger sig för att ha någon kost-koll!

Sedan tror jag att du måste få honom att fatta att denna diet INTE bryter ner kroppen; bryter ner muskelmassa gör man bara om man enbart har protein att ta av; vi har ju fett i LCHF!

Sedan att han påstår att hans kritik bygger på "opartiska experter"… Tillåt mig asgarva!!!!!!! Eller kanske storgråta, jag vet inte vad som passar bäst. Jo, för SLV och diverse dietister är ju ooootroligt opartiska, eller…?

"Sunt förnuft" sedan, vilket är DET sunda förnuftet??? Att vi behöver socker i vår kropp för att fungera???? ALLA och jag menar ALLA kolhydrater är uppbyggda av olika monosackarider, dvs olika sorters socker! Vad ska vi med detta när kroppen kan gå på fett som dessutom inte riskerar att ge övervikt och som HJÄLPER kroppen att bygga sun muskulatur???

BLÄÄÄ säger jag om denne man, han kan ju åtminstone läsa på lite innan han kommer med totala oriktigheter! Trodde han att fett och speciellt då mättat fett var skadligt i stora doser (som så många andra tror) skulle jag inte bli så upprörd som jag blir nu, men han går ju in på ämnen han inte har NÅGON som hellst koll på!!! INGEN näringsexpert som vet hur fett, kolhydrat och protein fungerar i kroppen skulle påstå att muskler bryts ner av att byta ut kolh. mot fett, de kan däremot varna för det av andra okunniga orsaker, men det är en annan femma…..

Lottar8
0

Nä, jag håller med er! Jag har försökt förklara men nu får han leva i sin lilla illusion om att han är expert på diverse områdenGlad

Vissa människor kan verkligen gå en på nerverna! Som väl är har man inga sådana i sin direkta omgivning, för de blir genast bortsorterade… Såvida man inte har oturen att vara släktCool

ebet
0

Jag tror att alla som inte är läskunniga värvas till att ge kostråd åt andra. Håller med, jag vet inte om man ska bli arg, eller gråta.

missaz
0

Lottar8; Ja, fast det är ju ganska skönt att slå en besserwisser med totala kunskapsbrister på fingrarna tycker jag iaf! Oskyldig

Maybelline
0

#22 Tyvärr berkar ju detta vara en sådan som inte ens märker hur mycket man än slår då han lever kvar i sin bubbla. Men förhoppningsvis läser andra som har bättre koll på vad VLCD vad han skriver och kan sedan sortera bort honom som någon med noll koll.

Lottar8
0

#22 Jo, det kan ju iof vara roligt iblan, men det beror lite på hur de är. O denna människan är ingen jag orkar lägga mer tid påObestämd

missaz
0

Maybelline; jo, vissa människor är ju otroligt dogmatiska och vägrar lyssna vilka argument man än lägger fram! Får hoppas att ingen lyssnar på honom…

Lottar8; nej, då ska du bara strunta i honom. En dumskalle kommer ju att förbli en dumskalle tills han/hon bestämmer sig för att använda hjärnan, det kan man inte göra åt dem tyvärr….

Lottar8
0

NU har jag hittat en annan person som gör mig förbryllad! Han kallar sig själv kostexpert, o har mycket åsikter om LCHF.

Du är välkommen att fråga om det du vill.
Det tokiga är, att vissa tror att grönsaker bör
uteslutas, för att minska kolhydratsintaget.
I själva verket är det så här, att om du bara minskar
kolhydraterna i kostcirkeln (potatis, ris, bröd etc)
så får du igång fettförbränningen.
Dessutom är det inte alla som kan hantera denna kost
på rätt sätt. Detta ska vara en recepttråd, men jag blir så
arg, då grönsaker förbjuds i kosten. De intagen kan främja
din viktnedgång!

Biggest Loosers Pauline äter ca 500 gram grönsaker varje dag och kan du tänka dig. Hon äter tomat/tomatpuré också!

Den som avstår från grönsaker är bara okunnig!

Ja, tomaten är en frukt och är nästan helt kolhydratslös:

Näringsvärden, per 100 g: Energi 20 kcal/83 kJ, Vatten 93 g, Protein 0,9 g, Fett 0,1 g, Kolhydrater 3,7 g varav Kostfiber 1,4 g, Kalium 210 mg, C-vitamin 20 mg.

Dessutom innehåller tomaten väl så nyttiga näringsämnen.
Tomatpuré och krossade tomater är bra tillval i kosten.

Men som sagt, att strypa hela ditt kolhydratsintag genom att avstå grönsaker (och tomaten) gör inte det bättre på sikt i viktnedgång. 500 gram av olika grönsaker (och tomater) per dag
är bara bra för dig.

Magica1970
0

Grönsaker inte nödvändigt för att du ska få i dig vitaminer och mineraler. Om grönsaker nu främjar viktnedgång så undrar jag hur det kan komma sig att notoriska salladsätare blir tjockare och tjockare.

Det är fettet som främjar viktnedgång. Grönsaker har du för att ge lite färg åt maten om du vill det eller öka variationsmöjligheterna, men gärna uppfettat med smör, olivolja eller mayo. Prova att äta dig mätt på tomat.

Vi får ha överseende med kolhydratfrossarna - hjulet snurrar, men hamstern är död …

Lottar8
0

Vi får ha överseende med kolhydratfrossarna - hjulet snurrar, men hamstern är död …

Det var kulSkrattande

Jo, jag tror ju oxå som du….

mikaelj
0

Min uppfattning från metastudier:

Ägg allt du behöver (om möjligt lite för mycket av de fettlösliga A- och D-vitaminerna) utöver C-vitamin.  Jag hörde nå't om att man borde få i sig 60mg C-vitamin om dagen, så om du tuggar i dig 25g röd paprika om dagen (= 1-2 g kolhydrater) behöver du inte oroa dig. Om du inte är vegetarian, så innehåller rött kött mycket järn, så brist på det lär du inte heller få.

missaz
0

#29; hemjärnet från kött tas dessutom upp lätt av kroppen; 15-35% tas upp) till skillnad från det oorgganiska järnet i vegetabilier där endast 2-20% tas upp av kroppen. Animaliskt järn behövs alltså inte i samma mängd för att ge samma effekt.

mikaelj
0

#30: Har du några siffror på hur mycket gjutjärnspannor/-grytor bidrar?

missaz
0

mikaelj; Nej, tyvärr… Men använder man något som sänker ph-värdet (tex tomat, ättika, citron osv) tillsammans med maten man lagar i en järngryta ökar upptaget av järn till maten.

intressant
0

vi vet mer än Lars hahahahhah

Vilka är de oändliga möjligheterna?

Vad mer är möjligt än uppgivenhet,värdelöshet?

Zepp
0

Är det någon som vet var det däringa mantrat med 500 gram "fruktogrönt" per dag kommer ifrån?

Han är nog ensam i hela världen att kalla VLCD för en lågkolhydratdiet!

Ketogena dieter är iallafall det vetenskapliga namnet!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Pasi
0

Uttrycket LCD används ibland i studier för just Low Carb Diet…så där är han faktiskt inte helt ute och cyklar…..även om man i de flesta andra sammanhang förknippar det med Low Calori Diet.Glad
Men de blandar friskt med vilken beteckning de tycker är trevligast - FD (Fat Diet), HF (High Fat), VLCKD (Very Low Carb Ketogenic Diet) osv…..Tungan ute

missaz
0

Pasi; Kärt barn har många namn. Flört

Jennix
0

#26  Det finns ett uttryck "fettet ska brinna i kolhydraternas låga" vilket, tror jag iallafall, innebär att man ska äta en mängd kolhydrater i form av grönsaker för att kroppen ska reagera.

Jag kan själv inte säga om det är sant eller inte, utan att man får prova sig fram. För min del funkar det med att äta sallad och grönsaker, för andra inte. Och jag vet att det funnits fall där vissa går ner MER i vikt om dom äter grönt än om dom äter fakir.

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

silverman71
0

OT ;)

#28 "Hjulet snurrar men hamstern är död !" *asgarvar*

Den snor jag från dig *L*

Magica1970
0

#38 Den kan jag inte ta cred för, men varsågod. Hörde fler på radio igår: Två knivar saknas i stället, några indianer har lämnat tippin. Och den gamla klassikern: inte alla hästar hemma Glad

Aniara4
0

Ljuset är tänt men ingen är hemma. Hissen går inte ända upp. Two sandwiches short of a picnic.

Det finns många…

Pasi
0

#0 - Kanske du bör skicka lite info till Lars om hur kroppen hanterar glukosbrist genom ketosis och glukoneogenesis - länk.

Och att kosten snarare ger muskeltillväxt än muskelförtvining som han påstår, länk:

The perception that the VLCARB leads to progressive loss of muscle protein apparently comes from the poorly controlled "Turkey Study" published in the New England Journal of Medicine in 1980 [12]. The authors of this study reported that the protein-only diet subjects were losing nitrogen yet gaining potassium. As pointed out by Phinney [13,14], however, potassium and nitrogen losses are closely related, as they are both contained in lean tissue. This anomaly occurred because the authors assumed the potassium intake of their subjects was based upon handbook values for raw turkey, but half of this potassium was being discarded in the unconsumed broth. Deprived of potassium, these subjects were unable to benefit from dietary protein and thus lost muscle mass [14].

….it appears, from most literature studied, that a VLCARB is, if anything, protective against muscle protein catabolism during energy restriction, provided that it contains adequate amounts of protein.

Där får han nåt att tugga på!Cool

Pasi
0

#37 Nå…påståendet har inget med grönsaker att göra utan är en feltolkning av hur kroppen funkar.
Manninen skriver (ursäkta om det är långt…men jag tyckte det var intressant att få med hela):Glad

It has been claimed that carbohydrates serve as a primer for fat catabolism ("fats burn in a carbohydrate flame"). However, as pointed out by Robergs and Roberts [22], this is an incorrect contention. In skeletal muscle, fat certainly does not burn in a carbohydrate flame, as skeletal muscle does not have sufficient quantities of the enzymes to convert glycolytic intermediates into molecules that can be transported into the mitochondria to supplement citric acid cycle intermediates. Further, the production of acetoacyl CoA, a substrate of ketone body formation, can occur only in the liver and thus does not apply to skeletal muscle metabolism. Human skeletal muscle can oxidize at least seven amino acids: leucine, isoleucine, valine, glutamate, asparagine, aspartate and alanine. Of these amino acids, however, oxidation of only the branched chain amino acids (leucine, isoleucine and valine) appears to be increased during catabolic states such as exercise.

When muscle glycogen and blood glucose concentrations are low, the incorporation of the carbon skeletons from amino acids into the citric acid cycle is important for maintaining the concentrations of the intermediates, and therefore a high rate of mitochondrial respiration. Thus, both muscle fat and carbohydrate burn in an amino acid flame. As discussed by Robergs and Roberts [22], amino acid catabolism during exercise is important for three reasons: 1) for free energy during exercise to fuel muscle contraction; 2) to increase concentrations of citric acid cycle intermediates and therefore support carbohydrate and lipid catabolism; and 3) to serve as gluconeogenic precursors. It has also been claimed that carbohydrate provides the only macronutrient substrate whose stored energy generates ATP non-aerobically. This is not the case, however, since several studies have shown that amino acid catabolism also provides a source of anaerobic energy production [23], Aspartate, for example, can be fermented to succinate or propionate [24]. Interestingly, Ivy et al. [25] and Saunders et al. [26], reported that the addition of protein to a carbohydrate supplement enhanced endurance performance above that which occurred with carbohydrate alone.

Lottar8
0

Tack Pasi, jag ska sticka det under näsan på honomFlört