Teälskare
Dricker mycket te men vill gärna söta det med något. Helt fel, kanske.Är det någon som kan ge råd ?Vill helst inte ta sötningsmedel.

jag fick tipset att ha i kokosfett och då blir det faktiskt en lite rundare och sötare smak…

Det är inte fel att ha grädde i te faktiskt, i små mängder då eftersom grädde snabbt ackumulerar många kolhydrater.
Jag dricker också mängder med te. Förut ville jag alltid ha sötat. Helst med honung (honung är mitt knark). Iaf, man kan vänja sig av med att vilja ha sötat. Gjorde en efterrätt igår helt utan socker. Åt och tyckte det var jättegott men insåg att vilken sockerknarkare som helst skulle tycka att det bara var beskt och osött.
Vande mig av med sötat te när jag viktväktade för några år sedan. Honungen drog points jag tyckte var onödiga… första veckan eller två var teet ganska otrevligt, men sen vande jag mig och efter några månader började teet smaka mer!
Så… prova att trappa ner på sötandet. Prova smaksatta teer, t ex fruktte som i sig innehåller lite fruktsocker.

Har du fundert på stevia (googla för återförsäljare). Stevia är en sydamerikansk ört, 300 ggr sötare än socker. Eller citron kanske, för att få en lite friskare smak.
Tack för råden. Det verkar ju inte helt omöjligt att få det lite sötare.
Ta grönt te, det var iaf lättare för mig att dricka än svart när jag slutade med socker och sötning.
yogi-te ,typ lakrits eller choko smakar naturligt sött, finns på hälsokost.
Prova gärna Rooibus-te, rött afrikanskt te. Det finns i lösvikt på dom flesta mataffärer i Te-dagsstället. Det finns ett som är smaksatt med vanilj som är såååå gott! Koffeinfritt så det går att hälla i sig sent på kvällen och ska tydligen innehålla en massa viktiga mineraler. Jag dricker det med kokosfett och grädde, mmmm.

prövade mitt kokoste(som knappt smakat kokos enligt mig) med grädde en dag, jag som annars vägrat ha grädde eller mjölk i te't, bara socker eller honung.
men jag lovar, kokoste't smakade MYCKET godare med grädde än utan.. det var som om grädden förstärkte smaken, inte bara doften luktade kokos, den smakade nu kokos också..
#8 Fett är smakbärare
.

Rooiboste med blåbär är underbart. Man behöver ingenting i det, tyckte jag tillomed som sockerknarkare!
Friggs har det, så det finns i de flesta affärer.
#0, Om teet är för beskt utan något sött i så tillagar du det på fel sätt. Antagligen för lång tillagningstid.
Har du löv i sil (ännu bättre blir det om bladen får ligga fritt i vattenet i t.ex. en tekanna, så häller du igenom silen när du häller upp i muggen) så låt det vara i max 4 minuter. För te-påse ska inte tepåsen vara i mer än 1-2 minuter. (tiderna gäller för svart te, grönt te har andra tider).
Dom beska smakerna framkommer efter en viss tidpunkt, tricket är att få ur bladen ur vattnet efter den goda smaken har dragits ut bladen men före den börjar dra ur den beska smaken. Den tiden är olika beroende på storleken på bladen (ju mindre blad desto kortare tid, därför är tiden som kortast för te-påsar, där bladen har smulats ihop till damm).
Vill du ha starkare te så ta större mängd teblad istället för att ha i bladen längre, så får du mer av den goda te-smaken utan att få något av det beska.
Om man nu måste ha något i så är väl grädde ett hyffsat alternativ.

Efter denna detaljerade te diskussionen så, ska jag sätta på lite skånerost…