Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 3358 ggr
Hemsken
0

"Expertfrågor"

Jag har några frågor till er som kan:

1. Jag gick och köpte en Atkins bar för att se hur de smakar. Tydligen kan man äta sådana (även om det är dumt med sötningsmedel) och någon gång kan det vara gott till kaffet. Läser man innehållsförteckningen står det att den innehåller 18 kolhydrater (!). Blev lite ställd först - sedan läste jag på förpackningen att om man äter enl. Atkins så ska man bara räkna nettokolhydrater (eller nåt sånt) = 2 kolhydrater. Hur kan det komma sig? Hur fungerar detta?

2. Om man skulle vilja äta något kolhydratrikt vid ett tillfälle - ska man äta det separat eller kan man lika gärna äta det tillsammans med fett? Har kolhydraterna endast en "direkt verkan" när det gäller höjning av blodsocker, insulin och därmed inlagring av fett? Om man efter kolhydratmåltiden väntar tills man är hungrig igen och först då äter fet mat som vanligt - är det ofarligt för vikten då? Varför jag frågar beror på att jag har en son som är lite överviktig. Försöker minska ner kolhydrater så gott det går men i skolan äter han ju som vanligt. Hur påverkar det hans vikt om jag dels ökar fettet hemma samtidigt som han äter kolhydrater i skolan? Man vet ju att en kost med både högt kolhydratinnehåll och högt fettinnehåll ökar vikten. Eftersom han äter kolhydraterna separat så att säga, spelar det kanske ingen roll? 

3. När man äter LCHF-kost så ställer ju kroppen om sig efter ett tag och man mår bra på kosten. Men om man får ett återfall under en helg t ex, måste kroppen börja om igen från början då med omställningen? Eller gäller fettdriften fortfarande? Hur länge/ofta kan man kolhydratfuska utan att kroppen glömmer fettdriften?

Jag kan förresten tillägga att jag efter en månad på LCHF-kost fick en svacka och åt lite bröd och annat under… ca fyra dagar eller nåt. Men det kändes inte som om jag fick börja om igen efter det. Jag räknar fortfarande min startdag 1 juli som den dagen jag började med LCHF - trots fusket efter en månad. 

Ska bli jätteintressant att se om någon har några svar åt mig! Eller kommentarer bara…

Margareta
0

Jag varar på 1:an…

Atkins är ett amerikanskt företag. Därför räknar de på amerikanska och det är inte på samma sätt som vi gör.

Vi räknar "nettocarbs" i Sverige dvs det som skall räknas bort (=fibrer) är redan borta i våra svenska beräkningar på livsmedel.

Numer pensionär i Nynäshamn

Hemsken
0

Tack, tack! Det var snabbt svar må jag säga!

Jaså det är så det fungerar - då är det ingen fara att någon enstaka gång ta till en Atkins bar.

Pasi
0

2. Olika teorier om det.
Många menar att det gör minst skada om man inte blandar in fett.
Medans andra anser att det då höjer blodsockret mer och därmed insulinet mer.

Jag hör till skara Nr 2…..äter man det med fett så går det ut långsammare i kroppen och blodsockret höjs mer balanserat (som låg-GI) och skapar därför mindre problem.
Utan fett så höjs blodsockret kraftigt och man får kraftigare rekyl vilket resulterar i högre kortisol (stresshormon. med lång halveringstid. Dessutom gör det högre blodsockret att mer socker trycks in i fettcellerna och kanske sitter där och väntar/lurpassar på fettet som kommer vid nästa måltid (kastar sig över det och spärrar in det i cellen).

3. Omställningperioden varierar från person till person. Själv märker jag att det tar nåt dygn innan kroppen är i balans igen. Fast jag får inga omställningsproblem som jag fick då jag bytte kost.

Pasi
0

Kan tilläga på fråga 2 att på den tiden vi åt runt 40% kolhydrater och 40% fett så var väldigt få feta.
När man äter stora mängder kolhydrater, och har fulla glykogendepåer, så omvandlas en stor andel av kolhydraterna till fett…så fördelningen kan bli samma i slutändan som i fallet strax över med den skillnaden att insulinet är skyhögt mycket högre.

magma
0

…ännu ett tillägg på nr 2…Tungan ute

Du frågade:"Hur påverkar det hans vikt om jag dels ökar fettet hemma samtidigt som han äter kolhydrater i skolan? Man vet ju att en kost med både högt kolhydratinnehåll och högt fettinnehåll ökar vikten. Eftersom han äter kolhydraterna separat så att säga, spelar det kanske ingen roll?"

Jag tolkar det så att du undrar om kroppen kan lagra fett om måltiden är fettsnål, dvs om "inget"  fett tillförs via maten. Alltid när blodsockret (bs) höjs så frisätts insulin i varierande mängd beroende på hur mycket och hur snabbt bs höjs. För att sänka bs så fungerar insulinet som en slags dörröppnare in till fettcellen som lagrar glukosen i fettcellerna som fett, för att ha möjlighet att få bort glukosen ur blodet och sänka bs. Alltså så spelar det ingen roll om du inte äter något fett alls vid måltiden, det primära är hur högt bs man får och hur mycket insulin som finns i blodet.

Personligen har jag inställningen att en måltid med kolhydrater i form av "tallriksmodellen" (dvs kolhydraterna är i rimlig mängd i form av potatis, bröd, ris etc och inte en stor påse godis, popcorn etc) tjänar på att innehålla fett i form av naturligt feta livsmedel. Dvs smör på brödet, kanske en smörklick på potatisen, äta kanske en potatis och ta mer av proteindelen, inte skära bort det feta på köttet osv. Att du sedan ger din son LCHF-kost hemma borde inte vara några problem så länge det har gått kanske 2-3 timmar sedan han åt i skolan vad gäller eventuell fettinlagring.

Men så länge han äter "vanlig mat" och mellanmål i skolan så kommer han inte anpassa kroppen helt till ketondrift, och om jag vore i din sits så skulle jag kanske (kanske) välja att servera lite mer kolhydrater och lite mindre fett. Fortfarande absolut inte lightprodukter, nejnej! Kanske fet yoghurt med bär och kokt ägg till frukost? Kanske en frukt ibland och ett par flatbröd, finn crisp eller surdegsbröd i liten mängd varje dag?

För om hans kropp inte går på ketoner så behöver han få kolhydrater så det räcker för att ha en primär energikälla, hans kropp hinner förmodligen inte med att ställa om sig från att drivas av fett från frukosten- sedan kolhydrater på skoltid- för att återigen ställa om sig till fettdrift eftermiddag/kväll.

Kanske fördelningen 40% kolhydrater och 40% fett är idealisk för en icke insulinresistent person, som Pasi skriver om här ovan, om man nu inte kan styra helt över matintaget som i ert fall p.g.a skolan? Som jag ser det så bör du/ni välja något av en gyllene medelväg istället för strikt LCHF hemma och sedan tallriksmodellen med kolhydrater på skolan. Annars kanske han hamnar i ett limbo där ingetdera fungerar fullt ut. Hur nyttigt det är är jag också osäker på: vad tror Doc_ om du nu ser denna tråd?

Sedan må det kanske vara helt fel, vad vet jag- men det är så jag tror:)

parsley
0

Enligt Atkins definition är nettokolhydrater = kolhydrater - fiber.

Frågade om just nettokolhydrater på Kif när jag var ny här, för snart 1.5 år sedan och fick till svar av Sten Sture Skaldeman "att en kolhydrat är en kolhydrat och att man ska akta sig för sådana som är ute efter att tjäna pengar" (citat är inte exakt, men andemeningen).

dufva
0

Skolan är helt klart ett problem eftersom kostkunskapen där oftast är obefintlig och då lutar man sig förstås bara mot Slv:s riktlinjer.

Är din son tillräckligt mogen och motiverad kanske han kan göra bra val själv i skolan och då borde det inte vara så stora problem..

Är han inte det än tror jag mer på en mer GI/Montgnac-liknande kost än så länge.

Jag tror inte att det är så bra i längden att kastas mellan ytterligheterna. Risken är att han varje morgon är halvvägs in i ketos och kanske är trött och grinig.

Enzymsystemen hinner aldrig ställa om och möjligen kan det också långsiktigt slita på kroppen..

Vi är gjorda för att kunna fungera på både HC och LC (HC under en begränsad tid) men i naturen går omställningen långsamt och sker bara under någon/några gånger per år..

Inkanyezi
0

Jag har märkt att när jag käkar en rejäl och fet frukost, ex bacon och ägg, så är jag inte hungrig vid lunchtid, och jag kan äta en betycligt mindre portion när jag äter lunch. Det borde alltså gå bra att plocka ut de feta bitarna och hoppa över det mesta av kolhydraterna i lunchen. Det är så jag gör när jag går ut och käkar lunch; jag tar till exempel en kebab i bröd (för att slippa förklara för kebabkocken hur jag vill äta) och så äter jag upp köttet och grönsakerna och såsen och stoppar brödet i soppåsen. Slöseri kanske, men praktiskt och snabbt…

Hemsken
0

Tack för alla svar!

#5: Jag förstår att kroppen kan lagra fett på bara kolhydrater. Det jag tänker är nog att om man äter mer fett så är risken större att det blir fler kalorier - och i kombination med kolhydrater så ökar kanske vikten istället. Men som Pasi säger - att hitta en balans där man höjer fettet och sänker kolhydraterna, som man åt förr. En gyllene medelväg där man får hålla koll så att det inte blir fler kalorier än vad det är nu, helst mindre då förstås. Fast det känns inte som om han kommer att gå ner i vikt så lätt då, på något sätt. Mer hälsosamt - ja, men viktmässigt…?

#6: Atkins bar: Det står "dra ifrån polyoler, maltitol (5,2 g) och glycerin (10 g), vilka har en minimal inverkan på blodsockret". Men som du säger, Parsley -  en kolhydrat är en kolhydrat. Vad ska jag nu tro och dra för slutsats? Fast jag äter inte en hel sådan på en gång - kanske en fjärdedel ihop med grädde.

#8: Det fungerar ibland att min son äter inga (eller minimalt med) potatis, ris etc. i skolan, men det beror på hans humör. Vissa rätter är ju också blandade (lasagne, makarotti mm). Annars är det en bra strategi.

Min son är 11 år och inte alltid så motiverad att gå ner i vikt. Han tycker det är okej att vara utan bröd, gillar kött och korv och sånt. Men mina andra två barn vill inte avstå från bröd - de kan inte tänka sig att äta bara ägg och annat till frukost. När det finns bröd hemma blir 11-åringen också sugen. Svårt läge. Sedan har vi helgerna som förstör alltihop. Jag tycker det är okej att äta lördagsgodis och sånt, men då blir det lätt för mycket och det känns som att hela duktiga veckan varit förgäves. Men där får man förstås tänka igenom vad för lördagsgodis man väljer, så att det blir lagom. Usch, vad frustrerande det är! Min son tycker det är jobbigt att visa magen på idrotten och när de har bad i skolan. Han skäms för sin övervikt och som mamma vill man så gärna hjälpa…

Jennix
0

Mina åsikter:

1. Om det funkar för dig och du mår bra och går ner i vikt, så kör på det! Vissa får problem med sötningsmedel och andra undviker dom pga att det är tveksamt nyttigt för kroppen, men det är naturligtvis upp till var och en. Skrattande

2. Jag upplever att om jag äter fett till så blir jag mättare snabbare och äter därför inte lika mycket som om jag hade undvikt fett. Det är också många härinne som gått upp mycket i vikt på fettsnål kost, vilket ju betyder att kroppen spar på sitt eget fett…

3. Jag får omställningsproblem när jag äter mycket socker och oavsett vad jag fuskar med så står jag stilla i vikt, ibland t.o.m går upp. Det tar kanske en vecka att komma tillbaka på banan,i bland mer.

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

matsmurfen
0

Låter jobbigt för din son… Jag satt och funderade över vad du kan hitta på, och det som direkt slår mig är att du ska prata LCHF med honom i den mån det går, med det är ju inte säkert att han är intresserad av att lyssna vid alla tillfällen… jag har själv pratat en del om LCHF och diverse kring detta och fått min fru att mer och mer tycka att den här kosten är helt okej, t.ex får hon "ont i magen" när hon äter kakor, bullar och sockerkaka på "kalas"… och längtar hem till något "nyttigare"… Glad T.ex mörk choklad, nötter, eller varför inte lite hederligt stekt fläsk Glad

Så försök att prata på så mycket det går, och är det möjligt bör han själv få möjlighet att läsa sig till hur det fungerar, du kan ju skriva ut eller låta honom läsa om kost och viktnedgång på kostdoktorn.se.

Kortfattat; om han själv har kunskapen så kommer det gå mycket bättre, till skillnad från att han blir "beroende" av vad du tycker att han ska äta…

Jag vet inte… bara lite snabba funderingar så här på rak arm.

MimLan
0

Håller med #11, din son är tillräckligt gammal för att få enkel information, och skäms han över sin mage är det lättare för honom att hitta motivation att hålla sig åt LCHF-hållet även i skolan om han vet orsak och konsekvenser. Fråga hur han vill att du skall hjälpa.

Det är kanske lite hårt, men om din son inte klarar av att undvika bröd i hemmet, köp inte hem det då. Det gnäll som uppstår är inget emot vinsten din son, och övriga barn, får av att äta bättre och framförallt må bättre. Ibland är det inte så krångligt som det kan verka.

Pasi
0

#9 Glycerin/glycerol är ingen kolhydrat utan en alkohol. Kan visserligen användas av kroppen för att tillverka t ex glukos, men bara i den takt den själv vill och behöver.Glad

Hemsken
0

# 11, 12: Min son är inte särskilt intresserad av en massa fakta. Inte intresserad alls faktiskt, han tycker att jag tjatar Obestämd. Läsa om LCHF, det skulle han då rakt inte göra - jo, kanske om han fick betalt Glad. Däremot litar han på mig och prövar det jag säger, för det mesta - om det inte är för konstigt, jobbigt eller motbjudande. Sedan är han väl som så många andra - ibland går det bra, ibland struntar man i sin mage och vill hellre ha det som är gott för stunden.

Att inte ha bröd hemma är jättesvårt. Min andra son, som är 12 år, tycker det är jätteäckligt att äta ägg, korv och liknande på morgonen. Grädde mår han illa av. Han blir helt förtvivlad när det inte finns bröd, för då finns det inget han kan äta. Hur ska jag kunna skicka iväg en 12-åring till skolan utan mat?

Att läsa sig till kunskap och utifrån det få motivation är kanske lätt för vuxna - men för mina barn är det inte ett fungerande alternativ. Jag känner att det bästa är att göra de förändringar som går. T ex äta en macka istället för två, med mycket smör och pålägg plus helmjölk för "de smala barnen". Min 11-åring gillar stekt mat till frukost, så det fungerar faktiskt bra. Det är kvällar och helger som är svårast (ibland). Att hitta på vad han kan äta när han blir hungrig/sugen. (Han kan ju inte bara leva på kött och korv…) Han gillar t ex inte grädde (jo, med sylt - men då är det ju ingen mening…) Det som jag gillar och kan välja som alternativ - det gillar inte han. (Kräsna ungar! Rynkar på näsanSkrikandes

Tack för alla tips i alla fall - jag tar till mig och funderar, även om inte allt kanske fungerar för oss (ännu Tungan ute).

# 10: Det är så intressant att höra hur andra reagerar. Att det tar en hel vecka att komma igen efter fusk - det är lång tid. Då tänker man sig nog för fler än en gång innan det förbjudna slinker ned.

# 13: Hur kommer det sig att glycerin står med som kolhydrat när det nu inte är det? (Fast det kan ju inte du veta, förstås..? Skrattande)

Pasi
0

#14 SLV räknar ättika som kolhydrat trots att det snarare är ett fett.Skrattande