Nyttigt bröd
Här kommer ett resept på ett busenkelt bröd som jag tror är ganska bra(hoppas att någon kan räkna ut hur bra eller dåligt det är eller ge tipps på förändring)
8 dl filmjölk
5 dl rågflingor
6-7 dl rågsikt
1 dl linfrö
1 dl solrosfrö
2 dl sirap(kanske kan det bytas ut)
1 dl lingonsylt(sockerfri?)
1 tsk salt
6 tsk bikarbonat
Bara att röra ihop till en smet, häll i 2 st brödformar som är smörade och ``bröade`` med tex malda nötter, solrosfrön.
Ställ i ugnen på 225 grader ca 45 min
Du har kommit till fel forum.
Vår religion går ut på att vägen till frälsning går ut på att hålla sig undan socker i form av stärkelse (all sorts mjöl, pasta, potatis, majs, frukter, baljväxter, med mera, och naturligtvis rent socker) för att undvika att våra kroppar går sönder, slippa sötsug och vara piggare.
Det där receptet ser precis ut som vanlig sötlimpa ("Skogaholmslimpa").
Tar man bort rågsikt, rågflingor, sirap, sylt, solrosfrö och byter ut filen mot creme fraiche gick det väl an, men då blir det nog å andra sidan inte mycket till bröd… 
Hoppsan,jag har precis gått med. så då blev det lite tokigt kanske, men man lär sej hela tiden
ledigeller1, läs LCHF-foldern
ledigeller1; sånt händer, alla är vi barn i början! Läs foldern som mikaelj länkat till så får du mer grepp om lchf! Välkommen hit föresten!
Tack för foldern, den hamnade direkt på skrivbordet, den ska lusläsas.Kanske en dm fråga ,men är det ty Atkins, eller är det ett steg längre.
Det är ett stort steg längre
, men har ett tydligt släktskap med Atkins..
Till skillnad från Atkins så tror inte vi att människan är lämpade att äta spannmål (= vete, råg, havre => pasta, gröt, …), medan Atkins är som LCHF i de första två veckorna ("Induktionsfasen").
Sedan går de över och blir något mellan typisk lågt-GI-kost och LCHF. Dessutom är de tossiga i sötningsmedel.
#8 Vill bara påpeka att Kolhydrater I Fokus inte är ett renodlat LCHF-forum. Vi är många härinne som äter på många olika sätt, vissa äter sötningsmedel, vissa äter nån frukt ibland och nåt FinnKrisp ibland. 
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!
Hej Ledigeller1! Välkommen!
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna
Välkommen! Det finns LCHF-brödrecept på forumet.Kolla där om du saknar brödet.
Välkommen hit!
Vill man ha någon form av bröd kommer ett superrecept här:
200 g linfrö
50 g sesamfrö
50 g hasselnötter
50 g mandel
50 g kruskakli
Mixa detta till mjöl. Rör i
1 dl creme fraishe gourmet
6 ägg
250 g keso
1½ Msk brödkryddor
2 tsk bakpulver
Ha smeten i baskplåtspappersklädd avlång form
Släta till ytan med vattensköljda händer
Grädda 200* i 1 tim. och 20 min
När det svalnat lite, skär i tunna skivor. Ca 30 st
Jag brukar torka skivorna på plåtpapper i ugnen 75* 3-3½ timme. Vänd efter halva tiden
Blir ett gott hårt bröd som ger ca
100 cal 6,25 protein 7,75 fett 1,15 kolhydrater/ skiva
En mjuk "vit" variant är som följer:
4 äggvitor vispas till hårt skum
4 äggulor rörs med 200 g keso som man mosar eller passerar genom sil så det inte blir så stora gryn
rör ner 50 g mjöl. Jag tar ett lågkolhydrat mjöl från " Mindre socker"
20 g smält smör
1 tsk bakpulver
Vänd sist ner äggvitan
Klicka ut 8 bröd , 4/ plåt och smeta ut dem i assiett storlek
Grädda 200-225* ca 10 min.
Varje bröd ger
88,35 cal 5,91 protein 5,97 fett och 1,19 kolhydrater
Hej ledigeller1!
Kul att du hittat hit. De flesta av oss är väldigt restriktiva med kh, men många variationer finns.
Bröd går att tillverka på många sätt. Som tur är! 
Jag använder ofta ett salladsblad som underlag till pålägget om jag känner att det behövs.
Numer pensionär i Nynäshamn
#13 och #14
Taktur, har du gjort recepten själv eller har du någon hänvisning till källa? Bara så jag vet vad jag ska skriva i min receptsamling…
Det första brödet kommer från Norge med lite modifiering. Jag kallar det Norskt hårdbröd. Bröd nr 2 är från "Fettboba" Hemulen är upphovsmakaren men han / hon gör brödet med egen färskost, jag har prövat med Keso o det gick lika bra