Hej!
Hej allihopa! Hoppas det är bra med er!
Var ett tag sen jag skrev nu men här kommer en liten fundering från mig: Har fått svar av min dr idag ang mina värden och vissa av dem var så här: Blodvärde: 131, ferritinvärde: 29, järn:21, B12:399, ( ! ) folsyra:42, mm och kolesterol:7,1( ej fasteprov) Har aldrig förr haft så högt kolesterol värde utan brukar ligga på 4,9-5,4 sådär….Vad tror ni om dessa värden? Har käkat lchf sen januari och det har funkat rätt så bra om vi förtränger de senaste 2 månaderna där jag har "fuskat" mer än vanligt och fallit offer för mitt sötsug lite titt som tätt…..
Men nu vill jag upp på banan igen!
Det som jag är lite orolig för är just det här med kolesterolet. Sitter så djupt inrotat i mig att det är farligt med tanke på att vi har stora hjärtproblem i släkten och när jag fick dessa siffror idag blev jag lite rädd trots att min dr inte tyckte jag skulle oroa mig….
Jag är 47 år, röker ej, väger ca 62 till mina 166 cm.
Är det nån därute som har nån reflektion gällande detta så får ni gärna skriva en rad.

Ingen som har nån komentar….? Ska ta ett fasteprov på kolesterolet i dagarna här och det ska bli intressant att se vad det visar. Jag vet ju att enl "tänket "här inne är ett högt värde inget att oroa sig för men det går inte riktigt in i min skalle, och hur högt kan det va innan man behöver oroa sig?
Ps: Blodsockret var på 6,2
Kolesterol behöver inte tas som fasteprov, det måste däremot Triglycerider som också är ett lipid (fett) så ditt kolesterolvärde borde inte förändras.

Har ditt kolesterol gått upp med LCHF? mitt gick ned ligger på 4,7 numera, fast det är fasteprov
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
Du kanske hellre vill ha detta i dr Andreas Eenfeldts grupp, så att du får lite expertsvar. Jag själv vet absolut ingenting om kolesterolvärden tyvärr, men jag eller nån annan Medarbetare kan flytta inlägget om du skulle vilja det.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna
Jag förstår hur du känner dig! Jag är i liknande situation. Har ätit LCHF mat sedan mitten av april och tog blodprover i slutet av juli. Kolesterolvärdet var 7.3. 2006 var det 4.3. Jag skrev ett inlägg till Dok Andreas med mina resultat och han skrev ett lugnande svar men jag är ändå orolig och vet inte om jag vågar fortsätta äta så mycket fett.
#1 och #5 Kolesterol är inte farligt annat än om man är man, under 45 år med familiär hyperkolestemi (eller vad det heter), iaf statistiskt…
Läs Ravnskovs bok så får ni se själva.

Tack för svaren!
#4 Ja, flytta det gärna dit är du snäll!
# 2 Men nog har jag för mig att det är säkrare att ta ett fasteprov…
# 5 Ja, det känns inte bra med tanke på all hjärtproblematik som ligger i släkten. Ska som sagt var få ta fasteprov snart så då får jag se vad det visar och sen får jag ta ställning efter det.
Haha, mitt kolesterol (fasteprov) låg på 10,6 när jag tog prov 25/8 (se tråden "Provsvar - behöver bekräftelse")!! Det kan du trösta dig med.. 
Alla andra värden var iofs ok.. Men va f-n vet jag. Den runda sjuksköterskan tyckte i alla fall att jag åt fel, och hon rätt.

#8 Ojdå….ja då va ju mitt värde rel lågt…Ska ta och kolla upp det här med Triglyceriderna oxå som axelina skriver om.
PS. Du skall ta ett ApoB/ApoA-prov om du vill ha info om kolesterolet.

# 10 Ok!