Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 4275 ggr
vimzet
0

Saltsug!!

Jag har som väl är inget sockerberoende (inte vad jag vet i alla fall)

Men jag är så saltsugen!!Fundersam

Bacon äter jag till frukost men annars kan jag inte komma på nåt salt att äta…………….vill ju inte vräka på salt på maten, känns inte bra.

Gozan
0

testa med fläsksvålar…

dom är salta och feta och inne håller ytterst lite kolhydrater.. de flesta sorterna inga alls…

vimzet
0

Jag har bara provat dom på Willys och dom är för hårda för mej, kan inte tugga dom. Sen tycker jag inte dom är särskilt salta heller.

Har du tips på nåt annat märke?

Fibblan
0

Jag tror det kan ge sig ditt saltsug.  Innan jag började med LC så var jag en saltmissbrukare i stora mått. Saltade på allt, tyckte min man att maten var salt så ville jag ha mer.  Men med denna kost så känner jag inte av det längre. Faktum är att jag känner tvärt om. Kan vara jobbigt salt med bacon ibland.

Tilda-T
0

Ölkorv och typ salami är ju relativt salta dom tar jag till när jag blir saltsugen!

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

catlin
0

Mitt saltsug har också försvunnit - har inte ens märkt det förrän nu! Jag är annars en häxvråltyp - inget är för salt! Lakrits var en livsnödvändighet. Men inte nu alltså. Så det kan ge med sig.

Matblogg: Chakulas LCHF

*stay calm - be brave - wait for the signs*

Margareta
0

Fetaost är salt

Numer pensionär i Nynäshamn

Mervi
0

Jag tycker att jag blivit mer saltkänslig med denna kost. I början tyckte jag att bacon var gott, nu letar jag efter bacon som inte är så salt, vissa sorter är helt hemska.

Sist köpte jag Coops ekologiska bacon som faktiskt inte är så salt.

Fibblan
0

Exakt Mervi. Jag har väl aldrig tyckt bacon vara för salt!!  Men nu funderar jag på att lbötlägga dom innan.

Pasi
0

Vad spelar det för roll om man saltar själv eller köper nåt som någon annan saltat???

Det kan vara brist på magnesium eller kalium som driver till saltsug.

Använd seltin…men kalla det för kaliumtillskott :D

Mitha
0

Vilka kryddor använder ni vid stekning av kött t.ex.? Har ni aldrig salt på maten? Jag vet med mig att jag saltar för mycket och försöker att minska på det men salt till äggen vill jag ha. Använder mineralsalt.

Margareta
0

Vi använder "rena" kryddor utan tillsatser.
Visst saltar vi, men det blir mindre och mindre och ofast seltin eller Herbamare örtsalt.

Mervi
0

Jag använder Herbamare oftast eller den andra som är lite starkare, kommer inte på vad den heter Tri… något.

Jag har kastat alla glutamat kryddorna.

Venus
0

Saltbrist kan göra en både yr och snurrig i mössan. Dessutom rinner vattnet rakt igenom om du har saltbrist. Så använd Seltin mer, så kroppen är balanserad med salt och behåller lite vätska i kroppen och du slipper må dåligt.

catlin
0

#0 Vimzet, om du gillar rökt lax, så köp den i skivor och stek. Den blir väldigt salt när man steker den. Jag har just stekt 100 gr tillsammans med två ägg och lite grädde, bara veva runt så blir det ägglaxröra. Men salta för allt i världen inte på äggen, det är jättesalt ändå.

Matblogg: Chakulas LCHF

*stay calm - be brave - wait for the signs*

magma
0

Jag tyckte i början att det knappt kunde vara salt nog, maten alltså! Men nu tycker jag att Scans bacon är ettersalt och jag funderar också på att blötlägga den före stekning… Har helt klart blivit mer saltkänslig, eller snarare- mina smaklökar verkar ha vaknat till liv.

Margareta
0

Så är det för mig också magma, allt är för salt…

Mervi
0

Margareta, jag köpte krav-bacon på Coop och tycker att den inte är lika salt som de övriga.

Margareta
0

Då skall jag testa den Mervi

Skaldeman
0

Jag tillhörde också dem som saltade på maten innan jag smakat. Min smak har gradvis förändrats under de här åren och numera äter jag företrädesvis färskt osaltat fläsk. Utan att salta alls! Det enda jag saltar på idag är nog svamp.

Jag tycker att man ska lyssna på kroppen. Vill den ha salt så behöver den salt. Men på den höganimaliska kost som jag själv äter finns det naturligt salt så det räcker.

Sten Sture

Kaj
0

**Druvans Pfefferoni.
**Den är salt och mycket stark. Inte så vinäger söt som många andra Pfefferonis man köper kan vara.