Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-på-ägg-ost-grönt-sidorätter-veg
Läst 9083 ggr
KarinH
2

Sparris?

Hej

Jag ska till att laga sparris för första gången ikväll (har precis insett att det faktiskt är gott) och har därför en fråga.

Jag har för mig att jag såg någonstans i en tråd att nån tipsade om att man istället för att koka dem i vatten skulle smör-steka/koka dem, stämmer detta?

Airam1
0

Javisst, grön sparris går fint att woka i smör. Den gula som är mer trä och trådig blir bäst av att förvällas i vatten. Båda behöver ansas om foten och ibland blir det bäst resultat om man skalar sparrisen litegranna med potatisskalaren - särskilt den gula.

Ki-Girl
1

Hej,

om det är grön sparris så är det bara att steka den som den är i smör. Har själv aldrig provat, men har hört och kan tänka mig att det är supergott! Vit sparris däremot tror jag blir bäst om man kokar den som vanligt.

Hoppas det blir gott ikväll! Glad

Akacia
0

Kokt sparris med bearnaise det är kanongott! Åt jag även innan jag började med LCHF. Faktiskt sambon som lärt mig. Har man inte provat det bör man göra det *mums*

Airam1
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kom på att jag hade ett inlägg om färsk sparris med hollandaise på airamsmat. Håll tillgodo!

subcalva
0

Jag tycker grön sparris blir allra bäst när jag bryner i smör och när de börjar bli klara så kryddar jag med salt och svartpeppar samt hyvlar över parmesan. Mums!

Taktur
0

Jag brukar linda bacon runt . Ta en sparris, bryt av nedre delen, det brukar kännas var man ska bryta. ta en bacon skiva och linda runt  på snedden så sparrisen täcks. Stek eller grilla. servera med balsam vinäger som droppas på… MUMS

Margareta
0

Italiensk skinka av någon sort är gott att linda runt sparris.

Numer pensionär i Nynäshamn

KarinH
0

Tack för alla svar.

eftersom det var grön färsk sparris så wookde jag den i smör , blev kalasgott.

Ska prova nåt av alla förslag nästa gång.

Caena
9

stekte grön färsk sparris i smör hos pojkvännen..

men .. problemet ligger i att jag har aldrig varit en sparris ätare..

HUR LÄNGE ska sparris koka/steka? för att vara klar?

Zepp
0

När den är aldente.. då är den klar!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.