Choklad
Hur kommer det sig att man kan äta mörk choklad när den innehåller 50% kolhydrater??
Tanken är att man äter en ruta. Det blir inte många gram kolhydrater. Om man som jag har svårt att nöja sig med en ruta, så är det bättre att avstå.
Visst går det. Om inte annat, så går det galet
Fast det är ju många som använder rätt friskt av den varan i efterrättsrecepten här. Då handlar det ju knappast om nån ruta eller två?
Det är ju knappast meningen att man ska äta en hel efterrätt, man äter ju bara någon liten bit.. Och då är det blandat med annat (tex grädde) som får upp fettprocenten och minskar på kolhydratsprocenten lite! 
Jag har inte kollat så noga hur mycket choklad det finns i efterrättsrecepten, jag läser dem mest för att slicka mig om munnen…
Men det handlar fortfarande om hur många gram det blir per portion. Och vissa är mindre strikta än andra; det beror helt på vad vi klarar.

Det var ju en bra frågeställning estrid. Hänt att jag själv reflekterat lite över det ibland, men var inte medveten om dess höga halt av kolhydrater. Mest har man tänkt att det är bättre med mörk choklad än ljus. För ljus är godare (och förmodligen både socker- och kolhydrattätare) och den käkar man upp med en gång, medan mörk är mäktigare och inte alls lika god, så då äter man betydligt mindre av den men får ändå lite god chokladsmak. Men inte äter jag "en ruta" av den mörka om jag köper hem, det blir ju flera rutor. De sista veckorna har jag inte köpt alls. Ingen som känts eftersträvansvärt på sistone. Vid ev chokladlängtan kan jag röra ihop lite kakao i en grädd- och youghurtslatt istället. Eller äggmjölk med kakao.
Ojsan, hela 50 gr i en 100 g mörk chokladkaka alltså. Bra att ha det klart för sig i alla fall. Fattar inte varför man (jag) inte tänkt på det så ner i detalj tidigare. Man har uppfattat mörk choklad med 70% kakao eller mer i, som "tillåten" i lchf-sammanhang, men det var ju mycket med kh i den ju. Brukar hålla hyfsad koll på kh-mängderna per produkt, men av märklig anledning inte på mörk choklad.
Bra frågeställning? Ja, hur kommer det sig? Det kanske inte kommer sig alls då för min del, började jag tänka nu.
Mitt råd är att helt hålla sig från chokladen så länge man är på viktminskning. Om man nu kan vara "chokladoman" så är jag detta. Men det ska vara mörk choklad, ingen ljus och sötsliskig ;-)

Kolhydrathalten i mörk choklad varierar väldigt… All choklad är ju inte tillverkad efter samma recept.
50 % kolhydrater låter extremt mycket för att vara mörk choklad!
Jag googlade lite på choklad och kolhydrater. Det verkar snarare ligga på 19%. Men det varierar nog. Och alldeles för många sorter är på tok för söta.
#0 Man äter som man vill här. Jag äter t.ex. bara 86% choklad, och då bara en bit á 10 gram. Det ger 2 gram kolhydrater. Jag har inga problem med att få plats för det i min ranson kolhydrater.
Men de flesta är inte så strikta att choklad är omöjligt, och att då äta en liten bit tårta med någon chokladgrädde eller annat, ger inte så vansinnigt mycket kolhydrater ändå. Men det beror ju på vilka gränser man har, både i antal kolhydrater och om man äter choklad överhuvudtaget.

Vad jag kan se så innehåller det rena kakaopulvret 10% kolhydrater sen tillsätter man kakaosmöret och vanilj som regel!
Om det som med min choklad 85% kakaoinnehåll, blir det alldrig mer än 10+15=25% kolhydrater om nu alla resterande är socker!
Har för mig det är 20% i min Lindt 85% som jag brukar köpa?
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
#10 Runt 85% kakao ger 20% KH, det har varit däromkring på alla 85%:are jag tittat på. KH-halten stiger snabbt ju mindre kakaohalt det blir.
Det verkar som om det kan variera kraftigt hur mkt klhydrater de olika sorterna innehåller. Kollade på en 70% sort tror det var marabou men ska kolla vidare om det finns nån med mindre. Sötningsmedel innehåller en del kolhydrater också förstår jag, använder ni er alls av detta?
Man bör kolla noggrant på kolhydratinnehållet i chokladen för det varierar mycket. Och även om det står 34g/100g på två olika sorters mörk choklad kan man få helt olika sorters sug av dem när man tar den där lilla enda biten som man tänkte sig att ta. Så var varsamma. Många av oss är sockerråttor och kan trilla dit på bara smaken eller konsistensen i början…
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna
Inte sötningsmedel
Finns mer eller mindre tillåten choklad med mer eller mindre dåliga sötningsmedel.
Ät Cavalier Mörk Belgisk Choklad, så ka du äta 4 rutor åt gången. Bara 0,8 Net Carbs.
Kan och kan, jag personligen tycker inte att nåt slags choklad tillhör LCHF egentligen… Men sen om man tar en bit mörk choklad OCH man mår bra + går ner i vikt som man vill - då får man väl göra det om man vill?
Allt man äter måste inte vara LCHF… 
Man får prova sig fram och se vad som funkar. Jag undviker mörk choklad rätt ofta, men inte alltid. Det beror på så mycket, hur jag mår psykiskt till exempel, för det finns alltid en risk att man börjar tröstäta eller vill ha mer socker…
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!
# 17 - Du har så rätt så rätt. Det är jättelätt att komma in i sötsuget.
Jag brukade unna mig en ruta mörk 70% varje dag till kaffet efter att jag nått min målvikt, men så plötsligt tog jag två, sen tre och sen var cirkusen igång.

Jag brukar då och då ta en bit (eller rentav två!
) av Lindts 85%-iga. Den har 19g/100g kolhydrater och innehåller inte så mycket konstigheter som en del andra chokladsorter. Dessutom tycker jag den är god!
Jag provade LIndts 85%iga härom dagen. Den kunde jag inte äta upp. Inte ens använda till Chokladmousse. Gräslig konstgjord smak!
Jag brukar äta en mörk choklad från Malmö chokladfabrik som heter 1888 - master blend. Den är verkligen god för att vara så mörk och de gör sina kakor av endast kakao och rörsocker. Inga tillsatser!
Har mejlat företaget och de var mycket intresserade av vår kosthållning och förklarade att det är mycket viktigt för dem att få veta hur deras kunder tänker och kan eventuellt vara intresserade av att försöka skapa en kaka med extremt lågt kolhydratsinnehåll. Det kan ske antingen genom att helt enkelt öka kakaohalten eller tillsätta sorbitol istället för socker. Vilket skulle ni föredra?
som smakat den 70%iga kakan är beredd att gå högre med kakaon för den känns väldigt "lättäten" för att vara så mörk. Vet ej om det beror på något i framställningen/bönorna eller att den helt enkelt saknar tillsatser dock.
Tänk om vi kunde få en svensktillverkad chokladkaka, utan tillsatser, som gjord bara för oss?!?! 
Det vore härligt. Jag vill gärna äta choklad ibland, men har svårt med att hitta någon som inte smakar för sött. Jag har börjat läsa innehållsförteckningen, och om socker står på andra plats lägger jag tillbaka den. Det slutar oftast med att jag går ut utan att ha handlat. Jag har t.o.m. hittat 95%-ig choklad som smakade för sött. Den innehöll fruktos - är det sötare än vanligt socker?
Så jag röstar för mer kakao, mer fett och mindre sötning.
Jag har ätit en hel del mörk choklad i mina dagar men aldrig hittat en så "ren" som denna. Vet ni kanske flera sorter?
#20 Chokladkakor med tillsatta sötningsmedel finns redan. Frågan är om de kan få en kaka att smaka lite mildare UTAN att sätta till socker eller en massa artificiella saker. Annars röstar jag förstås för mer kakao, vilket jag inte har besvär med.

#20 Konstgjord? "Kakomassa, kakaopulver, kakaosmör, råsocker, naturlig Bourbon vaniljstång". Jag upplever den som allt annat än konstgjord, och dessutom gillar jag att det är så lite socker.
Men jag är alltid mottaglig för tips om bättre varianter. Hur mycket socker är det i den där Malmö-chokladen?
#24 JAG tycker den smakar ILLA.. ingen riktig chokladsmak.
Eftersom Malmöchokladen är 70% kakaohalt så är det alltså hela 30% råsocker halt i den.
Frågan är vad en ökning till ca 85% kakao gör med smaken.
#23 Men finns det chokladkakor som har som enda tillsats sötningsmedel, ej andra tillsatser? Fast jag måste säga att jag själv föredrar socker framför sötningsmedel. Att tillsätta andra tillsatser är nog inte aktuellt för detta företag om jag förstått saken rätt.
#25 Hellre socker än fejksocker. Eftersom det redan finns flera chokladkakor med 85% halt som ligger på c:a 20% kolhydrater, så tippar jag på att det inte är några problem alls med att justera mängden för dem. Jag kan idag inte äta 70% utan att tycka att det nog allt är för sött ändå. Så det är ju fråga om vad man är van vid oxå.

#25 Det låter sött!
# 26 Varför käka vanlig chokladkaka med socker i när det finns bättre varianter? T.om. säkra, iallfall den jag rekommenderat här.
#28 Är det sötningsmedel i den du rekommenderar? Menar du 0,8 kolhydrater per ruta eller? Har dessvärre aldrig hört talas om det märket du nämner. Finns det i vanliga matvarubutiker eller chokladbutik?
Nej, 0,8 g kolhydrater per 4 rutor. Det är en chokladkaka på 85 g (24 st rutor).

Hellre ytterst lite vanligt socker än kemikalier!
70% chokladen tycker jag är alldeles gräsligt söt, den med 85% är på gränsen, dom kunde gott ha i lite mer cacaosmör så fetthalten ökade istället!
Hellre socker än sötningsmedel - helt klart för min del.
Numer pensionär i Nynäshamn
Empe, säg till dem att testa en 85% så får vi helt enkelt testa och se hur den smakar. Jag är helt klart på att få tag på en bra choklad med låg kolhydrathalt (för mig är 20% helt okej) som är utan trams och tillverkad här i Sverige.
#31 Tanken med mer kakaosmör var kanon. Det skulle kanske fungera.

Tanken med mer cacaosmör är att det skall bli mer lowcarb, vilket kanske skulle kunna vara något för tillverkaren att fundera på, tyvär är det cacaosmöret som är det dyraste.
Sen så blir det rätt lätt rinnande med för mycket smör men jag skulle nog kunna tänka mig någon naturlig konsistensgivare, hellre det än en massa kemikalier och för mycket socker iallafall.
En del E-nummer är naturliga ofarliga ämnen!

#30 Miyu
Tackar för länken! Tänkte fråga jag också, men såg sedan att både frågan var ställd och svaret fanns. Kikat på sidan. Är kass på engelska språket men kom så långt som till "Where to buy" men så skulle man visst klicka på ytterligare en länk, det gjorde jag men… jag fattade inget.
Kan man köpa chokladen i någon affär/affärskedja här i Sverige?
Kan inte copy pasta normalt på detta forumet tydligen…
Men detta står på sidan, jag översätter:
"I alla Cavalier Inget Socker tillsatt-produkter har sockret ersatts med maltinol, det perfekta sötningsmedlet, som kommer från stärkelse. Det är nästan så sött som vanligt socker. Cavaliers Inget Socker tillsatt-produkter innehåller inte konstgjorda sötningsmedel, tillsatser eller färgämnen.
Finns också sockerfria supergoda bars, med fyllning av t,ex. pistage och vanilj. De innehåller 1.8 net kolhydrater per par.
Jag köper Cavalier på Ica Kvantum.

#37 Miyu
Men tack, vad snäll du är som översatte! Jag har "på något sätt" inte köpt någon choklad alls de senaste veckorna. Förvånad över mig själv. Man har väl sina perioder. Jag åt ju alltid ljus choklad före lchf:andets tid men sedan blev det ju mörk och minimala volymer vid en jämförelse med den ljusa. Läste och lärde att det inte skulle vara under 70% kakao i chokladen.
Det var ju väldigt vilka kolhydratsnåla chokladkakor du hittat. Jag blev intresserad och ska leta efter dom. Bars har jag också kollat efter enstaka gånger, inte hittat några "lämpliga" men nu fick man bra tips. Tack!

Maltitol är ett sötningsmedel, en så kallad sockeralkohol, som har cirka 90 procent av sackarosens sötma. Det används som sötningsmedel i bland annat konfektyrer, läkemedelsberedningar och halstabletter.
Beroende på kvaliteten går det mellan 2,1 och 3,1 kcal per gram maltitol. Genomsnittet på maltitol framställd i Europa är 2,4 kcal/gram.
Maltitol agerar ungefär som vanligt socker förutom att det ej blir brunt vid upphettning. Maltitol ger samma volym, konsistens med mera.
Substansen omsätts långsamt i kroppen och är därför även känd för likt andra sockeralkoholer kunna ha laxerande verkan och ger ofta magproblem vid överdriven konsumtion. Risken för denna effekt anses högre än för andra sockeralkoholer.
I Sverige ingår endast maltitol i färdiga livsmedel. Utomlands säljs maltitol även i ren form bland annat under namnet Maltisorb®.

Letade efter chokladen idag, den belgiska. Var iväg på "stora" Coop Forum som finns beläget i grannstaden, och tog en chansning när jag ändå var där. Dök ner bland de rikligt fyllda chokladhyllorna med choklad av alla de sorter. Mörk och ljus. Hittade den inte. Fanns nog inte där. Hade tänkt att de kunde ha den, de har så mycket choklad där. Köpte ingen choklad. Det var den belgiska jag var ute efter.
En halvmil bort i staden där jag bor finns ett ICA kvantum. Får ta mig dit en dag. Kanske de har i alla fall.
Nån som vet vart man kan hitta den där cavalierchokladen (eller annan LC choklad) i Göteborg?
Antar att maltinol funkar blodsockerhöjande precis som alla andra sötningsmedel?
Miyu,
Första träffen på Google om maltitol:http://lowcarbdiets.about.com/od/nutrition/a/maltitol.htm
Damn! Ok, blir att köra på Stevia hädanefter då..
#43 Tack för länken, den ska sparas.
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!