Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-jag-behöver-måltidstips
Läst 6015 ggr
moos
0

mascarpone

Har första gången köpt mascarpone ost, har ni några tips om vad ni brukar använda den till?

Melindrea
0

Äter just nu som ett snack, med litet 5 peppar ost för styrka.

Har haft tillsammans med philadelphia ost i stuvningar, för att ge en fylligare smak.

Kesopone: Keso och mascarpone som en kall "risgrynsgröt".

Sås! Gärna tillsammans med ricotta ost och parmesan.

MimLan
0

Keso+mascarpone+grädde och krydda med kanel och/eller kardemumma.

Blanda med grädde och krydda, t.ex. kaffe (tänk tiramisu) och ha det som efterätt, eventuellt till lite bär eller frukt.

moos
0

Så den funkar som redning i såser eller måste man ha Philadelpia oxå? Jag smakade lite och den är ju väldigt neutral men god kan jag tänka i mat. tål den kokas i mat?

Efterätt lät den supergod som;)

[Gitsan]
1

Jag har testat att blanda lika delar turkisk yogurt och mascarpone och tillsat lite upptina hallon/blåbär. Det blir som glass, jättegott!

moos
0

Tänkte faktiskt testa att göra en smothie på Turkisk yoghurt lite Maskarpone och frusna hallon. Är inte så mycket för godis men har lite sug en period nu och även vi LC måste ju få gotta oss ibland.

Råkade på ett resept på näter på förmiddagen och då tänkte jag på den osten men vågade inte riktigt*S*

Tack för era tips

Miyu
0

Söta inte bara, sötningsmedel och mascarpone är INGEN bra ide!

moos
0

Bären i frysen hade visst sonen snottSkrikandes men jag vispade gräddeoch mixade ner mjukkokta rabarberslantar och mascarpone.

Supergott, söta behöver man inte göra alls, jag tycker grädden blir söt när man vispar den.

Tack, det behövde mitt sötsug;)

Lottar8
0

Sök på tråden"rulla en tårta", där ingår mascarpone i rulltårtfyllningen o den är riktigt god!

Ulf-S
0

Jag gör vaniljsås som jag äter med bär, smakar precis som "riktig"!

Rör ihop halva asken mascarpone med ett par äggulor och lite vanilj. Använd en gaffel när du rör. Det tar en liten stund innan det blir rätt konsistens, men det kommer… Använd mer eller mindre äggula för lösare/hårdare konsistens.

mikaelj
0

Hur skiljer sig smak och textur jämfört med ricotta? Köpte nämligen det senare för ett tag sedan och provade precis en sked -- otroligt gott! Nästan som äggost.

Miyu
0

Ricotta är väl mindre sött och mer åt fetahållet? vad jag förstått.

mikaelj
0

Uj, jag tyckte ricotta var duktigt sött. Då lär jag älska mascarpone! :-)

Då är frågan var man kan få fatt i billig dylik…

Miyu
0

När man äter LCHF är mycket sött ;)

MimLan
0

#12 Var försiktig med att köpa för billig mascarpone, det brukar smaka plast om det då.

Margareta
0

Jag köper Mascarpone i de flesta av mina dagligbutiker. De ligger bland mjukost/feta/mozzarella och är oftast i runda ganska platta plastburkar.

Jag äter Mascarpone med hallon, Mixar lite lätt.

Numer pensionär i Nynäshamn

moos
0

Det var sådan jag köpte Margareta och den var inte söt och smakade inte plast så det var nog ingen billig ost då*S*

Jag gillar verkligen smaken på den osten

mikaelj
0

Jag brukar vara rätt okänslig för vad andra förkastar, så jag vill gärna veta var du fick tag i den billiga mascarponeosten, och hur mycket den kostar!

Moonbeam
0

mikaelj.

Jag köper mascarpone på Willys, 40% 250gr. för 18.30 pr st.

Kanske lite dyrt, men ok ibland.

mikaelj
0

Funkar. Har någon av er sett Ricotta på Netto, då? (skall åt det hållet)

Miyu
0

finns netto ens längre?

mikaelj
0

Inte bara finns de, de ligger precis vid Lisebergs södra entré, så jag kan kombinera nytta, nöje & mat i ettt! :-)

godivaex
0

Jag köpte marscarpone för första gången förra veckan och tycker mest den smakar konstigt. Vet inte om den var speciellt billig, det var den enda som fanns i affären. Smakar gräddigt och någon skum bismak typ plast. Kanske ska prova ett annat märke?

moos
0

Hä'r har vi ett nybuggt Netto runt hörnet som vi väntar på ska premiäröpppna snart.

Har ni tips på bra LC produkter där? Har aldrig handlat i en Netto-butik förut, så det ska bli spännande

mikaelj
0

23 spänn för 500g dansk komjölksfeta. Nötter och frön, om du käkar såna, är hyfsat billigt. De brukar oftast ha något intressant varje vecka, byter ut sina extraerbjudanden på måndag och torsdag, se http://www.netto.se

moos
0

Tack, saluför dom någon lågkolhydratkorv?

Som Lidl gjorde innan dom plockade bort den?

mikaelj
0

moos,

Inte vad jag hittat.