Recept på varm choklad alá LCHF
Recept på varm choklad alá LCHF
Du behöver…
En lagom bit mörk choklad efter smak - riv den (men akta knogarna)
Mjölk, kanske gammeldax med grädd klumpar i - mums
Vispgrädde - vispa

Kastrull
Visp
Kopp
Gör såhär…
*Häll i lagom mycket mjölk i kastrullen,
*värm på spisen under omrörning,
*när den blivit lagom varm - typ lite mer än ljummen häller du i nästan all riven choklad och rör om hela tiden så det inte bränns vid,
*när chokladen är smält och mjölken blivit lagom varm - häll upp i en stor kopp, toppa med vispad grädde och riven mörk choklad, drick och njut!
Låter smarrigt för en chokladälskare!

Har du provat med kokosmjölk? Det har jag - det blev jättegott och otroligt mättande

Jag brukar värma en burk kokosmjölk, och smälta 2 bitar 85%-ig choklad, då jag är orolig i magen, det brukar göra susen. Gott är det också.
Vanlig choklad gör jag också ibland, men det är sällan jag har mjölk hemma numera… ;)
"still lost in space and time"
Jag blandar en "skvätt" grädde, kakao och liite Stevia, blandar ihop och häller på varmt vatten då slipper jag mjölken. Jag gillar den, mums!!
Var kan jag få tag i kokosmjölk?
Är det på burk, månne?
// Shintaida

God mexikansk hot chocolate har ofta vanilj och kanel i. Vispas till skum på toppen. Här köper man pressade "kakor" med kakao, kanel, socker och vanilj som man gör chocolate med. Kanelsmaken är jättefin i chokladen och så ska ju kanel verka sänkande på blodsockret har jag hört så det kan ju vara bra om man ska göra nåt sött…

#5 I min butik kan jag köpa kokosmjölk i literförpackning, men sök du i hyllan där de har ingredienser till Thaimat och sånt. Brukar finnas i konservburk, liten tetrapack etc. Santa Maria har tex en liten pappförpackning med kokosmjölk
hur många kolhyderater blir det på detta recept :)?
Här kan du söka på olika livsmedel:

Den här gjorde jag för många år sedan (medan jag fortfarande var fettskrämd), så jag gjorde den inte igen, men kommer ihåg hur mumsig den var…
http://recept.nu/1.9897/krake_lithander/huvuda_drycker/choklad/kryddig_varm_choklad

Varför utgå från mörk choklad när det finns riktigt kakaopulver utan socker och tillsatser? Och så slipper man stå och riva.
I min choklad har jag helmjölk och ekologisk kakao ,
toppar med en stor smörklick, ljuvligt framför brasan när man är frusen och trött

Jag gör varm choklad på äggmjölk, ögonblinks rena kakao och vaniljpulver. Ja, det är 11% i kakaon, men jag tar 1tsk, så det kan inte vara många gram.
Fast det är något i chokladen som suger lite virtuellt, så det kanske rör sig om en mugg varannan månad.
Fabricati diem, pvnc!

Hmm. Precis gjort varm choklad på standardmjölk och grädde, med kanel, vaniljkoncentrat och kakao. Det blev väldigt bittert.
Några förslag, som inte innefattar sötningsmedel?
Har också ett recept där man använder mörk choklad istället för Kakao, hur tror ni man bäst kan ersätta blockchoklad med kakao, utan att chokladen blir helt förstörd? (Den som skrivits ovan: Kryddor, chili, saker).
Jag stoppar ner en tsk cocosfett m smak. Det blir en lätt asiatisk touch som rundar av smaken lite om man kör sockerfritt.
#14: Kanske bara ha en liten gnutta kakao, precis så det blir chokladsmak i drycken?

Provade med enbart kakaopulver och kokande vatten. Inte dumt alls.
Efter 1½ år med lågkolhydrat längtar jag vare sig efter socker eller sötningsmedell.
Ju enklare desto bättre.
Jag älskar chokladsmaken och därför finns det inget bättre än varm choklad, frågan är alltså -är det helt ur sin proportion att ta en kopp varm choklad med kakao och mjölk (kanske lite grädde på toppen). Hur pass "illa" ses detta ur LCHF ögon? Det är ju inte mkt kakao man tar i. Men jag har fått andra tips här som borde passa. Tjingeling
Uäh, låt bli Ögonkakao. Om ni håller er i konsumentprisnivå på kakaopulver är Willys och ICAs egna bäst.

fasen hade varit bättre med varm choklad och grädde istället för ren chokladkaka..
hittade 70% ig med kolaknäck i eller hallonbitar.. har suttit halva kvällen och brytit småbitar av båda..
varm som en jag vet inte vad för tillfället.. och.. tja .. mår väl inte helt hundra i kistan.. mååånga kolhydrater de här.. tusan imorgon tjejmilen.. inte i ketos, förstörd fettdrift och viktuppgång.. greaat.. bara fö att pojkvännen lämnade mig ensam en kväll för att ha killkväll med kompisar.. =/
Mikael- menar du att deras kakao är okey att använda?
Vilken av "Ögonkakao", "Willys" och "ICA" menar du med "deras", och vad menar du med "okey"? Sorry, jag har inte blivit tankeläsare än…
Resultaten från provsmakningen av de olika kakaosorterna: Kakaotest i "Laga lätt"