Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-jag-behöver-måltidstips
Läst 16674 ggr
Mufid
0

Honung?

Är honung tillåtet?

vispop
2

Beror på hur man menar med tillåtet? Honung kan ev vara bättre än annat socker då det innehåller mycket mineraler och vitaminer. Se gärna Johannas Blogg där hon talar om fruktos. http://johannaskost.blogspot.com/2008/05/fruktos.html

Däremot om man har problem med sött som jag så startar garanterat mitt sug igen om jag skulle äta vilket sorts sött som helst. Det gäller även sockerersättningsmedel.

Honung som innehåller mycket fruktos måste gå vägen via levern innan blodet kan ta upp det. Men när väl den processen är klar så blir det såklart insulinpåslag och med det fettinlagring liksom blodsockersänkning och nytt sockersug.

Jag klarar det inte och undviker allt sött.

Men for att svara på din fråga - Allt e tillåtet, man väljer själv.

Maia
0

Ja, allt är tillåtet, men om din fråga är ifall honung ingår i LCHF-kost så är nog svaret: Knappast! "Allt är tillåtet, men inte allt är nyttigt" heter det ju… Honung innehåller ju liksom socker väldigt mycket kolhydrater och det finns en hel del annan kost som innehåller både vitaminer och mineraler som vi utesluter helt.

Jag vet att det finns en del som skulle kunna tänka sig att använda en tesked honung som krydda i maten, men eftersom den lilla tillsatsen skulle ge 4 kolhydrater i bara en liten tesked på 5 gram, så skulle jag välja bort det.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna 

[tillbakalutat]

bluesea
0

Om ni ska använda honung till marinader till tex grillat, titta in på den här sidan. Förstår inte hur det kan bi så lite kolhydrater men det som står måste ju vara sant :) http://www.honungsglaze.se/website1/sd_page/2/1/index.php

Vad tror ni? Vi har provat den med Timjan, mycket god!

Maia
1

#3 Ja det låter märkligt. Någon som är bra på matte får gärna förklara hur det kan bli såhär när honung och fruktos är de största beståndsdelarna (eftersom de kommer först på listan). Jag ställer mig tveksam…

[tillbakalutat]

Ulf-S
1

Honungsglaze lär innehålla ca 65 g kolhydrater/100 g eftersom kaloriantalet anges som 263 per 100 g och den bara innehåller 1 g protein.

Otäck innehållsförteckning för övrigt.

Maia
1

#5 Ja, det låter vettigare. Men hur i hela friden kan de skriva 1g kolhydrat då? Hur tänker de? Det är ju falsk varudeklaration. Jag skickade en fråga, faktiskt… vi får se om de svarar.

[tillbakalutat]

MimLan
0

Med tanke på att de skriver in saltet i näringsdeklarationen också, så skulle jag inte fästa så stor vikt vid att etiketten alls är korrekt. Ibland blir det snubbelfel, ibland tar de en dummie/förlanseringsetikett utan de rätta värdena för det är ju fler som inte ser orimligheten i kolhydrathalten och en massa honung. Jag tror inte på medveten falsk marknadsföring i det här fallet, men har någon mailat dem om det?

Maia
0

Jep. Jag har.

[tillbakalutat]

MimLan
0

Gott!

Pasi
0

vispop - Nja, sanningen är faktiskt att honung innehåller socker och nästan inga mineraler eller vitaminer, se fineli. Finns troligen inte en enda frukt i världen som innehåller så lite per kcal, eller ens per hg.Glad

vispop
0

Så är det nog Pasi. Fast jag tror att att frågeställaren menade jämförelsen mellan honung och annat sött. Har inte kollat upp vanligt vitt raffinerat socker, sirap mm men jag utgår från att honung innehåller mer mineraler och vitaminer än det. Sen har jag också läst någonstans att det är stor skillnad på olika sorters honung. Desto mörkare desto mer mineraler. Jag använder inte söta tillsatser alls själv längre.

anso1971
0

Maia, fick du något svar?

Om man absolut vill söta något så är honung bättre än råsocker och råsocker bättre än vitt socker. Kolhydraterna är väl desamma, men det finns ju fler aspekter på mat än kolhydrater. (trodde ni inte va?Skrattande)

Men det är klart att utan är bäst ur kolhydratsynpunkt.

Wildrat
0

Honung är ungefär tre gånger så sött som socker så nån gång ibland kan det nog funka. Men triggar det sötsug så låt hellre bli det.

Maia
0

#12 Ja, NU har jag fått svar. Det var alltså "fel på etiketterna på en leverans".

Konstigt då att just DE etiketterna fanns på hemsidan… Men det är ju bra om det ändrats nu. För när vi kollade i somras stod det ju samma på hemsidan som på burkarna.

/Maia

Mitt mejl:

I era produkter som kallas "Honungsglaze" står honung och socker som största beståndsdel. Ändå skriver ni att produkterna har 1-3 g kolhydrater/100 gram (protein 1 g och fett 0-1 g). Detta kan inte stämma. Rimligen borde kolhydratinnehållet ligga på över 60 g med de nivåerna av protein och fett och jag kan inte se att ni missat något av det i innehållet. Kan ni förklara hur ni räknar? Eller har ni räknat fel, helt enkelt?

Bästa hälsningar,

nnnn

Svaret: 

Hej Maja 

Först ber jag om ursäkt att det dröjt innan detta svar kommer, det beror helt enkelt på att jag varit på semester under de senaste 4 veckorna.

Jag kan bara bekräfta det du skriver om att det är fel på etiketterna på en leverans från vår produktion, jag beklagar det men felet är åtgärdat sedan en tid tillbaka, dock finns det fortfarande säkert flaskor kvar i en del butiker fortfarande. På vår hemsida finns de riktiga näringsvärdena helt korrekt återgivna.

Vänliga hälsningar/Best regards

Christer Ankarlid

Svensk Honungsförädling AB

Trumpetarvägen 5

590 19 Mantorp

Tel: 0735-233 101, Direct/Mobile +46(0)735-233 101

www.svenskhonungsforadling.se

[tillbakalutat]

MimLan
0

#14 Jag fick också det svaret, men det var en hel del skitsnack för det är inte alls ändrat på hemsidan vilket han påtalade för mig. Jag skickade en skärmdump tillbaka på en gång, men det har han inte kommenterat så här fyra dagar efteråt.

Maia
0

Hehe, MimLan… Man kanske skulle stressa mannen lite?:

Kära Christer.

Tack för ditt svar.

När du skriver att det handlar om att det är "fel på etiketterna på en leverans", tror jag att du har råkat få saken lite grand om bakfoten. I så fall handlar det om just precis den leverans som fotograferats av och presenterats på hemsidan. Det är nämligen – fortfarande – fel på de etiketter ni fotograferat av och har på hemsidan http://www.honungsglaze.se/website1/sd_page/2/1/index.php .

På sidan http://www.svenskhonungsforadling.se/website1/1.0.1.0/60/1/index.php finns ingen alls uppgift om näringsvärden, så det måste ju vara den här sidan du avser när du talar om att de korrekta näringsvärdena finns "helt korrekt återgivna".

Det går enkelt att åtgärda genom att ni skriver in en rättelse i textdelen tills ni har kunnat få fram nya foton.

Lycka till! 

Bästa hälsningar,

nnnnn

PS. Det handlar heller inte om jag (eller någon annan som kollat) har en eventuell äldre version cachad.

[tillbakalutat]