Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettövrigt
Läst 11055 ggr
godivaex
0

Ägg i micron!

Hej,

Var på fantastiska affären Designtorget häromdagen och hittade en lite pryl som gör att man kan koka ägg i micron. Titta här! Man knäcker ner ägget häller på någon droppe vatten och in i micron: 30 sek löskokt, 40 medium, 50 hårdkokt. Perfekt när man har bråttom på morgonen. 55kr kostade den där jag handlade (Götgatsbacken)

Testade den för först gången i morse och det funkade fint. Enda nackdelen är väl att formen på ägget inte är som man är van. Tar nog ockå några gånger innan man hittar den perfekt tiden på sin micro.

Gå nog säkert att göra sina egna "röror" ockå. Ägg m. smör, ägg m. cheddar…. MUMS!

elocinave
0

Den där prylen har jag också sett men jag försöker undvika att micra pga det här: http://www.mercola.com/article/microwave/hazards.htm

godivaex
0

Tyvärr är jag skeptisk mot skrämselpropaganda

[Anega]
0

Tyckte du att det blev gott då? Jag tycker micrat ägg blir gummiaktigt och inte gott alls.

elocinave
0

Jag vet inte vad som är rätt eller fel ;-)

Men på vilket sätt tycker du att det är skrämselpropaganda? Berätta gärna!

godivaex
0

#3 ja jag tycker att det blev gott! Men om det är helg så kommer jag nog att koka, bara för att få "äggformen".

#4 Jag bad min sambo (fysiker, skeptiker och ibland lätt cynisk) läsa igenom artikeln och så här kommenterar han. Läs på egen risk:

">All this agitation creates molecular "friction", which heats up the food. This unusual type of heating also causes substantial damage to the surrounding molecules, often tearing them apart or >forcefully deforming them.

Njae, det är det polära molekylerna som vatten som värms upp. Värmen sprids till omkringgivande molekyler precis som det skulle gjort i en vanlig ugn.

>By comparison, microwaves from the sun are based on principles of pulsed direct current (DC) that don't create frictional heat; microwave ovens use alternating current (AC) creating >frictional heat.
 Jag som trodde att pulsed DC var samma sak som AC Glad 

>Many of us come from a generation where mothers and grandmothers have distrusted the modern "inside out" cooking they claimed was "not suitable" for most foods. My mother refused to even try baking anything in a microwave.

Och folk var rädda för rulltrappan när den kom. För att inte tala om tåget och bilen. Att föräldrar och mammor är teknikfientliga bevisar inget.

"Although microwaves heat food quickly, they are not recommended for heating a baby's bottle. The bottle may seem cool to the touch, but the liquid inside may become extremely hot and could burn the baby's mouth and throat.

Ja Och?  Lär dig hantera en mikro.

"A basic hypothesis of natural medicine states that the introduction into the human body of molecules and energies, to which it is not accustomed, is much more likely to cause harm than good.

Underbart!!  En hypotes från naturmedicinen… Men då måste det ju vara sant!!  Fast vänta, de har också hypoteser om att det är nyttigt att dricka utspätt vatten och att bly och kvicksilver är bra för kroppen

>Artificially produced microwaves, including those in ovens, are produced from alternating current and force a billion or more polarity reversals per second in every food molecule they hit.
Ja! Det är ju det som är poängen! Annars blir de tinte varmt ju! 

Artikeln var intressant att läsa, men jag orka rinte såga den längre.
Jag tror att vi lugnt kan fortsättta att äta våra micrade ägg Glad"

Jag själv tror inte att det är någon fara med micrad mat - då borde vi sett skadeverkningar av det för länge sen.

Marylojs
0

Tack för tipset, en sån ska inhandlas på måndag!

rullz
0

Spisen är underskattad.

andreas0
0

Jag undviker att använda micron. Ingen aning om den är farlig, det är inte anvledning, utan min anledning är för att maten man har värmt i den smakar inte alls lika gott som maten man värmer på spisen.

Jag menar, det tar inte många minuter att värma upp mat på spisen. Häll maten i en kastrull, slå i en skvätt vatten, sätt på värmen, det börjar koka rätt snabbt, så låt det koka någon minut under omrörning.

Max 4-5 minuter, mot microns 2-3, det är det absolut värt tycker jag eftersom det smakar väldigt mycket bättre.

LCHFare kan med fördel ta en skvätt grädde istället för en skvätt vatten. Glad

Många använder micron för att tina frusen mat, men det får faktiskt snabbare att tina utan micron. Sätt en stor bunke under vattenkranen i köpet och fyll med vatten, eller varför inte använda diskhon själv med något som stoppar vatnet från att rinna ut, ju större bunke desto bättre för mer vatten gör att det tinar snabbare. Sätt ner maten, och låt kranen stå på och droppa ner i bunken, den behöver endast droppa, inte rinna. Bunken ska vara full så det som blir över rinner ut ner i avloppet. Vattnet ska inte vara varmt, för varmt vatten skadar bara köttet, så länge vattnet är varmare än saken man ska tina så fungerar det.

Jag kommer inte ihåg exakt fysiken bakom varför det fungerar, men det var något sånt här: Vatten har högre densitet än luft och leder däför in värme i köttet snabbare än luft gör. Men vattnet själv blir ju snabbt kallt, därför ska man ha så stor bunke som möjligt så att det blir stor yta på vattnet, så den kan ta upp värme från omgivningen igen så snabbt som möjligt. Sedan att det ska droppa ner i bunken och rinna av är för att vattnet ska hållas i rörelse, vilket tydligen gör att det går mycket snabbare att tina.

Att tina mat på det här sättet tar inte längre tid än vad det tar att tina i micron om man har en stor bunke. Dessutom skadar det köttet eller vad det nu är minimalt, det är det skonsammaste sättet att tina upp det på, näst efter att låta det ligga och tina några dygn i kylskåpet.

Dom två teknikerna täcker väl in 99% av sakerna som dom flesta använder micron till, går i stort sett lika snabbt, men smaken blir mycket godare. Därför ser jag ingen anledning att använda micron.

godivaex
0

Jaha. Det här inlägget börjar snart spåra ur till ett "hata micron inlägg". Jag som bara ville bara tipsa om en produkt som jag tyckte var bra att ha i vardagshetsen. Om någon på admin vill stänga tråden så är jag nöjd.

Miyu
0

Testade skeptiskt att lägga ägg i micron, kokta utan skal.

Sen när jag tog ut och skulle mosa de med gaffel så exploderade de, hahaha. Ägg över hela köket och ansiktet Tungan ute

godivaex
0

Skrattande Shit happens!