Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-jag-behöver-måltidstips
Läst 1972 ggr
Margareta
0

Middagsbjudning

Igår hade vi middagsgäster.

• rött vin och mineralvatten på flaska som dryck 
  • Grillad marinerad fläskfilé (sonens egengjorda marinad på vin, olja och kryddor, + lite honung). Väl tilltagen mängd så att det inte "såg snålt" ut
  • zatziki
  • örtkryddad Creme fraiche (sonens recept)
  • örtsmör
  • DYR olivolja i flaska på bordet
  • mozzarella, olivolja, tomatskivor & basilika varvat på fat
  • kalamataoliver
  • fetaosttärningar
  • avokadoskivor
  • grönsallad på olika salladssorter, gurka, vit paprika, tomat, salladslök
  • färskpotatis (handplockad av grannen)
  • pytteliten Hemglass-strut till kaffet

Gästerna är lite insatta i att vi äter annorlunda och var väldigt nöjda. Inte fettskrämda alls faktiskt. Själva kunde jag avstå potatis och tomater och glassen förstås.

Det gick hur bra som helst och jag kände mig jättenöjd efteråt.

Numer pensionär i Nynäshamn

Kia
0

Låter som att man verkligen skulle vilja bli hembjuden på middag hos erFlört

Visst är det roligt när det fungerar….. Det finns ju massor av gott att äta när man äter Lc-kost:)

ulrika_m
0

Mmmm … låter fint, Margareta! Jag planerar för en middag med vänner på onsdag. Så här har jag tänkt mig:

• Parmesanstavar i skinkrullar som snacks till drinken/vattnet
  • Parmalindad helstekt fläskfilé ur Ola L. och Ulrika D.s bok "Våra bästa GI-recept"
  • Gräddsås med balsamvinäger (ur samma bok)
  • Blomkålsmos
  • Ugnstekta potatisklyftor till barnen (och gästerna om de inte gillar blomkål)
  • Grönsallad
  • Pannacotta (med lite sötningsmedel i) med färska hallon som dessert. 

Kan det va nåt tror ni? Synpunkter eller andra tips?

moa
0

Får man inte äta tomaterFörvånad?

Annars lät det jätte gottGlad

Margareta
0

Moa: Beroende på hur strikt LC-kost man äter.
Tomater har 3,7% kolhydrater.

De som äter mat under 5% äter tomater, vi som äter 3% gör det inte. Den som kanske klarar 5% laktos men inte fruktos gör det inte heller. Man får testa sig fram helt enkelt.

Du kan säkert äta tomater så här i början och framförallt är tomater klart bättre än all mat med rent socker i.

Numer pensionär i Nynäshamn

elocinave
0

Ulrika_m, hur blev det?

• Parmalindad helstekt fläskfilé ur Ola L. och Ulrika D.s bok "Våra bästa GI-recept"
  • Gräddsås med balsamvinäger

Vi ska ha kalas på lördag och jag har idétorka men har redan funderad på denna rätten Glad

Nåja, det är ju några dagar kvar att fundera.

Panacotta som efterrätt låter inte heller så dumtCool

ulrika_m
0

elocinave: Det blev kanonbra! Kan verkligen rekommenderas!

Jag gjorde blomkålsmos till, men även klyftpotatis om gästerna skulle sakna kolhydraterna, men det visade sig vara helt onödigt. De var fullkomligt nöjda med LC-maten. Pannacottan blev bra också, med några färska hallon på!

För den som vill prova så finns recepten på min blogg:

Det här är verkligen lowcarb!

Lycka till med kalaset! Glad

Kia
0

Ulrika… jag gjorde förrätten oc fläskfileen som du rekommenderade….. Åhhhh vad gott detta blev. Vilken höjdare:)

Mervi
0

Tack för alla fantastiska tips till festmenyn. Jag skall prova.

Jag har så många recept att prova så jag får ta lite ledigt från jobb för att hinna prova allt.Hemlis

elocinave
0

Tack ulrika_m!

Det blev kanongott!

Det var första gången i mitt liv jag lyckades med en fläskfilée utan att den blivit torr som bara den :-)

ulrika_m
0

Vad roligt att ni gillade fläskfilén! Den har tagit plats som favoritmat på helgerna hos oss, när man har lite mer tid och vill ha något "extra". Försöker att inte göra den varje helg bara så att vi inte tröttnar! Skrattande