Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: hälsa
Läst 932 ggr
Annefrid
0

Hur stanna i vikt

Jag har ätit LCHF sedan i mars och jag har mått superbra. Undrar lite hur jag ska få vikten att "stanna" när målvikten är nådd. Har gått ner till 53 kg (170 cm) och det känns lite lite. De sista kilona gick superfort, fick en liten chock när jag vägde mej. Skulle gärna väga runt 56kg. Trodde lixom att vikten skulle stabiliseras och inte fortsätta ner? Har kännt av mycket kramper i benen och fötterna den sista veckan och har ökat kolhydraterna något men det är svårt att veta hur jag ska äta för att stå still i vikt. Gillar ju den här kosten och trodde jag kunde äta såhär "for life".

andreas0
0

När man normalvikt så stannar viktnedgången av sig själv.

Hur äter du? Det är inte så att du äter alldeles för lite mat?

Annefrid
0

Hej!
Tack för ditt svar! Jag äter en massa mat och flatbröd ska vi ju inte ens tala om. Det blir sisådär 6st till frukost med massor av smör och ost.
Lunch lite blandat men alltid!
Middag ofta kött och en sås baserad på gräddfil, creme fraische eller mezeyoghurt.
Ofta något snacks som flatbröd, choklad eller grädde och bär på kvällen. Tycker det är jättemycket!

kaisakavat
0

Du äter ju endel som borde bromsa… svårt att säga..

Kanske, kanske att det är liksom en "fas". Du har ju inte ätit LCHF så länge, kanske kommer du öka några kilo i "muskelvikt" och samtidigt få igen liiiite av hullet efter lite mer tid. De som är tunna brukar ju "gå upp".

Men detta är en spekulation bara… själv har jag 9 kg kvar tills jag är i mål på 65 kg, så jag har inte nån erfarenhet av "stanna-upp-problem" än.

Men om raset fortsätter… vet ju inte hur du mår i övrigt, men ibland beror viktras på annat, t ex sköldkörtelproblem, mm

Hoppas det ordnar sig i a fall!! Skrattande

IngelaZ
0

Blir så förundrad över att det kan vara så olika, vissa bara rasar i vikt och andra händer det inte ett dyft för. Begriper inte detta. Jag hoppas verkligen att vikten stabilserar sig för dig, är ju väldigt konstigt om den inte skulle göra det. För säkerhets skull skulle jag nog gå och testa sköldkörteln om det inte stabiliserar sig snart.

Har du fört in maten så du vet ungefär hur många kalorier du äter, inte för att vara kalorifixerad men är intressant att veta hur mycket mat du får i dig och hur stor mängden kolhydrater blir.

Annefrid
0

Tack för era svar! Jag har inte räknat kalorier alls men sedan jag vägde runt 56kg så har jag bara ätit mer och mer. Glömde nämna att jag alltid blandar grädde i kaffe och yoghurten dessutom.
Sköldkörteln? Hua..hur kollar jag sånt? Ringer vårdcentralen förmodligen,haha..
Funderade på om det var förlorade muskler som gjorde att vikten minskade men det går lite fort för det, idag var det 52,7 kg Rynkar på näsan

Thea
0

Men jösses människa! Flört Du väger lika mycket som vad jag gör nu och jag 10 cm KORTARE än du! Förvånad

Jag förstår absolut din oro! Jag har tyvärr inte några bra tips att komma med då jag inte är där. Ät mer skulle mitt råd bli, men du verkar ju peta i dig en hel del redan….. Jag är ny på detta och väntar med spänning på kroppens svar!

Jag hoppas att det löser sig för dig och att du kan hitta en vikt du är nöjd med!

H. Thea

Medarbetare hästhoppning.ifokus.se

Magica1970
0

Öka på med kolhydrater (bär och frukt). Hoppas det går uppåt snart.

kaisakavat
0

Om sköldkörtel-grejjs…

Låt mig börja med att säga: Det är ju verkligen inte alls säkert att det är nåt sånt! Vill inte alls skrämma upp dig. Och skulle det vara det så kan du säkert få hjälp. Såna problem är vanliga.

Vet inte hur gammal du är eller som sagt om du har några andra symptom, men sköldkörtelproblem är rätt vanligt och kollas enkelt på vårdcentraler genom vanliga blodprover.

Du kan kanske söka på internet efter info om detta eller söka här på forumet. För någon månad sedan var det någon som startade en tråd om detta.

Det finns i huvudsak två varianter, en där sköldkörteln producerar för lite hormon och en variant där den producerar för mycket. För mycket sköldkörtelaktivitet kan bl a ge viktras som följd. Andra symptom spökar förstås också men jag kan inte detta i detalj.

Men - Låtom oss hoppas att du är kärnfrisk, att det löser sig av sig självt!