Mer salt = mer fett?????
Är helt nybörjare på det här!
Jag har hört att för mycket salt i maten gör att saltet binder vattnet i kroppen och omvandlar det till fett, och att man därför går upp i vikt om man äter för mycket salt!?
Har dessutom hört att salt är jättefarligt, speciellt om man har högt Blodtryck!?
Stämmer något av detta?
Hur mycket salt vågar man äta?
Jag tror inte att du behöver bekymra dig över salt, de flesta som äter denna kost blir mer saltkänsliga och använder inte lika mycket salt som tidigare. Jag själv inkluderad. (och jag har verkligen ääälskat salt i alla tider!)

Jag har märkt att saltintaget minskar med denna kost, inga färdiga marinader, inga färdiga kryddblandningar, halvfabrikat, korvar mm som innehåller mycket salt. Då man gör maten från råvaror minskar saltintaget automatiskt.
Det går inte att omvandla salt vatten till fett, det är helt omöjligt kemiskt sett. Fett och andra organiska ämnen består främst av kolatomer. Det finns inga kolatomer i varken vatten eller salt. Alltså är det helt omöjligt att göra en sådan konvertering.
Riskerna med salt är för övrigt kraftigt överdrivna. För lite salt är inte bra heller, eftersom salt behövs för en mängd olika funktioner i kroppen. Det finns en anledning till att människan har utvecklat ett smaksinne som gör att salt smakar gott, det är meningen att vi ska få i oss det.
Faktum är att man kan dö av saltbrist om man t.ex. dricker extremt mycket vatten utan att ha något salt till. I en tävling i USA i vem som kunde dricka mest vatten på kortast tid uppmärksammades i media för ett tag sedan eftersom en deltagare dog av saltbrist. Detta är också anledningen till att idrottare som dricker mycket vatten dricker "sportdrycker" som innehåller bland annat salt istället för vanligt vatten.
För mycket salt är väl inte bra heller, kroppen klarar bara att ta hand om en viss mängd salt per dag, och så mycket att man når upp till den gränsen bör man väl inte få i sig. Men riskerna är som sagt kraftigt överdrivna, och enligt min åsikt så liggger gränsen för vad som är för mycket salt rätt mycket högre än vad t.ex. livsmedelsverket säger.
Ta lagom med salt så maten smakar bra helt enkelt. Sedan var den gränsen går varierar väl från person till person.
#4: När jag tränar intensivt på sommaren brukar jag blanda vätseersättning på 1 liter vatten, 1 tsk salt och tillräckligt med saft för att neutralisera saltsmaken. Det är ett måste med salt i, annars torkar jag ut.
I somras toppade jag vid ett tillfälle 3 kg (vägde mig innan och efter) på ungefär två timmar…
#5, 3 kilo på två timmar låter mycket. Men det är väl inte omöjigt. Åt du LCHF eller kolhydratmat då? Om du åt kolhydrater var väl glykogenlagren fulla innan du började träna, och blir väl i stort sett tomma under träningen när glykogenet användes. Eftersom glykogenet i kroppen väger ca 500g och det lagras 3g vatten bundet till varje gram glykogen så är det ca 2 kilo bara där. Det är samma "vattenvikt" som man blir av med precis i början på LCHF. Men det är ju inte fett man tappar, så det syns väl ingen skillnad på kroppen, och äter man kolhydrater så fylls lagren igen efter ett tag (en hel del tyder på att dom till slut fylls även på LCHF, men först efter kroppen har helt anpassats till fettförbränning i musklerna, vilket tar ett par månader i alla fall).
andreas0; Hm, detta har jag inte hört om förut, att glykogen/vatten skulle fyllas på under lchfkost. Berätta gärna mera!
$6: 73 kg innan jag cyklade dit, drack 1,5 liter vätska, när jag kom hem vägde jag 71,5 kg.
Jag åt kolhydrater, och jag har inga illusioner om att det var något annat än vatten (eventuellt 50g fett? men även det tror jag inte på). Det jag vill poängtera är att kroppen består till stor del av vätska, och om man tappar så mycket som jag gör, bör man fylla på med extra salt.
#7, Teorin är att musklerna lärt sig att förbränna fett bra så slutar dom ta av glykogenet och använder enbart fett direkt som energikälla vid normal användning och även högre ansträngingar. Då fylls glykogenlagrerna upp igen, och kroppen har dom då som energireserv som den bara tar av vid vädigt intensiva ansträngningar. Till exempel om man är ute och springer och spurtar sista biten kan den använda lagren för att ge extra energi till spurten.
Det har väl inte direkt gjort någon studie om detta, men det verkar vara en trolig förklaring till dom observationer som finns.
#8, Det håller jag med dig om.