Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: övrigt
Läst 747 ggr
HanneU
0

Vad "belönar" ni er med?

Jag har tidigare varit en mästare på att belöna både mig själv och min familj med mat. "Det firar vi med en chokladkaka" är ju så lätt att ta till. Jag håller på att träna upp barnen på att bli riktigt duktiga ryggmassörer och det är ju en mycket trevlig belöning. Barnen uppskattar också fot eller ryggmassage. Bad? Bok? annat? skulle vara kul att höra vad ni andra gör!

Aniara4
0

Jag firar gärna med en riktigt god köttbit, sån som man inte har råd att äta varje dag.

Will
0

Efter en vit månad belönade jag mig med lite svindyrt rött vin i helgen. Mmm..

Massage är ju strålande belöning! Min man och jag brukar massera rygg/fötter/händer nästan varje dag (mest han Skäms). Mycket rogivande.Skrattande

Thea
0

Jag brukar inte belöna mig speciellt mycket när jag tänker efter. Men skulle det bli så kanske något gott vin eller lite speciell maträtt!

H. Thea

Medarbetare hästhoppning.ifokus.se

Aniara4
0

Sen beror det ju på i vilka lägen man vill belöna sig själv/andra, och varför. Jag känner sällan behov av just belöning, eftersom tillfredsställelsen av att ha gjort något bra räcker i sig! Belöningen för att ha städat blir att se sig omkring och beundra sitt värv. Belöningen för att ha undvikt kolhydratfrestelser flera veckor i sträck blir att må bra och ev. se hur fettvalkarna krymper. Belöningen när man varit hos tandläkaren och inte hade några hål blir att slippa laga hål. (Detta kallas på psykologspråk för "naturliga förstärkare", dvs de är en inbyggd konsekvens av det man gör och inte något man själv hittat på.). I såna lägen behöver man egentligen inte belöna sig själv alls, man är så glad ändå!

Svårare kan det vara när man behöver tröst och tycker att man får "unna sig" nåt för att det är synd om en. Då får man tänka efter om trösten samtidigt kommer att ge ytterligare problem att tampas med. Att trösta sig med mat som man vet inte är bra för en är ju att bara gräva sig djupare ner i eländesgropen. Att t.ex. ta ett skumbad ger däremot inga negativa konsekvenser, utom möjligen russinfingrar om man ligger för länge.

Firande är en tredje kategori - födelsedagar, helgdagar osv. (Att fira ett nytt jobb eller en lyckad tenta faller egentligen in under belöningar, och bör alltså kunna vara tillräckligt belönande i sig själva). Då funkar det väl bra med en extra god middag vid ett extra fint dukat och pyntat bord? Eller någon upplevelse, en konsert eller föreställning man gärna vill se?

mikaelj
0

Hehe, hur tråkigt det än låter, så håller jag helt med Aniara4 om belöningar.

Har väl en mindre sak kvar, dock -- jag vill helst äta samtidigt som jag tittar på film! Vilket gör att jag ser på film alldeles för tidigt på dagen / äter middag alldeles för sent. :-)

UBCL
0

Som jag skrev i min tråd "Belöning!": Att köpa nya, mindre och snyggare kläder är ju både belöning och praktisk nödvändighet! Glad

mikaelj
0

Undrar om det är enklare eller svårare att få på mig mina storlek 28-jeans nu… I samband med att jag ändrade matvanor började jag cykla betydligt mer, så mina lår har blivit större.

På tal om just mindre kläder, det är förvånansvärt svårt att hitta t-shirtar i XS!

UBCL
0

#7 kolla på barnarvdelningen Glad en Bamsetröja är aldrig fel!

mikaelj
0

*hmm* det är ju faktiskt en tanke. Passar bra ihop med min röda fina Vargen-tavla! Tack för tipset.

Förr brukade jag alltid köpa L-XL-t-shirtar, men sedan ett tag tillbaka är S-varianten på Stadium (fultshirtar) nästan lite för stora. Heh.

raphanus
0

Ett glas Laphroaig 12 yo är ju aldrig fel.

Emlan
0

Buffelmozzarella!!! Jag åt minst två i veckan när jag bodde i Spanien. Jag har fortfarande inte köpt ngn efter att jag kom hem till Sverige, men jag höll en i handen på Oj!. Tyvärr är den väldigt dyr i Sverige, men om jag lyckas åstadkomma ngt utöver det vanliga så kan jag tänka mig att betala 200 kronor/kilo…… (jag brukar bara äta EN bit, 150 gr) Så GOTT!

HanneU
0

Ja, Laphroaig är ju aldrig fel, men det jag menar är att jag vill lära mig tänka om med att "belöna" mig med ätbart. Maten njuter jag av iallafall, men det är så vanligt med att fira saker med en glass, en god middag e dyl. Jag äter jättegott varje dag och vill att extrainsatser (all veden inkastad i vedboden typ) ska kunna firas och belönas efteråt. Något barnen brukar uppskatta är ju tex när strömmen går och man har en myskväll med levande ljus och spela gamla icke-it-baserade spel…. Kan man kanske fira med att stänga av huvudströmbrytaren?

Trollcina
0

Nej jag belönar mig inte med saker, god mat el något annat typiskt, min belöning är att vågen visar att vikten går neråt och att jag under tiden får må bra utan sug och hunger efter något.

Förr belönade/tröstade/straffade jag mig i tid och otid gm mat, det är just det beteendet som gjort de flesta överviktskilona så det är ett beteende jag nu lärt mig att avstå, belöning gm foderluckan kan ställa till det för de flesta. Att se resultat av min livsstilsförändring är den enda belöning som behövs.

lowcarbing
0

Ibland tror jag (obs jag pratar rent allmänt nu) att man väljer att fira både det ena och det andra för att just få anledning att äta något som man egentligen vet att man inte borde äta. Man "unnar" sig eftersom man har gäster, har varit sjuk, har börjat semestern osv.

Men en extra god middag eller ett extra gott vin är väl aldrig fel -- utan att det ska behöva innebära några avsteg från ens diet?

Jag firar gärna särskilda händelser med restaurangbesök. I övrigt håller jag med många här ovan om att dygden faktiskt oftast är sin egen belöning. Att vara nöjd med något man gjort bra är en härlig känsla!

Hälsningar

lowcarbing

tokfrans
0

Bubbelbad med lyxiga badbomber och bubbelbitar. Glad