citronyoghurt
En av mina kollegor på jobbet äter yoghurt till lunch. urch tycker jag och börjar nästan fundera på att göra tillräckligt till lunch för att bjuda henne. Hon är ju helt klart ok med hur jag äter och är nyfiken över lag. Men hur som helst..
Den yoghurten hon äter är en färdig sak med massa kolhydrater per 100 gr.. men den smakar helt guddomligt.. citronyoghurt..
bestämde mig för att pröva hemma, rev citronskal och pressade lite saft, ner i mezeyoghurt..
nu blev det lite väl surt.. inte riktigt samma läskande smak som henne färdiga med 8% socker i..
vad gör jag?!..
ska jag försöka tillsätta Stevia i eller nått liknande?
eller blanda ut med mer yoghurt?
just nu klarar jag nämligen bara att ta nån sked och sen.. räcker det.
tips?
vet inte riktigt om jag lade detta inlägg rätt, men de som läser igenom och kan ändra, kanske kan lägga där det bör ligga?
Stevia kan ta bort en del av det sura utan att göra det jättesött. Nackdelen med stevia är att om man använder mycket blir det äckligt sötningsmedelssött eller en anisaktig bismak. Inget jag själv tycker är illa men vissa kan tycka det är jobbigt.
Annars finns det en sockeralkohol som är lite mindre söt än socker men utan bismak och som inte ökar blodsockret, sukrin heter det och finns att köpa här: http://mindresocker.com/produkter/baking/23584__sukrin/
Sukrin är suveränt, smakar som en blandning mellan druvsocker och vanligt socker. Bör vara perfekt till detta!
eller bara några droppar flytande Hermesetas (0 kolhydr) men som sagt ett sötningsmedel…
för varje gång jag puffat denna tråd så har det tillkommit ett eller flera namn, så: *puff!*

#1# Vad får du betala i porto för att få hem det? Har du prövat något mer därifrån. Såg tex karameller som såg intressanta ut.
Kanske lite vanilj i, ihop med citronen? Och så om du vill antingen ett konstgjort sötningsmedel (flytande suketter?) eller Stevia eller Sukrin.

gjorde faktiskt så att jag blandade ut det med mer yoghurt.. det blev mer accepterat då ,. iaf för mina smaklökar.. tror jag kanske lade i lite vaniljpulver också men är lite osäker.. ett par dagar sedan nu.. har inga av de ovanstående.. har Hermetas här hos pojkvännen men det var ju inte där jag gjorde yoghurten..
#6 Jag har ännu inte beställt från dem utan upprepar bara vad jag läst av andras erfarenheter.