Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: hälsa
Läst 9112 ggr
synvinkel
0

Förebyggande medel för diarré

Ringde apotekets rådgivning och frågade om det fanns något läkemedel som kan förebygga diarréer. Själv vet jag så mycket att vid för högt kaffeintag och lagom högt alkoholintag (öl, har inte provat annat) så blir det rutschbana i kroppen. Detta är inte så uppskattat vid fest. Så därför tänkte jag se om det fanns något som kan förebygga detta.

Kvinnan på rådgivningen tipsade om Trevis, som man brukar ta i samband med utlandsresor, för att förebygga detta. Om man har en planerad fest på ingående bör man börja med Trevis två dagar innan festen till och med två dagar därefter, 3 gånger om dagen i samband med måltid.

Måste bara höra om någon råkar veta mer om detta, hur det fungerar och hur VI fungerar. Om inte annat så kanske detta visar sig vara ett gott tips?

För de flesta som får denna rutschkana brukar diarrén komma dagen efter festandet men personligen kan det inträffa redan före tolvslaget. Samma sak gäller kaffe, det tar inte lång tid innan effekten sätter in.

magma
0

Hmm, jag har aldrig hört talas om Trevis, men det låter ju intre så kul förstås… Kan det inte hjälpa litegrann om du grundar med mat som är stoppande? Hårdost t.ex?

synvinkel
0

Kan ju försöka. Men tidigare när jag festat har jag hållit rätt strikt LCHF, följt av alkohol och skrovmål på dagen D såklart. Så det kajkabaloar ganska snabbt i mitt system. Kan prova äta mycket ost och se om det hjälper nästa gång. :)

umbra55
0

Jag har problem  med diarréer. Trevis är mer en fråga om bakteriekulturer och hjälpte inte mig alls.

Dimor varannan dag eller på förmiddagen innan festen hjälper

Kalle-B
0

Instämmer med #3. Dimor kan kanske hjälpa. (Finns under flera namn men med samma verksamma innehåll)

Regelbunden användning gör mig nästan immun efter nån månad, men använd vid enstaka tillfällen funkar den bra.

För mig är det också bättre att dricka vin - blir sämre av öl. Mängden mat har också stor betydelse.

Men för mig har det blivit mycket bättre sen jag började med LCHF - kanske beroende till stor del på att jag nästan aldrig dricker öl längre.

sussie
0

Jag äter ost dagligen men inte hjälper det mot diarre. Åt en hel del yoghurt i sommras och då blev det värre. Dimor är bra.

synvinkel
0

Tack för svaren. Jag ska prova Dimor. Och nej, man ska ju inte dricka så mycket alkohol. Öl är nog värst, kanske pga innehållet eller mängden man får i sig. Vin blir ju mindre mängd och är kanske allmänt bättre innehållsmässigt. Vindrickandet har bara inte kommit till mig ännu.. ;)

synvinkel
0

Dimor fungerade fint igår. Få se hur det går ikväll! ;)

fruEkologi
0

Gör ett eget ört te på tex groddblad, daggkåpa, rölleka, salvia, hallonblad och citronmeliss. anänd helst 3 sorter av dessa koka av någon minut och blanda med vanligt te för smakens skull. Garanterat hopdragande och helt naturligt.

synvinkel
1

Var finner man dessa örter? :)

fruEkologi
0

På gräsmattor hittar du groddblad och ev daggkåpa, rölleka växer som ett ogräs lite överallt även daggkåpa gör det. Salvia går att köpa färsk i kruka i mataffären eller som krydda i burk, hallonblad plockar du på vilda buskar om du inte har själv förstås. Du kan hitta torkade i lösvikt hos vissa hälsobutiker, kolla där du bor.