Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etiketthälsa
Läst 3141 ggr
tokfrans
0

KosttiIlskott

Det pratas mycket om olika kosttillskott… magnesium, omega 3 och D-vitamin. Det känns som en djungel och jag vet inte vad jag ska välja. Vad är nödvändigt, och i så fall, vilka märken är bäst?

Min kost består av fisk, ägg, kyckling, feta mjölkprodukter, grönsaker och små mångder nötter.

Tack på förhand.

MimLan
0

Som solfattig nordbo är D-vitamin vettigt. Holistics D-vitamin har de höga doser som behövs.

Magnesium behöver du inte om du inte har fått kramper.

tokfrans
0

Tack för svaret!

Tidigare har jag använt Mivi-total under vintrarna. Vad tycker ni om det?

Pasi
0

D-vitamin är nog det viktigaste och vettigaste kosttillskottet. Näst efter det kommer nog fiskolja….om man äter för lite fisk, eko-/omega3ägg,vilt och gräsbeteskött.
De flesta andra tillskott är normalt onödiga om man inte råkar vara en av dem med speciella behov (t ex bristfälligt upptag av b12 i tarm etc).

Margareta
0

Håller med om D-vitamin. Det nämns allt oftare som något vi nordbor får alltför lite av.

Magnesium är toppen om man får myrkryp eller muskelvärk, det säger sig alltså själv om man klarar sig utan.

Numer pensionär i Nynäshamn

Airam1
0

Är du duktig på att äta fisk och ägg får du troligen i dig lämplig mängd D-vitamin per dag. Kanske oxå Omega3. Här finns lite fakta. Kosttillskottsindustrin tjänar grova stålar. Och folk pinkar ut riktigt dyr urin i tron om att göra rätt. Att äta mat är vettigt. Och att vara ute i dags och solljus gör oss alla gott på flera vis.

Pasi
0

Airam - Lämplig mängd D-vitmin (RDI är ej lämplig mängd utan en gissad siffra. Vetanskapen säger 50-200mg) är mycket svårt att få i sig via kost.

Airam1
0

#6 - Jag synar…

Isf handlar det om 50-200 µg (mikrogram) och inte mg (milligram)

Rätta mig om jag har fel Flört

Ulf-S
0

#5: Primavi verkar vara en rätt så usel källa till kunskap…

T.ex. står morot med som ett A-vitaminrikt livsmedel, utan brasklappar om att det handlar om ett förstadium till A-vitamin, som vi är mer eller mindre effektiva på att utnyttja. Det påstås att "I grönsaker finns A-vitamin som betakaroten, ett ämne som kroppen vid behov omvandlar till A-vitamin (retinol)." Problemet här är att det inte stämmer. Betakaroten är inte A-vitamin och alla kan inte omvandla betakaroten tillräckligt bra. Punkt slut.

MimLan
0

Här är en länk från Johannas blogg om vilka livsmedel som innehåller bra om D-vitaminerna. Man får onekligen jobba på saken om man skall få i sig det via kosten. Den enkla lösningen är ju torskleverolja. Och när vi ändå inte kan tillgodogöra oss solen annat än ett par korta sommarmånader så hjälper det ju inte heller i längden.

denno
0

#9 solen (uv-ljus) finns väl året om, även om det är minusgrader.. :)

Airam1
0

#8 - jag struntar i att kommentera - det "brukar" bara leda till att jag blir "tillsagd" om diverse dravvel.

Huvudsaken för min egen del är, att jag inte får för mig att bära Burka… det är oxå vanskligt ur D-vitaminsynpunkt.

Pasi
0

Airam #5 - Självklart är det så!Skrattande
#11 Jag försöker också undvika burka…vilket sammanträffande!Flört

denno - Solen behöver komma i viss vinkel för att tillräckligt av rätt våglängd skall tränga genom atmosfären (oavsett temp).

Ulf_S - Håller helt med ang A-vitamin och karoten.
Kan tilläggas att studier visar även att tillskott av betakaroten inte ger ett friskare liv (snarare tvärt om)…liksom många andra kosttillskott (a-vit, e-vit, c-vit, selen).
C-vitamin i stora doser har visat sig minska muskeltillväxt i studier…och misstänks dessutom att då gå ifrån att vara en antioxidant till att bli en oxidant.

MimLan
0

#10 Den sol vi kan tillgodogöra oss är tydligen bara under ett par sommarmånader och då bara när solen står som högst.

Det är ju därför många kommer med depressioner när våren och ljuset äntligen kommit tillbaka efter vintern - för det är brist på d-vitamin och det börjar ge sig till känna då.

Medlem
0

Airam #11 Även burkabärande kvinnor och män får D-vitaminet trots dom täcker sig med kläder. Deras hus har fönster där solen kommer in, eller tror du de lever i kartonger där det inte finns en enda lucka för att få lite sol i sig? Har dessutom aldrig hört talas om att Tuareger har brist på D-vitaminet trots männen täcker sig även inom hus.

Airam1
0

#14 - Men herre gud, vilken koppling…

Pasi
0

Medlem - En  länk.Glad

Medlem
0

#14 Hej Airam1- Det var precis vad jag menade att även Tuareger

som täcker sig inte har brist på D-vitamin. Så du behöver inte täcka dig med niqab för att få ännu mer brist på detta vitaminet.

#16 Hej Pasi

I nordiska länder behöver man inte täcka sig för att få behov av D-vitaminet annars hade man inte rekommenderat att ta detta antingen via mat eller via kosttillskott. Det är dessutom okänt för mig som följer nyheterna i mellanöstern att i Saudiarabien rekommenderar myndigheterna numera att flickor av hälsoskäl inte ska bära heltäckande kläder som det står i artikeln då kvinnor där alltid burit niqab. Vad jag ville poängtera är att även dom som täcker sig har tillgång till solljuset hemma. Man behöver inte ligga halvnaken på stranden för att få D-vitaminet. Jag som täcker mig förutom ansiktet och händerna försöker ha det ljust hemma för att få lite sol i mig dagligen om det är möjligt. Kanske det är ett drygt svar men jag hoppas du förstår vad jag menar.

Aniara4
0

#17 Har du fönstren öppna då eller räknar du med att det tränger in tillräckligt mycket strålar av rätt våglängd genom glaset?

Gusan
0

Kassodlad lax som vi oftast äter innehåller inte så mycket Omega3 eftersom laxodlarna mer och mer går över till att basera fodret på sojabönor och vegetabilisk olja från raps i stället för som tidigare fiskbaserat. Vi får äta mängder av lax om vi ska få i oss den mängd vi behöver.

Jagg tror den mesta av den mat vi äter inte innehåller speciellt mycket vitaminer/minerlaer nu för tiden pga av utarmade jordar osv.

Stressar man behöver man ändå mer näring eftersom stress utarmar kroppen på vitaminer liksom socker gör.

Jag tror vi har svårt att få i oss tillräckligt bara med hjälp av kosten i dessa tider.

Jag märkte då en enorm skillnad när jag började med kosttillskott.

Pasi
0

#19 Kosttillskott är ett tveeggat svärd, rätt mängd kan vara nödvändigt medans överskott verkar ge sämre hälsa…
För vissa ger det säkert nytta (multivitamin etc) men för flertalet kan det ge sämre hälsa enl studier. De flesta studier visar nämligen på minskad livslängd om man tar tillskott (gäller inte d-vitamin eller fiskolja)…men detta kan ju bero på så många orsaker…..syntestiska vitaminer som får motsatt effekt, extra antioxidanter som verkar ge ökad oxidativ stress i kroppen, att de som tar tillskott är en grupp med redan sämre hälsa etc.
Jag tror inte kött har förlorat speciellt mycket i näringsvärde pga av utarmade jordar….inte som grönsaker gjort.

Medlem
0

#18 Det beror på annars är det det ljus jag får när jag är ute eller fisk minst 2 ggr i veckan och en daglig dos av torskleverolja ger mig bra värde av D-vitaminet.