Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: off-topic-ot
Läst 3973 ggr
Maybelline
0

Vad man kan ha mjöl till

Följer en blogg om en annan mamma som är rätt kul, idag blev jag full i skratt av tipset:

"En plastpåse med fryst mjöl är bra att ha när barnen ramlar och slår sig. Det kyler bulan och formar sig fint runt huvud eller knä eller vad det nu är som råkat illa ut.

Äntligen ett användningsområde för mjölet som ligger kvar hemma….

http://blogg.alltombarn.se/kristin/

Maia
0

OM jag inte minns fel kan man ha mjöl som klister…

Potatismjöl är fantastiskt mot fläckar på möbler eller mattor. Först lite vatten , om fläcken inte är våt nog själv. Sedan massor av potatismjöl. Inte helt fel att gnugga. Låt torka helt och hållet, dvs. nån dag. Dammsug bort.

Fler tips på vad man ska göra med saker vi inte använder längre?

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna 

[tillbakalutat]

Tilda-T
0

Riskuddar som man värmer i micron som ger go värme länge!

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

missaz
0

Enn torr gammal limpa kan man ha med sig mörka kvällar på stan, för att slå ner eventuella våldsmän med… Eller att använda som slagträ när man spelar brännboll…

Maia
0

#3 Missaz, du är bäst! Skrattande

Jag antar att vi inte ska glömma att färskt vetebröd är bra att restaurera gamla målningar med.

[tillbakalutat]

Pasi
0

Vi får inte glömma den gamla traditionella användningen av limpa på T-röd!Cool

kaisakavat
0

- Trot om ni vill - Jag HAR använt mjöl för att markera ut tilltänkta rabatter i gräsmatta. Lätt att "sudda" och ändra tills man är nöjd. Sedan är det bara att he spaden i jorden.

- Istället för tårgas… fyll fickorna och släng en näve mjöl i fejset på "den fulingen" (valfritt vem).

- Annars tänkte jag också på lim.

- Brukade man inte koka grötomslag när folk gjorde sig illa förr i tiden..?

- Som trafiksäkerhetsgrej. En påse kan tömmas över min katt som är svart och inte syns så bra i mörkret. Lätt att "damma av" (tar honom i svansen och..) om man vill ha honom svart igen när snön kommer…

Puhlo
0

Gör man inte trolldeg på vetemjöl och alun och vatten?

Det är ju skitroligt, både för stora och små!

Tilda-T
0

Använd det som avskräckande medel när man fått myror där man inte vill ha dom, de små rackarna tycker inte om när man pudrar dom med mjöl!!

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

raphanus
0

Potatismjöl kan man ha på solsvedd hud. Det svalkar jätteskönt, och lindrar eventuell frossa. Dessutom drar jag mig till minnes hur det var under mina ligistår. När vi småkriminella var ute och smygrökte brukade vi rulla våra cigarretter över en våt handduk och sen rulla dem i potatismjöl. Sen knastrade det asfränt när vi drog bloss, och filtren fick brännmärken.

Härom veckan var jag på en blöt fest hos DaMum. (Det blöta kom uppifrån, tro inget annat!) Någon råkade få vatten på sina cigg, och då kom jag att tänka på potatismjölstricket igen. Men jag höll det för mig själv. Numera är jag ytterst besvärad av cigarrettrök!

fj-100
0

Förr i tiden tjärade och fjädrade man förbrytare.

Kan man blöta och mjöla dom istället?

raphanus
0

Hahaha! Om någon bakbinder St*ph*n R*ssn*r, så betalar jag gääärna för mjölet!

fj-100
0

Man kan göra en spikmatta av spagetti.

fj-100
0

Att göra julpyssel med pasta är jättekul. Måla, dekorera, sätt i snöre och häng upp i granen.

Pasi
0

Spagetti kan ju användas som braständstickor, har jag hört.

missaz
0

Maia; Skrattande Tack!

egalia
0

Jag har provat att använda vetemjöl i vattenballonger vid ett vattenkrig förra sommaren,,, det rök och dammade som f-n och alla hade ett helvete i duschen sen,,, men dom såg väldigt kul ut!!

Och nej, jag blir aldrig vuxen!!! Kyss

parsley
0

Mata kompostmaskarna utan att fråga efter deras åsikt.

Potatismjöl som fläckurtagare och klister på vetemjöl är två klassiker.

Klister kokar man så här: Blanda ihop 1 dl vetemjöl med 3 dl vatten och 1/2 tsk salt. Koka några minuter och förvara svalt. Håller sig några dagar.

Man kan göra målarfärg av lättfil. Lättfil kan även användas för att mögla ur mögliga duschdraperier, man lägger helt enkelt duschdraperiet i blöt i lättfil.

Strö bakpulver på det fastbrända på spisen och häll ättika över. Perfekt rengöringsmedel. Bör även fungera i toastolen och ingrodda smådjursburar.

http://www.skapligtenkelt.se/ har diverse recept på olika trolldegar.

Man kan göra olika former av stärkelse av socker eller potatismjöl om man vill stärka olika textiler, t ex virkade skålar eller virkade brudkronor.

Popcorn kan poppas och träs upp på tråd och hängas i julgranen.

MillisB
0

Härlig sida Parsley, den kommer att bli välbesökt!

/Millis 🎈
Min blogg läser du här.
Fat is your friend.          (David Perlmutter)

odezza
0

Sockerlösning är jättebra när man får ett getingstick, det ska på så snabbt som möjligt för bästa effekt…

Jag råkade en gång för några år sedan (före LCHF) få fem getingstick, varav tre på huvudet, när jag körde in gräsklipparen i ett getingbo (av misstag).

Medan jag rusade in kom jag på att jag hade outspädd flädersaft på köksbänken, så jag kletade in sticken med det (kul med klibbig saft i håret) Smärtan avtog, och det blev ingen svullnad alls, tror att hela ansiktet hade svullnat upp annars. Tyvärr missade jag ett på vänstra överarmen, så den svullnade upp, och gjorde ont i flera dagar…

Sens moral: Släng inte ut allt socker, när du börjar med LCHF!

"still lost in space and time"

fj-100
0

Man kan hälla olika former av pasta i fina glasburkar och ställa på hyllan i köket. Ser lantligt ut.

mja0
0

och honungen som står och dammar i skåpet blir lätt en skitbra ansiktsmask.

parsley
0

Man kan använda ketchup som putsmedel till koppar och silver.

fj-100
1

Man kan lägga sin favoritmarmelad (apelsin & Ingefära) på en rostad skiva formbröd och kasta den.

Maia
0

#23 *Småfnittrar hysteriskt*

[tillbakalutat]

missaz
0

fj-100; haha! Skrattande

En annan sak man kan göra med en limpa är ju att stoppa in den i håret för mer volym i håruppsättningen, är ju välbeprövat sedan 1700-talet!

Maia
0

#25 Se upp med larverna, bara!

[tillbakalutat]

zabbi
0

Hej   om man tar en kopp socker  en halv kopp honung en mask citronsaft kokar den tio min så har du fått en aldeles ut märkt vax till benen. Sen kan man  ta en  tesk farinsocker o blanda med några droppar olivolja då har man fått en piling till ansiktet

inte dumt va biligt o enkelt

missaz
0

Maia; jo *ryser* man har ju hört en del skräckhistorier om brödlarver i hår… Tyst

Mimsivimsi
0

salt använder ni säkert fortfarande, men annars kan ni hälla det runt rabatterna för att hålla mördarsniglarna borta..

chapp
0

När varmkomposten blivit för våt (och det blir äckligt med alla flugor som blir då) häller man med fördel en halv påse vetemjöl i den. Torkar upp på ett kick. Havregryn går också utmärkt.

Facklan
0

Mjöl det är ju Trolldeg eller Playdo lera som gäller !!!

o då kan man använda den mindre braiga oljan oxå !!