Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: mat-livsmedel-matfett
Läst 14361 ggr
Fnyfniken
0

Margarinutmaningen (nu är det allvar...)

Tittade på programmet i Nyheterna Gävledala om fettsnålt på dagis. Och jag kunde inte låta bli, utan skickade e-post till dietisten:

Men jag tänker inte nöja mig med det, utan nu är det allvar. jag ska ta kontakt med kvinnan som hade sina barn på dagiset och motsatte sig detta och sen ska jag köra igång lobbyverksamhet och ställa ansvariga mot väggen.

Vill någon hänga på? Jag ska göra en hemsida om just margarinet, och om SLVs offensiv mot våra barn. Denna ska kunna skapa en aktionsgrupp och ett kontaktnät, och till slut MÅSTE sanningen segra.

Måste bara tilllägga att dietisten/kostchefen säger:

"Det är en gamla vetenskapliga rön som fortfarande är väldigt övertygande att man vet att det innebär en ökad risk för hjärt-kärl-sjukdomar.  Äter mättat fett och transfettsysror leder till ökad beläggning av kolesterol på insidan av kärlen."

Är damen född bakom en sten?

Här är vår korrespondens:

(1)

Jag skrev:

Ang uttalanden i Nyheterna Gävledala

Du citeras:
- Många tror att det handlar om att minska mängden fett i maten, men det
gör det inte. Det handlar om att få rätt sorts fett, fleromättat, och
minska mängden mättat fett, säger Carina Englund, kostchef på Bollnäs
kommun.

Vet inte du att det finns flera sorters fleromättat fett. Bland annat
omega-3 och omega-6, och att dessa ska finnas I BALANS i vår kost? Om
barnen ska ha mer av något fett ska de ha mer omega-3, och absolut inte
mer omega-6 som vetenskapligt bevisat tränger undan det lilla omega-3 som
finns i kosten! Tag gärna reda på mer om skillnaden på olika omättade
fetter…

Att klumpa ihop "fleromättade fetter" och säga att barnen behöver mer av
dem är en sån förenkling av sanningen att det blir en lögn.

Theresa Sandin

(2)

Hon skrev:

Hej.
Naturligtvis känner jag till att det finns olika sorter av fleromättade fetter. Om du har blivit intervjuad av media någon gång så har du kanske märkt att de oftast inte är intresserade av några fördjupningar. I alla fall inte när det gäller korta nyhetsinslag. Vad gäller detta specifika uttalande från mig, så grundar det sig på Livsmedelsverkets sammanställning av den stora barnundersökningen. Naturligtvis finns det i den tjocka skriften på 200 sidor detaljer om detta, likaså i det vetenskapliga underlaget till SNR. Svårt dock att under tre minuters intervju förklara detta, när de många inte ens känner till skillnaderna mellan de olika fettkvalitéerna. För mig var det också viktigare att förklara att de förändringar som Livsmedelsverket föreslår primärt handlar om fettkvalitét och inte om fettmängd!

Hälsningar Carina Englund, kostchef
Barn- och utbildningsförvaltningen
Telefon: 0278-251 63
Fax: 0278-253 43
E-post: carina.englund@bollnas.se

(3)

Och jag svarade på det:

Förvisso. Men vilka förändringar föreslår du då i så fall ska göras för att:

1, motverka den ÖKNING av omega-6 fetter som det innebär att äta lättmargarin

2 påverka att barnen får i sig motsvarande mer omega-3 för att få en bättre fettsammansättning i maten

3, motverka att barnen bara får i sig ännu mer näringsfattiga kolhydrater

Dessutom, varifrån får man det att mättat fett skulle vara så onyttigt? Mig veterligen gör SLV inte ens skillnad på konstgjorda transfetter (finns i kex, bröd, och bagerimargarin) och mättat fett.

Om något ska bort ur barnens mat är det konstgjorda transfetter, bagerimargarin (i form av bargeri-bakat bröd och kex, och omestrade omega-6fettsyror i form av margarin.)
Fettexperter världen över börjar dessutom bli mer och mer klara över att mättat fett är inflammationshämmande och nyttigt på många andra sätt. Att de gamla undersökningar som ligger till grund för det mättade fettets dåliga rykte baseras på härdade fetter och att omega-6fetterna smyger sig in i vår kost genom djurens foder, matoljor, margarin, etc.

Jag tycker att det är skandal att myndigheter ska lägga sig i vad barnen ska äta på dagis mot föräldrars vilja. Inte nog med att SLV's kostråd är så förenklade att de blir osanna och baserade på så ovetenskaplig grund som det är, men insatta och medvetna föräldrar ska inte få bestämma över sina barns kost?!
Jag och flera med mig kommer att arbeta för att motverka detta ni gör, kosta vad det kosta vill.

Theresa Sandin

Fnyfniken
0

Maila gärna information om personer att kontakta, saker att läsa eller samla som bakgrundsinfo (asså, jag har kolesterolmyten, Wikholm/Litsfeldts bok och Taubes bok) men andra bra att ha saker.

Min son ska börja på dagis till våren. Om inte annat måste jag ha på fötterna till dess. Men andras barn är också barn. de ska inte äta margarin.

kitabu
0
Margareta
0

"Den hemlige kocken" borde finnas på varenda förskola/skola och all annan verksamhet där barn serveras mat.

Numer pensionär i Nynäshamn

Pasi
0

Tycker det är bra att visa fram material här (istället för mail) så att alla kan ta del av det om de vill.Glad
Jag tycker Dahlqvist lista på studier innehåller en del relevant.
SLV erkänner den låga evidens de har för kostråden.
Dahlqvist blogg …. mättat fett inte farligt, men SLV håller detta hemligt fram till 2012.
Dr Driffas - Thrue You Diet….går igenom alla myterna och en del studier runt fett o dyl.
Mary Enigs - Know your fats…..kanske det bästa i fettdebatten.
Weston a Price….sidan har säkert en del som visar på cancerrisken med omega6/fleromättat fett.

Pasi
0

Både Dr Briffa och Dr Mercola har nog en hel del på sina sidor på nätet.

Glennart
0

#2 Fantastiskt! Skrattande

Squirrel
0

Det finns en studie som visade att barn som åt feta mjölkprodukter var smalare, men jag minns inte var.. Någon?

Margareta
0

#7 Den studien är ny och utfördes av en kvinna i Göteborg

Hon heter Birgitta Strandvik

http://www.vasterbygden.se/vasterbygden/arkiv.aspx?id=41

Dora
0

Hej Theresa och alla andra som kämpar mot margarinet.

Jag jobbar och lagar specialkost i en privat skolkök i Södertälje, köket tillhör inte till skolan. Eftersom hemma använder vi naturliga livsmedel och min lille son snart ska börja i skolan därför är jag e mot vad min chef/vårt företag har bestämt ang. margarin och lättmjölk mm. Vår senaste margarin är jätte billigt, tom vi köper dem på 5kg hinkar och doserar ut. Det innehåller många tillsattser.Fy.

Igår en mamma som har 2 små flickor i skolan med min uppbackning satt upp en Protestlista mot margarinet som serveras i vår skola /snart 400 elever/ och kräver att barnen ska kunna ha Bregott i skolan. Rektorn har godkänt att sätta upp den listan och jag bad en skolfröken att skriva i veckobreven om det.

Idag har gått ryckte om det i skolan mellan elever och därför vill dem skriva på. 2 st A4 lappar är redan fyllda med namn, så vi behöver mer att sätta upp. Idag när rektorn kom till matsalen för att äta sa jag till honom att det är väldigt positivt och överaskande att många vill ha in smöret. Han pratade om att det är min chef som bestämmer om det, men jag sa att den kan bli ändring om rektorn ställer upp för oss. Ha sa någonting om att han litar på vad SLV rekommenderar. Jag försökte säga några meningar men han tyckte att det räkte. Då kom ut vår kock en kille på 25 år som håller med SLV s rekkommendationer. Jag sa till honom att det är fel och vi måste ändra på det men han gör som alla andra "blinda", vågar inte öppna ögönen för den rätta sanningen, rädd om sina jobb, osv.

Jag hoppas verkligen att nu när vi har fått igång hjulet kan hända saker hos oss.

Ingen rektor vill ha missnöjda elever och föräldrar, man märker att maten är en het debatt. Men jag hoppas att min chef inser att vi kan inte tänka på pengarna, vi måste göra en insatts för våra barn. 

hälsningar från Södertälje

Fnyfniken
0

Hej Dora och alla andra.

Vad vi måste få till är kortfattad, enkel men bevisande fakta om margarinets dålighet. De måste kunna läsa det snabbt och ta det till sig, ock likaså föräldrar måste få förstå detta så att det bildas folkopinion. jag tänker jobba med det. Att tillhandahålla kortare och längre artiklar (med referenser) som man kan ladda hem, skriva ut och ge till alla man tycker behöver det.

(Jag har varit och tittat på dagis i em, och därför inte svarat. Jag ska titta på allt detta när lillen somnat)

ullna
0

Dr Sanna Ehdin. Läs om hur man gör margarin och du vill aldrig mer ha annat än smör. Sanna Ehdin vet också att det är transfetter i kossans produkter men att den är naturlig och kan därflr assimileras av människor. Hela hennes sida om fetter goda och onda och kolesterol är bra om man vill ha på fötterna

ullna
0

Hade för bråttom här är länken

www.ehdin.com/?navid=91&sub=95

Margareta
0

Hon har disputerat - men är väl inte läkare - så Phil Dr är väl mer korrekt?

Fnyfniken
0

Är det samma människa som blev utsedd till årets förvillare år 2000? I så fall värljer jag bort henne som referens…

dufva
0

Jättebra Fnyfiken!

Gunnar Lindgren har superbra material på sin hemsida..

Gronstedt
0

Ja, det är hon. Hon har nog mycket rätt, men inte allt, och är därför om inte annat ett tacksamt mål för motargumenterare, och en ostadig grund att bygga den egna argumentationen på.

Fnyfniken
0

Jag har hittat en jättebra artikel av Göran Petersson om transfetter, omestring, naturligt fett etc. Vad tycker ni om detta:

http://www.englesson.nu/Transfetter1.pdf 

Ska titta på resten av websajten och ta reda på mer om personen.

dufva
0

Har skummat artikln lite

Pettersson beskriver härdningsprocessen på ett bra sätt.

Han verkar dock tro att vi kan tillgodogöra oss växternas (ala) så den åsikten bör du bortse ifrån..

Jenny Reimers artiklar hittar du mycket matnyttigt i

(tror det finns länkar på Paleodiet.se till hennes alster)

Pasi
0

JennyReimer mfl på paleodiet.nu/manniskofoda.se

Karin20
0

Frank Nilsson har också en hemsida och på den här länken finns exakt vad han pratade om på Hälsokonferensen på Hälsans Hus dokumenterat och klart. Jag tycker det är jättebra och helt otvetydigt.

//Karin

Fnyfniken
0

Bra! Jag såg det där om ALA och jag ska maila honom och fråga om det. Ska kolla Jenny Reimers sida. vad har hon för "credentials"? Franks förklaring var jättebra på hälsokonferensen. Han kanske har något material.

Alla engelskspråkiga hänvisar till att Mary Enig är främsta expert på fetter (Weston A Price)  men hur är hon ansedd generellt? Vilka menar att hon är främsta expert på fetter, är det bara de av samma åsikt?

Fnyfniken
0

Nu har jag använt min lilla humanistmatte för att ta fram ett exempel.

Kostchefen ville enligt egen utsago inte minska på fettet utan bara ändra fettsammansättningen så att barnen fick i sig mindre mättat fett och mer fleromättat fett.

(VI vet att margarin innehåller omestrade oljor som är hälsovådliga) men om de inte gjorde det, utan faktiskt innehöll det som Unilever menar att är ett bra recept på margarin som man kan göra själv (som finns här på forumet) så kan man räkna ut hur mycket mättat fett det margarinet skulle innehålla i jämförelse med smör:

Smör innehåller 53 procent mättat fett, (20% är vatten och alltså då är 66,2% av endast fettet mättat)

Smör - vatten = 66,2 % mättat fett 

Enligt ovan recept innehåller rapsolja 7% mättat fett (och inget vatten)
Koksfett innehåller 92% mättat fett (och inget vatten)
75x0.07= 5,25g
100x0.92= 92g
175g av ovanstående recepts fett innehåller 97,25 g mättat fett

Margarin - annat (100g fett) = 55,5% mättat fett

Smör - vatten = 66,2% mätta fett

Big deal?! varför ska man äta äckligt margarin om det ändå innehåller nästan lika mycket mättat fett?

Wildrat
0

Margarin brukar inte innehålla kokosfett utan palmfett. Men det har också ganska hög andel mättat fett. Där kan man även trycka på skogsskövlingen för att odla oljepalmer.

Fnyfniken
0

Jo, kanske, men enligt receptet på eget margarin som finns publicerat här på sajten skulle man ta kokosfett. Även när jag googlade på innehåll i margarin fick jag denna ordning på ingredienserna i en polarklämma

rapsolja, kokosfett, palmolja

Sen kan man trycka på att tankarna i fartugen som fraktar tropiska oljor innehåller kemikalier på vägen tillbaka. men det är en annan historia. Jag tycker att skillnaden mellan 55% och 66% är helt försumbar.

Wildrat
0

Mailade till Oatly och tyckte de skulle byta ut palmoljan mot ekologiskt kokosfett i deras iMat (mitt alternativ till grädde) men fick som svar tillbaka att kokosfettet hade sämre fettsammansättning samt att de samarbetade med nån organisation som ska se till att palmoljan inte kommer från skövlde skogar.

Margareta
0

Jenny Reimers är läkare i Härnösand

AnnaCathrina
0

Jag tycker det låter toppen med kortfattad enkel och välunderbyggd information som man kan skriva ner tillsammans med en protsetlista och sätta upp på skolorna. Ju fler vi är som gör det desto större chans att något händer.

Jag skickar med mina barn smör till skolan så de slipper äta margarinet som erbjuds.

Margareta
0

Vi har Bregott i skolan (privatskola med starka föräldrapåverkare) men margarin på förskolan. Jag har försökt påverka - men de går efter rekommendationerna.

maxiq
0

AnnaCathrina: Skicka med barnen ett kort och bra argument också som de kan säga till de andra barnen som undrar. Jag är ganska säker på att de barnen kommer att vägra äta margarin i fortsättningen så deras föräldrar också måste skicka med smör. Då kanske de fattar något till slut på skolan!

Skrattande

Piab
0

Jenny Reimers bok "Naturlig föda-naturligtvis" rekommenderas varmt! Går att beställa från närmsta bibliotek! Även värsta LCHF-motståndare torde ha svårt att komma med motargument……

Fnyfniken
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Detta är en blid över hur jag kanske funderar på att lägga upp det. Kom gärna med åsikter:

Wildrat
0

Bilden kanske skulle vara ett smörpaket. Smör och margarin ser ju likadant ut utan etikett.

Gronstedt
0

Mycket gott initiativ. Om jag får vara petig (korrekturläsningen har gått mig i blodet) skulle jag vilja ändra "vad du själv väljer i matvaruaffären" till "vad du själv har att välja på …". Eller kanske "väljer - och har att välja på - i matvaruaffären".

Fnyfniken
0

Grönstedt, det är super! Fler korrläsare i världen! All feedback är bra.

Wildrat, jag vill ogärna göra reklam för något visst varumärke. Funderar på att mixa ihop bild på handmjölkad ko, gräsäng, grädde och smör. Eller hitta mammas gamla smör-präglare och stämpla i smör och fota. har någon någon annan ide? Man får gärna skänka bilder!  Jag är underutrustad när det gäller digitalkamera…

Wildrat
0

Eller en gammal smörkärna. Fast det är väl ingen som vet vad det är…

Jo, jag förstod att det var nåt sånt eller att Arla kan komma och vara elaka om man använder deras produkt på bild. Det är svårt med bilder ibalnd.

Fnyfniken
0

Nu tror inte jag att någon tror att jag förordar margarin för att de tolkar bilden som margarin istället för smör. Det ska mest vara en illustration. jag funderar också på att ta en bild av en macka med rikligt med smör på, fatän jag inte äter mackor själv, och inte tänker börja igen heller.

Fnyfniken
0

Fortsättningen:

Wildrat
0

Eller en bild på en ko bara? Det skulle väl funka. Det är ju därifrån vi säjer det naturligaste fettet kommer?

Margareta
0

Jag har mailat och fått tillstånd att använda bilder & text  från Svenska Smör - de blev bara glada om man uppger källa.

Gör det du också om Du vill ha ett Smörpaket med!

Fnyfniken
0

Ja, det låter bra!

För övrigt kan jag bara inte fatta att svenska smör är så flata och ber om ursäkt för sin produkt på sin hemsida. Sorgligt.

zeretki
0

Margareta, tror du vi kan få Svenska Smör att annonsera på vår sajt?

Wildrat
0

Arla blir ju också påverkade av SLV. Vi kanske skulle samla ihop de undersökningar som talar för att mättat fett är bra och skicka till (vem det nu skulle vara) och säga att de inte behöver be om ursäkt för sin produkt…

[Karro]
0

Det tror jag skulle vara uppskattat!

Margareta
0

Vi kan väl alltid kolla med Svenska Smör! Det skulle iFokus-gänget uppskatta om vi fick in lite reklampengar.

Har någon lust att kolla? Jag har lite mycket just nu!

Mimsivimsi
0

Jag har nu skrivit ett mail till svenska Smör.
Skulle vara kul om någonting händer på fett-fronten..
Skrev följande:

Hej,
På www.kolhydrater.ifokus.se diskuteras det vilt om de felaktiga kostråd som ges i dagens samhälle.
Hur vi blivit fetare och sjukare sedan vi introducerade omättade fetter, lättprodukter och snabba kolhydrater i kosten.
Hur den omtalande, falskvägledande reklamen om margarin blivit anmäld talar ju för hur viktig er roll i samhället är att få ut riktig information om smör, mättade fetter och alla viktiga vitaminer och mineraler från dessa produkter.
Ni är mycket välkomna att göra reklam på Kolhydrater i fokus, och vi vill gärna se mer reklam på stan där ni talar för de viktiga hälsofördelarna med ökat mättat fett i kosten och minskade kolhydrater.

Revolution! Dags att strida mot de gällande felaktiga kostråden! Mer fett och mindre kolhydrater!
Mvh
Emely Ebbersten
på uppdrag från www.kolhydrater.ifokus.se

Margareta
0

Bra Mimsivimsi! Hoppas de svarar - om de nappar skall du få en mailadress av mig där de kan gå vidare med iFokus!

Fnyfniken
0

Här är hela utkastet till en sida som ska väcka intresse att läsa mer. Jag ska naturligtvis länka och ge referens på alla påståenden.

Wildrat
0

Den här artikeln eller ännu hellre avhandlingen vore väl nåt att visa för kostchefen. Den handlar ju om hennes "målgrupp".

http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=113&a=382709

(snodde länken från parsleys tråd, förlåt)

Pasi
0

Stavfel på inflammation…på ett ställe.Glad
Hur mycket d-vitamin är det i mjölk och margarin?
Om det dessutom är "svampvarianten" -D2, så är effekten av den ganska tveksam (frågan är om kroppen överhuvudtaget kan ersätta D3 med D2)…och man beräknar att det behövs 5* så mycket jämfört med D3.
Kanske bör nämna att det även finns D3 i sidfläsk, lever, smör och ägg….kanske ställa upp en enkel tabell!?

Fnyfniken
0

Underbart, Pasi! jag korrigerar och återkommer. Påpeka gärna när jag uttryckt mig luddigt, dubbelt eller bara fel.

Har du siffror på hur mycket d-vitamin det finns i sidfläsk, etc? Min "Näringstoppen" täcker inte allt…

maxiq
0

#40 & #45: Jag skrev till Arla den 19 oktober med följande fråga:

"Varför är ni så ursäktande om att smör innehåller naturligt mättat fett när den senaste forskningen visar att det är mättat fett som gör oss friska och smala? Ni ger ju margarinindustrin vatten på sin kvarn när de bombarderar oss med sitt fettskrämda budskap. Var stolta över er produkt och marknadsför den som det naturliga valet!" 

Svaret:

"Ja,Smör är absolut det naturliga valet. Men när det handlar om vad som är nyttigast är det inte lika enkelt. Myndigheterna, i det här fallet Livsmedelsverket ger kostråd som baseras på den vetenskap vi har i dag om vad som är nyttigt att äta. I Livsmedelsverkets rekommendationer står det att vi ska äta mer omättade fettsyror och minska på det mättade fettet.

Under senare år har det, precis som du skriver, kommit flera nya studier som visar att de som äter mer mjölkfett har en bättre hälsa. Men det behövs fler sådana undersökningar för att kostrekommendationerna ska ändras."

Glennart
0
Fnyfniken
0

Tack, Glennart. jag borde ha förstått att jag kunde hitta det där. Bra och trovärdig referens!

Maxiq: Skulle de få bassning om de inte höll sig till SLVs andemening? Jag menar de måste ju i alla fall kunna ifrågasätta smörets onyttighet offentligt.

maxiq
0

Ja deras mål måste ju vara att sälja så mycket smör som möljigt och därför bevisa att mättat fett inte är farligt. Men de kanske är skrämda till tystnad eller så tjänar de mer på att tillverka margarin.

Med tanke på t.ex. Becels kampanjer så verkar ju allt vara tillåtet i fettkriget! :-|

malamatina
0

Hej och tack för intressant läsning! Jag är imponerad av den aktivitet och det engagemang som man möts av här. Jag är rätt ny som LCHF-are (1½ månad ungefär) och ännu nyare på den här sajten. Jag läser och lär mig hela tiden.

Fnyfniken, jag läste ditt utkast, och tycker att det ser ut att bli bra. Tänk på att hålla det så kort som det bara går. Och, på ett par ställen har du använt ordet medans, ta bort s-et, så blir det bättre svenska. Medan, alltså.

Vänliga hälsningar från malamatina (gammal svensklärare)

Fnyfniken
0

Härligt malamatina. Jag korrigerar. Ni kanske kan hjälpa mig att kapa bort onödigt så småningom..?

Margareta
0

Kul att Du skriver så om oss malamatina! Välkommen hit och jag blir glad av en presentation - eftersom jag känner flera migräniker som inte tror mig - när jag berättar…

Jag är själv befriad!

Fnyfniken
0

Nytt utkast:

Sidan ser inte ut så här. Det blir så när jag gör en pdf av den för att det ska gå lättare för er att titta på.

magma
0

Välkommen Malamatina!

Vilket engagemang fnyfiken, heja! Jättebra skrivet!

Mitt förslag angående bilden som diskuterades längre upp: skulle man inte kunna ha en bild på smör med en liten lapp på en pinne nedstucken i smöret- som det står just "SMÖR" på?

Och en undran, ordet des-information. Ska det särskrivas? Jag tror inte det, men det kan antagligen vår svensklärare svara på.Skrattande

Redigering: ser nu ett ställe till, på fjärde sidan i första stycket har du missat ett "L" i "hjärt-kärlsjukdom"

Fnyfniken
0

Jag säger som min svärfar:

-Ja, jag blir så förribannad. Det är därför. Där sitter dessa fettsnåla surhäckar och ska förgifta min son med margarin! Aldrig! och inte andras barn heller om jag får säga något!

Min mamma kommer nästa vecka och ska göra en smörros till mig (kallskänka) så jag ska fota den. Jag har många förslag nu. jag kan ju altid göra ett bildspel.

Alltså, jag är lite dyslektisk själv, och har svårt att se vad det står i ordet desinformation. jag tror väl att alla har lika svårt…

Ska kolla upp stavfelet.

kitabu
0

Webbplats (två b) eller hemsida bör det heta.

Desinformation särskriver man inte.

Ytterligare en svensklärare - gammal skriver jag inte, eftersom min dotter tyckte att jag var jättebarnslig i dag. Värre än vanligt förstår jag. Men visst är det några år sedan jag slutade undervisa i skolan.

magma
0

För att vara petig- webbsida heter en hel sajt, en hemsida är egentligen bara första sidan på en webbsajt…Flört Fick jag lära mig för många år sedan på en webbdesignkurs. MEN de allra flesta tänker ju på samma sak när de ser orden, och inte att det skulle vara någon skillnad dem emellan.

Hoppas du inte blir grym på alla påpekanden fnyfiken, du ville ju ha hjälp med korrekturläsning.Oskyldig Är imponerad av dig och hur insatt och engagerad du är, hoppas du kan påverka så det blir rättning i leden!

Fnyfniken
0

Kan ni hjälpa mig att få fram bar referenser/länkar till förtroendeingivande och tillförlitliga källor om:

Omega3/6-balansen

Omega-6 som inflamationsdrivande

Hjärt/kärlsjukdomar orsakas av inflammation 

Vad placket i ådrorna vid åderförkalkning består av (jag har läst detta men vill veta var. Säkert Taubes) 

Konstgjorda transfettsyror (som Frank Nilssons förklaring) 

D-vitaminberikningen inte tas upp lika bra av kroppen

Annat i artikeln som ni tycker bör refereras

Fnyfniken
0

Om ni bara visste hur jobbigt det är att skriva saker som ska publiceras och få noll feedback och åsikter. Man bollas mellan tron att allt är OK till att ingen bryr sig och det kommer att vara helt knasigt när det kommer ut.

Feedback är ju inte personliga klagomål på mig. Eller, jo, om någon skriver "vad dåligt du skriver" men det har inte hänt ännu. Bara "vad dåligt du stavar" men jag har ju mina skäl. Och all fiskolja i världen hjälper inte Räcka ut tungan

Mimsivimsi
0

Förlåt att jag är dålig på feedback! Men jag måste säga att du gör ett superjobb!! Och jag verkligen uppskattar vad du gör "för oss" (och för de ovetande där ute)!
Jag vill själv också jobba hårt för detta och att få ut budskapet.
Jag t.ex. vill göra en dokumentär om detta men fick inte så värst stor feedback heller om det, men det ligger fortfarande i tankarna att göra en dokumentär om LCHF, när jag får tillräckligt många intresserade deltagare. (behöver ju några att "följa" under ett år)
Fortsätt kämpa! Gäller oss alla!

Gronstedt
0

Om du vill, Fnyfiken, kan jag göra en komplett korrekturläsning när manuset börjar närma sig klart (stavning, språk, konsekvens). Fast sakinnehållet klarar jag nog inte att anmärka på.

magma
0

#63: Du hittar antagligen en hel del på Gunnar Lindgrens hemsida.

sarag
0

Superbra Fnyfiken.

Här kommer en bra artikel från Gp idag(fredag16 nov)

Klistrar in artikelnoch skickar med en länk (som bara är adress. kan inte göra länkar) 

http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=113&a=382709 

Uppdaterad: 2007-11-15 14:40

För lite fett gör fyraåringar feta

Göteborgs fyraåringar äter för mycket socker och för lite grönsaker. Men de fyraåringar som äter mest omättat fett väger minst. Det visar en avhandling från Sahlgrenska akademin.

EXTERN LÄNK: Pressrelease och sammanfattning (på engelska)

Dietisten Malin Höglund har i sin avhandling "Nutrition and health in 4-year-olds in a Swedish well-educated urban community" undersökt upp till 200 barn i Göteborg. Studien visar att 20 procent av barnen hade för högt BMI, body mass index, och 2 procent av barnen var feta. För mycket sötsaker och skräpmat tros vara orsaken. Men trots det var det de barn som åt minst fett som vägde mest.

- Vart tredje barn i studien åt alldeles för lite omättat fett, framförallt fick de i sig för lite Omega-3. Dessa barn hade signifikant högre kroppsvikt. Det stödjer andra studier som visat att feta barn har brist på Omega-3, säger Malin Haglund

Förutom bristen på Omega-3, som innehåller omättat fett som bland annat finns i fisk och grönsaker, skiljde sig barnens matvanor stort från Livsmedelsverkets rekommendationer. Studien visar att 70 procent av barnen fick i sig för lite järn, 20 procent fick i sig för lite kalk och 25 procent av barnens totala kost bestod av sötsaker som glass,kakor och godis.

Förutom barnens matvanor undersökte man även deras livsstil. Där visade det sig att barn som tittade på tv mer än en timme om dagen hade högre BMI.

Fotnot: BMI, body mass index, är ett sett att mäta förhållandet mellan en persons vikt och längd. På så sätt ska man kunna undersöka om en person är normalviktig, överviktig, eller underviktig.

Samir Bezzazi

031-62 40 00 samir.bezzazi@gp.se

zeretki
0

#64  Jag förstår precis hur det känns, men jag tror också att man kan vara lite feg med att ge konstruktiv kritik ibland, pga att det finns så många som är känsliga om man råkar anmärka på något.

Men det känns skönt att du skriver som du gör!  Då kanske fler vågar säga nåt, utan att vara rädda för att folk ska flyga i taket. Glad

sarag
0

Artikeln om barnen som åt för lite fett är förstås knepig på det viset att det mest pratas om omega 3 fetter. Men ändå är det intressant att hon "vågar" hävda att dom barn som åt minst fett var mest överviktiga.

Wildrat
0

Det är därför det vore bra att läsa undersökningen i sin helhet och se exakta resultaten. Nu är det ju vinklat genom journalisten.

Fnyfniken
0

Ja, jag vet inte. Jag har ju märkt att många tar åt sig av konstruktiv kritik, och det kan ju vara så att vissa delar i skapande är känsliga. jag vet till exempel att många ryttare (som ju är en gruppa jag sysslar med) tar så fruktansvärt illa vid sig av en del instruktion eller analys av hur de rider. Det sitter väldigt nära hjärtat.

Jjag har inget problem alls med kritik om hnur jag skriver. jag tycker själv att jag skriver ganska bra, men jag är pragmatiker och vill hellre att det blir kriktigt bra än att jag har gjort 100% själv utan inblandning och det blir sämre. Jag vill arbeta mot ett mål inte visa mig på styva linan, nödvändigtvis.

Tack för artiklar och länkar! 

Jag mailade Samir om vad undersökningen heter. 

Måste bara berätta:

Idag när jag handlade mat ställde jag mig och tittade på innehållsförteckningen på olika margarinpaket. Bordsmargarin innehåller 23-26 g mättat fett per 100 g. Bregott innehåller 36. Big, fat, hairy deal?! Varför får inte barnen äta bregott och fetmjölk när skillnaden är så liten.

Jag ska fota av innehållsförteckningarna och skriva vidare på artikeln.

Theresa

FrankN
0

Hej Theresa!

Bra initiativ!
Fantastiskt at de går så långt att de försöker tvinga barnen att äta sådant som föräldrarna anser är skadligt.

Är det inte dags att starta ett uppror kring frågan om skolmaten?

Mvh
Frank Nilsson

Fnyfniken
0

Hej Frank!

I det här fallet vet jag inte ens om mamman anser att det är farligt, hon tycker bara att det leder till kroppsfixering samt att vad så små äter inte har någon påverkan på hjärta/kärl.

Det är jag som är den-där-jobbiga-morsan-som-tjatar-om-margarin i vår stadsdel. Jag tror att det finns fler som mig, och jag vill förse dem med ammunition.

Det som du visade på hälsans dag, ang fetters uppbyggnad (naturliga transfetter gentemot konstgjorda, etc) fanns det i det där häftet som jag inte köpte? Kan jag köpa det nu i så fall? Det var mycket pedagogiskt och jag måste linda hjärnan runt det om jag ska kunna förklara…

FrankN
0

Ja, det finns i mitt kompendium.
Maila mig på livlinan@hotmail.com så fixar vi det!

mvh
Frank

chapp
0

Dietisten i Bollnäs försöker förstås göra sig en liten karriär på sitt agerande. Tar hjälp av Livsmedelsverkets nya riktilinjer för att smöja karriär-rännan lite. Bli någon. Komma i tidningen.

I dagens Gävle Dagblad skriver konsumentredaktören Magnus Lundqvist om just Bollnäs-kostchefens ageranden.  Han resonerar ungefär som du gör. Hans krönika finns i anslutning till en artilkel om boken "Den hemlige kocken".

Ur artikeln:

"Än så länge har man /Unilever/ god hjälp av sina kompisar på Livsmedelsverket (som delvis fått sin forskning finansierad av margarinindustrin, det är en besvärande sanning)."

Var för inte ta ett snack med redaktören om din kampanj? Han finns på 026-159624 eller magnus.lundquist@gd.se

Fnyfniken
0

Tack Chapp!

Jag har mailat magnus, men han har inte hunnit svara.

Jag fick svar från Samir Bezzazi:

Hej!
Självklart kan du få mer info om undersökningen. Det är en avhandling från Göteborgs
Universitet och är, så vitt jag vet, inte tillgänglig för allmänheten än.
Informationen jag har fått ta del av är från ett pressmeddelande. Jag skickar med
länken till pressmeddelandet. Om du vill ha hela avhandlingen kan du kontakta
Göteborgs Universitet.
Mvh Samir

http://www.ub.gu.se/sok/dissdatabas/detaljvy.xml?id=6979
Skrolla längst ner för den svenska versionen

Nu ska jag maila Frank N.

Fnyfniken
0

Jag har lagt ut en liten början för dem som vill titta här:

http://www.kahlin.net/noir/margarinutmaningen/varfor.php 

Kom gärna med synpunkter igen

Pasi
0

Råkade springa på detta dokument från Unilever - OH-kommentarer som påstår:

• Det är ingen skillnad på mättade fettsyror från ett härdat fett, och mättade fettsyror från animalisk fett.
  • Ur hälsosynpunkt är ingen skillnad mellan transfettsyror som förekommer naturligt i mjölk och kött och de transfettsyror som bildas vid delvis härdning.
  • Sedan 50-talet har man känt till att mättat fett höjer kolesterolvärdet och är en riskfaktor för
    hjärt- och kärlsjukdom.

Blir så trött på dessa lögnerSkrikandes att jag kände mig manad att skicka mail till dem:

Ni påstår att Becel Pro activ sänker kolesterolen….jag vill se vilka studier ni stödjer er på när ni anser att sänkning av kolesterolet, mha margarin och steroler minskar hjärt-kärlsjukdomarna? Vad anser ni om att människor med högt kolesterol lever längre än människor med lågt (se Ravnskovs kolesterolmyten el någon annan objektiv källa i ämnet)? Ni likställer såväl mättat fett med härdat fett och naturliga transfettsyror med konstgjorda….ni menar att det inte finns någon hälsomässig skillnad. Studier på det påståendet, tack? Hur kommer det sig att folksjukdomarna har ökat mer o mer ju mindre naturlig mättat fett och ju mer kolhydrater (stärkelse/socker) och margarin som vår kost består av? Ni hänvisar till 50-tals studier…menar ni att ni förlitar er på Ancel Keys studier??? Har någon av er läst Good Calories, Bad Calories…en bok som går igenom de flesta studier som gjorts på området, inte bara ett urval dåliga från 50-talet?

Mervi
0

Jag tycker du skall skicka det till dem.

Pasi
0

Det gjorde jag!Glad

Babz
0

Jättebra initiativ, fnyfiken!!!!

Texten är enkel o rakt på sak, lättläst och bra, men tyvärr har du stavat essentiell (om fettsyrorna) fel. Petitess i och för sig, men när nu allt annat är så bra…

Lycka till!!

"Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann"
Tyskt ordspråk

Fnyfniken
0

#84, förvisso en petitess i sammanhanget, men man blir mer trovärdig om det är korrläst och korrekt. Gäller allt, faktiskt. Ska kolla det.

Bra, Pasi! Ilskan kokar i mig varje gång jag ser någon av de där margarinreklaminslagen på tv. Om Becel, för dig som älskar ditt hjärta. Och Milda mat, och allt vad det nu heter. Pringles nya rischips. "mindre fett - helt rätt" Guh?! Helt lost!

Margareta
0

För att inte tala om matlagningsprogrammen…

andreas0
0

#85, strunta i att kolla på tv så slipper du det problemet Flört

Fnyfniken
0

Jag har nästan slutat kolla helt. men min mamma har hälsat på i 3 dagar nu, och hon tycker om att softa framför TVn med en kopp kaffe. Och jag har varit för förkyld för att ha näsan i Taubes bok. Dessutom blir jag lite kolhydratskrämd och börjar fundera över kolisarna i tomaten. Inte braGenerad

Fnyfniken
0

Har någon förresten chans att se innehållsförteckningen på en hink bagerimargarin någonstans? Jag ska försöka få tillgång till en, men vet inte hur. Det ska stå om innehåll i olika margariner. jag vill inte höfta.

Margareta
0

#89 Finns det ingen hemsida för sånt?

Pasi
0

Måste finnas på Carlshamns hemsida….eller unilevers!?

Fnyfniken
0

Det finns inte ett ord om bagerimargarin på deras hemsidor. De vill låltsas som att det inte är en produkt, ens.

Fnyfniken
0

Vet någon var man kan köpa dessa varor? Martin Ohlssons Cash? Jag kan gå dit och skriva av etiketten.

Fnyfniken
0

Haha! Jag vet inte om jag ska skratta elelr gråta. Hittade en interntidning från karlshamns med artiklar om gräddersättningesprodukter kakaosmörersättning om macdonalsd frityrfett blir mer fleromättat, och annat galet. Fattar de inget och bara kör på, eller? Hur sover de om natten?

Pasi
0

Hittade inte mycket matnyttigt…om vi nu överhuvudtaget kan prata om detta som nyttigt.Flört
Storköksförsäljare….denna verkar använda/sälja milda!?

Tror många köper danskt margarin, det lär vara billigare.

Fnyfniken
0

Aha! The Danish connection. Jag kollar där.

hemul
0

Jättebra initiativ, Fnyfiken. Hittade lite om bagerimargarin på sheenet. Ingen aning om tillförlitligheten. Det är ju hopklumpat, liksom.
http://www.shenet.se/ravaror/margarin.html

Det finns inte något bageri där du brukade handla förr och är känd? I så fall kanske du kan be om en tomburk. De är ju så bra att plocka svamp i. Oskyldig

Ulf-S
0

Särskilt det här tyckte jag var intressant: 

"PAH: Däremot är matolja och margarin de baslivsmedel i Sverige som innehåller de högsta halterna PAH, den grupp cancerframkallande polycykliska aromatiska kolväten som det blev ståhej om 2001-2002 när de hittades i olivolja. Detaljerna har gått till olivoljehistorien, inte margarinhistorien, trots att margarin innehåller 15 gånger mer än olivolja. Livsmedelsverket som slog "PAH-larmet" om olivoljor vill inte ge uppgifter om i vilka margariner PAH finns eller i vilka halter."

Livsmedelsverket biter inte den hand som föder det…

Pasi
0

Skrämmande!
Kanske man borde skriva till dem och kräva en lista på margariner där det förekommer!?

zeretki
0

#98 Undrar var man kan läsa mer om detta med margarinet? Det borde man ju skicka till Aschberg om nåt…

Fnyfniken
0

Hemul, tack för länken.

Det jag tycker är svårt är att jag vill veta var infon kommer ifrån. Jag vill t ex veta varifrån dessa uppgifter om PAH kommer ifrån så jag kan verifiera.

Jag trodde länge att bordsmargarin var härdat. Sen fick jag info om att den uppgiften var fel och att man nu omestrar och blandar med mättat fett för att få rätt konsistens. Bagerimargarin är antagligen fortfarande härdat. Men infon var fel och hade jag haft källan hade jag vetat det tidigare.

Har någon f.ö. provat margarinreceptet från UniLever som publicerades här? Jag är för snål för att prova men skulle gärna vilja se resultatet.

bejbe
0

Hej Fnyfniken, och tack att du orkar med detta fantastiska initiativ! Före året kämpade jag på min lilles dagis och fick Bregott och dessutom fick alla förskolor i stadsdelen det också Glad

Fnyfniken
0

WOW! Hur gjorde du?!?! Snälla, dela med dig! Du kan maila mig om du inte vill lägga ut det till allas beskådan, men alla kan dra nytta, ju! Vilken stadsdel bor du i då?

Arnedanc
0

Apropos Becel och kolestrol.

På hälsokonferansen 11/11, så berättade Frank Nilsson om vad Becel egentligen gör.

Becel förstör cell-väggarna och då måste kolestrolet reparera dessa igen. Därför sänks kolestrol-nivån i blodet därför att kolestrolet används till att reparera förstörda cell-väggar.

Smart??   NOT!

magma
0

Hjälp!

Margareta
0

Jo så sa han och det är tredje gången jag hörde det…

Tack Arnedanc #105 för referat och förlåt att jag missat att lägga ut det innan.

Frank är ju inne och skriver här ibland - jag kanske skall be honom om en "KiF-version" av detta?

bejbe
0

#103 Jag skrev ett brev till fröknar lite kortfattat om fetter och bad dem skicka vidare till kostansvariga, och så bifogade jag några artiklar från Sanna Ehdins hemsida (nu läser jag här att hon inte är specielt omtyckt men artiklar funkade i alla fall Glad. Jag bor i Biskopsgården och brev hamnade i ett centrallt kök så att alla som tillhör detta kök får Bregott nu. Det tog flera månader det hela..

Annars är skolmat dålig på de flesta ställen då de använder massor med hel- och halvfabrikater med alla dessa tillsatser, tyvärr.. Dessutom stoppar de socker och buljonger med glutamater i nästan alla rätter.. Och jag skulle helst vilja att barn dricker gammaldags mjölk men det kan vi bara drömma om Fundersam

Fnyfniken
0

OK! Ja, jag tänkte börja med det. Först på min sons dagis (när han börjar) sen tänkte jag försöka få fler med mig. Men jag undrar hur det kommer att gå.

Kostchefen i Bollnäs har ännu inte svarat på mitt andra mail, och kommer väl inte att göra det heller. Och såna som hon sätter skräck i ovanifrån och styr. Så det kan bli tungjobbat.

kitabu
0

Tjänstemän har skyldighet att svara på mail……

Fnyfniken
0

Visst har de det. Men jag tänker plita vidare på artiklarna och skicka dem till henne för kommentar i publicering. Då kanske det börjar brinna i baken.

FrankN
0

Om hur margarin skadar cellväggarna:
Jag klipper från min hemsida www.livlinan.eu

"Fleromättade fetter skadar cellväggarna

Det myckna ätandet av kolhydrater, margarin och vegetabiliska oljor (som alla innehåller mycket omega-6) är synnerligen skadligt för uppbyggnaden av cellväggarna och en viktig anledning till ökningen av cancer och diabetes. Stabiliteten och genomsläppligheten hos cellväggen störs, liksom enzymsystemen.

Vi har väl alla sett de olika avsnitten i Becelreklamen där kolesterolhalten i blodet sänkts så mycket som 30%, sedan man gått över till Becel.

Det är riktigt att blodkolesterolet sänks, men är det bra?

Cellväggarna består till mer än 50% av mättat fett, olika mycket beroende på vilken typ av cell det gäller. Sedan finns en del omega-3 för att göra cellväggarna smidiga och genomsläppliga. Dessutom finns protein och andra ämnen.

Det mättade fettet ger stabilitet åt cellväggen och skyddar dessutom omega-3-fettet från härskning. Om man i sin kost byter ut det nyttiga mättade fettet mot enkelomättat eller fleromättat fett, kommer det att påverka sammansättnigen i cellväggen. Dessa fetter kommer då att ersätta det stabila mättade fettet och cellväggen blir instabil, på grund av att de omättade fetterna innehåller svaga dubbelbindningar. Dessutom lämnas det känsliga, men nödvändiga omega-3 - fettet oskyddat.

Vad som nu händer, är att kolesterol lämnar blodet och går in i cellväggarna för att stabilisera dessa och skydda omega-3-fettet. Blodkolesterolet sänks och i stället ökar kolesterolet i vävnaderna.

Men skadan är nu skedd.
Cellväggarna har fått en struktur, som inte är optimal och som är en grogrund för cancer och omsättningsförändringar. Becel är det margarin som innehåller mest fleromättade fetter och samtidigt mest cancerframkallande ämnen.

En dödlig kombination!"

Man kan dessutom tillägga, att det nya påfundet med växtsteroler i margarin (t.ex i Becel pro.aktiv) lurar kroppen att producera mindre kolesterol, så att det kanske inte ens finns tillräckligt kolesterol för att nödtorftigt reparera cellväggarna.

Mvh
Frank

Fnyfniken
0

Frank, har du några referenser till materialet. Jag menar, det är guld, men till skillnad mot SLV vill jag kunna hänvisa vad jag påstår till källan. De gör ju som bekant inte det.

Fnyfniken
0

Jag har skrivit på sidan som heter "vad är egentligen margarin?" Kolla gärna fakta, läsbarhet och korr. Och allt annat ni kan komma på!

http://www.kahlin.net/noir/margarinutmaningen/varfor.php

FrankN
0

Fnyfniken,

Se Mary Enig: "Know Your Fats" s.64 och s. 104

FrankN
0

PS. Eftersom det rör sig om mänskliga celler ska det ju egentligen inte heta cellmembran och inte cellväggar.

Man brukar tala om cellväggar när det gäller växter. DS

magma
0

"ska det ju egentligen inte heta cellmembran och inte cellväggar."

Jag gissar att du menar att det ska heta cellmembran och att det blev ett "inte" för mycket där??

Tack för all info i #111! Bokmärker tråden för eventuella kommande behov…

FrankN
0

Du har så rätt, magma!

magma
0

Flört

Tjusig bild du har fått till Frank!

FrankN
0

Skulle förstås blivit ännu bättre om motivet vore yngre och vackrare!
Skrattande

Fnyfniken
0

Och värre om han hade ätit en massa margarin!

Tack för hjälpen, Frank! jag sitter just nu och läser igenom och försöker linda hjärnan runt. jag tror att jag måste köpa "Know Your Fats" för att referera…

Pasi
0

Frank - Trevligt att se dig på bild!Glad

FrankN
0

Tack Pasi, men nog ser du själv en aning konstig ut?!

magma
0

Va, tycker du? En släng av gulsot bara.Flört

Pasi
0

Hade det inte varit för hornen så hade man knappast sett skillnad på nuvarande Avatar och ett foto……och jag gillar hornen!Flört

Fnyfniken
0

För att avleda intresset från Pasis utseende tänkte jag posta vad jag skiver till "den fettsnåla kostchefen i bollnäs kommun". Jag har inte fått svar på mitt förra mail, och tänker nu skicka detta:

Eftersom jag ännu inte fått något svar från dig angående vad ni tänker göra för åtgärder mot att barnen med den nya fettsnåla margarinkosten bara får i sig ännu mer omega-6 och kolhydrater, så meddelar jag att jag tänker ta vad du säger i inslaget och göra en debattartikel och statuera exempel på hur befängda dessa förlegade idéer är, och vad de orsakar hos våra barn.

Jag skickar dig manuset när artikeln är färdig så kan du kommentera om du bryr dig. Jag kan lova dig att detta kommer att gå långt, då vi är många mödrar som håller oss ajour med vad i kosten som verkligen är hälsosamt och vad som kommer som direktiv ifrån SLV, och professor Bengt Vessby. Margarinkungen. En löjligt jävig man.

Theresa

Kommentera gärna

Wildrat
0

Slutet är lätt att läsa fel…

Men det är ord och inga visor som hon förhoppningsvis kommenterar. Men å andra sidan vore det väl inte helt fel att få en öppen debatt i ämnet.

Fnyfniken
0

Så här då:

Eftersom jag ännu inte fått något svar från dig angående vad ni tänker göra för åtgärder mot att barnen med den nya fettsnåla margarinkosten bara får i sig ännu mer omega-6 och kolhydrater, så meddelar jag att jag tänker ta vad du säger i inslaget och göra en debattartikel och statuera exempel på hur befängda dessa förlegade idéer är, och vad de orsakar hos våra barn.

Jag skickar dig manuset när artikeln är färdig så kan du kommentera om du bryr dig. Jag kan lova dig att detta kommer att gå långt, då vi är många mödrar som håller oss ajour med vad i kosten som verkligen är ohälsosamt och vad som kommer som direktiv ifrån SLV och professor Bengt Vessby. Bengt "Margarinkungen" Vessby. En löjligt partisk man avlönad av margarinjätten Carlshamns mejeri. Inte underligt att han tycker att vi ska äta mer margarin.

Theresa

zeretki
0

"En löjligt partisk man avlönad av margarinjätten Carlshamns mejeri. Inte underligt att han tycker att vi ska äta mer margarin."

Jag skulle omformulera detta mindre provokativt.   Flört

Wildrat
0

Ta bort "En löjligt partisk man" så är det perfekt!

Fnyfniken
0

Igen:

Jag skickar dig manuset när artikeln är färdig så kan du kommentera om du bryr dig. Jag kan lova dig att detta kommer att gå långt, då vi är många mödrar som håller oss ajour med vad i kosten som verkligen är ohälsosamt och vad som kommer som direktiv ifrån SLV och professor Bengt Vessby. Bengt "Margarinkungen" Vessby, avlönad av margarinjätten Carlshamns mejeri. Inte underligt att han tycker att vi ska äta mer margarin.

Theresa Sandin

Wildrat
0

Jättebra Skrattande.

zeretki
0

Jättebra, det är mer konkret - eftersom det stämmer, men ändå neutralt och inte nedlåtande. Glad

Margareta
0

Snyggt jobbat…

kitabu
0

Om du inte får svar från kostchefen skriver du till den kommunala nämnd som hon sorterar under--bildningsnämnden kanske. De måste ta upp din fråga i nämnden och du ska ha protokollsutdrag. Är du inte nöjd med beslutet, dvs om du ifrågasätter margarin och lättmjölk kan duöverklaga till Länsstyrelsen.

Fnyfniken
0

Vore jättekul att få överklaga till länsstyrelsen. Tyvärr bor jag inte i Bollnäs, men försöker desperat få tag på mamman som opponerar sig i inslaget. Men just det går lite trögt.

Fnyfniken
0

Fick svar nu i kväll:

1:

Hej igen.I mitt sista mail till dig rekommenderade jag dig att kontakta
Livsmedelsverket för att föra vidare diskussion med t.ex. Wulf Becker. Som jag
också har nämnt tidigare följer jag som kommunal tjänsteman de direktiv som
kommer från vår regerings förlängda arm. Att ta en vetenskaplig diskussion
utifrån internationella vetenskapliga undersökningar överstiget min kunskapsnivå
(har endast en fil mag). Tag som sagt därför diskussionen med de professorer som
finns på Livsmedelsverket. ps. Jag trodde att Carlshamns margarin försvann för
flera år sedan då företaget såldes till ett finskt företag. Vilket är det
varumärke som man använder nu? ds.
Hälsningar

Carina Englund, kostchef

2:

hej igen. Jag glömde en sak: det är meningslöst att skicka en artikel till mig
eftersom jag inte tänker kommentera vad du skriver. Skicka den i stället till
Livsmedelsverket!
Hälsningar

Carina Englund, kostchef 

jag svarade:

Hej Carina!

Jag tror inte jag har fått något mail om att jag ska kontakta Becker. Jag
kan bara hitta ett mail från dig innan jag fick dessa två.

Visst ska jag försöka påverka professorerna på SLV. Men det känns bra att
höra att du bara gör detta för att du "som kommunal tjänsteman [följer] de
direktiv som kommer från vår regerings förlängda arm". Det betyder, att
även om du har ett stort intresse för näringsforskning och mat, så är det
inte upp till dig att bestämma utifrån vad du tycker, utan utifrån vad SLV
har bestämt.

En fil mag borde dock räcka mycket långt om man vill sätta sig in i den
forskning som ligger bakom nuvarande kostråd. Tyvärr måste man tänka
utanför rutan, att kanske inte mättat fett är boven, som ger högt
totalkolesterol som ger hjärtinfarkt. Att dessa samband inte finns inser
nämligen vilken snickare som helst. Likaså översimplifieringen med
fleromättade fetter.

Carlshamns finns inte längre, utan är upplöpta av Keiju. Men Vessby
avlönades av dessa under många år, på samma gång som han skulle tala om
för dig vad du skulle säga att mina barn ska äta. Vad jag vet är det
fortfarande hans ord som gäller.

Om du hittar det mail jag skulle ha fått, får du gärna skicka det igen, då
det tyvärr inte finns hos mig och jag är intresserad. I övrigt vänder jag
mig vidare till SLV.

Tack för ett vänligt bemötande!

Theresa Sandin

Pasi
0

Bra skrivet och formulerat, Fnyfniken!
Intressant att en kostchef inte har nåt att säga till om….i praktiken betyder det att man lika gärna kan sätta en snickare på den posten , eller?

kitabu
0

Jag vet minst en snickare eller rättare en amatörsnickare, som ger sina barn smör.

Fnyfniken
0

jag tror ganska många snickare ger sina barn smör, ety det är godare.

Pasi, intressant tycker jag att när kvinnan vet att jag ska skriva en artikel och att eposten säkert blir offentliggjord, uttrycker att hon som tjänsteman bara är en pekpinne från SLV.

Jag börjar undra om det inte är så att hon faktiskt vet mer själv, men inte kan göra något. Hon uppmanar hela tiden till att försöka påverka SLV.

Det vore billigare för kommunen med en snickare än en fil maggare.

kitabu
0

Hur vet du att snickare är billigare? Det tror inte jag. Numera är det gott om fil.magare men ont om snickare. De vi har i Skåne är mest från Polen. Hela Lund är fyllt av fil.magare.

Fnyfniken
0

Jag vet inte hur det är med snickarlönerna. Dock brukar gamla kommunalrävar som suttit i 40 år ha hissat upp lönen rätt mycket.

Jag fick detta vidarebefodrat från kostchefen

TYCK TILL och kom med förslag hur jag ska kunna såga alla dumheter som står i detta papper. Jag ska skicka det till Wulf Becker på SLV

FrankN
0

Becker hänvisar till näringsrekommendationerna, men det är ju dessa du ifrågasätter!

Det tyngsta argumentet är evolutionsargumentet:

Vårt art har ätit naturligt animaliskt fett under hela sin framväxt.
Däemot har vi ätit mycket litet av det inflammationsdrivande omega-6-fettet, som finns mestadels i margarin och matoljor.

Vi har under vår evolution aldrig ätit industiellt framställda transfetter eller omestrade fetter. Däremot har vi ätit naturliga transfetter från idisslare och anpassat oss till detta. Dessa naturliga transfetter är kemiskt annorlunda än de industriellt framställda.

Det är märkligt (och med all säkerhet en eftergift för margarinindustrin, i vars knä Livsmedelsverket länge suttit) att man rekommenderar till till våra minsta just de fetter, som vår art aldrig tidigare exponerats för.

Det är ett cyniskt experiment med våra barns hälsa och framtid!

Fnyfniken
0

Det problematiska med att hävda det är att:

1, de flesta tror att urtidsmänniskan endast åt magert kött, frukt och nötter. Det är svårt att övertyga om att de åt hjärnan, benmärgen och bukistret. För det är ju äckligt?!

2, de flesta vill hävda att urtidsmänniskan inte levde särskilt länge, slet hårt och hade näringsbrist. Hade de levt längre med mer mat hade alla haft arteroskleros.

kitabu
0

San folket i Kalahari är ett av de sista jägar-samlarfolket i världen.

De lever gott och arbetar enligt antropologer högst 2-3 dagar per vecka. De umgås intensivt med familjen och har ett otroligt socialt liv.

När södra Afrika drabbades av missväxt och torka ,jag tror det var i slutet av 1970-talet, var det bara Sanfolket som klarade sig utan FN:s nödhjälp. De flyttade med hjordarna av vilt till vattenhålen.

Fnyfniken
0

Jo, jag tror dig, Kitabu. Men den bild av "stenålderskost" som folk har är svår att rubba. Även moralistiska tankar som att "smakar det så kostar det" och "vill man vara fin får man lida pin". Det kan ju inte vara möjligt att både äta gott OCH nyttigt. Man kan ju inte leva i samklang med sin natur OCH ta det lugnt.

Nu har jag lagt ut kommunikationen till och med Becker, och nu går väl stafettpinnen över till honom. Jag ska titta på länkarna i det hon vidarebefodrat från honom och se vad jag ska skriva. Notera Hupp! på slutet.

http://www.kahlin.net/noir/margarinutmaningen/kostchefen.php

kitabu
0

Är det någon som ett ett vilt djur göra något extra, dvs mer än skaffa mat och sörja för ungarna?

…se på fåglarna under himlen, de så icke, de skörda icke och likväl föder vår himmelske Fader dem….

…har inte letat fram exakta citatet, men andemeningen är sådan.

När det första staketet eller inhägnaden sattes upp började stressen att bli bäst, ofta på bekostnad av andra människors arbete. Det ligger inget naturligt i det.

Pasi
0

Fick svar från Unilever:

Svar:
_
Det stämmer att vi påstår att Becel pro.activ sänker kolesterolvärdet. Vi påstår dock inte att Becel pro.activ minskar risken för hjärt-kärlsjukdom.
Däreomot finns det vetenskapligt underlag för att påstå att ett sänkt
kolesterolvärde minskar risken. På Swedish Nutrition Foundations hemsida finns vetenskapliga rapporter över granskningen av Becel pro.activ. Se direktlänk http://www.hp-info.nu/prodsp/granskad-dok_lista.html.

Vi likställer inte mättat fett med härdat fett, det är två helt olika
saker. Ett härdat fett är ett fett som gjorts fastare i konsistensen. Det
som allmänt kallas ett "mättat fett" är ett fett som ofta har en hög andel mättade fettsyror. Ett "mättat fett" kan vara härdat, men det kan också vara hårt i sig, som t ex smör. (Här råder det en del begreppsförvirring.)
När det gäller transfettsyror som bildas vid partiell härdning (delvis
härdning) av fett, så är det desamma transfettsyror som bildas av
idisslande djur. Proportionerna mellan de olika transfettsyror skiljer sig
dock åt. Det är Livsmedelsverket som gjort bedömningen att det inte är någon hälsomässig skillnad mellan dessa transfettsyror.

Jag har inte läst boken Good Calories, Bad Calories. Att folksjudomarna har
ökat beror inte på enstaka livsmedel, utan på hela livsstilen när det
gäller kost och fysisk aktivitet._

Jag skickade nytt mail till dem:

_Jag kunde inte öppna länken med studier.
Hur som helst så är det inte kolesterolen i sig som är problemet vid hjärt-kärlsjukdom, och ingen artificiell sänkning via steroler har visat sig vara hälsosamt.
All den omega 6 som man får i sig via becel och dyl är lättoxiderat och har en tendens (enligt senare studier) att öka åderförkalkning…dessutom ställer det till det med balansen av omega 6 och omega 3 och hindrar kroppen från att utnyttja det senare (de använder samma enzymer).
Omega 6 bildar även inflammatoriska prostaglandiner som bistår eller kanske tom orsakar autoimmuna sjukdomar typ artros.
Jag rekommenderar starkt att ni använder er av Ravnskovs skrifter istället för Keys eftersom den senare inte kan anses ha bedrivit seriös forskning!
Att sänka kolesterolen innebär inte bättre hälsa eller ett längre liv.
Jag antar ni har lika bra koll på sentida studier som jag men inte vill kännas vid dessa eftersom de inte gynnar ert vinstintresse!?

Jag anser mig ha goda kunskaper i fetterna och vet mycket väl vad som avses med mättat, omättat och härdat fett, men tycker mig fortfarande se att ni likställer de tidigare nämnda fetterna i dokumentet - http://www.latta.nu/upload/docs/kommentarer_OHset-14mars06.pdf
Läs gärna studien som refereras i denna artikel - http://www.expressen.se/halsa/2.357/1.944393/allt-transfett-ar-inte-farligt
Så länge ni påstår att det inte finns hälsomässiga skillnader mellan dessa så måste ni väl ha något underlag för det påståendet?
SLV har inte kunnat ge mig någon referens som styrker era påståenden när jag tidigare skrivit till dem i frågan om deras margarinrekommendation.
De hade en fettexpert ( som numera slutat) som rekommenderade margarin, men han var samtidigt betald av margarinindustrin vilket jag anser som jäv.
Hans tidigare studier på fetterna visar att lipidprofilen (kolesterolet) förbättras av mättat fett…men dessa studier verkar han ha glömt då han blev betald av margarinindustrin….(Mar;85(3):333-41).

Jag är väldigt nyfiken på vilka studier från 50-talet ni syftar på i pdf-dokumentet…är det Ancel Keys?:-D

Om det är hela livsstilen som spelar in, hur förklarar ni att inuiter (och många andra folkslag) som byter föda (spannmål, socker och margarin) helt plötsligt upplever en epidemiliknande våg av våra folksjukdomar, trots att de lever i stort sätt som de ursprungligen gjorde?
Och att det var först efter margarinet intåg i USA (1926 tror jag) som hjärtinfarkt epidemin startade trots att inga stora förändringar i levnadssätt inträffade?_

Kanske inte så bra skrivet av mig, men jag är trött efter en späckad dag…och bara 3 tim sömn inatt.Cool

Wildrat
0

Det är jättebra skrivet. Hoppas du får ett vettigt svar men risken är väl stor att det blir ett "goddag yxskaft".

Fnyfniken
0

kitabu, min store "idol" Jared Diamond säger ungefär samma sak. Mänsklighetens största miss var att börja bruka jorden…

Pasi, jag måste läsa det där och återkomma.

Fnyfniken
0

Hm. Måste krypa till korset och erkänna att jag begått ett vanligt, men ganska oförlåtligt misstag. jag har missuppfattat kostchefens namn för Edlund när hon egentligen heter Englund. Sorry. My bad.

Jag har hittat följande på SLV's hemsida:

Smör eller margarin

Zock och Katan (1997) utvärderade 20 interventionsstudier genomförda fram till 1995 där man studerat förändringar i blodfetter hos försökspersoner som fått äta en kost med antingen smör eller olika typer av margariner. De kom fram till att man genom att ersätta smör med ”mjuka” margariner med låg andel mättade fettsyror kan sänka det onda LDL-kolesterolet medan det goda HDL-kolesterolet inte påverkas. Ett utbyte av smör mot ”hårda” margariner med högt innehåll av mättade fettsyror och transfettsyror skulle däremot sänka både LDL- och HDL-kolesterol.

Dessa studier är utförda med den typ av margarin som fanns när studierna utfördes. Även de mjuka margarinerna innehöll, till skillnad från dagens margariner, en hel del transfettsyror. Trots detta var det alltså gynnsammare att äta mjuka margariner än smör.

Senare utförda interventionsstudier där man jämfört koster med olika matfetter har också påvisat gynnsamma effekter på blodfettnivåerna av olika ”mjuka” margariner” och vegetabiliska oljor, i förhållande till smör (Chisholm et al. 1996; Judd et al. 1998; Lichtenstein et al. 1999, 2003; Denke et al. 2000; Tonstad et al. 2001; Mauger et al. 2003).

http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=19253&epslanguage=SV 

Jag veta att Michael Eades har sågat katan vid flera tillfällen, men vet någon annan av er något om detta? Särskilt om studierna.

Pasi
0

Jag vet inget om detta men vet också (enligt Dr Briffa) att det inte finns en enda studie som visar att man får bättre hälsa av att sänka kolesterolen via kosten. Det borde ju vara det som är det viktiga för annars finns det ingen mening med att försöka sänka det!?

Fick svar från Unilever ang margarin:

_Vi hänvisar till Livsmedelsverket när det gäller rekommendationer, eftersom
vi som livsmedelsföretag inte ansvarar för vare sig svenska eller
internationella näringsrekommendationer. På Livsmedelverkets hemsida kan
man läsa att: Mättat fett ökar mängden kolesterol i blodet vilket i sin tur
kan öka risken för hjärt- och kärlsjukdom. Omättat fett däremot sänker
kolesterolet i blodet och kan på så sätt minska risken för dessa sjukdomar.

På Läkemedelsverkets hemsida finns det behandlingsriktlinjer för höga
kolesterolvärden. Där finns även massor av bra bakgrundsfakta,
http://www.lakemedelsverket.se/Tpl/SearchPage____391.aspx?searchstring=a29sZXN0ZXJvbCByaWt0bGluamVyIGJlaGFuZGxpbmc

Försök gärna att igen öppna länken till granskningen av Becel pro.activ,
http://www.hp-info.nu/prodsp/granskad-dok_lista.html

Rekommenderat intag av omega-6 fettyror enligt SNR är 4-9 E%. Intaget i
Sverige (Riksmaten 97-98) är strax under 4 E%, så intaget är i underkant.
Den rekommenderade kvoten är 1:4-9 och i Sverige ligger vi inom det
intervallet. Tokoferoler, E-vitaminer, skyddar fettet mot oxidation.

När det gäller rekommendationer om fett och fettkvalitet så utvärderar
svenska och nordiska näringsexperter kontinuerligt ny vetenskaplig
forskning. Den dag det anses befogat att ändra rekommendationerna så kommer
det säkerligen att göras, men idag anses det av myndigheterna inte finnas
vetenskapligt underlag för detta (varken i Sverige eller internationellt).
Studien av Göran Peterson, som Aftonbladet skriver om, är professor i
kemisk miljövetenskap. Det är något annat än näringslära. Man bör vara
medveten om att det finns många "experter" som uttalar sig inom området
kost och näring, som saknar kunskap i ämnet.

Svensk margarinindustri har under åren stöttat näringsfysiologisk
forskning, men någon expert på Livsmedelsverket har aldrig avlönats._

Skickade omgående svar:

_Jag har försökt få svar om vilken forskning som finns till grund för SLVs kostråd (ang margarin och bröd), fick inga referenser utan endast ett svar av Åke Bruce att "Det är en svår fråga".
Flera läkare jag vet har försökt med samma svar men inte fått något matnyttigt.
Men trots allt så rekommenderar ni margarin av hälsosjäl, och jag anser att alla skall ta sitt ansvar…..dvs även konsumenten, om han har rätt kunskap. Med eran reklam så lurar ni ev konsumenten att tro att margarin är nyttigt och då måste ni ta ert ansvar för att antingen visa på att det ni säger är sant, eller också ta konsekvenserna den dagen det kommer.

Så du menar att Bengt Vessby inte var avlönad av margarinbolagen?
Han var avlönad av bla Svensk oljeextration AB 90-96, Carlshamn mejeri AB 97-05, Karlshamns Sweden AB 97-05, Unilever 02-05.
Enligt Livsmedelsverket själva så var han det…jag kan leta fram deras mail angående detta om du inte tror mig.

Jag kom in på sidan nu…det som förordades var - Sänkt kolesterol ger mindre hjärtkärlsjukdomar…taget direkt från Ancel Keys påståenden.
Att mättat fett höjer kolesterolet är en myt byggd på Ancel Keys forskarfusk…så även att kolesterol är orsak till hjärtkärlsjukdomarna.
Har man inte hypokolesterolism så spelar inte kolesterolen mer än marginell roll för dödligheten i hjärtkärlsjukdom men ger i snitt en högre medelålder eftersom de med högre kolesterol drabbas av cancer, hjärnblödning och infektionssjukdomar i betydligt mindre utsträckning. För de med hypokolesterolism spelar inte heller kolesterolvärdet nån roll även om många av dessa har extremt högt kolesterol. Även personer med lågt kolesterol och denna sjukdom drabbas av infarkt i samma utsträckning som de med högt. (se gärna Ravnskovs bok Kolesterolmyten)

För att komma till kärnan, finns det forskning som visar att margarin är bra för hälsan eller åtminstone slutgiltigt visar att det inte är farligt?
Samma fråga angående växtsteroler?
Var finns forskning som visar att omega 6 i de doser vi pratar om inte är skadligt?

Det är skillnad på naturliga och syntetiska transfetter.
T ex det naturliga transfettet CLA kan tas om hand i kroppen och ger inte alls de effekterna på insulinresistens etc som man ser med de syntetiska (Läs Know your fats).

Vad jag sett så rekommenderar "experter" världen över en kvot på 1:1-4 mellan o3/o6.
Själv äter jag 4-5000 kcal om dagen vilket, med dessa rekommendationer skulle innebära 40-50g omega6 om dagen.
För att balansera upp detta skulle jag behöva (enligt dessa normer) minst 5g omega3, anar du vilken mängd fiskolja jag behöver inta varje dag - 25g!
Vegetabilisk omega 3 kan i detta fallet inte användas av kroppen då den stora mängden av omega6 förbrukar kroppens förråd av fettomvandlingsenzymer.
Med dagens processade mat på spannmål och spannmålsuppfödda djur så behöver vi inget extra tillskott av omega 6 då det räcker med 1-3E% för att tillgodose kroppens behov och detta ger då möjlighet till en bättre balans till omega 3, samtidigt som man inte mattar ut enzymsystemet så mycket att DHA-brist kan uppkomma.

Ref
Ravnskov, Kolesterolmyten
http://www.fatlies.net/omega3-6-eikosanoider/
Dr Briffa, The True You Diet (många referenser till omega 6 kopplingar till sjukdom)
Taubes Bad Calories, good calories
Mary Enig, Know Your Fats
Wikholm, Litsfeldt Ideologin, Pengarna, Kostråden
FatHead, klipp fråbn kommande film…visar Ancel Keys forskning - http://www.youtube.com/watch?v=v8WA5wcaHp4
FatHead, klipp fråbn kommande film…kostrådens framtagande i USA - http://www.youtube.com/watch?v=xbFQc2kxm9c
_

nilu
0

Till Fnyfiken och Pasi.

Vad duktiga ni är !! Heja heja.

Känner mig stolt att vara medlem i KiF. Jag stöttar er allt jag kan här framför datorn.

Fnyfniken
0

Bra skrivet. Pasi! jag har själv finderat hur bra de sover som skriver copyn till becelreklamen? Tror de i alla fall att det är ofarligt?

Pasi, jag vill skicka ett dokument som jag fått av Wulf Becker. Vart ska jag skicka det?

Henrik70
0

I Smedjebacken har en del personal från skolköken lysssnat på Tommy Svensson. De som har lyssnat på honom lagar mat med smör. Kökspersonalen måste ha utbildningar ibland, bjud in Tommy Svensson. Kan kanske vara bra i förebyggande syfte dit fettfobin inte nått ännu.

Tommys adress

www.utbildningscenter.se

Fnyfniken
0

Mycket bra förslag, Henrik!

Det jag fruktar för är att om SLV får som de vill kommer det inte att spela någon roll för de kommer att "genomföra" fettombytet i alla fall.

En lustig sak, som förvisso inte alls gagnar min del i detta, men ändå, är att i SLVs skrift till kostchefer, förskolepersonal, etc, står det specifikt att mindre barn inte ska äta lättmargarin. Det ska ha minst 70% fett. 

sidan 17:

… på bröd
På bröd rekommenderas matfett med minst 70 g fett per
100 gram varav högst en tredjedel är mättat.

Fnyfniken
0

Läser vidare i denna publikation, om mjölk:

Mer än ett glas till lunch gör att annan mat får mindre eller för
liten plats – därför är det bra att barnen har tillgång till vatten
också vid måltiderna.

Tar vatten mindre plats i magen än mjölk? 

Nu vet ju vi alla att man blir mättare av fett. Annars skulle vi alla kunna banta på vatten. Men de verkar ju inte vilja kännas vid det…

Besika
0

Även Rössner skriver att barn behöver fett. Den stora frågan är när det blir farligt…. Hemlis

Pasi
0

Fnyfiken - Skicka det till min privatmail vetja - pasi@programmer.netGlad

Margareta
0

Jag har varit borta ett par dagar - men läser och följer med så gott jag kan…

Fnyfniken
0

Jag har fått en hel del info från Uffe Ravnskov och lite från hans nya bok! Guld!

Jag har fått en hel del från Eskil Richardsson och Gunnar Lindgren. Men jag måste få tag på relevanta studierna som refereras i Beckers dokument, samt relevanta studierna som refereras i de andras dokument. Och titta på vad I Taubes bok som är relevant.

Har någon lust att hänga på med det? Har någon tillgång till PubMed eller andra källor till rapporterna? Det känns som att det blir lite mycket för mig. Om man vill ha sitt namn med i de resulterande artiklarna är det inget problem. Allt man skriver får man stå för.

FrankN
0

Flera personer efterfrågar på Annikas blogg någon form av flygblad kring frågan om skolmaten.

Skolmaten, och särskilt frågan om vilka fetter vi ska ge det växande släktet, är synnerligen viktig och känslig. Vi kan inte överlämna barnen åt godtycket hos nitiska lågfettsdietister, som hotar att förstöra deras hjärnor för all framtid!

Är det någon eller några som kan göra en skiss på ett sådant flygblad, som vi sedan tillsammans kan finslipa?

FrankN
0

Ingen reaktion?

molana
0

Jo jag har läst men kan inget om att göra flygblad.Hoppas att du får hjälp med det.Glad

FrankN
0

Jag får försöka själv!
Ni får ta det som det kommer…   Skrattande

Funderar på att låna en del av Johanna Söderlunds utmärkta upprop.

Mvh
Frank

Fnyfniken
0

Nu har jag haft lite tid att jobba på sidan igen men jag har strikturerat om, då ämnet ju är lite bredare än bara margarin. Tyvärr har jag inte hunnit så långt med några flygblad eller utskrivabara grejer, för jag samlar på mig information först (plöjer Taubes för 3:e gången bl a). Just nu skriver jag om "den svältande fetknoppen" som modell för hur man blir fet. Dvs att man inte trycker i sig extra kalorier och dessa mmed nödvändighet löagras i fettcellerna, utan att fetcellerna tar den energi man äter och lagrar den, och den lilla människan inuti fettet är svulten och hungrig. Om någon har lust att läsa och komma med feedback vore jag glad.

http://www.kahlin.net/noir/margarinutmaningen/svulten_fetto.php

asagasa
0

Jättebra sida!!!

lkn02001
0

det är ju intressant att dom specar hur mycket godis och glass ett barn får äta på dagen, men det står INGENSTANS att kött/protein måste ingå i kosten.

Det står att man ska använda mager ost och lättmjölk för att lämna plats åt andra näringsämnen. men samtidigt står det att barn har små magar, borde man inte vara ute efter näringstäta livsmedel då?

"Tänk på att:

- Mat som är bra för barnen är också bra för vuxna"

tillåt mig att le… för eftersom det står att små barn behöver mycket fett… vad blir slutsatsen?

för övrigt Jag blir så förbannat trött på att alla hänvisar till att de bara kan följa livsmedelsverkets rekommendationer (typ att dom är bakbundna på något sätt) DET ÄR JU SOM SAGT REKOMMENDATIONER och upp till var och en kommun att bestämma om man vill följa dom eller inte!!!!!

nä, det är ju lätt att hänvisa till att man inte vet bättre eller  att man "bara" har en fil.mag. (jag tyckte att hon lät syrlig när hon skrev det). Det är annat om 50 år när alla dagens barn börjar begära skadestånd av kommunerna för att alla tillsatser förstört deras kroppar. De kommer naturligtvis att hänvisa till livsmedelsverket som återigen kommer att säga att det är REKOMMENDATIONER…

GAAAAAAAAHHHHH

/Lisa, som önskar att hon var med insatt i kemin så att hon också kunde kämpa för att få bättre villkor för barnen.

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.