Min mat - Recept?!
Hej!
Jag har reg. på min mat och jag ser att jag kan lägga in olika livsmedel men hur gör jag om jag vill spara ett recept på tex
ägg och bacon muffins? Där jag sen kan välja i vikt hur mycket jag har ätit av det receptet? Jag ska väl inte behöva skriva in hela receptet som om jag har ätit hela 12 muffins, eller ska jag behöva räkna ut hur många ägg m.m det är i en innan jag skriver in? Det blir ju himla besvärligt nästintill omöjligt!?
Har sökt här på forumet men inte hittat något svar…någon vänlig själ som kan hjälpa mig?
Petra
Skriv in alla ingredienser för receptet, använd dig sedan av de siffror du får för kcal/fett/protein/kolhydrater och lägg sedan in dem som en egen vara.
Jag testade att lägga in hela receptet, jag kan se fördelningen i procent men annars stämmer det inte eftersom det är hela receptet som jag har lagt in…
Så här ser det ut:
.:Dagens Mat:.
Energi kcal:
2444,00
Energi kJ:
10207,00
Proteiner:
141,70
Fiber:
0,00
Kolhydrater:
5,80
Vatten:
624,80
Alkohol:
0,00
Fetter:
Fett:
208,10
Kolesterol:
2459,60
E-mättade:
73,60
Mättade:
101,80
F-mättade:
13,00
500Gram Ägg rått
100Gram Vispgrädde 40% fett
200Gram Ost hårdost 26% fett
200Gram Bacon gris
Vad är det som inte stämmer? Är ovanstående för 12 muffins så delar du sammanlagda vikten med 12 och använder den siffran när du äter av dem.
Jag vet inte vad jag gör fel men det funkar inte fast jag ändrar all fakta så sparas det ändå som det ursprungliga alltså 100g istället för 500g ???
MimLan:
Jag har lagt över hela 12 muffins i vad jag har ätit. Jag kan inte lägga in det så i listan till vänster och sen skriva antal gram som flyttas över till höger, får inte det att funka.
Hur kan jag lägga in och ändra i vänster kolumnen?
Okej nu tror jag att jag förstått det lite bättre…tack!
Jag tog hela recpetet och lade in det på någon dag (vilken som helst) Sedan delade jag siffrorna jag fick med 10 (Eftersom jag bara fick ut 10 muffinsar av min deg jag gjorde). Sedan lade jag in de siffrorna med rubriken "Baconmuffins" under kategorin "mina". Så när jag har ätit en muffins går jag in på mina och registrerar 100 gram muffin (även om den nu inte väger 100 gram, det är alltså en tiondel av hela receptet). Goda muffinsar dessutom!
"It´s not today que le ciel me tombera sur la tete"
Ja väldigt goda! Perfekt när man inte vill dra fram stekpanna och steka ägg och bacon!

Går även gå in på www.miljomat.se/Default.aspx däar kan man lägga in hela recept och få reda på vad 1 portion innehåller det för man över till MinMat.
Tack! Ska gå in och testa!