Lite generella tips? :)
Hej!
Ar inne har och spokar med jamna mellanrum och tankte att jag skulle ta tag i det har med kosten en gang for alla nu!
Sa finns det nagra bra nyborjar-tips?
Bra billig mat t.ex?
Vad for "kolhydratiga" matvaror man kan ata med matta da och da utan att forstora hela dieten?
Hur man vanjer sig med mycket fett? (Klarar inte av att ata fettranderna pa kott, smor, gradde eller majonas utan att krakas)
Saker som ar forbjudna som man kanske inte tanker pa som nyborjare?
Ja, saker man bor veta helt enkelt :)
// Amanda

Kan val tillagga att stekt smor gar helt ok att ata forresten, det ar bara det "o-tillagade" smoret jag inte klarar av att ata.
Har varit inne och snokat runt bland recepterna osv, men jag ar verkligen jattedalig pa att laga mat och halften av grejjerna har jag knappt hort talas om :P
// Amanda

Tycker du inte om de underbara gräddsåserna…kalla såser på creme faiche eller hemmagjord beasås heller?
Gjorde på tal om det en kanondressing till hamburgaren igår….creme fraiche, tomatpuré, dijonsenap….. lite harrissa, salt, timjan, oregano, spiskummin och sluligen lite rödvinsvinäger. Blev riktigt god!
Feta köttfärsrätter är ju perfekt om man har svårt för "synligt" fett.

Billiga råvaror: ägg, köttfärs, lever, hjärta, högrev…
Vitkål och lök är billigt. På Willys säljer de spenat, blomkål och broccoli i 2,5kg påsar - lågt kilopris.
Ett bra sätt att öka fetthalten osynligt och gradvis är att ta en större smörklick när man tillagar och sedan ha något fett till maten. Kryddsmör? Bearnaissås? Creme fraiche? Majonäs?
Fabricati diem, pvnc!
Fettet vänjer du dig vid om du tillåter dig. Börja långsamt så går det bättre. Man måste inte äta fettranden på köttbiten eller majonäs om man inte vill.
Börja med att äta sånt som är fett utan att det märks. Köttfärs och fet fisk är bra på det viset. Köttfärsbiffar där man blandat i ett ägg till 200g köttfärs och en redig klick smör för att göra det saftigt är ordentligt fett men det märks inte.
När du gör gräddsås kan du till en början ta hälften vatten så blir det inte lika gräddigt, men glöm inte att långsamt öka fettmängden.
Man måste inte vräka på fett. 75% fett är inte 75% av tallriken utan 75% av den dagliga energin ska komma från fett. Det blir inte så hemskt mycket i gram då fett är energitätare än kolhydrater och protein. Använd MinMat för att planera maten så du får rätt fördelning (5E% kolhydrater, 20-25E% protein och 70-75E% fett är riktmärket).
Gräddost är fett och gott, inte så billigt dock..
Låt kolhydraterna de komma i form av grönsaker som växer ovan jord. Oliver, tomat, avokado med lite kallrökt lax och fetaost är ju superfestligt!
Efter två månader utan grönsaker har jag börjat äta dem igen (var faktiskt sugen) och igår ugnsgratinerade jag squash, paprika och lök tillsammans med bacon och kryddig korv. Jag kan nog inte beskriva hur gott det blev. =)

Tack sa mycket! Saser ar gott, sa det ska jag nog satta i mig mer av. Nu ska jag ga och handla! :D
// Amanda