Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-på-efterrätter-och-sötsaker
Läst 6402 ggr
Chocolate
0

Våfflor med grädde och sylt!!!

Det åt jag i helgen och det var fantastiskt gott att kunna sitta och äta (nästan) samma som de andra.

2 laggar.

1 ägg, ½-1 dl mandelmjöl, ca.½ dl grädde, knapt ½ tsk bakpulver och lite salt. Smör i våffeljärnet och vipps goda våfflor.

Jag åt dem med grädde och lite sådan där äcklig sylt med sötningsmedel (som jag nnars aldrig äter) Det är nog bättre med hallon till.

Men gud så gott och lyxigt det känndes!

mojje
0

Låter smarrigt måste jag testa!!!!!!!!

lizzzie86
0

Kan det g[ som pannkakor med kanske ?

gammelmor
0

vad är mandelmjöl och var hittar man det?

Chocolate
0

Lizzzie86!

Det går nog som pankaakor också, testa och kom sedan med resuktatet, se bara till att ha en stor klick smör i pannan.

Gammelmor!

Jag kör mandeln i mixern och silar i en sil så får jag mjöl av mandel - mandelmjöl. Jag brukar göra på minst en påse åt gången så har jag en stor burk. Av detta gör jag ävem mikro bröd och tårtbottnar.

Margareta
0

Den som har en gammaldags mandelkvarn får perfekt mandelmjöl utan att sila…

Vet ni vad jag menar för manick? De finns att köpa nya, men ofta på loppis.

Numer pensionär i Nynäshamn

dannil
0

Men är det tillåtet för oss. Jag menar så mycket mandlar som ska till till 1 dl mandelmjöl. Triggar man inte på det? Bara undrarFundersam

Amiechan
0

#6: Som alltid beror det väl på hur känslig man är :) Vet man med sig att man inte fixar nötter så är det kanske inte så bra :)

dannil
0

Ja det har du ju rätt i, du är så klok. Tack. Jag vet ju faktist att jag triggar på nötter men jag kan ju faktiskt prova eller hur? Då vet jag ju hundra.

Chocolate
0

Som så offta annars, det beror på. Vi är alla olika och tål olika mycket. Men sedan handlare det också om hur ofta. Nång gång i bland är det gott med något lite annat, bättre detta en att falla för riktiga våfflor.

Men jag vet inte exakt vad 1 dl innehåller men 100 gram innehåller 13.3 kolhydrater (och då är det som mest i alla fall 1/3 av det ca en näve mandlar) men ser man tillhelheten så är det inte så farligt 9% kolhydrater 77% fett och 14% protein. Sedan äter du brödet eller våfflorna men något fett till. Eller så tål du det inte alls och avstår. Jag har ju gått ner mina kilon så jag är kanske i en annan fas.

gammelmor
0

Tack Chocolate! Nu ska här bakas!

Margareta
0

Jag kan åta mig att riva och mäta/väga eftersom jag har en äkta mandelkvarn

Numer pensionär i Nynäshamn

Gumman
0

Margareta: Vilken "avancerad" kvarn! Jag har ju också vad jag trodde var en "gammal äkta mandelkvarn", men det är en "manuell" (i dubbel bemärkelse - sitter inte fast i bordet). Tror inte att dom är så svåra att få tag på - finns i välsorterade hushållssaksaffärer (=även större mataffärer). Nu skall jag också hem å mala å mumsa våfflor!

Gittan-Xyz
0

En sån har min gamla mamma! Minns den sen jag var liten flicka! Nu kan man äta våfflor om 1 månad och 19 dagar!

mollward
0

Mums fillibabba!

Jag provade göra dessa våfflor igår kväll och jösses vad goda de blev! Tusen tack för ett bra recept!

* lycklig *

Rita-S
0

psst, jag använder kaffekvarn till mandelmel :) Blir nog inte lika finmalen som mandelkvarn, men det blir fint nog för vardags iaf :D

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

nobban7
0

Har en mandelkvarn med sugfot som jag använder allt som oftast men skulle väldigt gärna vilja ha en elektrisk eftersom jag är så bekväm av mig. Nån som vet om det finns?

Aniara4
0

Elektrisk verkar svårt att få tag på, men en vanlig vevkvarn är hyfsat billigt på Clas Ohlsson.

nobban7
0

Förvånadah, jag trodde den typen man skruvar fast var en antikvitet. Måste nog skaffa en sån för min kvarn tappar gärna sugen när jag vevar igång med full kraft.

Lynxx
0

Du får skaffa en manuell - ta bort veven - dra fast en skruvdragare eller borrmaskin med reglerbar hastighet. Flört

nobban7
0

Smart! Ska nog sätta maken på det, han blir så sur när jag inte hanterar hans verktyg på rätt sätt.

kickelina66
0

Nu har jag ätit de här vofflorna. Men jag glömde att salta och det känndes. De smakade inte speciellt mycket. jag åt dem med frusna hallon och osockrad vispgrädde. nästa gång ska jag komma i håg saltet, då smakar de nog bättre

MaMaMade
0

Köp inte Tupperwares mandle/ostkvarn om ni inte har starka nypor. Den är helt OK, bra vev, behållare under, lätt att ta isär för disk osv *men* man kan inte sätta fast den i ngt o har man små händer o svaga nypor är det lite jobbigt att mala. (Dyr också. Finns billiga i plast av modell gammeldags…dvs går att skruva fast i bordet…som duger lika bra.)

larand5
0

Vilken tur jag har som kan finfördela 2kg mandel till mjöl på 1 min, maskinen heter robot coupe,och används bl.a  på konditorier. Fråga om ni kan få låna… ni som känner någon konditor…

nobban7
0

nix känner ingen konditor men hittade en sida
http://www.robot-coupe.fr/gb/
är det nån sån här?

matildaas
0

hur många kolhyderater blir det av receptet :)?

Mona-Stina
0

Det kan du lätt räkna ut i minmat.

magma
0

#25: Om du inte är bekant med "minmat" så går det att kolla på innehållet på varje enskild ingrediens, väga dem och på så vis få det sammanlagda kolhydratsinnehållet. Du kan t.ex söka på olika livsmedel här, på den finska livsmedelsdatabasen.

Axol
0

Hej.

Sitter just nu och avnjuter våfflor med lite björnbärsmarmelad.

Jag kan ju inte hålla mig till recept så jag har inget att jämföra med, men jag gjorde så här:

1 ägg

½ dl grädde

0,75 dl nötmjöl (blandade nötter och lite kokos kört i mixer bara)

0,5 tsk bakpulver

strödde lite fiberhusk på och blandade i

1 tsk vaniljfrön (ni vet den där bruna burken)

Jag fick våfflor som höll ihop väldigt bra. De blev lite mörka. Inte frasiga, men goda. Lät dem inte dra alls för det hade jag inte tid till. Hade säkert varit gott med vispad grädde till, men hade inte riktigt tid och tänkte inte på det före. Fettskrämd som jag var tidigare har jag aldrig haft grädde till våfflor.

Gott!

Axol
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tänkte bara att jag kan ju visa en liten bild på våfflorna så kanske ni kan inspireras: