Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-på-ägg-ost-grönt-sidorätter-veg
Läst 4681 ggr
Melindrea
0

Stuvningar

Ja, hur stuvar du saker? Detta kom från tråden om midsommar afton, så därför börjar jag med ett svar.

Jag tycker nog att det blev bättre med philadelphia än med mozzarellan. Dock, mumsigt att blanda ner litet mascarpone i philadelphiaosten. =) Annat jag älskar att stuva i är creme fraiche och grädde =)

En tredje mumsig sak jag gjorde var en svampstuvning där jag hade i grädde i stekt svamp, och redde med mascarponeost.

Ja, jag tycker om mascarpone. Märks det? =)

birma
0

Melindrea 
Nämen en stuvningstråd! Vad smart att du lägger upp en alldeles separat sådan. Det var ju jag som drog iväg från ämnet i midsommarafton är över -tråden utan att tänka mig för, att det blev avvikelse från ämnet.

Alltså den där mascarponen som jag inte ens hade hört talas om innan, men som jag fick höra om på forumet för lite sedan, den är så god så det är inte riktigt klokt.

Hjälp vad sugen jag blev på svampstuvningen du skriver om. Måste snart dra iväg bort till affären och handla stuvningsgrejer nu känner jag.

birma
0

Men en sak Melindrea - blir det tjockt av grädde och creme fraiche? Det blir det väl inte eller? Vill ha det tjockt och krämigt liksom.

Laca
0

Om du låter det stå och småkoka en stund blir det tjockt med bara vispgrädde. Men det går kanske fortare med hjälp av något annat - creme fraiche, mascarpone eller liknande…

Melindrea
0

Jag tog mest creme fraiche (som ju ger en krämig och såsig konsistens) och sedan lite grädde för smakens skull. Som Laca sa så blir det tjockt även med grädde, även om det tar längre tid.

Det jag gjorde igår var att smör/gräddkoka litet vitkål, och sedan blanda i philadelphian.

Ooh. Kom just på. Måste skriva ner receptet på världens godaste lasagnesås, även om vi får "nöja oss" med att göra moussaka =) (såsen har två eller tre olika ostar =)

birma
0

Hade begränsat med pengar med mig här om morgonen när jag slank in på ICA på väg hem från nattens arbetspass på sjukhuset. Tanken var att köpa philadephia eller eventuellt mascarpone som stuvare. Men båda var dyra. Konstigt, jag har för mig om att en burk mascarpone kostar 18-19 kr på Willys, men på ICA kostade den runt 36 kr. Nästan dubbelt så mycket. Det såg ut att vara samma storlek på burkarna. En påtaglig prisskillnad. Så det blev inget köp den dagen, ej heller av philadelphia. Men det kommer det att bli, men hade som sagt begränsat med pengar med mig den morgonen. Båda ostarna är fantastiskt goda. Mascarpone är grymt god och det är "forumets fel" att jag har upptäckt den :o)

Fast om man tänker, ifall man reder med lite majzena eller vetemjöl. Undrar vad det kostar? Inte många ören. Alltid varit van vid det men slutat nu när jag ätit lchf-inriktat. Ibland tänker jag att det kanske inte är så mycket kolhydrater i en dutt sådant mjöl trots allt, inte så det borde ha stor betydelse?

Men har ändå låtit bli med det, på lchf-mässigt vis. Ska köpa philadephia nästa gång jag handlar. Hemskt gärna mascarpone också, men hamnar den kylskåpet så kan jag inte låta bli att överäta. Den har alltför god smak. Så jag vågar inte köpa den för ofta. Stuvningsfrågan hade, som Melindrea säger sin början i tråden Midsommarafton är över

birma
0

Aha #3 Laca. Så det tjocknar om det får småkoka. Tack! Jag tycker det är så gott när det blir tjockt.

Jag väntar tålmodigt #4 Melindrea och trummar försiktigt med fingrarna mot bordet, relaterat till detta du skrev:

_"Ooh. Kom just på. Måste skriva ner receptet på världens godaste lasagnesås, även om vi får "nöja oss" med att göra moussaka =) (såsen har två eller tre olika ostar =)"

_

Melindrea
0

Oops. =)

*går för att hämta paketetet och skriva av*

birma
0

Opps Melindrea :o) vart tog du vägen? Var det kanske denna såsen? Ostsås? Länk:

http://kolhydrater.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=c307d5e5-212f-442b-a9c6-442927be800d

(Länkningsfunktionen a la kortvariant fungerar inte härifrån för stunden. Jag gör som man ska, men adressrutan dyker inte upp i länkningsfunktionen. Jag försöker med långvarianten.)

Undrar vad Grana Padano är för någonting?
Lärt mig (samt numera även köpt själv) vad mascarpone är för någonting, det är en ost i burk. Men Grana Padano vet jag inte vad det är. Något som finns på en vanlig ICA eller Willys?

birma
0

Är det, på tal om stuvningar och tjocka såser, någon som funderat så att en dutt vetemjöl eller majzsena som redare "inte är något att tala om" sett till lchf-mässighet. Eftersom det blir så lite det är frågan om. Dessutom, sett till ekonomisk aspekt, det blir billigare, mycket billigare. Tänker på just de två aspekterna, relaterat till min fråga. Hälsomässigt och ekonomiskt. Tänker till exempel inte på smakmässigheten, om någon skulle ha det som främsta orsak till att reda med grädde, ägg, creme fraiche, ost etc.

Men hur stor betydelse har en matsked mjöl i stuvningen/såsen egentligen, till typ en fyrapersonersfamilj? Det skulle då röra sig om runt en kvarts msk per person. Så det verkar liksom inte "som något att tala om" för att det skulle ha någon betydelse för hälsan, om man tror att mjöl/stärkelse är dåligt för densamma.

birma
0

#8 jag själv. Det var den såsen och det andra är en ost. Cool 
Lchf:s vägar äro outgrundliga och en väg heter pm.

#9 jag själv. Är det någon som inte är så hårt strikt och använder mjöl i sina redningar?

Ibland tänker jag på doktor Annika. Det var nog där jag kom att upptäcka LCHFs existens. Mitt första minne (TV) var att hon åt knäckebröd med tjockt lager Bregott på. Tänker då att mjölmängden i ett knäcke kanske är mera än en i slatt mjöl i såsen. Inte reflekterat innan men gör det nu. Är det så mycket att tala om det där lilla, om man inte är hårt strikt?

MimLan
0

#10 Det är du själv som väljer vad du äter, det är bara du som kan känna efter vad du tål. Ingen annan.

birma
0

_#11 MimLan
_Tack för svaret. Jag är inte så värst bra på att känna av saker om det inte är väldigt påtagligt och att jag i så fall förstår mig på att koppla det till något jag äter. Uppmärksamhet på den egna kroppen av det slaget ligger tyvärr inte naturligt i mig att känna av eller syna av. Så jag liksom inte "tänker på sånt" så noga. Men såklart att du har rätt i det du säger.

Jag var ändå lite nyfiken på om det är några som äter lchf och om det i eran kost även ingår såser med mjölredningar. Hur det än är så är det alltid bra att höra hur andra gör, när man sedan ska besluta hur man själv gör.

solskensbarn
0

#8 Grand Padano är nästan som en parmesan, en hård, lagrad, salt ost.

birma
0

Tack #13 solskensbarn!
Vet du om det är en ost som man kan köpa i en vanlig matvaruaffär eller om det måste vara i särskilda ostbutiker eller så?

Melindrea
0

#14 Jag köper på min ica, så det är helt vanliga affärer. Zeta har en version av den.

birma
0

Tack #15 Melindrea!
En ICA-butik har jag helt nära. Vad bra, då har de nog där. Den är rätt stor den affären. Har alltid varit en sån som helst gått och handlat i vanliga butiker. Varken torghandel eller specialbutiker har jag gillat något vidare. Känns mycket friare och dra omkring i en butik där man själv kan gå och plocka, liksom även ångra sig och lägga tillbaka ifall man känner för det. Slippa att någon står där och väntar/stressar med ett - vad får det lov att vara här då? Inte vet jag alltid det på direkten, vad det får lov att vara. Det är bättre att i lugn och ro strosa runt och kolla själv, utan nån som står väntar på att man ska ha bestämt sig.

Vad många nya produkter man lär sig på forumet. Sånt man nog gått förbi otaliga gånger utan att veta, så att säga.

Melindrea
0

Jo, mascarpone har jag bara använt i den såsen innan jag fick tipset om kesopone =)

MimLan
0

#12 Jag använder det inte själv, de gånger jag råkat ut för sådan sås har det varit även andra saker inblandat (buljonger eller kryddor med glutamat), så jag kan inte peka på exakt vad som gav mig halsbränna och magknip. Inget allvarligt och halsbrännan var en liten sådan, har jag förstått av min omgivning när vi har patat sådant, att det är normalt. (Att "alla" sedan tror halsbrännan beror på fettet är en annan sak. :)

Jag tror inte att en msk mjöl per skalle om dagen gör någon skillnad i det stora hela om kosten är bra fördelad i övrigt. Speciellt inte om man är frisk från början. Har du svårt att känna efter och reda ut olika reaktioner hos dig själv kan jag bara tipsa om att dagligen skriva hur du mår. Koppla det till vad du ätit. Det var så jag upptäckte vad som gav mig halsbränna. Det hände inte ofta innan LCHF heller, men det var markant sällan nu så det var inte svårt att se vad för möjligheter det fanns i kosten som kunde vara boven.

birma
0

MimLan - nej man tycker inte det, att det skulle ha någon större betydelse i det stora hela med så lite mjöl. Tack för tipset om att föra anteckningar. Du har rätt i det, det måste vara en bra metod för hålla kollen. Själv har egentligen ingenting emot att skriva ner saker, det är en mycket bra sätt för att tydliggöra. Men i detta fallet har det inte blivit av. Lite dumt kanske.

Innerjoin
0

Tips! Eldorados färskost, är som Philadelphia fast mycket billigare! Blir utmärt att ha i tex varma såser. Finns både naturell och med vitlök/örter. Willys.

birma
0

#20 Eller hur? Gått och tänkt att det "borde" vara så. Köpt den någon gång, hur bra som helst, men inte blivit att ha den som stuvare. Ska försöka komma ihåg detta. Man kommer väl undan med typ halva priset eller så…