Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 5155 ggr
RexPect
0

Nu är det min tur!

Hej jag heter Annika och är ny här hos er på KIF! 

Efter att ha smygit in här gång på gång (hör hemma på ett annat ifokus) och praktiskt taget lusläst varenda tråd så känner jag att det är min tur. Ut med Nutrilett tetror och Cambridgepulver, Hej då Mini/light/Nofat kompisar, nu ska jag spela i fettdivisionen ett tag.

Började i fredags och vågen visar redan på -2,5. Visst, har förstått att det är vatten som först försvinner, men iallafall.  Har beställt både Annika och Stens böcker från Adlibris så de dyker väl upp hemma. Är lite av en teoretiker så jag måste veta VARFÖR jag kommer att gå ner i vikt/må bättre med min nya kosthållning, annars kommer jag inte att kunna genomföra förändringen. Skönt med ett forum med "vanliga dödliga" som utgåpngspunkt, behöver läsa både om framgångar och motgångar, om allt är flåshurtigt och alltför positivt så blir jag lätt lite misstänksam….

Tänkte få trådblogga lite här om hur det går. Så småningom är kanske JAG den som är gammal och vis och vara till nytta för nån nyfrälst Flört. Som ny på forumet hoppar man lätt hit och dit mellan trådarna, så de som "Bloggat" är ett bra komplement till tematrådarna tycker jag.  Är glad om nån vill skriva lite här, har inga frågor i dagsläget, tycks som om de flesta frågor är ställda och besvarade, det är bara att använda sökmotorn, och att det finns en stor individuell gråzon mellan svart och vitt är det allra bästa.

Me like!

Lehane
0

Om du är en teoretiker och vill ha lite mer djup i hypotesen om kolhydraternas fetbildande effekter, kostrådens ovetenskaplighet, mm rekommenderar jag att du läser Gary Taubes "Good calories, bad calories"!

Här finns han teser i lite kortare artiklar. Och här

Mervi
0

Välkommen hit och lycka till!

shintaida
0

Hjärtans välkommen, RexPect!

Kram // Shintaida

RexPect
0

#3, Ja Shintaida, du är ju min inspiration i detta. Men visst har jag fettångest, är övertygad om att jag ska ha gått upp minst 10 kg till midsommar, och att ni alla iscensatt ett practical joke…..

Ska kombinera mitt nya lchf-liv med dagliga studier av "The Secret" - som är min stora drivmotor i livet.

molana
0

Välkommen hit!  Skrattande

Maia
0

Hej och välkommen! Det ska bli intressant att läsa mer om dig!

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna 

[tillbakalutat]

andreas0
0

Hej, och välkommen hit!

Taubes har han har ändrat åsikt om en del saker sen han skrev den artikeln i NYT som länkas till i #1,  jag instämmer dock med rekomendationen att läsa hans bok "Good Calories, Bad Calories" om du vill få teoretiska kunskaper. Den är i första hand menad åt medicinstuderande, så språket kan vara rätt tungt ibland.

Lehane
0

#7 Vad är det han tagit avstånd ifrån?

andreas0
0

#8, Jag vet inte exakt vad det är, jag läste i en intervju med honom att han sa att han ändrat uppfattning om en del saker han trodde när han skrev den artikeln.

Den artikeln skrevs ju precis innan han började med sin bok, och han spenaderade sen fem år åt att göra efterforskningar och gå igenom material till boken, och då hittade han väl något som inte stämde.

Lehane
0

#9 Ok. Makes sense… Du vet inte om han har en blogg eller nåt?

andreas0
0

#10, inte vad jag känner till i alla fall.

Vill man få en snabb sammanfattning av Taubes ideer så ligger ju en videoinspelning av en föreläsning han har gjort ute på nätet:

http://webcast.berkeley.edu/event_details.php?webcastid=21216

Lehane
0

#11 Den föreläsningen är toppen!

Nygammal
0

Välkommen till en ny livsstil med allt vad det innebär!

miagumman
0

Välkommen till gänget!! Glad

DrAnna
0

Välkommen! Nu är vi över 3300 medlemmar på KiF !

Mimsivimsi
0

Hej och välkommen!!

F4353453
0

Välkommen!!

RexPect
0

Tack tack!  Efter 5 dagar, utan avvikelse (om jag nu fattat allt rätt) så visar vågen på -2,9 kg vilket känns som en kanonstart.

Har tänk lite så här (helt ovetenskapligt) att eftersom denna kosthållning bygger på att ändra en massa kemiska reaktioner i kroppen så KAN man verkligen inte göra avsteg (i alla fall i början) till skillnad från "traditionell" bantning. För gör man det kan man tillslut inte "lura tillbaka" kroppen till det nya förbränningsläget.

Har dock tagit ett litet glas kvällsvin, kraftigt och taninrikt, det BORDE vara förenligt med resten.

Skyndade mej in i personalmatsalen och SKRAPADE av övre ostlagret från lasagnen, SÅ OERHÖRT egoistiskt, men jag lämnar ju å andra sidan alla bakelser, bullar å annat så …..

Sak göra en bytta finskt äggsmör ikväll, har inte ätit det sen 80-talet då jag hade en finsk pojkvän, gott gott om jag minns rätt.

Lehane
0

Vin går bra - i måttliga mängder.

Gör du ett avsteg går du upp några vattenkilo, nedgången avstannar ngn dag o sen fortsätter det.

Äggsmör är optimalt. Jag äter det till frukost minst tre dar i veckan.

parsley
0

Har du något recept på det finska äggsmöret?

RexPect
0

Alltså det är nog inte direkt ett recept.

När det är sis så där 1/4 kvar i bregott paketet (eller smör) så hackar man 3-4 ägg och blandar i. Klart. Gott med lite gräslök .  Bre på en ostskiva, mums. Eller för den mindre försiktige, flatbröd eller finn crips. Antar att man kan äta dierkt om man vill oxå.

Mervi
0

Min favoritfrukost, 2 kokta ägg ihop mosad med smör. Mums.

Margareta
0

Välkommen hit RexPect - kul när andra iFokus-medlemmar tassar in och gör sig hemmastadda!

Det finns mycket att läsa om Du är intresserad och Du har redan fått många goda råd - så jag skall inte trötta ut dig med fler.

Numer pensionär i Nynäshamn

RexPect
0

#23. Det är rätt bra att sökmotorn finns, många frågor är ju redan ställda. Just på detta forum så är kanske sökfunktionen EXTRA viktig, men den fungerar inte SÅ jättebra. Med goda råd, GÄÄRRNNAA…..

Hur som helst, summa summarum: Vecka 1 som lchf:are slutade på -3 kg. (trots att jag inte gjort nr2 sen förra helgen..hm..) Har druckit 3 glas vin och 2 glas cola light som enda "gråzon".  Har tänkt igenom gamla favvorecept och kom och tänka på min älskade (löj)rom-tårta, den är ju helt rätt, ÄNTLIGEN, den funkar 7 dar i veckan ur smaskighetsynpunkt.  och nu kan jag ju skippa light ingredienserna! Lägger ut den på recept att laga hemma direkt.  Är piggare men har även några riktiga koma-dipper, har varit mätt hela tiden, och min son tycker att det är härligt med allt "kött å bea". Han är 16 år och underviktig, så det passar honom perfekt.

Har nu datafri helg! Ses på måndag!

Kram Annika -3kg

andreas0
0

#24, Kul att det går bra för dig. Du får nog vara berädd på en långsammare viktminskningstakt i fortsättningen, just första veckan tappar man 1-2 vattenkilon nämligen. Tre vattenkilon tror jag inte man tappar däremot, så en del fett har du nog minskat också.

Tröttheten som du upplevt upplever många i början, den går över när kroppen vänjer sig vid att drivas på fett istället för socker.

Wenn
0

Välkommen RexPect !

Blir nyfiken på vad äggsmör kan vara ?

mommo
0

Äggsmör är hackat hårdkokt ägg blandat med smör, och så salt efter behag. JättegottRäcka ut tungan

Wenn
0

# 27

Tack momo !!

Vardet så enkeltGlad

[Karro]
0

Välkommen välkommen!

Tilda-T
0

Välkommen hoppas du ska trivas här hos oss!

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

Frualbertsson
0

Välkommen hit! =)

RexPect
0

Tillbaka efter min datafria helg. Batterierna i min våg tycks vara av ett sällsammt slag, för när vågen blinkade LOW i fredags gick jag till 4 butiker utan att lyckas hitta rätt sort, så jag vet inte hur det gått i helgen. Har fuskat lite inom ramarna och ätit lite extra hallon och mörk choklad, samt lite vin, men inga kolhydrat frosserier iallafall, så det borde vara lugnt.

Fick  både Sten och Annikas böcker med posten i fredags och har suttit på kajen i solen och läst. Gick sen hem och storrensade kylen och spenderade sista pengarna på att fylla upp med rätt grejer, behöver ny lön pronto!

Hade ett lite tungt samtal med en vän igårkväll och fick sen veckans första godissug. Det var  nog kroppen som är så van att tröst äta. Skönt att jag hunnit rensa kylen, en näve nötter och en chokladruta fick det bli, Tror även att katt-gos ökar serotinin (stavning?) halten för det blev lite bättre och sen somnade jag.

Ny tid Ny strid som Petter sjöng en gång i tiden!

Mervi
0

Grattis till en finfin start.

Klokt att rensa bort allt som lockar så man inte ramlar dit när suget sätter igång. Ost som sängfösare brukar funka det med.

Lycka till med nya veckan.

birma
0

Välkommen RexPect. Trevligt nicknamn du har. Kunde förstås inte låta bli att titta i ditt fotoalbum. Superhärliga katter hittade jag där!
Glad

Har själv jag gått på LCHF-nära kost i 3 månader. I början på demivegetarianskt vis. På sistone tillsatt lite kött.

LYCKA TILL med lchf:andet, och än en gång - fina katter!

RexPect
0

#34 Tack! birmor är härliga, men tyvärr tål jag bara mina små fladdermöss…. ;-)

Rita-S
0

välkommen hit skal du va :) Hoppas du kommer må lika bra som jag av denna kost!

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

RexPect
0

Tack tack! efter 10 dgr känns det redan som om hyn är finare. Och vågen hr oxå gett med sej.,…

RexPect
0

Känner mej lite orolig idag. Nu har min nya våg strejkat sen helgen, trots att jag la ut 70:- på nya batterier. Eftersom min hjärna fortfarande är skeptiskt till att jag äter fullfett produkter behöver jag SE varje morgon att ajg inte gått upp 5 kg över natten..,…Flört Att inte ha vägt sej på 3 dar får mej att stressa och tappa tron på nya kosten.

Men jag kommer igen, köper en ny våg om det är det som krävs….

Rita-S
0

Måttband måttband måttband :D
Husk att vikten brukar gå lite upp och ned några hekto hit och dit :) Måttbandet är mer tillförlitlig om du frågar mig :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur

RexPect
0

#39Jag vet du har rätt, men måttband känns som något som ger utslag om man gör det max en gång i veckan. Är våg-oholic helt enkelt…….

Rita-S
0

#40 jo men om du mäter varje dag och ser du inte har blivit STÖRRE borde det kanske hjälpa på lite tills du har fått fixat vågen? :)

Mervi
0

Jag kan trösta dig att 5 kg tar längre tid en en enda nattFlört.

Hoppas vågen snart fungerar, förstår behovet att kolla.

RexPect
0

Oj vad jobbigt att iFokus låg nere torsdag och fredag.  landade iallafall på -4,2 efter 2 veckor, känns jättebra.

Gjorde dock mitt första avsteg och to EN TUGGA på en kanelbulle (hur dumt som helst, jag vet) och har sen legat +0,7 lördag, +0,4 söndag, och +0,1 idag. Där ser man….

Jag äter dock lite mörk choklad varje dag oxh har hittat en fairtrade choklad med 72% kakao med mandarin och ingefära, supergod och inte så torr som många andra med hög kakaohalt.

Så min kropp fortsätter viknedgång trots att hallon/spraygrädde eller mörkchoklad förekommer varje kväll, iallafall just hu.

Har fått hem Stevia som jag köpt av "Gunde", Ska se om jag kan hitta balans en att få till en god kopp choklad på kvällen. Stevia är så bisarrt sött och bismaken är ingen hit! Ska söka i trådarna vad som skrivits om just detta.

Maiwor
0

Lycka tilGlad

Rita-S
0

#43 det¨är riktig många som har en liten kvällsritual med en bit mörk chocklad :)
jag och gubben sparar dock detta till lördagar då vi är lite friare på kolhydrater enn många andra :)

RexPect
0

Står kvar i vikt denna vecka, vilket är helt OK. Åt en glass i Söndags a 15 kolisar, första stora avvikelsen, men det var såå gott. Åt i övrigt 0 koliasra under dan, så det kanske var liet "gråzon". Ska hänga på beach 2008 nu. 5 kg till 4 juli…..

RexPect
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej hopp, idag ville jag har en kanelbulle, kände hur ögonen gång på gång vandrade till fatet med bullar i personalmatsalen..men jag höll mej, det är nog första gången jag varit SÅ himla sugen sen jag började. Det luktade SÅÅÅ gott!

Men jag klarade mej…….

Vet att om man sköter sej så kan man få något sånt här på kvällen. gräddmjölk med kakao och grädde 3% kolisar..inkl hallonet..men då ska man ha SKÖTT sej!

Rita-S
0

gott jobbat :D

[Karro]
0

Bra jobbat RexPect och det där glaset såg ju inte aaaaalls gott ut……. Glad

RexPect
0

Det är kanske inte rätt med matbelöning på kvöllen för en sockerberoende, men det är bra att ha något att tänka på när man nästan halkar dit på dan….och om jag inte är helt fel ute så håller den ju sej inom ramarna om man inte är superstrikt.

Idag fick jag en chokladlåda från vår inredningsarkitekt från en choclatier här i stan, står att bitarna bara inne håller ren 70% choklad, honung, bär och lakrisrot, så jag har ätit två…och ska bjuda bort resten av bitarna på lunchen……och får ingen chokladkopp ikväll..ångrar mej redan……men det är väl så man lär sej……..

Har ni nåt gott som ni unnar er?

greensis
0

#50 Unna sig gott som är sött

Nötter, 5-10st, helst macadamia
Frysta hallon med en dutt vispgrädde, bara så att det blir lent. Eller hemmagjord glass med ungefär samma ingredienser 1-1,5dl.

Unna-sig-gott enligt ovan, kanske 1-2 gånger i månaden, max - jag är inte så sötsugen längre. Däremot äter jag kanske en frukt i veckan, men då direkt efter träning.

Olika sorters ostar och avocado är en del av kosten och det räknar jag inte som unna-sig.

Fabricati diem, pvnc!

RexPect
0

Det här med att unna sej behöver ju inte vara något sött, tvärt om, den vanan känner jag är viktigt att bryta, men guldkanten på tillvaron måste jag ha, och gärna varje dag…

Lite god ost med några tranbär i ugn

Grilla lite hallomi med lite pressad citron

Min kakaodrink i #47

Löjromsdipp

eller 

Ett halvt glas vin

Det är mest att allt detta har varit så superförbjudet tidigare, och istället tuggade man i sej 5 bananer, så jag litar inte på att det verkligen är OK…. 

..sen det som är "unna sej" som ett planerat avstef från lchf, det hoppas jag att jag ska kunna sluta med helt. 

Har sett att GB glassen ananas split är 15 kolisar, så OM jag verkligen inte kan stå emot någon gång i sommar så får det bli den….(fick bannor på SevenEleven för att jag stod och läste på alla glassar…)

RexPect
0

Som sagt köpeglass får man ju inte äta, men OM det bara slår slint, så ger dessa GB glassar minst antal kolhydrater. (Ej hänsyn till fettmängd.) OM man nu gör fel, så kan man ju ändå ha lite "damage kontroll"

Fotbolissimo 9 kol (nån ny barnglass)

Ananas split 14,5 kol

Piggelin 12,5 kol

Tophat 12 kol (skippa struten 8 kol)

Vanligpuck 13 kol

Nogger 14 kol

Sämst: 

Magnum 30-35 kol…..

RexPect
0

Nu har jag hamnat i en riktig svacka, tvärnit på vågen och fantasin tryter. Läser som en galning i andra trådar och märker att många har det likadant emellanåt, men jag är lite rädd att jag kommer att halka tillbaka till mitt tidigare koloholic liv….

Frukost är ett problem, skulle vilja äta EN sak och var klar. Funderar på att ta en naturdiet och slå i grädde, eller bara en matsked kokosfett på sidan om, vad tror ni? Lite mkt kolisar? Tar i nuläget en ölkorv och ett ägg…är som sagt i en svacka.

Jag äter ganska mkt grädd/ost mjölkprodukter och har inte mått dåligt av det, men det kanske påverkar vågen.

Skönt att kunna gå in och läsa här, annars hade jag nog tappat sugen.  Har ännu inte gjort någon större kolhydratorgie, utan kanske bara ätit lite för mkt hallon/ 84% choklad  vid nåt tillfälle..så det är inte kört……Tror att jag håller ketosen för jag är pigg och sover mindre men känner  mej ändå låg, så var det inte för en vecka sen…

gnäll gnäll gnäll……..

Uttelille
0

Ja, man får lov och gnælla lite ibland.

Jag ær inne i en dålig period. Allt går dåligt och jag æter och æter och æter. Byxorna sprack mellan benen idag. Ska man skratta eller gråta liksom.

axelina
0

Min frukost är samma varje dag och jag verkar inte ledsna, 1 kokt mosat ägg med smör, ett flatbröd med smör (hyvlar)och mycket ost + 1 kopp kaffe med lite mjölk.

magma
0

Har du provat äggmjölken? Du kan göra den kvällen innan, så har du bara att till frukost antingen dricka den försiktigt uppvärmd, eller också skakar du den och dricker kall. Då går det snabbt, är mättande och du behöver inte "laga mat" direkt på morgonen.

Sådana där perioder har många imellanåt! Jag har nyss börjat trassla mig ur den och ser ljuset i tunneln:) För mig underlättar det ju striktare jag är, på något vis så ger "lite extra kolhydrater" varje dag en rastlöshet inombords. Som i sin tur gör att det känns som om jag är rastlös och missnöjd, som om jag är uttråkad, oinspirerad och saknar något. Antagligen vill hjärnan ha mer kolhydrater, en beroendegrej. Sedan är det inte säkert att det fungerar likadant för dig, man får hitta sitt eget sätt. Lycka till!

DrAnna
0

Gnäll här på tråden är absolut tillåtet, då kav ni andra hjälpa till.  misströsta inte! Har du hållit på medpulverdieter och annat tidigare så ställer kroppen inte om sig så lätt. Du har ju bara hållit på en månad.

Jag äter väldigt ensidig frukost: endera en burk makrill och inget mer för jag är verkligen inte hungrig, eller en omelett på 2 ägg, ½dl vispgrädde och smör i pannan. Står mig länge på det.

catdragon
0

har själv hållit på med pulverdiet, har DR Anna ngn aning om hur lång tid kroppen kan ta på sig för att förstå att nu får den mat?

Jag tycker inte det händer ngt med vikt o midjemått, men har tappat allt sötsug, helt underbart, men behöver för motivationen också se resultat på kroppen, just nu ser det ut som om jag lagt på mig……

. Men, vill ju minska midjenåttet som ligger runt 105 mc, är 168 cm lång o väger 87…….

Pappa dog i hjärtinfarkt vid 57, det tänkte inte jag göra!

RexPect
0

Tack tack, bara det faktum att flera både orkat läsa OCH svarat i min gnäll tråd får mej att bli på bättre humör.  Blev nog lite "hög" på utvecklingen de 4 först veckorna, dels viktras och sen att jag kände mej så uppåt, och jag kände det inte som om jag ansträngde mej alls. Nu lovar jatt att rycka upp mej.   Eller som jag och min kompis Arnold Swartznegger brukar uttrycka oss:

ILL BE BACK……

DrAnna
0

#59# det verkar variera en hel del om man läser här på sidan. upp till ett halvår för en del.

Rita-S
0

Vad äter du till frukost nu då, RexPect?

RexPect
0

hm… jag försöker ta en matsked kokosfett direkt på morgonen för att se om det är lite kickstart iallfall. Sen 2 ägg+smör vid 10.00.

Försöker just nu läsa i andras trådar och hålla modet uppe, för det är tvärnit just nu, och min personiga teori om just mej är att det alltid finns ett hål att fylla.

Går jag ner i vikt så fyller jag hålet med den sköna känslan av framgång och snuvas jag på den känslan så måste jag fylla på en en chokladbit……

catdragon
0

fyllhålet med kokosfett iställetGlad jag har kommit loss just nu iallafall, så det gör det för dig oxå!, Just idag är jag superpositivSkrattande skickar lite till dig, kram

RexPect
0

#64 Tack snälla…..jag vet inte vad som flög i mej men jag åt ett äpple idag, och genast är kolhydratprocenten 9% istället för 5% för hela dagen, men ikväll ska jag planera matsedel…..

Rita-S
0

Tja där finns ju en del olika saker du kan göra frukost på. Jag exempelvis  brukar variera mellan att äta en macka av mitt bröd (ägg, creme fraiche, riven ost, sesamfrön, linfrön, solrosfrön, lite kli som kan uteslutast eller ersättas med malna nötter vid eget behov), jag gjör äggkaka som man kan skära i bitar, polarbrödet, yoghurt med lite frön i (sesam, linfrön) och några hallon, har hittat några dryckyoghurtar utan tillsatt socker som ligger under min gräns, bacon och kokade ägg som jag krossar tilsammans med majones eller smör tex, räster från middagen dagen innan, sallad, tomater och gurka, paprika doppat i creme fraiche tex..

allt detta alternerar jag mellan till frukost, beroende av hur hungrig jag är och hur min mage känns :)

RexPect
0

#66, Tack Rita, måste fråga vad du hittat för drickyoughurt som känns OK. Ska prova ditt bröd, gör ju gärna bröd i mitt våffeljärn, snabbt o enkelt.

Har inte provat äggmjölk ännu, det är nåt i namnet som gör att det vänder sej i magen på mej, men det är ju så klart en töntig ursäkt….SKA prova…..

Rita-S
0

#67 Yoggi utan tillsatt socker står det på dom, vita fyrkantiga tornliknande paket med skruvkork på toppen. Dom flesta av dom ligger under 5 gram per 100 gram yoghurt på kolhydraterna :) Jag tillåter mig inte varje dag, men brukar köpa i bland, annars går det mäst i turkisk/grekisk yoghurt eller yoghurt naturelle utan socker :)

RexPect
0

#68 Tack! Ska kolla.

Rita-S
0

men en fråga.. varför _måste_ du testa äggmjölken då? :) Det är absolut inget måste vet jag :D

RexPect
0

Skulle vilja hitta nåt som går snabbt att ta till, som t ex på morgonen.   Och drssutom skära ner lite på mjölk/ost som jag äter rätt så mkt. Ska tas me mej båda Annika D och SSS i solstoeln i helgen, och hitta lite sätt för variation……

Ha en skön helg Rita & ni andra….

gesetz
0

Efter att ha läst RexPect inlägg blir jag så sugen på att väga mig! Har hållt på med LCHF i snart 4 dagar och ska väga mig efter en vecka (7dagar) Vill ställa mig på vågen nu och hoppas på resultat, i spegeln ser det iaf annorlunda ut efter bara 4 dagar! Glad

Rita-S
0

#71 korvbitar skulle ju kunne göra samma grejsen? ;) Men jag förstår tanken :)

RexPect
0

Halloj mitt i sommaren!

Har varit aktiv på forumet trots att jag inte skrivit i min tråd…det gick ju inge bra, och det blev så tråkigt med en gnälltråd!

Men nu har det hänt lite bra grejer! Bestämde mej förra veckan för några planerade avsteg under semestern så att det inte skulle spåra ut helt. OK med knäckebröd, samt en ananassplit onsdag och söndag (näst bäst av GB glass med 14,5 kolhydrater)

Och plötsligt  har jag gått ner till totalt 7 kg sen 17 april, Nu känns det lite bättre, jag kunde ju inte betsämma mej för om jag gjorde fel eller om jag bara skulle vänta ut min tidigare felmatade kropp!

Nu ska jag till landet och blir internet lös, känns ändå som en bra start på semestern!

Kram till er alla och extra till Rita S som varit lite extra support!

Annika

magma
0

Ha det skönt på landet, och grattis till minskningen!

Rita-S
0

grattis till viktminskningen!

RexPect
0

Nu börjar jag på lite mer aktiv och positiv ny kula i "Annikas höst tråd 2008", välkomna dit!