Colemans senapspulver
Jag har, för ett par dagar sedan, köpt Colemans senapspulver. Men, nu kommer vi till den roliga delen..
Jag har ingen aning om vad jag ska ha den till!
Göra egen senap kan jag mycket väl tänka mig, när jag blir sugen på senap och inte vill ha den sockerladdade från Slotts..
Men annars? Har ni några knep?

I senapssås till kött, fisk, kyckling och korv. Dressingar och kalla såser…marinader, majonäs, hemmagjord korv, köttfärssås osvosv.

Har du några recept, då, Pasi? :)

Man behöver inga recept utan man gör gräddsås, köttfärssås, kall sås (cf och majo ev grädde), korv (fläskfärs,salt, vitlök, peppar och senapspulver) och smaksätter med lite senapspulver. Låt fantasin flöda!
Kycklinggryta med lök, lite vin, massor av grädde, dragon och senapspulver….eller så byter man ut kycklingen mot fläsk och dragonen mot rosepeppar.
#2 Som Pasi skriver är det vanligt i England att man använda Colemans som en sorts "krydda" i många recepter - gryta och andra kött/fisk rätter. Det är bara att prova sig fram, men ta inte för mycket på en gång!

Oh, Tack båda två. Det låter gott. :) får testa helt enkelt!
Hittills har jag bara gjort en dressing med Colemans, men det var för länge sen, och det var typ 3 dl socker i.. :S
Inget för min nuvarande LCHF-älskande mage helt enkelt! :D
Jag lärde mig av min bror för många år sedan att ha senap i dressingen. Sen upptäckte jag Colemans, som är helt suverän som krydda och inte klumpar sig som vanlig senap (då måste man skaka jättemycket). Så gör jag en dressing på olja, vinäger och kryddor har jag alltid Colemans i och jag får många kommentarer och frågor på vad det är som gör det så gott. Behövs inget socker i en sån dressing inte.
Sen är det utmärkt att ha som krydda i köttfärs. Gör man pannbiffar t.ex som man fyller med ost och grillar blir det *mumsigt*.
Anna Hellqvist
www.annahellqvist.com
Mail me@annahellqvist.com

Senapspulver är också utmärkt som emulgering i dressingar (förutsatt att man vill ha senapssmaken då'rå). Det binder ihop t ex citron och olja så att det inte blir så droppar eller skär sig.