Totalpuckad!!
Med risk för att verka fullkomligt totalpuckad så måste jag erkänna att jag känner mig förvirrad! För att inte säga helvirrig!
Jag läste att någon skrev att det här skulle vara enkelt men att ju mer hon/han rotade i det ju krångligare blev det och jag håller med.
Jag började min första dag, onsdag, att fylla i på minmat.net och fattar inte hur det kan se så olika ut från dag till dag. Jag har legat på mellan 2-4%kolhydrater, 14-24%protein och 70-82 % fett och jag känner att jag inte har koll på hur mycket per dag jag ska äta egentligen?????
Jag har känt av omställningen men de senaste två dagarna har jag mått bra men jag vill naturligtvis minska i vikt också. Lite har jag minskat men den här kosten innehåller allt jag tidigare försökt vara utan så det är svårt!! Jättesvårt att göra tvärtemot vad jag tidigare blivit tillsagd att göra.
Kan någon tala om för mig ungefär hur mycket fett, och vilken sort, och hur mycket protein, även där vilken sort, jag ska få i mig om dagen?? Skriv GÄRNA in er egen matlista så jag har något att gå efter.
Stor kram till er alla!
Det finns trådar "Vad har du ätit idag". Där kan man få tips hur andra äter. Din fördelning mellan proteiner,fett och kolhydrater ser bra ut.
Man brukar säga att 5 % kolhydrater, 15-20 %proteiner och ca 75-80% fett är bra fördelning.
En annan sak som man kan använda sig av är att fettmängden (i gram) = minst kolhyderna + proteinerna.
Enkelt uttryckt blir det att om du äter 20 gram kolhydrater och 60 gram proteiner så måste fettmängden vara minst 80 gram, helst mer.
Det finns inga exakta matmängder jag kan rekommendera utan man får prova sig fram. Äta sig mätt men inte övermätt och inte vara rädd för fett är också en bra regel.
Lycka till!
PS: Man behöver inte vara totalpuckad för att man ställer frågor. Frågar man inte så får inte veta något. Kolla gärna även att trådarna och artiklarna som är till nybörjare.
Hur mycket fett? Så du blir mätt eller enligt uträkningen Mervi hade ovan.
Vilken sorts fett? Animaliskt i första hand. Smör, fettet i kött (köttfärs är fett och bra utan att det märks), fettet i äggula. Till sallad och i majonäs, rapsolja men inte för mycket då det innehåller mycket omega 6. Fettet i nötter är också omega 6 (utom makademia) så ta det lite lugnt med dem. Kokosfett, mättat och hur bra som helst för kroppen. Innehåller antiinflammatoriska ämnen men vissa reagerar starkt på det så ta det lugnt med det också i början. Hög dos är laxerande, bra att veta vig förstoppning.
Vilken sorts protein? Allt protein är bra, jag föredrar animaliskt för jag tycker det är godast. Magert kött innehåller mer protein än fett kött så magert kött behöver fett sällskap vilket naturligt fett kött inte alltid behöver (om man äter upp fettet förståss)
Grönsaker tog du inte upp men jag nämner det ändå. Tänk på grönsakerna som en krydda till maten. De är där för att göra måltiden lite trevligare, förhöja stämningen men inget man nödvändigtvis livnär sig på.
LCHF är svårt att tänka sig men lätt att göra när man kommit in i det, faktiskt.
Välkommen!

Välkommen.
Jag tycker att de siffror du nämner, 2-4% kolhydrater, 14-24% protein, 70-82% fett verkar bra såhär i början. (jämför med de riktvärden Mervi skriver).
Du har bara hållit på i 3-4 dagar, skulle du jämföra över en månad och ta ett medelvärde på procenten, så skulle det nog närma sig riktvärderna…
Kom ihåg att det är riktvärden det handlar om, inte någon exakt fördelning. Mervi har gett bra tips om hur man kan tänka, när man fixar måtliderna. Och jag tror inte att det spelar så stor roll om värdena varierar lite från dag till dag. I början kan det vara bra att hålla koll i MinMat, men så småningom lär man sig att klara av det på "fri hand".
Det är alldeles för tidigt att säga något om viktminskningen, ge det lite mer tid. Och räkna med en omställningperiod på ca 3 veckor, under den tiden kan du råka ut för en del omställningsbesvär, t ex huvudvärk, trötthet mm…
Ät när du är hungrig, sluta när du känner dig mätt (eller "ohungrig). Har det sedan inte hänt något med vikten efter några månader, så kan man börja justera mängderna och fördelningen då… men i början är det viktigast att man blir trygg och hemmastadd med den nya kosten, det är en stor omställning för skallen att plötsligt få äta sådant som förut varit förbjudet… 
"still lost in space and time"

Det e ju görenkelt.. gör bara tvärt om mot vad du har lärt innan! 
Strunta i kalorierna, iallafall i början, se till att få ordning på hormonerna genom att bara äta naturlig mat, sådan som vi som art är anpassade för, åt dom det på stenålden lär det vara ofarligt även nu, var mer skeptisk mot nya livsmedel, sådana som inte fanns på stenåldern!
Ät när du är hungrig, sluta när du är ohungrig, lär dig tyda din kropps behov, lär dig skilja på behov och begär!
Var framför allt inte fettskrämd, välj det fetaste köttbitarna, släng inte stekflottet, häll det över maten eller gör en god gräddsås på det! 
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Tack! Tack! Tack! För alla goda råd! Och för välkomnandet!
Man, eller jag iaf, är så inkörd på att hålla stenkoll på allt man stoppar i sig i fettväg så det är svårt att låta bli nu. Vill gärna ha extakt direktiv… En gammal skada som jag förmodligen delar med många andra
och *skratt* jag ska försöka göra tvårtom mot vad jag tidigare blivit lärd.
Jag har legat mellan 1200 och 1800 kcal per dag men försöker att inte haka upp mig på det.
Idag har jag varit otroligt sugen på "något annat". Vet inte riktigt vad. Jag brukar inte äta godis, chips och dyl. Däremot kanske det beror på avsaknaden av frukt men jag ska snart ta några hallon. Det är ju okej va?
Grönsaker äter jag bara en bråkdel av vad jag ätit tidigare, en halv tomat, lite broccoli och ett par gurkskivor. Kanske lite isbergssallad.
Det jag tycker är svårast är att få till en bra kombination av dagens mat. Alltså så att jag kan hålla ungefär lka värden varje dag. Mitt första mål får bli det! ;-)
Tack igen!!
Det är inte helt ovanligt att man känner en viss saknad när man gör en radikal kostomläggning. Jag själv saknar lite grand syrliga smaker, men ett par hallon kan vara en bra ersättning där. Om man inte mölar i sig hallon efter ett tag, hehe! Och så kan man sakna det krispiga i frukt, eller hur? Men då kan en bit paprika vara bra.
Jag får sällan exakt samma värden på maten varje dag när jag mäter och väger och kollar med MinMat. det diffar alltid lite grand, särskilt mellan fett och protein. Vissa dagar är jag helt enkelt proteinhungrig och då blir det lite mer… Jag tror inte att det är så kinkigt om man bara håller sig ganska nära.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna

Jag tror du bara behöver lite inspiration, det kan du få här;
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.