Astma
Jag har flyttat den här diskussionen till egen tråd så att vi hittar den.---------------
Doc_ skrev:
Vette,
jag skulle rekommendera att om möjligt prova utan värktabletter (alls) ett tag till. Upp till "ett antal veckor till månader" är vad jag läst att det kan ta att bli av med huvudvärk pga regelbundet värktablettsanvändande.
Symbicort innehåller långverkande luftrörsvidgande vilket man i somras vid genomgång av all genomförd forskning har sett ökar astmabesvär i längden. Dock innehåller den också kortison vilket är det bästa för att förebygga astmabesvär. Du bör inte sluta tvärt. Hör med din läkare om du kan få recept på Pulmicort istället som är som Symbicort minus det luftrörsvidgande. Sen kan du ta luftrörsvidgande (ex Bricanyl el Oxis) bara så mycket du behöver och försöka trappa ner detta med tiden.
Sussie skrev:
Astma är behandlingsbart med akupunktur! Även värk behandlas ofta med gott resultat viket är mer känt av de flesta. Kolla på svenska akupunkturförbundets hemsida efter en akupunktör nära dig. www.akupunkturforbundet.nu
Doc_ skrev:
Framförallt huvudvärken är nog en bra idé att prova akupunktur mot, tror jag.
Astma är det mig veterligen inte särskilt effektivt mot, men det lär inte skada att prova.
Mervi skrev:
Min kiropraktor har en notis om att man de kan hjälpa till med astma och allergier. Jag har aldrig frågat hur, då jag inte har astma.
Venus skrev:
Har läst att akupunktur inte fungerar när man tar kortison.
Doc_ skrev:
Venus,
jag kan inte se varför det skulle vara så. Låter som en myt för mig.
Pasi skrev:Jag är övertygad om att kortison inte är bra i längden…särskilt inte ihop med stress. :( Tyvärr är det sällan jag träffat nån läkare som vet vad kortisol/kortison ställer till med i kroppen!?
Venus skrev:
#24, läste det någonstans. Har ingen egen erfarenhet av det.
Akupunktur fick igång min mammas sväljreflexer när hon av stroke inte kunde svälja och äta, blev förlamad i höger sida. Men efter kanske 10 ggr kunde hon börja äta igen. Sonden kunde tas bort. Hade pappa fortsatt att ta henne till akupunktören är jag övertygad om att även förlamningen hade släppt. Nu lever hon fortfarande efter 4,5 år. Är 90. Och helt plötsligt började hon tala häromdagen. Sa till personalen som matade henne: jag vill inte ha mer mat. Så det tar tid att komma tillbaka, men som sagt akupunktur hade nog gjort henne frisk igen.
Doc_ skrev:
#25, kortisontabletter i höga doser ger mycket biverkningar i längden. Men kortison som andas in hamnar mest där den skall, i lungorna, och mängden som kommer ut i resten av kroppen är mkt liten.
Man bör vara medveten om att kroppen själv bildar kortison, och helt utan skulle man antagligen dö. Det är således en dosfråga när det börjar bli ohälsosamt.
Pasi skrev:
Vid inhalationspreparaten mot astma så är det väldigt små doser som tillförs, men med kortisonkrämer så rekommenderas det inte för långvarigt bruk. Vad har man för garantier att inte slemhinnor i lungor förrändras till det sämre av kortison? Jag tror inte man ska tillsätta något hormon till kroppen så länge det inte föreligger en sjuklig brist av det. Kroppen mår nog bäst av att balansera nivåerna själv.
Doc_ skrev:
Pasi, jag misstänker att du skulle tänka annorlunda om du själv hade svår astma. ;)
Självklart bör man inte behandla med mediciner alls i onödan.
Venus skrev:
Läste om Christina Doctare som blev frisk från astma och övervikt med hjälp av Auervedisk behandling. Har försökt få min 86 åriga faster som inhalerar hela tiden att söka sådan hjälp, men se det går inte. Hon fortsätter att ha svårt att andas.
Pasi skrev:
Doc_ -Jag har haft SVÅR astma men har bara använt Ventoline, trots påtryckningar om kortison från läkare, och det har fungerat bra. Astman har stadigt blivit bättre så nu märker jag knappt av den och behöver sällan ta nån ventoline. Alla får väl ha sin egen åsikt…:) Bara man inser vad kortison är. Det är sällan läkare informerar om det.
Sussie skrev:
Måste nog erkänna att jag är akupunktör bl a. Jag hr goda erfarenheter av att behandla både allergiker och astmatiker. En mycket astmasjuk patient har lyckats bli helt medicinfri! Hon hade flera mediciner bl a kortison i näsan som hon fick näsblod av. Det har faktiskt visat sig att även små doser kortison som inhalleras kan påverka skelettet.
Doc_ skrev:
Tja jag avråder ingen från att prova akupunktur, ofarligare behandling får man väl leta efter. Men finns det några studier som visar effekt av akupunktur mot astma? Har inte jag hört om. (såklart svårt göra placebokontrollerade sådana på akupunktur, men ändå…)
Numer pensionär i Nynäshamn