Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 939 ggr
[Saiva]
0

Billig mat! Behöver tips!

Jo, om ca. 5 månader komemr jag bli fattig student i Sthlm. Jag vill fortsätta äta SSS/LC/HF ja ni vet. Men för så lite pengar som möjligt. Har ni några tips? Jag kommer ha tillgång till ÖB, Lidl och ICA(de jag känenr till nu) Finns det fler i Märsta? 

Jo, billig LC/HF mat! Skrattande Jättetacksam för tips!

Amiechan
0

Jag och maken försöker spara på matkostnaden också nu :D Att ha en frys tycks vara största tipset :P

Ingen ost. Ost är dyrt jämförelsevis.

Äta kött med ben på. Dvs koka höns/kyckling, spara benen och koka buljong på så har man utnyttjat ALLT på kycklingen. Oftast är ju de hela hönsen/kycklingarna dessutom de enda utan tillsatt socker. 

Äta fläskkött, billiga bitar.

Smälta späck att ha att steka i. Kilopriset blir ungefär halva mot smör.

Sen så har ju redan godis, bröd&kakor och exotiska frukter (som ju är de sötaste) försvunnit. LC-grönsker är ju billiga i jämförelse (kål, broccoliosv.).

Inte äta sallad. Sallad är verkligen svindyrt 0.o 

Jag kommer nog på mer vad det lider… Lycka till!

Venus
0

Varför inte börja spara redan nu, eller ta extra jobb och samla på hög. Näh, skämt åsido, jag tycker du skall vara i nuet och sluta oroa dig om det som är om 5 månader. tänka dig att du blir en rik student i Stockholm. Det finns bra priser när det är flera affärer att välja på. Dessutom kanske du har kommit så långt med din vikt, att du har minskat på portionerna eller hur det nu blir. Så ta en dag i taget och sluta stressa dig över det som komma skall. Det löser sig, som gubben sa, som satte sig i vasken och sket.

Amiechan
0

Hehe. Venus har en klar poäng där :D

Mina matportioner har minskat efter hand av sig självt. Och blir du inte fattig förrän om fem månader har du ju tid att komma därhän ;-)

Pasi
0

Ägg + kravsmör = Billigt.

Fläskfärs + kycklinglever + ister/talg (får oftast specialbeställas) = Mkt billigt.

Tonfisk + ägg + Majonäs = billigt.

Naturkött, ryggbiff (bara 59:-/kg på coop idag, Skara) + kravgräddsås = billigt.

Fet extraprisost är inte speciellt dyrt.

Hel kyckling med gräddsås(som Ameichan rekommenderade) = kanonbilligt.

Jag som äter ganska mycket kommer undan med en tusenlapp om jag varierar ovanstående, allt mitt kaffe inkluderat :) .

Venus
0

Blir nyfiken på ister/talg, vilket djur kommer det ifrån, Pasi?

Margareta
0

Strömming = billigt

Numer pensionär i Nynäshamn

Pasi
0

Talg heter det om det är fett från maghålan på en idisslare (nöt, får) och ister om det är från övriga (gris)…tror jag iallafall. :)

[Saiva]
0

Venus!

Ister är det mjuka fettet runt njurar, tarmar och revben från bl.a gris(vanligast), gås, höna, häst och andra icke idisslande djur. Lodjursister ska enligt gammalt vara bra att stryka på vätskande sår.

Då gissar jag att talg kommer från idisslande djur? Flört

Pasi&Amiechan!

Tack så jättemycket för tipsen! Skrattande

Pasi
0

Det var ju du som tipsade mig om det fina naturköttet på Coop! :D

Jag säger bara 59 kronor, hehe, köpte över 6 kilo :)

Amiechan
0

Pasi skrev: "Det var ju du som tipsade mig om det fina naturköttet på Coop! :D Jag säger bara 59 kronor, hehe, köpte över 6 kilo :)"

Oj! Vad var det för kött? Vilka styckningsdetaljer? Finns det på alla Coop? Nu blev jag glad! :D

Pasi
0

Jag tror att de har extrapris i alla coopbutiker!?

Det fanns Entrecote, ryggbiff och rostbiff i min butik.

Amiechan
0

Jag kom på den perfekta födan… Hur kunde jag missa den? 0.o

Ägg ägg ägg ägg ägg ägg ägg! Ägg är basen i varje fattig lc-ares kostpyramid!

Ägg (även ekologiska) är grymt billig mat. Innehåller i princip allt du behöver :D

hemul
0

Ister är smält och renat grisfett (späck). Vet nån vad det heter när man gör samma sak med talg förresten?

Amiechan
0

Vet du vad hemul? Jag tror att den här förvirringen beror på att ister och talg används olika i olika delar av landet. Dialektala varianter alltså. Så det bästa är nog att förklara vad man menar hela tiden :)

hemul
0

Är det sant!?! Förvånad

Färresten, för att återgå till ämnet, inälvsmat är både billigt och nyttigt.

[Saiva]
0

Jag skrev längre upp vad ister är för ngt… Det är inte bara grisfett… Flört

hemul
0

Jag visste inte att det fanns dialektala skillnader. Här (mellansverige) är det du kallar ister späck. Glad

Förresten, vad kallar du det jag kallar ister? Eller kallar ni både fettet på djuret och den smälta varianten ister?

[Saiva]
0

Hemul

Ister är det mjuka fettet runt inälvor på icke idisslande djur. Späck är väl fettlagret under huden? Talg är från nötdjur, får och hjort.

Källa: Shenet

Jag bor i mellansverige(Hälsingland) och kallar fettet under huden för späck och fettet runt inälvorna för ister(icke idisslande)/talg(idisslande). Lika som min mormor. Jag visste inte heller att det fanns dialektala skillnader.Glad

hemul
0

Gränsen går väl vid Dalälven! Skrattande

Titta vad jag hittade. Förutom att redaktörn tydligen är sörlänning så står det nåt om istersmör - ister + grädde. Måste provas!
http://sv.wikipedia.org/wiki/Ister

Venus
0

Tack alla för svaren.