Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etiketthälsa
Läst 797 ggr
Helenef
0

I vilken utsträckning...

vågar man låta kroppen "bestämma" födointaget under dagen? Ny här sedan 24/7, - 2,5 kg, sötsuget försvunnet, det mesta fungerar alltså men jag är ju ALDRIG hungrig? Min frukost består numera av 1-2 koppar kaffe med ca 1 matsked kokosfett i varje (smälter i mikron och häller i kaffet och en skvätt grädde - superfrukost). Problemet är ju bara - om det nu är ett problem alltså - att efter en sån energirik "drink" på morgonkulan så vill min kropp inte veta av något ätbart förrän framåt kvällskvisten med följd att jag inte hinner få i mig speciellt mycket mat per dag, jämför jag med vad andra på sajten hinner peta i sig på en dag så är jag klart i underlägeObestämd. Några flera som har råkat ut för "äta som en fågel-syndromet"? Annars funkar allt bara fint även om kroppen just nu är tjurig, tung och trög och motvillig till all rörelse, verkar vara 3-veckors fenomenet som många upplever, ser fram emot att ha den fasen avklarad och kunna jogga i timmar..Flört

/Helene

WilliamJ
0

Hej,

Din kropp verkar gå på halvfart, vilket kan bero på att du får för lite energi och näringsämnen. Den stora vinsten med LCHF är att man får så mycket energi till att leva livet. Man kanske klarar sig ändå eftersom du äter av dina fettdepåer, men jag tror ändå du behöver fylla på med livsviktiga vitaminer och mineraler. Iofs så skrev du inte vad du äter på kvällen.

Helenef
0

Hej! På kvällen blir det vanligtvis kött, köttfärs eller fisk, alternativt omelett, lite beroende på vad som finns hemma, en normalportion för mig består av ca 200 gram kött/fisk/fågel och därtill broccolimos, blomkålsmos eller annat gott och "tillåtet". Jag borde alltså försöka förmå mig att äta lunch också för ökat välbefinnande?

MVH
Helene

Wildrat
0

Om du äter för lite så drar kroppen ner på alla funktioner för att spara, det är ju dåliga tider. Sen när du äter mycket sparar kroppen på allt som den tidigare inte haft och som behövs om det blir dåliga tider igen.

Det kanske inte spelar så stor roll för din kropp hur ofta du äter men du behöver få i dig tillräckligt. Vad som är tillräckligt beror på vikt, längd, ålder, aktivitetsnivå osv men mindre än 1300-1500kcal om dagen bör du inte äta.

Äter man lite så tappar man aptiten och enda sättet att få tillbaka den är att tvinga sig att äta mer. Ett sätt att göra det är att använda tex MinMat för att planera maten och sen snällt äta upp portionerna. Lite grönsaker till maten kan också hjälpa aptiten.