Muskelkramper
När jag började med lchf och fick kramper tog jag dolomit, vilket hjälpte. Men sen hjälpte det inte längre. Bytte i midsommras till Ledins Magnesim 250 mg. Läste nån stans att balansen mellan kalcium oc h magnesium var viktig. Började med regelbundet ta Kalcipos-D 500mg 2xdag, sen en gång per dag i kombination med magnesium 1-2 x /dag. .
Provat bara magnesium, 500mg ca och 250 eller 500mg mag. Men får ingen ordning på det. Måste upp och vanka flera ggr per natt. Någon som kan hjälpa mig. Ätit lchf i 6 mån.
Är det också någon som vet varför man får dessa kramper.??? I början var det vattenförlusten. Men nu??

Jag har haft kramp av och till sedan jag började med lchf för 5 månader sedan. Började med B-Calm för en vecka sedan och har inte haft kramp sedan dess! Finns hos hälsokostbutiker och kostar där ca 100:-/100 st, klart värt pengarna, kramp är hemskt!
Om du söker här på kramp, hittar du fler svar och även länkar till nätbutiker där det går att handla billigare!
Jag vet inte vad det är som orsakar kramperna. Jag har inte klarat mig utan magnesium heller. Men jag tar dessutom en astmamedicin som kan ha kramper som biverkning. Utan 2 x 400 mg mg klarade jag mig inte.
Jag läste att det finns fosforsyra i cola-produkter (vanlga och light) (läs den här tråden) som gör att man kissar ut magnesium och då är det ju inte nån nytta med att man knaprar tabletter… Så jag slutade med Cola och kunde dra ner på magnesiummängderna till nära hälften.
Normalt känner jag nu bara av kramper lite grand när jag går till sängs och lite på morgonen, mer när jag sportat men då kan jag ta en extra tablett.
De senaste dagarna har jag rört på mig mycket och borde normalt behöva mer Magnesium, men jag har haft ett pat MBT-skor (tråd här) på mig och tycks inte behöva det. Antagligen hjälper skorna blodcirkulationen på något sätt. Jag vågar inte hoppas på att kramperna ska vara historia nu, men det är märkligt att inte känna av någon kramp alls. Vi får väl se…
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna
Maia, jag använder också astmamedicin. Jag hade lite småkramper redan innan jag började med lchf. Men nu är det storkramper, Men det här med cirkulation lät ju intressant. Det har ju varit mycket stående, med svullna ben, på sistone och kramperna har varit värre. MBT - skor har jag varit negativ till. ( ny fluga och dyrt) Men jag får kanske tänka om.
UBCL B-calm ska jag prova. Det var ju lite annat smått och gott i den tabletten. Träffade en apotekare i somras, som ja att det finns en en parkinsson- medicin som ska hjälpa mot kramper, men det vill man ju inte använda i första taget.
#3 Du kanske ska avvakta tills jag ser om mina kramper återvänder…
Men du… Om du tar och ställer dig med tårna på en bok eller ett trappsteg och gör 20 hälsänkningar (ner nedanför tånivån och sedan upp på tå) ett par gånger om dagen så får du ju iaf lite mer övning för de där musklerna. Det kan ju ge en viss effekt?
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna
Det var ett bra tips Maia. Det ska jag genast prova. Så gör man när man har hälsenebesvär ,men bara upp till utgångsläget, alltså inte upp på tå.
I natt gick det bättre. 250 mg magnesium, inget calcium, trappövningar och mer vatten. Så nu gör jag lika i kväll. Tack alla.
#6 Jag behöver 500mg magnesium för att bli av med mina myrkrypningar. Jag tar Ledins magnesiumtabletter…
Wildrat. Tar du bara till kvällen? Jag tar 250 på morgon och kväll.
Är kramper en "vanlig" biverkning eller är det ett övergångsbesvär som försvinner?
Någon som vet varför kramperna uppkommer? Doc_?
H. Thea
Medarbetare hästhoppning.ifokus.se
#8 Jag tar bara på kvällen eftersom jag tar annat under dagen som det inte passar så bra ihop med. Tar dessutom kalciumtabletter på kvällen och kalcium och magnesium passar bäst ihop.
#9 För en del försvinner kramperna av sig själva efter några månader, andra behöver fortsätta med magnesium…