svensk mat utan tillsatser?
är det helt omöjligt att få svensktillverkad mat, alltså sån't som är paketerad i slutna paket, utan en hel massa tillsatser? om man får tro de som hyllar tysk korv, så är det ytterst få tillsatser i den.

Tyskarna är bättre…ställer högre krav på sina livsmedel än svenskar i allmänhet, som anser att "om det hade varit farligt hade SLV stoppat det!".
Jag tror jag har hittat en del bra livsmedel (chark utan några kemikalier och ost som är nitratfri) för den kommande "köttbilen" ,som jag arbetar på att starta….en del svenska tom.
Paaaaaaaaaaaaaasi, sidfläsk/bacon utan tillsatser vore grymt.

#3 Vem längtar inte efter det!? Själv tycker jag vanlig bacon smakar så kemiskt att jag bara köpt det en gång senaste året.

Men om om om om det bara finns "vanligt" bacon att få tag i vilket är då minst sämst
Elin

#4 Den blötlagda (man lägger skivorna i en bunke vatten över natten vilket vattnar ur en hel del salt, ev socker och nitrit).

Antagligen Manerströms bacon med bara två ingredienser;
1. Rökt sidfläsk
2. Nitritsalt
Men så kostar det 100 kr kilot, men det e det värt.. inte speciellt salt heller!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
och var köper man det?

Har bara hittat det på ICA i Munkebäck.. som ligger i Göteborg!
Mannerström är ju för de som inte vet det en känd krögare i Götet som har några stjärnor i Guide Micheline, han har lanserat en serie med husmanskost som tillverkas i Uddevalla av;
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

För långt ifrån lilla jönköping det…

Tänkte också just föreslå rökt sidfäsk om ni får tag i det. Jag fick en leverans i måndag direkt från Finland. Godare får man leta efter och den är RÖKT och inget rökarom där inte. Och korvarna var dessutom 0 kh i.

Ni som har vägarna förbi Tived kan stanna till vid den lilla butiken….de har värdens vidunderligt goda rökta sidfläsk och skinka. Båda innehåller lite lite socker (som d flesta)….men smaken är helt fantastisk.
Fast jag smakar gärna på MiaPs finska leverans.

Själv ska jag invänta leverans från egvilt.se. :) Där finns också rökt sidfläsk och liknande. 

Puhlo.
Var inne på hemsidan, men det stod inte så mycket om leveranssätt osv, hur funkar det…????

#13: Jag vet inte hur det funkar för andra, men min kusin känner EG själv, så han och pappa ska åka upp dit i nästa vecka och då ska jag lämna en stor beställning. Kontakta EG själv, det finns "Kontakta oss" på sidan. :)

Puhlo, tack så mycket

Jag var på Medeltidsmarknad i Arn byn utanför Götene där hade dom rökt sidfläsk utan några tillsatser.

Läste i vår lokaltidning i morse … gårdagdens tidning … följande, kopierar in hela artikeln. Källa: HELSINGBORG (TT) Johan Nordström
Industrin hoppas på honungsbakterie
Det finns stora möjligheter att tjäna pengar på upptäckten av hälsosamma mjölksyrabakterier i honung, tror branschen.
Nyligen upptäckte svenska forskare att bin bär på bakterier som skyddar bina själva från sjukdomar och även kan ha positiva hälsoeffekter på människor. Forskarna, Alejandra Vasquez och Tobias Olofsson, vill nu skapa produkter såväl inom livsmedel som läkemedel och hälsokost.
- Vi tror att vi kanske har hittat den största floran av mjölksyrabakterier någonsin. Det är tolv arter av bakterier, säger Olofsson.
På ett seminarium i Helsingborg på måndagen berättade honungsbranschen att de gärna slår mynt av upptäckten genom att lansera en ny typ av energidryck - en så kallad återhämtningsdryck. Den ska kombinera honungens uppiggande kolhydrater med bakteriernas hälsofrämjande effekt.
- Den skulle kunna finnas på marknaden inom ett år, säger Christer Ankarlid, vd på Svensk Honungsförädling.
Han tror att upptäckten innebär att livsmedelsmarknaden ligger vidöppen.
- I sylter skulle man kunna använda honung i stället för socker och få lägre pH- och GI-värde (glykemiskt index), säger Ankarlid.
De nyttiga bakterierna, av samma typ som används i surkål och filmjölk, kan nu isoleras och tillsättas i olika livsmedel.
Typiskt att vi ska komma på det här just nu då vi nästan utrotat våra små honungsproducerande vänner gm vår miljöförstöring. Det kom ju en hel del larmrapporter i våras om att någon sjukdom hade utbrutit i bisamhällena, en sjukdom som tog död på de stackarna. Nej vi får hoppas att allt har vänt och att vi därmed får en chans till naturliga tillsatser i våra livsmedel igen.