LCHF-terminologi – nya ord!
Låt oss samla alla bra ord som vi har kommit på. Jag skulle vilja bidra med ordet:
torrbanta 'lågkalori-högkolhydratbantning' (Tack Cat_Allis!) (jämför torrsim, man simmar och simmar och kommer ingenstans)
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna
Haha.. Maia, det var ju du själv som kom på det ju! Men det är klockrent tycker jag! 

Fetta upp: när man har i mer smör/grädde för att få upp fetthalten.

Koola ner skulle kunna vara att man äter mindre kolhydrater
kolhist 'kolhydratmissbrukare' (dvs. en sådan som jag var) försökte jag lansera för ett tag sedan. Tycker att det liknar diverse andra -ister.
fetta upp och koola ner är ju ett utmärkt par!
Vad sägs om k-märkt 'period efter man ätit för mycket kolhydrater'. Såhär: Jag föll för en massa smågodis i helgen och nu har jag varit k-märkt i tre dagar.
Det enda jag har kommit på i LCHF-väg är "sockerklåda".
Jag har sett att ordet "mackoman" används, det har jag adopterat- tycker det är väldigt talande:) Vet ej vem som skrev det först.
paltkoma är inget nytt ord, men det passar bra hos oss…
#1 Jo… men det var du som kom på att det skulle handla om den typen av bantning. Och det var bara så bra. Jag tänkte rätt allmänt när man bantar och inget händer, men med LCHF händer det ju. (Om vi har tålamod! :-) )
En annan är ju "chipsoholic"…

Mackoman är ett bra ord. Det har jag använt i flera ord om mitt missbruk… Alla vet liksom vad det betyder =)
fakir
har väl fått en ny betydelse med LCHF. Det säger man väl inte inom nån annan diet?

Nä…. fast det låter som vi käkar spik och skiter taggtråd! (ursäkta uttycket)
Kolisar: har aldrig hört det förrän jag blev medlem här. Vägrar konsekvent att använda det ordet…
Haha jag vægrar också anvænda ordet "kolisar" ;)
Spånplatta = fullkornsknäcke
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se

fettlager - avser inte längre bilringar utan allt det där som sitter i tex köksfläkten och ingrott i kökskaklet
Fabricati diem, pvnc!

Haha.. den var bara så bra!

Niger och bockar!
Jag har fina fettlager i köket, även om mina dietistterminologi-fettlager är mer begränsade numera.
Fabricati diem, pvnc!

Ett ord som jag börjat använda oftare nu med lchf är "sockermonster"
Tror inte ens att jag sagt det före lchf.
#16 Mina fettlager ligger både i köket och på magen så det blir väl lager på lager då antar jag.

Talesättet "En död kolhydrat är en god kolhydrat" (Tack till general Sherman
)
Fabricati diem, pvnc!

#18 Helt rätt!
Vilket också får mig till att tänka på ordet
"Ohungrig" det måste väl också vara lite lchf över det?

Min mormor och hennes syster körde med "oäten" som i frasen "Är ni oätna?" när man kom och hälsade på. Frågan var egentligen "Har ni ätit så mycket att ni är mätta, eller kan ni tänka er en social samvaro över maten?"
Fabricati diem, pvnc!
Om nån skulle våga sig på att fråga hur mycket jag väger så brukar jag dra till med: "Det beror på om jag är nyäten å oskiten eller oäten å nyskiten"
Under kolåldern (nytt ord!) kunde det skilja flera kilo men numera är det bara några hekto.

SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se

#21: Ha,ha,ha
urpinkad, kan man vara ockå…
#21 :-D Jag smäller av. Det skulle man sagt i VV-kön. Varför jag väger 2 kg mer än förra veckan? Tja, jag är bara nyäten och oskiten!
Kan begreppet smöra ha en ny betydelse i denna värld?
Så undrar jag om det finns nåt bra för ketosandedräkt?
"Det brinner" tycker jag mig ha läst. Drakdräkt?
Fettbras kom jag på oxå som ett nytt begrepp.
Ngr förslag (om än inte nya ord direkt):
''Fläskfia'' kanske kan bli en komplimang?
Fettisdagen - LCHF:arnas egen nationaldag. Då kanske man kan semlas….ehh…. samlas & ha en fetbra fest
Fett & etikett - ett honörsord (på T-shirten t.ex.).
Fett e hälsa - hälsa ofta!

Skitbra förslag, Lynxx!!! 
Jag skulle vilja nominera ordet fettskrämd, som jag har börjat använda mycket på senaste tiden i alla möjliga sammanhang. Var det Litsfeldt som hittade på det, eller tog han det från något ställe?
#27 Det känns som Litsfeldt, eller hur? Undrar om man kan skapa ett ord för motsatsen: fett-trygg… Jag gillar inte bindestrecket men med de tre t:na läser man det som fett-rygg om man tar bort ett t.
#28, som motsats brukar jag skriva "inte fettskrämd" 

Bland det första jag sa som väldigt liten flicka var "smörsmox me istbott". Visst låter det gott? På den tiden var bröd inblandat i begreppet, men numera äter jag mitt smörsmox med istbotten under, precis som det ska vara!
Annars har jag aldrig hört ordet Smörboll nån annanstans än här, utom när man pratar om blommor.Och Äggmjölk!
#28 Fettbalanserad tycker jag låter bra. T.ex. fettsäker och fettcool är väl egentligen mer direkta motsatser, men kanske lite svåra att förstå innebörden av? Men om nån skulle fråga om man var rädd för att få i sig för mycket fett, så kunde man svara typ att nej, jag är inte särskild fettskrämd alls, jag uppfattar mig som väldigt fettbalanserad vad gäller kost. Det funkar nog tycker jag.
Nej det funkar kanske inte förresten. Välbalanserad var väl det jag menade. Bara balanserad blir nog fel.
Nu spånar ja lite grann:
''Fett & Lagom'' - ett nytt pålägg där man har tillsatt fett - typ kokosfett - till smöret för att höja fetthalten. 
Fettvilling (LCHF:e som frossar okontrollerat).
Fettvillig - Fett e prio1.
Fett ger hälsa.
Fett ger vett.
Fettsmart.
Fettgirig.
Hellre vettlös än fettlös.
Fattar fett! (bra på t-shirt - kort & koncist - se bilder)
Fattar fett - LCHF! (bra på t-shirt - kort & koncist - se bilder)
Tant gräddelin - Grädd-Elin. Maja Gräddnos
Grädde rockar fett. Smör rockar fett.
''Vi gå över fettstänkta golv fallera…….'' - (LCHF:arnas nationalsång)
Bättre var ute på det hala & ha de fett - än å gå i slask & sörja.
Fetthjärna (Jag har fått… ) - (man har blivit kvickare i huvet).
Hör ropen skalla - mer (gissa) till alla!
Här e en som inte lössner till Rössner.

ovanjordsgrönsaker - det ordet hade jag aldrig sett innan jag halkade in på lchf-området.
Sedan tycker jag att det är ett (svårt hitta ett snällt adjektiv här)… kontraintuitivt ord.
Är rödbetsblast underjords- eller ovanjordsgrönsak? Hur är det med det gröna på lök och vitlök? Å andra sidan är lök möjligen en underjordsgrönsak, men näppeligen en rotfrukt. Sparris är rätt att äta, men borde definitionsmässigt vara en underjordsgrönsak.
Fabricati diem, pvnc!
Har också funderat på det greensis. Rödbetsblasten räknas väl till ovan, är ju typ sallad medan knölen räknas bort, all stärkelsen hamnar ju där. Men visst är det lurigt! 
Lökar; är nog utomjordingar…"Leek phone home"!

"Vattnet har gått".
Har absolut ingenting att göra med barnafödande, utan betyder helt enkelt att vattenviktökningen efter ett avsteg, har försvunnit…

Ostmacka = tjock skiva ost med hyvlat smör på.
Ser du att jag tappat nåt kilo... låt det ligga...
Rockidol skrev just i ett inlägg: "Jag är uppe i smöret igen". Toppenuttryck tycker jag. Om det är något vi är så är det "uppe i smöret". Tack, Rockidol! Och grattis till att du är uppe i smöret igen!

K-märkt tyckte jag var super!! Jag är det nu nämligen efter helgens fusk…

"Snålhydrater" kom upp i en diskussion nyligen ang. att HF mat skulle vara så mycket dyrare än HC mat, vilket jag personligen inte tycker är sant, men ändå ett rätt skojjigt ord :)

#41 Och då inspirerar du mig till ordet "småhydrater" för sådana livsmedel med lite kolhydratinnehål. Som i "Jag tycker tomat är bättre än morot, för det är bara småhydrater i den."
Fabricati diem, pvnc!
#41, 42 Eller skålhydrater för kolisar som vi dricker och blir berusade av: "Jag har så vansinnigt ont i huvudet! Det blev alldeles för mycket skålhydrater igår kväll!"
#39,
Blev lite förvånad när jag såg mitt eget namn här, haha! Det var ju dom som peppade mig i den tråden som kom på att man inte skulle säga "upp på banan igen" eftersom bananer innehåller så mycket kolisar, så dom kom fram till att smöret var bättre ;o). Söta!
Och skålhydrater, ja.. såna blir det nog ett par på torsdag när jag tar studenten! :D
Kanske är det vi som är det nya fläskberget.. 

#45, nu tittar mina kolleger konstigt på mig för jag fick kaffet i näsan när jag började skratta!
Hatar cancer och älskar vårlökar.
Tallriksdietist = dietist som förespråkar tallriksmodellen.
#47 Den var bra! Finns det andra typer av dietister som man kan sätta namn på. Tallriksdietist är så neutralt och bra, men ändå tydligt.

Fett ös -- kolhydratlös? :)
Ett ord, som inte är nytt, men som verkar vara lite av ett favvo-ord här, är ju slurp 
Visst går det. Om inte annat, så går det galet
Min dotter kallar hela LCHF-upplägget för ATT FETTA.
Ett uttryck som inte är nytt är "Att ha det fett hemma" och användes mest ifall man talade om nagon fattig. Nu är det väl vi som är smala och friska som "har det fett hemma", det funkar fortfarande att säga om icke-LCHF:are, "stackarna, de har det inte fett hemma.." (de máste istället dras med fettet vart de än gár, jag föredrar att lämna det just hemma….)

#52 Undrar vad uttrycket kom av från början…?
Fett = rikedom?
#53 Förmodligen
Om KiF vore ett politiskt parti skulle väl partiblomman vara:
Förätmigej 
#55 Passar utmärkt då sajtvärden är mycket förtjust i Förgätmigej…
Numer pensionär i Nynäshamn
Se där ja….

Sockerfylla - det tillstånd av yrsel, illamående (och ev återseende av maten), magknip och panikhunger som kommer av återfall till sockerberoendet.

Tillsatsmigrän - nåt jag tydligen hade i helgen. Man blir känsligare mot "kemin" i saker. (Färgämne, E-nummer osv)

#58 Och då kan man förstås lida av sockerbakfylla.
Kan man ha sockerågren? dvs ånger och ångest över allt det där man tryckt i sig som var alldeles alldeles olämpligt?
Fabricati diem, pvnc!

#60 det kan man naturligtvis. Det kanske är när ketosen återinfinner sig och draken kommer tillbaka, munnen smakar rostig rustning och man mår allmänt dåligt.

På tal om sockerågren - kolhydratmardrömmar (eller carbo-nightmares?) .
Alltså detta märkliga fenomen att man drömmer att man käkat bröd eller pasta eller nåt och vaknar helt skräckslagen och förvirrad, tills man upptäcker att man drömt. Har hänt mig flera gånger.

#61 Då kanske vi ska putsa av den gamla goda termen ringrostig - inte i betydelsen sliten i boxningsringen, utan i positiv bemärkelse för den plåtiga ketossmaken.
Som i: "I går hade jag riktig sockerbakfylla men idag känner jag mig ringrostig igen"
Fabricati diem, pvnc!

#63 bra idé där.
"Sockerstudsa" - ett kort förfall i synd.

#64 Jag trodde att sockerstudsa var att vara så där speedad som man blir på socker, särskilt i kombination med koffein. Typ fotavtryck i tak och längs väggar.
Fabricati diem, pvnc!

#65 det har du rätt i… fast jag brukar tänka på det som sockerspeedad eller sockerhög - eftersom socker för mig är ungefär som knark. Börjar man är det svårt att sluta, toleranströskeln höjs hela tiden och man får abstinensbesvär när man försöker lägga av.
"Talibankost" har jag sett lite här och där på KiF. Vet inte riktigt vad det betyder, men det är i alla fall ett bidrag
raphanus
sajtvärd på Språk iFokus
medarbeider på Karbohydrater iFokus

Fettfundamentalist - hörs kanske lite på ordet, kan även kallas LCHF-fundamentalist.
Fett-mjukis eller LCHF-mjukis alternativt LCHF-light.
Nu kommer "magåkommer":
kolstinkisar - när man ätit kolhydrater och det liksom känns på odören från ändalyktan.
fetthaveri - när magen pajat av för mycket fett (drabbar inte alla, det är jag medveten om) vilket resulterar i mer problem vid utfarten än infarten.
Kommer inte på något mer nu, men fantastiskt givande att läsa era förslag

Talibankost, är inte det fakirkost som åsyftas,har för mig att jag läst uttrycket i samband med att det diskuterades militanta veganer kontra fundametalistiska lchf:are?
Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

Tända fettbrasan - är nytt för mig
Okej, då är jag Usama bin Ladin!
raphanus
sajtvärd på Språk iFokus
medarbeider på Karbohydrater iFokus
#33, Fettsmart, bra ord till en slogan.
Det låter som en kampanj…
"'Du äter väl fettsmart? /Svenska smör AB"
#21 Maxiq ditt ord: Kolåldern, är fettbra!
Tex.; På kolåldern åt jag en massa ostbågar.
Nu när jag alltid ligger i Smörfilen går allt som smort!

Skrev en slogan till en tävling som Svenskt köttnånting hade.
MIN MOR MIG FÖTT
PÅ KÖTT
OCH JAG HAR INTE DÖTT
vann tyvärr ingenting

I mina mörka stunder har jag kallat min mage "fettsäcken" nu får den heta "sockerbomben"

Blev bjuden på kvällsmat hos en kompis. Det skulle serveras köttfärslimpa och potatismos. Raskt som tusan fångar jag modern som skulle stå för matlagningen och frågar
"Tänker du ha i sågspån… öööh… ströbröd eller liknande i köttfärslimpan?"
"Jaa…?"
"Skulle du kunna låta bli det, jag blir så konstig i magen av spannmål."
"Visst kan jag det. Är det gluten?"
"Nej, spannmål i stort. Ris, majs, havre och sånt också."
"Oj, det var annorlunda. Har du kollat upp det med en läkare?"
osv.
Men jag slapp sågspån i maten.