Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmedlemmar
Läst 1448 ggr
Puhlo
0

Puhlos tråd.

Hej!

Nu har jag och mitt hjärta ätit den här kosten i över två veckor.

Jag har gått ner 2 kilo och blivit lite kurvigare (smalare midja, tycker både han och jag).

Jag är 172cm lång, och väger c:a 135kg.

Jag har diverse sjukdomar, som Diabetes II (debut 95), jag gnisslar tänder som fan, har sömnapné och IBS. Sen har jag ADHD och Asperger syndrom.  

Jag kommer att använda den här tråden som kanske lite hur det går för oss-tråd och frågor/tips..

Som det är nu, undrar jag en massa, men ska försöka söka i forumet efter rätt svar, men återkommer antagligen om jag inte hittar.

Jag har fö inte haft ont i ryggen och nacken en enda gång på den här kosten. Jag gnisslar alltså inte lika mkt tänder, och spänner mig inte lika mycket. IBS-anfall har jag bara fått en gång också. Antagligen efter för högt kolhydratintag.

Vi är inte superstrikta, jag och min älskling, men vi gör så gott vi kan. Detta är inkörningsfasen.  

Annars vill jag tacka alla för jättefina recept och roliga historier och berättelser. :)

Fetrik-Snubbe
0

Kör hårt och lycka till! :)

Puhlo
0

#1: Tack snälla. :) Hittills har det gått bra iaf!

Facklan
0

Roligt .. det är bara att tuta o köra eller rättare sagt skära goda ostar typ !

Puhlo
0

#3, ja, det har man ju gjort. :) Roule.. :9

Annviol
0

Som ny tycker jag det är fantastiskt att läsa andras hälsoberättelser, tex finns det några att inspireras av inne på Kostdoktorns blogg www.kostdoktorn.se

Höger marginal-"Anekdotiska bevis"!

Även inne på Annika Dahlqvists blogg på passagen i högermarginalen "Hälsovinster av LCHF". Där har bloggläsare skrivit in hur friskare/friska de har blivit.

Mervi
0

Välkommen hit och lycka till!

Puhlo
0

#6, Tack!

#5: Tack! Jag försöker samla ihop info så att jag kan trycka det i ansiktet på min diabetessköterska när jag ska dit 20/8. Jag har ju redan fått vinster, såas, så det blir nog inte jättesvårt, men tja.. Sjukvård är sjuk vård..

MiaP
0

Det är du själv som bestämmer vad du vill äta och inte din diabetessköterska. Min tror fortfarande efter 2 år att det inte går att äta LCHF i längden. Trots att jag ätit mig ner till normalt långtidssocker. Senast 4,9. Stå på dig!

Puhlo
0

#8: Tack! Jag har en historia av trots mot min diabetessjuksköterska, då jag mörkade min ätstörning (BED) och i en period inte alls tog mitt insulin (pga psykisk sjukdom).

Skitfint HBa1c! Jag hoppas på liknande nästa gång! (denna kommer jag inte klara det.. :( )

kickij
0

Välkommen och lycka till.

Puhlo
0

Dagens chock: har behövt dra ner på insulinet till en tredjedel!

Fortsätter på Lantus 80E men måltidsinsulinet är nere till en tredjedel per måltid av vad jag brukar ta vanligtvis.

Zepp
0

Grattis..Skrattande

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Tilda-T
0

Fint jobbat phulo! keep up the good work!!!

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

Puhlo
0

Tackar tackar! Bara en sänkt insulindos kan ju göra att man går ner i vikt om man är diabetiker.

Weeeeee!

Buppan
0

Grattis och lycka till!! Min man, typ 1 diabetes har minskat sitt insulin med 44%. HbA1c har gått ner till 6,1 på denna kost sedan januari. Tidigare har han legat på 8-10 i flera år. Hans diabetessköterska undrade inte över något, utan bara kommenterade: var och en får hitta sin metod. Så vänta dig inte alltför mycket uppmuntran. Uppmuntran finns det här i massor. Go girl, go!

Zepp
0

Jag tror det är så här som skutan skall vändas.. diabetiker som äter sig friskare.. finns det bättre argument?

Läkare, sköterskor o dietister har väl ögon i huvudet.. man kan inte förneka verkligheten hur länge som helst!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Puhlo
0

#15: Tack Buppan! Det låter bra att din man har blivit friskare, det bådar gott för fler än mig. :)  Senast låg jag på 7-8 nånting i hba1c, så det kanske går bra för mig också.

#16: Fullkomligt medhåll där Zepp. Varför späka sig med onyttigheter (kolisar) när de så bevisat höjer blodsockret?  Det låter ju som rena rappakaljan..

Andra bra saker är att pengarna jag förut lade på godis och ris/potatis/whatever, numera går till böcker. Det är härligt, såhär i sommartider!

Tyst

DrAnna
0

Grattis till minskad insulindos! klar hälsovinst. och vikten kommer att minska i o m det. Säkert ett mycket bättre HbA1c vid nästa koll.Glad

Facklan
0

Så skönt det måste kännas att kunna dra ner på insulinet !

Super !!!

Puhlo
0

Just nu har jag lite bakslag. Min mage är inte alls glad, och jag har ibs-besvär så det stör.. (Förstoppning-ont-förstoppning-ont-ont-diarré-förstoppning.)

Annars går det rätt bra, vi gjorde köttfärsslimpa ikväll och båda är plättmätta. Lite nästan så att man inte vill käka frulle imorrn bitti. :)

Detta med magen är antagligen omställningsbesvär eller tecken på att jag inte tål kokos så bra.

Puhlo
0

Idag gjorde jag helstekt kalkon, och attans vad mycket kött det blev! Handlade på Coop i Rotebro igår, och de hade Ingelsta-kalkon, fryst, för 30kr kilot! Som hittat!

Lite vitlök, soja, och nästan 150g smör senare är pippin upphuggen, rensad och benen (de stora iaf, vissa är kvar på köttet) är i frysen för att jag ska göra buljong vid senare tillfälle.

Imorrnbitti  blir det inte tonfiskröra, utan kalkonröra. Mumma!

Maia
0

#21 Smart drag! Det kan man ju göra efter jul också när det finns kalkon till en bra penning. Det är ju bara SÅ gott!

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna 

[tillbakalutat]

Puhlo
0

Maia: Absolut! Så igår tryckte jag i mig nästan 400g kalkon till middag. :D det var det dagsbehovet av protein det! ;)

Nu, till brunch, blir det kalkonröra.. Mmmmm.