Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 7537 ggr
Lino
0

Pålägg utan E-nr?

Jag har nyss börjat med LCHF och tycker det går riktigt bra! Jag mår hittills jättebra.

Det jag tycker är svårt är dock att hitta bra produkter, dvs utan en massa e-nummer osv. Speciellt pålägg, typ skinka, salami. Någon som kan tipsa om någon affär/märke som har bra pålägg? Vad använder ni? Nu blir det ju inte längre några mackor (förutom Finn Crisp ibland), men jag tycker det är bra med ost- och salamiskivor t.ex. till kaffet.

Jag hittade en salami som bara innehöll ett e-nr (nåt konserveringsmedel). Är det det bästa som går att hitta?

mvh Lino

fj-100
0

Coop´s rökta skinka är utan E 621 (glutamat) men innehåller andra e-nummer.

Jag personligen tycker att E-621 är det som man absolut ska låta bli.

Ica´s GOTT LIV´s rökta skinka innehåller E621!!! Fy fan.

Cowboy
0

Jag köper gärna kryddkorvar på Lidl. Många andra har E621 i deklarationen och det köper jag inte.

Lino
0

Jo, E621 undviker jag alltid. Men övriga E-nr då? Hur  är den här korven t.ex.? :

Ingredienser: Svensk köttråvara av nöt och gris, späck, salt, kryddor och startkultur. Konserveringsmedel E250 (natriumnitrit) och antioxidant E300 (askorbinsyra).

Måste läsa på lite tror jag..

Lino
0

Hur FARLIG skulle det stå… kunde inte redigera!

Pasi
0

Det är nitrit i all korv nästan (tyvärr). När det kommer i sur miljö ihop med proteiner så bildas nitrosaminer som är cancerogena…men tyvärrr något man får acceptera som korvätare.

Och det var det enda din korv innehöll som man kan anmärka på, även om jag är ganska ovetande om vad en startkultur innehåller (mjölksyrabakterier?)!Skrattande

Mcshep
0

Parmaskinka är jättegott. Riktig sådan som är lufttorkad och innehåller bara skinka och salt.

kaisakavat
0

På sistone tycker jag att det gått utför med "smörgåsmaten". Skivad skinka, t ex innehåller allt mindre % kött och allt fler E-nummer. På en förpackning - av en tillverkare som jag tidigare respekterat - stod både konsistensgivare och förtjockningsmedel och en massa annat gojs.  Vad är det för sörja de kokar ihop - och sedan får kalla skinka??Förvånad

Mina tips:

Jag brukar köpa grillad/enrisrökt karre, färdigskivad eller också skivar jag själv. Fett och bra. Leverpastej gör jag också själv, det blir jättegott. Skrattande

Lino
0

Parmaskinka är ju gott, men lite för dyrt för min plånbok…

#7 Ja, man undrar ju verkligen vad det är man förväntas stoppa i sig. Inte låter det särkilt hälsosamt iallafall!
Hemmagjord leverpastej! Har du möjligen receptet? Är det krångligt?

Pasi
0

Lino - Sök på Kycklinglevermousse! Tar kanske 15 minuter att göra….och då har man några burkar i frysen också.

kaisakavat
0

#9 Pasi - Varför i h-skotta har jag inte kommit på det själv?

Att man ju kan frysa in pastejen!! Har med stor sorg just tvingats kassera en dos som jag inte hann äta upp innan risken för matförgiftning började lura…

Jag ska skjutas! Förvånad

#8 Lino - Detta grundrecept som Pasi tipsar om - går också att variera, beroende på hur kolhydratsnål man vill vara. Jag brukar ta mindre grädde men mera smör, samt variera med olika kryddor. Sist slängde jag faktiskt i lite paprika, purjolök och basilika…

Oavsett med eller utan variation, det blir supergott!

evacarina
0

Jag äter Grillstads Guldsalami. En av de mindre dåliga enligt förteckningen. Salami och ost (grädd- eller brie) till kaffet vill jag inte vara utan Tungan ute

Torparmor
0

Hittade på KonsumNära Salam Felino från Corte Buona enl förpackningen griskött, salt, socker kryddor, naturliga aromer, kötthalt 95% P=28, K=0,1; F=24

#1  vilken rökt skinkar på COOP är utan G621?

Låt dagen idag bli din bästa hittills!

fj-100
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Den här (ska försöka vara snitsig och lägga in bild)Flört

Frihet07
0

Hej,

Det jag har lärt mig på forumet är FRÄMST att undvika alla E6XX-nr. De övriga kommer av sig själv. Allt går ju inte att undvika om man inte ska fixa maten från scratch själv, dvs. uppfödning, slakt och förädling - inte många som klarar. Så börja med E6XX-nummer.

Lino
0

#9 Hittade receptet på kycklinglevermousse! Måste prova i helgen.

Ja, E6XX aktar jag mig för främst, och det är väl bara att inse att det inte går att HELT avstå från tillsatser.

#11 Den korv jag syftade på tidigare (innehållsförteckningen) var från Grillstad. Det är ett av de bättre märkena verkar det som. Men vad "startkultur" är vet jag inte.. Obestämd

evacarina
0

#15 inte en aning jag heller vad startkultur är/innehåller. Guldsalamin är i alla fall riktigt god Glad

evabe
0

Ridderheims har också börjat , att inte tillsätta E-6XX, men bara på vissa av deras pålägg. Bl a en salami (visserligen mager) och någon rökt skinka, som hade jätte-stora skivor. I min ICA-butik hade de satt upp med stora röda bokstäver vid dessa pålägg: "Ingen glutamat". Bra att det går i rätt riktning!