Annabbk:s tråd
Nu är jag lite ynklig. Alltså egentligen har jag inget att klaga på. Jag har bara hållt på några veckor, fuskat lite (fast inte så mycket) Kanske 4 dagar av de ca 30 jag hållt på. Annara ligger jag under 20 gr kolhydrater och petar i mig ordenlligt med fett.
Eftersom jag är nybörjare och tänkte börja lungt känns det helt ok.
Jag mår bra får jag säga. Men jag går inte ner - snarast upp lite grann och midjemåttet håller sig som förut, kanske någon cm ökning
jag är ganska fysiskt aktiv, behöver det för att inte känna mig degig. Mest varje dag kommer jag iväg med hunden på en dryg två tmmars promenad så här på semestern. Annars blir det nog lika länge, men utspritt på flera istället
Jag vet att det kan ta ett bra tag innan det börjar röra på sig. Och jag är ju rimligen i början av klimakteriet (47). Men nog trodde jag att den åtminstone skulle göra sig av med en dos vätska, i pur förvåning. Inte tycker jag att jag är stressad heller. Har ett par år av riktigt hård påfrestning bakom mig (både på jobbet och i privatlivet) men de senaste åren har varit lugna och jag tycker jag har fått återhämta mig.
Jag behöver nog lite kloka ord och tips tror jag
Hej Annabbk! Du ska genast få uppmuntrande ord och tillrop och klokheter. Men, kan du berätta lite mer om dig själv först så blir det lättare. Berätta hur lång du är och ungefär hur mycket du väger och hur mycket du vill gå ner. Du kan säga vilken bmi du har eller vill ha om du hellre vill det. Berätta gärna också vilken bantningshistoria du har och hur en vanlig matdag ser ut för dig. Jag är jämnårig med dig (ett par veckor till, haha!) och blir genast nyfiken. Hej så länge! /Maia
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna
170 och väger nu runt 78. Vill nog gå ner 10 kg. Eller snarare 10 cm i midjan. Dessutom irriterad på att min redan hyfsat stora byst blir större och större. Och Ja jag är otacksam nog att inte vara bekväm med det
Dagarna är ganska olika men det brukar bli tre mål
Idag tex
1 dl hallon 2 dl turkisk yoghurt, 1 ägg med lite smör i klick skagenröra och en stor kopp the med en skvätt grädde
Mellanmål: Två bitar (kanske 75 gr) kall flintastek och en fanta free (var på språng och behövde äta)
Ett helt kycklingben, några champinioner och smulad getost 1 glas vin
300 gr räkor, en rejäl klick hemlagad majonäs och dill och citronsaft
Jag vet att många här ogillar sötningsmedel - men det är inte de som orsakat mina avsteg. Svårt att baka bullar och chokladtårta en hel dag till ett barns födelsedag dock utan att smaka, där gick min gräns för stoiskheten.
Jag hade hoppats inte behöva bli extremist för att få det att funka.Gillar att ha lite sött på grädden, i kaffet. Vill äta lite bär på sommaren. Dricka ett glas vin då och då. När jag förhoppningsvis gått ner kanske äta en persika eller lite färsk pasta någon gång i veckan
Jag har nog haft det som så att när jag mått bra och allt gått sin gilla gång har jag hållit mig runt 63-67 kg
I samband med att jag slutade amma har jag alla tre gångerna gått upp rejält fort. Fått nog efter ett par månader och ca 8 kg och typ "viktväktat" mig ner. Det har hållit sig bra till nästa amningsstopp. I samband med alla påfrestningarna för några år sedan gick jag upp igen - denna gång mer krypande. Och den här gången funkade inte min gamla metod.
Sen har vi gått några turer bullamagen och jag - lite GI, lite modifierad gammeldags svältkur. Tappar några kilo och får tillbaka dem igen. 78 har alltid varit min "nej nu får det vara nog-gräns. Det är här alla kläder sitter som skit. Och jag har inte lust - eller råd - att köpa en helt ny garderob. Så nu måste jag få ordning på det här, känns det som.
Men som sagt - egentligen är inte kilona så viktiga, centimetrarna är det som gäller
Det blev lite långt, men du frågade ju efter flera saker ;-)
Hej! Vad bra med all information! Den första haken är förstås det du redan vet, nämligen att du är ganska nära normalt BMI. (Ett bra ställe att kolla sådant på är Maria Tausons hemsida, klicka på "Räkna BMI" i vänsterkolumnen). Då kan det ta ett tag innan man går ned.
Det andra problemet, som jag ser det kan vara det där med att hoppas att man inte behöver bli extremist. Förlåt… men det kan faktiskt vara så. Om du nu t.ex. tar en månad när du är lite mer extrem, t.ex. att du
• är mer strikt när det gäller det som du "hoppats inte behöva bli extremist" med,
• håller mängden vispgrädde nere till högst nån dl om dagen (jag vet inte hur det står till med grädden för dig, men det är en fallgrop för många) och
• håller igen på mat som gör att vatten samlas i kroppen på dig, som t.ex. räkor, och förstås färdigmat/thaimat/kinamat som innehåller glutamat.
Samtidigt är det förstås viktigt att du håller fettet uppe. Använder du MinMat? Även om du inte vill registrera allt så kan det vara bra att lägga in en dag då och då och se hur du ligger till med proportionerna.
(OT: Just nu ser jag en vansinnig reklam för ett bantningsmedel på tv. Blir man inte helt vansinnig???)
Jo jag inser att extremismen kanske blir nödvändig ;-)
Vispgrädden kan vara ett problem. Är det kolhydraterna som spökar då, eller. Nu går det nog åt mer än 1 dl iaf
Jag tror inte det är glutamat som är problemet - dom två halvfabrikat jag äter är smögenröra och korv med 90% kött. Och så vart det flintastek igår - men den var rest som exet hade med då vi firade ungen vår. Själv marinerar jag själv. För att slippa honung/socker/ssirap nu för tiden. Men sen "alltid" för att jag tycker det är äckligt. Räkor kan ju vara ett problem. Öht har jag nog aldrig upplevt det där vattentappet - avsett bantningsmetod. Har trott att "jag är sån" men det kan ju vara att jag väljer mat som motverkar. Fats inte ens då jag följt färdiga menuer har det hänt
Men visst kan det vara värrt ett försök. Det känns inte som den späkning jag mest värjer mig mot. Svårare vore att helt avstå smaken av sött, tror jag. Eller all vispgrädde. Eller vin. hallon i måttlig mängd.
Alltså inte för att något av det där är i sig hyperviktigt. Utan för att man kan avstå somligt (nybakat bröd - särskllt som jag är riktigt bra på matbröd om jag får säga själv, beskan av öl, lasange på hemgjord pasta osv osv) om man får behålla några saker.
Jag använder min mat fläckvis (igår tex eftersom jag dystrade mig lite var en lite kolhydrathög dag, och jag kom upp i 7% kolh. av nästan 2100 kcal). Har nog tänkt använda det som du föreslår då och då, för att hålla viss koll. Är inte bekväm med att registrera allt jämt. Iaf inte för livet. Och jag hade nog tänkt mig att detta är en hela livet affär. Nog därför jag liksom vill smyga in i det, sen kanske - som du antyder "slå till" ett tag och sen återgå till den mindre "hårda" linjen. Det är liksom att jag först vill lära mig själv hur det här är, inte prägla in "fakir" i kroppen (och omgivningens medvetande) som hur den här kosthållnningen är. Utan mer som "de andra" kostmetoderna. Man kan äta kalorikontrollerat normalt och sen kan man vara restriktiv i perioder då man tex vill gå ner.. Likadant kan man göra då man räknar kolhydrater föreställer jag mig. Särskillt om man inte har andra orsaker - sjukdom eller så - att vara strikt jämt
Och jag vet att jag inte har någon övervikt att tala om. Men den gör mig obekväm. Och den sitter banne mig nästan uteslutande om bröst och mage. Så jag kommer över det midjemått som anses hälsosam - villket jag hittills bara gjort då jag väntat barn. Och då är det ju liksom meningen ;-)
Och hjärtligt tack att du tar dig tid
Jag tycker att det är jättesmart att låta kroppen lära sig först hur kosten är innan du fininställer den. (Det tycker jag förstås eftersom jag själv tänker på samma sätt, haha!) Jag tog hela januari och sållade bort kakor och godis och bröd och satte sedan igång i februari på riktigt.
Jag funderade på en sak till… Det är ju bra att ha en egen tråd. Antingen kan du använda detta som din egen tråd där du skriver om dina egna framgångar och fasor (hihi) eller också kan du skapa en ny tråd och skriva in en del av informationen från den här tråden. Om du vill ha denna tråden som din egen kan jag flytta den från till "Medlemmar". Vad säger du?
Jag la en tråd i LCHF-kost för nybörjare, som jag nog tänkte mig som min tråd - teller kanske snarare - jag tänkte den som mitt "Hej". Eller nåt. För jag vet ju att man ska lägga presentationer i "Medlemmar".
Kanske var det det att jag inte precis hade tänkt mig någon tråd. Fast det kanske är bra att ha en.
Ja om du vill hjälpa mig att flytta över denna till "Medlemmar" kanske det är lika bra. Undrar bara om jag vill vara ynklig jämt….
Hehe! Det som är det vackra är att det börjar med ynklig och sedan fortsätter med stark och spänstig och så vidare…
Hm, att använda den här tråden som min egen var kanske inte helt smart. För jag är verkligen inte ynklig hela tiden
Så jag passar på att skriva lite nu när jag faktiskt är det. Om än inte pga LCHF-kosten. Jag har nämligen fått ensläng av magsjuka. Den där lite baksluga sorten, så man inte tok-spyr utan bara känner sig obestämt murkig precis hela tiden, och så fort man tänker ta sig för nåt får man tydliga signaler att en människa mer än 20 m från toa är en människa på rymmen.
Annars går det väl bra. Ligger runt 20 gr kolh och 2000 kcal om dagen. Runt 150 gr fett och 90 kr protein igår. Förmodligen borde jag väl äta mindre, men lite är det väl så att maten blir lite mer festlig så här på sommaren. Jag går varken upp eller ner, och har beslutat mig för att vara nöjd så ett tag. Särskillt som jag de två senaste åren gått upp på sommaren. Midjemåttet verkar oxå rätt konstant.
Att jag är matt har jag ju redan beklagat mig över i flera trådar. Inte seg i huvudet men otroligt tung i kroppen. Men det oroar mig inte - det är ju normalt har jag förstått. Lite opraktiskt är det väl - men på sommaren kan man slöa med gott samvete.
Om man kunde byta namnet på tråden vorje ju förträffligt, men själv kan jag det ju inte. Är det någon annan med större befogenheter som kan o vill??
#8 Du kan nog be någon av listmostrarna byta rubrik åt dig, så tråden inte känns så ynklig. :)
#9 Det finns listfarbröder också… ;-)
#8 Vill du byta går det förstås. "Annabbk:s tråd"? (Tycker synd om dig som mår illa. Låter som när jag väntat barn, bara ett stadigt illamående men inget uppkastande…)
Trådnamnet blir bra!!
Jo det är precis så. Fast jag vet med säkerhet att jag inte är med barn. Har sett först mellanbarnet och sedan mitt ex drabbas av samma i tur och ordning. Han är då deffinitivt ogravid- Så jag vet ju att det går över riktigt snabbt - jämförelsevis - denna gång.
Men tack för omtanken
Bytt-bytt, kommer aldrig igen. Men jag lade in den gamla rubben i texten så att det inte skulle bli mystiskt.
HA!!!
Vågen har äntligen bestämt sig att ge upp vårt envisa envig. Känns lite skönt, för jag ligger mellan 20 o 30 kolh/dag och mellan 1600 o 2400 kcal. Proteinerna håller sig mellan 20 och 25%. Resten är fett, och ett glas vin/dag
Vet därför att jag inte följer idén strikt. Alkohol är ju inte bar för förbränningen tex. Men jag tycker det är gott till semestern, och å andra sidan blir det nästan aldrig mer. När arbetsveckorna kommer kommer ju det minska.
Så nu håller jag till min huvudplan - fortätter så här någon månad, eller två (utom vinet då) och sen tar jag väl i och kör "GI noll" om det känns behöligt.
Hur mycket jag gått ner?? Till 76,4, och jag började på 78 - brukar jag säga… snarare mellan 77,5 och 78,5. Jag pendlar rätt friskt, som människor brukar. Men det var allt ett tag sedan den visade under 77.
Men det får ta den tid de tar, bara det rör på sig
Och klistra in "Min mat" som jag tänkte klarar jag inte, Klippa och klistra funkar tydligen inte med firefox. Man måste ställa om webbläsarens inställningar - och den instruktionen är på engelska - och avsedd för Windows. Jag kör Mac jag
Nån som har en styckevikt för mandel (eller 10 st mandel??) Här i skogen has det ingen våg se, och det blir lite svårt att beräkna… Och hur var det nu med kolh för mandel? Det står visst olika på olika ställen, tycker jag mig minnas jag har läst…
#13 AnnaBbk – Vågen 1–0!!!
Tio mandlar blev 8 gram på min våg.
Ja, visst är det retligt det där med att man inte kan klistra in. Allt tycks vara optimerat för PC. Men vi macare har ju den icke försumbara fördelen att inte få lika mycket virus.
Och snyggare datorer. Och bättre program, långt före alla andra (jfr Itunes)
Tack för mandelvikten
#15 :-D så sant, så sant…
Har varit på resande fot några dagar (tydligen helt rätt dagar - om jag förstår rätt har det varit ett meck med sighten, men nu funkar det ju riktigt bar igen…)
Det var ett riktigt elddop. För det första köra bil ca 90 mil tor (Neeeej det gick inte att ta tåget. Hade akut miljögrubbel innan men det var inte möjligt lösa ekvationen på annat sätt) Jag har aldrig någonsinn kört så långta (tog körkort som mycket vuxen och började köra på riktigt för tre år sedan…) Sen två långa dagar på en stor sammankomst med värsta traditionella grillbarskök.
Nå jag höll mig hyfsat på den rätta vägen, ratade bakelse och poatisgratäng på finmiddagen och koncentrerade mig på fläskkarre, bär ocvh vispgrädde. Tog mig oxå några glas vin Annasr blev det mycket mosade ägg och bregott kan jag säga…. Och McDonaldshamburgare utan allt (dvs bara kött) och "stor kopp kaffe - med egen medhavd vispgrädde)
Men en hel del mandlar knaprade jag allt på för att hålla mig allert. Och två stora vanilj/mörkchokladglassar på vardera långsträckan.
Så det var med viss bävan jag vägde/mätte idag…
Ner ytterligare 2 hg och första minskningen på midjan - ner 4 cm till 84!!!
Och nu har nog lusten vänt ordentligt tycker jag. Nu har jag lust på mat igen. Och jag tycker det smakar så gott.