Salami
Hej! Ny både här och inom det här med lowcarb
Jag stod och kikade på en förpackning med salami och blev fundersam. Kollade jag på innehållsförteckning så såg jag att det stod socker och som en av de första ingredienserna, så jag förmodar att det var ganska mycket. Men på näringsvärdet så stod det att det var väldigt lite kolhydrater, minns ej exakt hur mycket.
Hur är det egentligen, ska man gå enbart på näringsvärdet eller kolla på båda? Vilket är viktigast?
Kolla på båda. Om det bara är lite kolhydrater i näringsvärdet är det också mycket liten mängd socker/dextros.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna
Jag brukar kolla först och främst efter hur många E-nummer det finns. Sedan kollar jag efter t.ex. socker och potatismjöl men är det bra näringsvärden så är det nog inte så mycket av den varan.
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se

Ok, då vet jag. Tack så mycket för hjälpen
Om du jämför skivad och oskivad salami har jag oxå märkt en skillnad (på samma märke). Göl Peber skivad har 2g/200g kh, men på oskivad står det 0-1g/100g kh ;-)
Kan tänker mig att det finns en rätt så stor kvantitet kött/fett i salami, så att även om det finns socker/dextros/potatismjöl är det relativt inte så mycket per 100g.
Men jag håller med maxiq att E-nummer är superviktigt, och salami har en tendens att innehåller mycket nitrater osv.