Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: medlemmar
Läst 3014 ggr
umbra55
0

Umbras resa del 2

Nu börjar jag om. Jävligt smart, precis före påsk, men känns det rätt så gör det.
Sen får jag göra så gott det går under påsken.

Nytt tankesätt: Livsstil, må bra, ok även om jag inte går ner (men självklart bättre om jag gör det!)

Denna gång kör jag med öppen tråd- för det är fler som snubblar runt och faller och kommer upp igen.. och faller… och kommer upp..
Det är vi som är sockerperiodare! Jag delar gärna med mig erfarenheter om det är nån som är intresserad eller känner igen sig?

ebet
0

Lycka till!

Men påsk är väl en bra helg! ?

Massor med ägg, skinka, lax, perfekt för LCHF-are. Men jag tyckte detsamma om julen. Hoppas att det går bra!

greensis
0

Kan du fundra ut i förväg vad du brukar trilla dit på? Att godisskålar står framme? Att få choklad i present som man förväntas öppna? Sockerstinna efterrätter?

Och sedan försöka tänka ut hur du skulle göra för att inte torska dit. Kan du be din familj om hjälp? Kan du skaffa en bötesburk för försyndelser och donera innehållet till välgörande ändamål efter påsk? En matplan, så att du inte blir hungrig vid fel tillfälle? Lchf-snacks att ta med om man är bortbjuden?

Fabricati diem, pvnc!

molana
0

Ett nytt kapitel för dig.SkrattandeHejar på dig!

Marylojs
0

Jag hejar också på dig!

umbra55
0

Tackar för stöd och råd.
Jag snubblar socialt oftast. Typ fikar ute med vänner.. då vill jag också ha.
Men en kombination som -faktiskt- funkar är en kopp svart kaffe OCH ett glas bubbelvatten. Fattar inte varför. Kanske det är nåt med skillnader i smak och känsla som tillfredsställer gommen?

Sen- andra gånger.. då VILL jag falla, och då spelar det ingen roll vad andra säger eller gör. Då  bara ska jag ha..
De situationerna är svårast att analysera

Känner nån igen det och har nåt bra tips?

greensis
0

När du VILL falla - hjälper det att inte ha kolhydratrika grejor hemma? Ibland är det lättare att stå emot ifall man måste ge sig iväg för att mata monstret.

Känner du av fall-viljan i förväg? Går det att göra något då (tex äta något fett så man blir lite mättare, eller dricka bubbel-vatten) eller försätta sig i en situation där man inte kommer åt kolhydrater? (Långt bad? Åka buss åt helskotta, hoppa av och gå hem - utan plånbok så man inte kan stanna på vägen? Ringa till någon långrandig och snattra - med en sladdtelefon så att man inte når kylen/snacksen? Köra bil långt långt, medan man sjunger med radion på högsta volym?)

Du hör, jag är kreativ.Räcka ut tungan Själv har jag inte haft socker-beroende-sug, men jag kan få gräsliga följd-sug om jag äter socker eller spannmål, så jag har skaffat mig anti-sug rutiner att ta till.

Fabricati diem, pvnc!

Mervi
0

Välkommen tillbaka umbra55! Strongt gjort att starta om.

kickelina66
0

Jag känner igen det där med att man "vill falla". Jag gör likadant ibland. Men numera är jag fort uppe på banan igen och försöker glömma vad jag gjort. För mig är stress och trötthet mina värsta fiender. då tappar jag lätt kontrollen.

MimLan
0

När jag vill falla så tar jag en bit mörk choklad, tuggar lite på den och tar en klunk grädde. Ljuvligt.

umbra55
0

dag 1 i hamn..*S* ska strax hoppa i säng.
Nu väntar dag 2.. sen blir det lättare och lättare

Mervi
0

Lycka till med dag 2.

umbra55
0

Tack, det gick hyfsat. Hade för lite mat med mig till jobbet, så på vägen hem, när jag skulle handla, blev det en liten bit mörk choklad i väntan på mat.

Inte bra, men bättre än alternativet!
Imorgon tar jag med mig mera käk till jobbet!!

mumsan
0

Lycka till umbra55! Jag få oxå sockersug. Hade blivit av med det förra året men efter en operation och starka mediciner så började jag med tuggummi och läkerol halstabletter för att sllippa muntorrhet och dålig smak i munnen. Sedan dess har jag satt igång sockerbehovet. Fy vad jobbigt att gå förbi chokladgodis i affärerna. Så nu gäller det att tänka om och vara modig och envis.

Vi får peppa varandra här på tråden!

Mervi
0

Ja, du får bulla upp med maten så du blir mätt.

umbra55
0

Ja, rena nybörjarfelet att inte ha reservproviant på jobbet att sätta in när suget slår till! Men jag får skylla på att jag startade "när det kändes rätt" och inte hade förberett mig nåt på just småtugg. (även om jag hade kunnat ta med en vanlig jäkla ost och skivat!…)
Men nu känns det som jag har mer på fötterna (och i kylskåpet)

Mervi
0

Bra umbra55. Man lär så länge man lever.

Eken
0

Heja Umbra! Kör hårt! Jag har oliver, ost och grädde i kylen på jobbet. Sen när det är fika på stan så ber jag om vispad grädde i latten istället för mjölkskummet, plus att jag byter ut en del av mjölken mot grädden också… det är smarrigt och då känner jag att jag också får något.

Lycka till!

greensis
0

Jag har smör eller bregott, färdigskivad ost, samt ibland vispgrädde i jobbets kyl

Fabricati diem, pvnc!

umbra55
0

en tårta brieost, bearnaisesås på flaska, majonnäs, kokosfett vilar i min jobbkyl.
Oliver var ett bra tips, det smakar mycket! Och uppepå en skiva Brie blir det rena lyxmaten.
Har också mandel i en burk. (Fast det blir lätt för många i magen)

umbra55
0

Ikväll framför TV.n blir det lite småplock:

ost med olivhalva
paté med paprikastrimla
brie
och ett glas rött

Mervi
0

Mums!

Margareta
0

Hallå umbra - vart tog du vägen?

Numer pensionär i Nynäshamn

Mervi
0

Vi saknar dig!!!!

umbra55
0

jag är här!!

Blir frekventare efter Påsk!Fråga inte hur det går, dock*S* Blivit för mkt bröd sista dagarna. Får skylla mig själv. Gudskelov att det lugnar ner sig sen.

Hur går det för er?

Mervi
0

Jag skall starta på nytt efter påsk , har tagit det lite lugnt nu.

umbra55
0

Jag klarar magkatarren, så jag äter inte helgalet, men vikten..*S*.. den hoppar tillbaka på mig igen.
Faktum är att jag längtar efter vardagarna igen, och en längre räcka av vanliga helger- inga storhelger förrän midsommar egentligen. Jag trillar alltid igenom när det är storhelg. Har ingen motståndskraft alls.

Är det nåt fel på i fokus, förresten? Siten är sååå seg!!

Mervi
0

Det är segt, har varit det hela dagen.

Nu är storhelgerna slut om man inte räknar dit valborg, första mig och extra ledigheter .

umbra55
0

De helgerna är inte lika "matbelastade", så de går bättre.

Idag blev det en liten tallrik creme fraiche (34%) utblandat med ung lika mkt yoghurt (3%), ett par msk solroskärnor uppepå. Sen en kopp koffeinfritt kaffe med grädde.
Jag ska upp på banan igen! Men märker att jag vill ha bröd på morgonen. EN skiva hårt bröd. Får nog baka nötbröd. Det är en helt okej ersättning.

Annars har jag jäkligt ont i halsen idag. Jag som klarat mig i många många år… Merde!!

Gittanglad
0

Eken, även jag har bett om vispgrädde till kaffet, men då fick jag sockrad spraygrädde!

Mervi
0

Låter inte kul med halsont. Hoppas det försvinner lika kvickt som det kom. Nötbrödet har jag inte provat ännu.

umbra55
0

Blev mest ägg idag + en stor näve mandlar. Var ständigt sugen under dagen, men höll kontrollen rel bra ialla fall.

I morgon blir det svampragu och färstimbal *mums*.. och lite hästkorv..

*sjunger" Det blir bättre o bättre dag för dag*---

Mervi
0

Slår på takten, kan inte sjugaFlört.

umbra55
0

*ligger för ankar med världens förkylning och ont i halsen,  feber  name it*
Maten är klart misskött- vem fan orkar laga mat när man mest bara dricker vatten. snyter sig och somnar om?

kickelina66
0

Stackars dig. Inte roligt att vara sjuk. När man är sjuk får man vara glad att man får i sig något överhuvudtaget. Krya på dig.

solros_666
0

Heja dig… jag gjorde en omstart på långfredan … hur smart va det egentligen?! ;) men det har gått över förväntan…

solros_666
0

Heja dig… jag gjorde en omstart på långfredan … hur smart va det egentligen?! ;) men det har gått över förväntan…

umbra55
0

tja, påsken är ju en övergång från elände till hopp och sen kommer hänryckningens tid då vi kommit in på en fastare mark och kostomläggningen går som på räls?
Jag har time out av sjukskäl- orkar inte fixa mat- men är fast besluten att så snabbt jag är på fötterna igen så…

Mervi
0

Krya på dig umbra 55!  Och glöm inte dricka mycket.

umbra55
0

hej Mervi..*S* Jag dricker så jag kluckar! Är feberfri nu, men har hosta och snuva fortfarande. Känner mig velig om morgondagen. Ska jag eller ska jag inte jobba?

Börjar snegla på kosten igen, men i morgon blir det fiskgratäng med lite potatismos. (Får man det fixat, så tackar, tackar..) Får äta "runt om" i möjligaste mån.. och sen dra mig upp på banan igen..

umbra55
0

Måste säga att jag lär mig massor om mig själv!
Jag har inte blivit tjock för att jag är hungrig av mig, utan jag äter istället för..

tråkigt, ensam, arg, ledsen… name it. Allt går att bota med mat tror munnen och receptorerna. Så nu är frågan- vad tar man för belöningssystem istället?
Kan det där de pratade om på Tv häromdagen; nåt medel som lurade receptorerna att bli nöjda, funka även på matmissbrukare?
Vi VET ju att mat ger en hel del kemisk belöning i hjärnan, så det funkar inte med promenader, saltgurka eller pilla navelludd!
Har ni andra några ideer?

Mervi
0

Jag är som du, jag äter ofta om jag har långtråkigt så jag måste ha något att göra istället för att äta. Jag får vända på det. Känner jag att jag skall äta utan att vara hungrig så måste jag hitta på något att gör i stället.

Jag har alltid något handarbete på gång, då har man händerna upptagna och det blir svårare att stoppa i munnen. Vid datorn får jag inte äta, beslutet taget 2004 och det håller jag fortfarande så där kan jag också sitta av tiden.Flört

Hur gjorde du? Stannade du hemma? Hoppas du snart är helt kry.

umbra55
0

Jag är tbx i jobb igen nu, fast känner mig minst sagt risig. Men jobbet är under kontroll ialla fall nu.

Jodå, jag använder mig av avledande manövrar också Typ handarbete, datorn, sex *S*  Men ibland fungerar det inte.. eller rättare;Eller jag VILL inte avleda.. Jag letar nog mer efter Vad är Belöning För Oss INDIVIDUELLT? I akutsituationen?

umbra55
0

sådär, nu är jag tillbaka rent geografiskt också, efter en trip till Sthlm med champagne och mer födoämnen i den stilen..*S* Trevligt, men inte går man ner i vikt inte!

Jag kravlar mig tillbaka på spåret…

Mervi
0

Välkommen tillbaka!

umbra55
0

Tackar.
Jag måste ändra på en del saker nu. Tex har jag en tid ätit cremefraiche utrört med lite yoghurt på mornarna, därför att jag inte orkat/velat fixa ägg i nån form.
Men så mycket kolhydrater direkt på morgonen triggade mig, så jag måste gå tillbaka till äggstarterna. Kanske jag kan äta min creme yoghurt på kvällen istället? Jag vill gärna ha den, nämligen.

Hittade bantarbiffar i frysen, så lunchen är fixad. Jag måste erkänna att det är för trist att laga mat!!! Och öppna en burk makrill i tomatsås?.. Jo, EN gång i veckan går det bra… men man måste laga mat varje dag.. Buuuääääh!! Uttråkad!!
Just nu känns uppförsbacken motig.
Men min magkatarr plågar mig sanslöst- så jag MÅSTE bara gå tillbaka till kosten igen!!
… ge mig sol, värme.. och obegränsat med energi, snälla?…..

Mervi
0

Att vara tvingad att laga mat varje dag och inte känna för det låter jobbigt. Jag brukar ta en större bit kött påhelgerna och laga i ugnen, eller någon kväll kanske. Det tar sin lilla tid men sköter sig själv. Sedan gör jag jag ofta köttfärslimpa tex. schweizerfärs och fryser sedan det till lagom portioner.

Tur att du hade biffar i frysen. Lycka till med yoghurten.

Denna vecka har jag ätit yoghurt + grädde Generad istället för middag. Sedan har jag lagat middagen till mannen som jobbar sent denna vecka. På det viset har det gått jättebra. Men hur yoghurten påverkan vikten är en annan femma.

Lycka till umbra55! Du är en envis kämpe.

umbra55
0

Jag ger mig aldrig..även om jag snubblar stup i kvarten.

Idag åt jag lunch när jag var hungrig. 20 minuter efter nedsvald biff med avokado och bearnaisesås, så fick jag ila på muggen. Diarrén slog till. Jag hade dessutom bytt väska, så mina Dimor (stoppande) låg hemma.
Detta är KRIS!
Jag är bra i magen på vanlig blandkost, men går upp i vikt.
Jag går ner på LCHF men måste ha en toalett inom 3 minuter..
Pest eller kolera?
Undra om det är mängden fett jag inte riktigt klarar av ändå?

umbra55
0

Mervi--*S* DU är minst lika envis.. och betydligt mer motständskraftig!! JAg snubblar ofta, som sagt var. Speciellt svårt är det iom att jag höll LCHF rätt bra under ett år och gick ner alldeles för lite )12 kilo på mer än 1 år) Då tappade jag sugen en del, eftersom viktminskning var min främsta målsättning.
Nu vill jag fortfarande gå ner i vikt, men börjar inse att jag mår BÄTTRE på kosten vad gäller muskelvärk, magkatarr etc, så det får bli huvudmålen. Då kanske jag kan spänna av lite och acceptera att jag inte klarar av att vara konsekvent i längden?

Mervi
0

Inte kul med diarré. Jag tror det är fettet. Om jag tar kokofett lite överkant så händer det samma mig. Jag får även vara försiktig med grädden. Den kan också sätta igång men inte så snabbt.

Blenda01
0

Jag har också haft omgångar med diarré. Jag har slutat med kokosfettet och tycker faktiskt att det blivit lite bättre.

umbra55
0

Ja, jag var förespråkare för "en klick smör" extra då när den debatten kom igång för ca ett år sen (eller mer), men faktum är att idag tillför jag sällan extra fett, såvida det inte är mycket mager mat jag äter. (Typ kyckling o grönsaker- då blir det en fet sås till, och i värsta fall en kllick smör)

Det känns bättre.. och ger mindre kalorier. Jag vet att det för många är som att svära i kyrkan, men jag måste hålla koll på energimängden också, även om jag äter LCHF. Jag rör mig obefintligt och har ingen användning för 2000kcal/dag. Men LCHF håller mig mätt på mindre. DET är ju kanon!

(Vilken bra slogan? LCHF- mätt på mindre)

umbra55
0

omelett med ostskivor i morse,

stekt korv och stekt aubergine kryddad med parmesan, ett ägg var min lunch

middagen blir tacos på kycklingfärs utan skal och öl.. men med fruktcocktail till efterrätt med glass och vispgrädde. ;o)
Jag kan inte vara perfekt jämt! Helgen i goda vänners lag kan vara ok trots lite felsteg. Man ska må bra också.. och smal blir jag ändå aldrig

Mervi
0

Extra fett har jag slutat med också, maten är fet i sig och använder man smör till stekning och grädde i såser så räcker det mer än väl. Jag får också ha koll på kalorierna.  Ha en trevlig samvaro med vännerna.Skrattande

umbra55
0

Det har verkligen haltat sen pokerkvällen och det är precis som det brukar gå till. Nåt som bryter den bra spiralen och sen tar det evigheter att vända. Det gjorde det inte i början dock.. för sisådär 2 år sen.

Men jag konstaterar att jag blir vansinnig förvirrad av alla matråd man får. Fiberrikt ena dagen, fiberfattigt nästa, ät inget fett, mycket fett, ät kött, ät det inte. ägg samma velande. Frukt? Är det bra eller livsviktigt? Eller bara gott?
Usch! Jag tror på lchf.. men det är såå svårt att leva så för mig, ialla fall konsekvent.
Och äter jag inte konsekvent går jag inte ner i vikt…*suck*
Men så läser jag att det går bra för andra och blir både glad och avundsjuk.(tänker på DaMum som tydligen kommit igång nu) och svär över min egen svaga karaktär

Mervi
0

Du har inte det lätt just nu.  Det är förvirrande med alla kostråd ute i samhället och även här på sajten. Ibland så vet jag inte heller vilket jag skall göra. Äta mer fett eller mindre fett. Räkna kalorier och kolhydrater samtidigt.

Hoppas du snart är på rätta spår igen. Skickar peppkramar till dig.

Gracie
0

Efter 3-4 veckor lchf är min mage jättebra. Har varit laktosint. Använder inga låglaktos produkter längre, det funkar perfekt

Gracie
0

Efter 3-4 veckor lchf är min mage jättebra. Har varit laktosint. Använder inga låglaktos produkter längre, det funkar perfekt

umbra55
0

Nystart.. är fel ord. Men jag måste! Det är ALL TIME HIGH nu! Det ni!

I morgon har jag lunchen klar redan- leverkorv och två små färskpotatisar, lingonsylt.  Väldigt LCHF- not!!

Är det inte nån som kan ge tips på hypnotisör, litteratur.. vad fan som helst som kan hjälpa mig stå emot kolhydrater i alla former??!

Jag äter ihjäl mig!!

Jennix
0

*skickar en styrkekram*

Du kanske kan prova KBT? Det är ju en terapiform som ändrar beteenden…

EFT finns också något som heter, jag tror det kan funka mot t.ex. sockerberoende men jag har inte provat själv.

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Tilda-T
0

Läs det som Kia har skrivit, det är så insiktsfullt. Det finns bara ett sätt att slippa det där j--la suget och det är att ta en dag i taget eller en timme åt gången och var kolhydratfri så länge som det är möjligt…………… och halkar du dit , så är det bara att ta sig upp i smöret så fort som möjligt det är det enda som hjälper!!

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

umbra55
0

Mmm.. ska träffa mina systrar i helgen- de har kurst KBT.. sla be dem om lite hjälp få se om det kan vara nåt.

Tack för hjälpen, båda två. Ska läsa Kias trådar,,

MillisB
0

Kia har varit en stor inspiration för mig i min kamp mot kolhydraterna. Läs hennes tråd!

/Millis 🎈
Min blogg läser du här.
Fat is your friend.          (David Perlmutter)

Mervi
0

Skickar styrkekramar till dig.!

umbra55
0

Ok, nu är helgen över. Har ätit massor av gott och druckit  ännu mer gott, men nu blir det kolhydratkontroll igen!Så i morse blev det omelett på två ägg, vatten och smör.

Lunch blir pannbiffar, avokado. och vatten.

Sent mellanmål: en portion Valio Filbunke. Blev så glad- hittade nåt under 5% kolhydrater (Valion har 4.5/100g)
Ska iväg och  fixa naglarna direkt efter jobbet, så jag tänkte att en filbunke skulle sitta bra i värmen.

Ikväll vete tusan vad det blir. Har köpt Gustavskorv i helgen, så det blir nog en rejäl bit sådan till middag. (Vi kom från Dalarna i går kväll, så inget är förberett. Behöver handla och tänka. Men det hinner jag i morgon, tack o lov. Idag får det gå på frysens reserver)

Mervi
0

Lycka till!

umbra55
0

Tack!..*S* Och jag är hungrig.. eller sugen? Vet aldrig riktigt säkert skillnaden.. men jag håller kollen…

Hur går det för dig, Mervi?

Mervi
0

Jag har gått ner något av det som jag gick upp innan jul och under julhelgen. Jag kämpar vidare. Jag märker att jag behöver inte lika mycket mat och är inte direkt hungrig eller sugen längre. Men det gäller att inte riskera något så jag håller mig väldigt strikt.

umbra55
0

undrar varför vissa har det så motigt? Äter vi trots allt för mycket kolhydrater eller dricker vi för mycket kaffe.. eller- ve och fasa - rör vi oss för lite trots allt?

Mervi
0

Jag vet inte, jag dricker massor med kaffe, men jag dricker det svart. Har precis lär mig det igen. Jag har promenerat massor. När jag promenerade före frukost eller med en liten frukost som tex. 1 ägg så gick jag ner. Jag har lätt att överäta men jag äter det som ingår i LCHF. Det kan också bli för bra.

Just nu så har jag koll både på kolhydraterna och kalorierna. Det funkar bra det med.

umbra55
0

kaffe eller rättare;koffeinet kan ge insulintoppning. jaja, inte vet jag. jag dricker koffeinfritt jag, med inte fan hjälper det

Mervi
0

Jag kan inte leva utan kaffe, så det blir att dra in på annat.Flört

umbra55
0

*S* Ja, kaffe är ett helt nödvändigt ont!!

För övrigt har jag tappat vattenkilona; dvs 2 kilo sen i måndags. Alltid kul när det händer nåt.
Nu längtar jag efter fett-tappet också!

Sen- en "lustig effekt" av denna kost; myggen! När jag äter vanlig mat med kolhydrater älskar myggen mig! Och jag ser ut som jag fått böldpest. Efter en tid på LCHF är jag inte längre intressant och kan sitta ifred och filosofera i myggsvärmarna.
I början begrep j ag inte att myggen bara surrade,  utan slog  hej vilt omkring mig.. men så småningom begrep jag tacksamt att nåt i kosten besparar mig de små illvilliga besökarna.
Har nån mer upptäckt detsamma?

greensis
0

#72 Faktiskt, det är sant att de surrar mer än de sticks.
Jag märkte det redan förra sommaren, men tänkte inte närmare på det. När jag tänker efter blev min pappa och min mormor, som ingen av dem var någon vän av light-produkter, sällan stuckna medan min nästan-feta-och-fettfria mamma blev uppäten varenda sommar.

Myggorna är godisgrisar, helt enkelt?

Fabricati diem, pvnc!

umbra55
0

Jag kommer nog att göda myggen någon dag extra- firade mitt gudbarn idag och han bjöd på hallontårta. Jag säger som många andra; Anden är villigt, men köttet svagt.. tog en bit hallon tårta och NJÖT av den.

I morgon fortsätter jag bara,, och drar en lättnadens suck- ingen fyller år förrän 9 juli. Midsommar lär bli bekymmersamt, men funkar troligen med planering.

Nån som har nåt bra förslag på mat då? Jag tänkte göra en "paj".. dvs skaldjursomelett, eller en Quich lorraine utan pajskal- det fungerar jättebra.

DrAnna
0

Skaldjursomelett låter superbt!

umbra55
0

Nu ska jag till England i fem dygn dvs fish and chips, pubmat (med allt det innebär av friterat och panerat) och i värsta fall te och toast på mornarna, med marmelad. Tyck synd om mig!
JAg räknar att det går åt helsike.

Ny start nästa onsdag.. CU..*suck*

Mervi
0

Hoppas du får det riktigt bra i England trots den kassa maten.

Och välkommen tillbaka hit efter trippen.

umbra55
0

Tack, jag är här på halvfart. Tycker det är jättesvårt igen då min mage pajat; jag har diarréer och annat krångel hela tiden. Vet inte vad det är jag inte tål. Mjölkprodukter kanske?

Jobbigt är det ialla fall. Inget blir särskilt roligt. Men det är inte särskilt roligt att vara tjock OCKSÅ, så jag får väl börja käka Dimor och LCHF och acceptera negationerna

Mervi
0

Lycka till umbra55. Det kan vara mjölkprodukterna. Det var någon som skrev i en tråd om homogeniseringen av mjölken skulle kunna vara boven i dramat. Prova att använda låglaktos eller en mjölk som inte är homogeniserad. Det är tråkigt att hela tiden ha diarréer.

umbra55
0

Inte bara tråkigt.. det är en ständig oro, ständig koll på toaletter, inte kunna/vilja lämna orten,,… inte kunna åka nästgårds utan att ha handväskan full med näsdukar och savetter..

Usch och fy för tusan. Då är det en välsignelse med Dimor faktiskt. Jag har oerhört svårt skippa mjölkprodukterna, så de får nog hänga med ett tag till.

umbra55
0

Igår höll jag kosten. Hurra vad jag är bra!!

Fikade ute med väninna (mitt största problem) och tog kaffe med mjölk + ett glas mineralvatten naturell.
Kombinationen gör att jag inte saknar kaffebröd. Om det är känslobytet i munnen? Smakbytet? Nåt hjälper i alla fall.

wooster
0

Tack för tipset! Jag har också problem med fika och avsaknad av kakor, så jag ska definitivt prova med mineralvatten till kaffet.

Och grattis!

Mervi
0

Så bra umbra. Grattis! Visst är du bra.Skrattande

DaMum
0

Jättegrattis till dig, bra val på fiket!

Kram!

ullebull
0

Du är duktig om du kan klara av det i fortsättningen. Hm…. fy f-n att det skall finnas frestelser överallt i välden, var vi än vänder oss. fyfy.

Jag vände mig bara i trädgården och där stod nypotatisen och kallade på mig, bredvid jordgubbarna. ojoj.

Nu är det något kilo upp men jag vet ju vad jag gjort så jag får skärpa till mig igen.

Lycka till och du…. vi kan klara fällorna bättre och bättre, de skall inte få fånga oss eller???

stor kram och lycka till

umbra55
0

hmm.. idag åt jag en näve chips, bara för att jag slarvat med frukosten och ätit för lite till lunch! Helt sanslöst hur lätt man halkar iväg? Och lättare  ju kortare tid man skött sig!!

Nåja, ingen stjärna idag, men ny dag i morgon..

Mervi
0

En dum fråga: Varför slarvade du med frukost och åt för lite till lunch??????? Du vet bättre eller hur.?

Idag har jag ätit keso+mascarpone+vispgrädde +vaniljpulver till frukost, och ett kokt ägg med smör. Det var mycket mat men idag behövde jag det.

Till lunch blir det laxpudding + tomater. Ja, jag äter tomater.Flört

bluegoose
0

Hej umbra - en till dum fråga: var kom chipsen ifrån? Flört Kom igen nu: om du lägger ut snubbeltrådar för dig själv med att äta för lite och sedan ge dig tillgång till chips, så är det garanterat att du trillar dit förr eller senare (snarare förr än senare). Du ÄR JU VÄRD ATT LYCKAS!

(Om du inte kan gå förbi en fallgrop utan att hoppa ned i den: välj en helt annan, gropfri gata ett tag.)

Jag säger inte det här för att vara moraliserande eller komma med pekpinnar. Men jag vet hur enormt svårt det kan vara även under de mest gynnsamma omständigheter. Man behöver inte göra det svårare ändå för sig, liksom… Fundersam 

Sköt om dig och kom ihåg att allt inte är förlorat för en näve chips. Upp på banan igen! Du är värd att må bra!

umbra55
0

*hukar mig*.. chipsen har legat bakom brödburken i ett halvår eller mer.. sambon hade jobbat sig svettig och ville ha nåt salt till sin öl. Jag kom ihåg chipsen.. och på den vägen var det.

Att det blev så dåligt med mat berodde på slarv och på att jag inte var hungrig till frukost. Sen fick jag mycket att göra.. lunchen blev ihopplockad.. och jag föll pladask.

Idag har jag skött mig rel bra.. i morrn blir det morotstårta (misstänker jag) har bakat sambons favorittårta- han fyller år- och hela släkten kommer.. och jag VILL HAAAAAA. Den är kanongod..*S*

Skäll på ni.. jag ska bara göra det avsteget under dagen..

*hukar mig igen*

umbra55
0

rel bra= moussaka.. dvs auberginer….

Tilda-T
0

Känn inte som att någon skäller på dig umbra, vi gör alla våra egna val, du gör dina, ibland bra , ibland mindre bra, men dom är dina egna!Flört

Jennix
0

#89  Nej nej, det är helt DITT val och du som får konsekvenserna. Jag tror inte alls det funkar med att skälla på folk eller att bestraffa sig själv.

Man fokuserar, analyserar och sen gör man det man känner är bäst. :) Ta en timma i taget.

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Mervi
0

Nej, meningen var inte skälla. Det hjälper ingen. Men liten påminnelse med glimten i ögat var det så klart. Hoppas morotskakan var god och att du är åter på banan.

umbra55
0

*ler* Jag tog det inte som skäll- bara som rar omtänksamhet" Däremot BORDE det vara skäll EGENTLIGEN! Men men.. man tar beslut varje sekund med olika bevekelsegrunder… En del blir mindre bra..

bluegoose
0

Nä nä - inget skäll! Stöttning och peppning ska det va!Glad

umbra55
0

Jag håller igen på kolhydraterna så jag är SCNF ..*s*  Snålcarb. normalfett'are. Inget som fungerar som viktminskning, men mina leder mår bättre, så kanske nånstans jag äter under gränsen vad man min kropp tål (ur inflammationssynpunkt) ialla fall?
Tex äter jag "röd" yoghurt uppfettad med ett par rågade matskedar cf till frukost.. men jag strösslar med lite Rice Crisps och lite färsk frukt-bitar.
Lunchen var lättpanerad abborre, med några små färskpotatisar och gräddstuvad spenat. stuvningen tjocknade aldrig så jag redde med en msk mjöl tillslut. osv..

Alla "ståndaktiga" vrider sig nu och tänker "Jaja, klart hon inte går ner på det.". och ja, det inser jag. Men som sagt, jag mår bra i kroppen ialla fall.
Jag äter så som jag skulle ha ätit när jag var 20 och normalviktig! Då hade jag nog inte exploderat?
Nu… lär jag inte gå ner.. men kanske må bättre ialla fall?

bluegoose
0

Hej! Huvudsaken är att DU hittar en form som passar dig och att DU mår bra. - Om du senare kommer fram till att du vill ändra något så finns ju den möjligheten alltid kvar.

Mervi
0

Det är bra att du hittat en modell som får dig att må bra. Vikten är kanske inte det viktigaste just nu.

umbra55
0

Har tappat tre kilo på min linkemetod.. och glad är jag för det såklart. Det var högst oväntat. Men jag tror inte det håller i sig, tyvärr. Jag tror jag måste skruva åt mer pga av den allt eller inget-personlighet som jag är? Men kanske jag kan lära mig att "misslyckas" till detta när jag faller? Det vore ett stort steg framåt!

Mervi
0

Låter ju jättebra. Håller tummar och tår för det skall gå bra.

umbra55
0

Nja,, de gick som det brukar.. Bra ett tag, sen kommer nåt jag snubblar över- men jag håller nere intsget ialla fall.

Räknar med att starta fullt ut när vardagen tickar igång, dvs på måndag.
Men det lär nog knappast gå snubbelfritt. Jag är dålig på att behärska mig…

Tilda-T
0

Tänk så här, det kommer nya dagar när det kan gå bättre, åsså upp på banan igen umbra!

Elka
0

Åh vad jag tycker du är bra som skriver här! Det är så lätt att försvinna  då det går mindre bra. Det är ju då man behöver skriva här och få råd och stöttning. Heja dej!

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.