Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 2677 ggr
clajo
0

LCHF - Norge!

Vi är ju några på forumet som är bosatta i Norge (både norrmän och svenskar) och jag tänkte vi kunde använda denna tråd för att ge varandra lite tips på bra matvaror!

Detta är min tips-lista (hittills):

• Ugnsbakad leverspastej från "Slakter´n": Fett 22%, Protein 9,5 % och kolhydrater <1%.
  • Mills Kaviarmix: Fett 51%, Protein 5%, kolh. 8%. (De flesta kaviarer ligger runt 10-15%, så detta är ett bra alternativ; man tar ju så lite)
  • Strandamör (rökt korv): Fett 37%, Protein 25%, Kolh. 1,5%.

Har idag köpt korv för stekning från Gilde Spesial med bara 2% kolh. (Argentinsk lammepölse), men jag har inte smakat på dem än - återkommer!

Hellis
0

Bra initiativ!

Ska kolla efter den leverpastejen! Har kört med Gildes innan, men den är inte lika "snäll", 6% kolisar.

MillisB
0

Här kommer tre korvar tillverkade av COOP: Argentinske pølser, Hvitløkspølser och Ost- og baconpølser, alla med 3,8% kh pr 100 gram.
Har ännu inte smakat dem, men de ligger klar i frysen!

/Millis 🎈
Min blogg läser du här.
Fat is your friend.          (David Perlmutter)

clajo
0

Nu har jag ätit av mina korvar och jag tycker de var goda!

• Currywurst (Gilde Spesial): Fett 18%, Protein 13%, Kolh. 4%
  • Pestowurst (Gilde Spesial): Fett 18%, Protein 12%, Kolh. 7%

De kommer i samma paket (men separata "fickor"), så det får man räkna med om man tycker Pestowursten har lite för högt kolhydratinnehåll. Kanske i magraste laget, men det är gott med coleslaw, eller  liknande, som tillbehör!

clajo
0

Om man tycker att det är OK att äta mat med lite mer än 5% kolhydrater, kan jag rekommendera:

• Italiensk salat från First Price (finns på Kiwi): Fett 43%, Potein 1%, Kolh. 6%

Den är bra att ta till om man inte hinner/orkar göra egen coleslaw. Den var jättegod till de stekta lavkarbo-pölsene! Desutom är den billig…

clajo
0

Nu har jag också ätit

• Argentinsk lammepölse (Gilde Spesial): Fett 20%, Protein 14%, Kolh. 2%.

Den är också väldigt god; åt den till frukost idag, med ett stekt ägg och hemmagjord cole slaw… Räcka ut tungan

Uttelille
0

Vad säger ni om Römme då? Äter ni det? Seterrömmen är ju otroligt god! Men lättrömmen som ligger på18% fett har lika många kolhydrater.

clajo
0

Jag äter absolut Seterrömme! Godare än creme fraiche.

Uttelille
0

Ja, det kan jag tänka mig! Men jag överäter så lätt Seterrömme som yoghurt, för den är så god! Så den är lite farlig.

Jag har hört att det finns mycket torkad fisk här också. Måste jag prova innan jag flyttar hem på söndag. Nån som vet vart?

DaMum
0

Clajo, jag får sådan längtan av den här tråden… och nu säger jag något på tröndersk; märpärs med kålstapp!!!

Det du! Flört

Vet du vad det är?

clajo
0

Kålstapp vet jag vad det är, men "märpärs"?

DaMum
0

Mörrpölse…Skrattande

Hellis
0

Skulle köpa mig mynta, för att tugga lite på bladen, men fick bara tag i sveitsermynte… Törs man äta det? Vad heter det på svenska?