Bröd
Hej.
Finns det någon som har ett bra recept på bröd?
Har någon försökt använda Johannesbrödkärnmjöl ( E410 ) till bakning?

sök på nötbröd och polarbröd. nötbrödet gör jag ibland men jag är inte så sugen på bröd längre.

Hej. Du kanske redan är bekant med brödavdelningen på kolhydrater.ifokus? Annars finns den vänsterkanten här om man rullar ner till:
Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter.
Ser där finns en rubrik på Johannesbrödmjöl också, vet tyvärr inte mer.
Är själv intresserad av brödområdet inom lchf-ramar. Provat några enstaka sorter att baka hittills. Letar efter "storfavoriten". Men nötbrödet, fast med mandel gillar jag rätt bra.
Här kommer recept på Hemul bröd
4 äggvitor vispas till hårt skum
4 ägggulor röres tillsammans med 200 g keso som mosas så det inte är stora klumpar (genom en sil)
Rör ner 50 g mjöl. Jag använder ett lågkolhydratmjöl
rör i 20 g smält smör
1 tsk bakpulver
vänd sist ner äggviteskummet
bred ut 8 bröd på 2 plåtar klädda med plåtpapper grädda 220-225* ca 10 min
Varje bröd ger 88,35 cal 5.91 protein 5,97 fett och
1,19 Kolhydrater
Ett till recept från Norge
200g linfrö
50 g sesamfrö
50 g hasselnötter
50 g mandel
50 g kruskakli
50 g smält smör
1 dl creme fraiche( gärna gourmet varianten)
6 ägg
250 g keso
1½ msk brödkrydda
2 tsk bakpulver
mixa eller mal linfrö, sesamfrö,nötter o mandel
Ha i resten.Rör ihop till en smet. Lägg i avlång brödform klädd med bakplåtspapper
Sätt lite olja på händerna och släta till ytan. Grädda i ca 200 * i 1 tim o 20 min.Ta ut brödet och låt svalna. Skär i tunna skivor, det blir ca 30 skivor av ett bröd.
Om man vill ha hårt bröd tar man och läger skivorna på ett bakplåtspapper sätter in i 75* 3-3½ timme. Sätt något i ugnsluckan så den står på glänt, en träsked eller dyl. så fukten förvinner.
Varje skiva hårt eller mjukt btröd ger 100 cal 6.24 protein
7.70 fett och 1.15 kolhydrater JÄTTEGOTT
Mitt lågkolhydrat mjöl kommer från Mindresocker.com

Oj då. Det visste jag inte att det fanns ett särskilt lågkolhydrat mjöl. Taktur, är det det här du menar:
Länk: Bakmjöl
Sajten kändes lite bekant, Mindresocker.com. Kanske skrivits om det i något annat låg-kh-forum eller annat hälsoinriktat forum man besökt på internet flygturerna.
Ser att det är vetemjölsgrundat. Innehåller sukralos. Hm, får fundera lite. Blev lite i eld och lågor först. Själv äter jag ett bröd bakat på fullkornsråg, flatbrödsknäcke, ett köpebröd. Det innehåller 3,5 kh per skiva. Fram till nyligen åt jag 3-4 skivor om dagen (kaffetillbehör). Nu dragit ner till 1-2 st.
Till resten blir det Nötbrödet eller Polarbrödet, enl recept här på sajten.