Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 4238 ggr
LiselotteB
0

Nackdelar?

Hej!

Nu tänkte jag svära i kyrkan - jag vill fråga er om ni har upplevt några nackdelar av att äta LCHF. Säkert är det många som blir arga och ledsna över min fråga men jag tycker den är befogad.

Så berätta gärna om ni upplevt några tråkiga konsekvenser eller nackdelar. Jag tycker det är bra om diskussionen är allsidig. 

Själv har jag fått xanthelasma - gulorange fläckar i huden runt ögonen, det är inte så snyggt och känns inte så kul. Men å andra sidan en betydligt snyggare mage. :-)

lizzzie86
0

Vi har ju svarat på denna typen av frågor förut. Varför frågar du egentligen ? Någon enket eller ?

Jennix
0

Det finns liknande trådar redan… Jag har dom inte här just nu, men det finns flera sen tidigare. :)

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

LiselotteB
0

#1 och #2. Det var intressant att höra. Jag har sökt här men inte hittat någon sådan tråd. Har ni någon ledtråd till hur jag hittar dem?

#1. Jag frågar därför att jag själv är intresserad av att veta. Jag tycker att det är märkligt att det enorma problem med övervikt och därtill hörande sjukdomar och bekymmer löses så lätt som att gå över till LCHF. Roligt, självfallet! Men att det inte skulle finnas någon enda liten avigsida eller nackdel förvånar mig faktiskt. Det är sällan som något är perfekt, i all synnerhet något så enkelt som detta.

irode
0

Jag personligen tror att LCHF är bra för människor med sockerberoende problem. Och kanske andra.
Men jag är inte övertyget om att alla människor mår bra (eller illa) av samma kostråd. Min alldeles okynniga teori är att där finns behov för ett antal olika kostpyramider/rekommendationer.

Så kanske där finns nackdelar för någon…. på samma sätt som kolhydratrik och fettsnål kost ger nackdelar för många.

:-) Inge

Aniara4
0

Den senaste tråden i ämnet var nog den här. Under rubriken "LC-kost - Problem" hittar du kanske också en del.

Jag tror att alla människor KAN äta LCHF (möjligen kan inte alla vara helt strikta), men alla måste inte. Fullt friska kanske klarar sig på GI eller en mer tillåtande variant av stenålderkost, möjligen med vissa lätta modifikationer.

lizzzie86
0

ok, jag kan bara svara för mig och jag ser inga nackdelar med detta sätt att äta.

andreas0
0

#0, Några fysiska nackdelar har jag inte upplevt.

De nackdelar som finns är är oftast sociala och planeringsmässiga, dvs. vad ska man äta ute på stan, vad gör man när man blir bortbjuden, vad ska man ha för lunch på jobbet där dom inte har LCHF mat på lunchresturangerna i närheten, osv.

Man måste lägga ner mer tid på planering, och ofta är det någon i ens närhet som konstant påpekar att man ska få hjärtsjukdom och bli överviktig av allt fett och allt vad det nu är dom läst i senaste veckotidningen. Sedan finns det "Ska du inte ha en smörgås i alla fall? En gång gör väl inget?" typen som alltid ska pracka på en en massa saker som man inte vill äta.

Men man lär sig att hantera allt sådant med tiden.

Här är en tidigare tråd där vi diskuterade ämnet.

Det verkar som dom flesta i den tråden har samma uppfattning som jag. Vi kanske ska fortsätta diskussionen där istället?

ebet
0

Den enda nackdelen som jag ser det att man måste förklara om och om igen att jag faktiskt inte vill ha äppelpaj tex, inte ens en liten bit. Då tycker de synd om en, eller tycker att man har stark karaktär, fast sanningen är att man är inte ett dugg sugen på det, och då finns det ingen anledning att stoppa i sig.

Jennix
0

LiselottB, det finns ingen som sagt att alla krämpor och besvär ska försvinna med LCHF. Det vi gör härinne är att ge folk den bild som VI har fått genom de erfarenheter som VI har med LCHF och en chans att få råd och stöd om man vill prova själv. Skrattande

Jag har själv inte känt några som helst nackdelar med LCHF och kan därför inte berätta om några.

Jag reagerar på olika livsmedel och när jag märker en negativ reaktion så minskar jag eller tar bort det helt, som t.ex att jag inte äter hur mycket mjölkprodukter som helst och ALDRIG spannmål.

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Danitra
0

Nackdelen är väl att hela samhället är uppbyggt kring HCLF-principen vilket orsakar en hel del praktiska problem för en del.

LiselotteB
0

Tack för länkarna! Intressant läsning!

Ja lite vadkramp och taskig andedräkt får man väl ta med gott humör jämfört med fördelarna. T ex att inte vara hungrig nästan oavbrutet som förr. :-)