Billig "parmesan"
Har senaste tiden hittat ekologisk "grana padano" i storbit på coop forum för 129:-/kg
Den är verkligen god, och jag tyckte det kunde vara värt att tipsa om
Det är inte riktig parmesan, den kommer från fel område, och är antagligen inte tillverkad på exakt samma sätt.
Men den är säkert god ändå, så har man inte råd med riktig parmesan så duger den säkert som ersättare. Ska hålla utkik efter den nästa gång jag är på coop.

Jag köper riktig Parmigiano Reggiano eftersom den enbart får tillverkas av opastöriserad mjölk från gräsbetande kor.
Uppdatering: riktig Grana Padano tillverkas också av mjölk från gräsbetande kor!

Ja det var ju därför jag satte citationstecknen.
För mig är ekologisk produktion viktigare än att det är exakt rätt region.
Riktig parmesan är väl alltid ekologisk?
Jag är kanske lite skeptisk efter vårens giftiga mozzarella. Och varför finns det både vanlig parmesan och ekologisk att köpa?? jag tror att gräsätandet inte alltid innebär att man tex låter kalvarna dia och annat som oxå är viktigt.
För mig spelar det ändå viss roll att det är mindre än halva priset. Särskillt som osten verkligen är god. Jag har köpt parmesan hittills, så jag tror jag kan jämföra..Tänket att det kanske var flera som tycker priset har viss betydelse. Särskillt om det inte går ut över djuren
#5, Allting som det står parmesan på är inte riktigt parmesan. Parmesan används ibland som samlingsnamn för en massa liknande ostar.
Endast om det står Parmigiano-Reggiano är "riktig" parmesan. Läs mer om den här på wikipedia. Det är meningen att ordet Parmesan ska vara skyddat inom EU, men jag tror inte att det alltid följs.
Och riktig grana padano har oxå liknande regler enl #2 (Tack Ulf)
Men iaf. Ett bra köp tycker jag. På köpet har man lärt sig lite om italiensk ost och EU-regler