Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 3385 ggr
miagumman
0

Kolhydratöverblickförmåga??

Är det nån som på ett ungefär kan sia om hur många kolhydrater jag får i mig en dag om jag äter så här:

Frukost: Ett halvt pkt bacon stekt i smör samt äggröra gjord av 2 ägg och en skvätt grädde. Sen kaffe med en skiva flatbröd bregott och ost. Ett stort glas vatten.

Mellanmål: The med en skiva flatbröd med bregott och ost.

Lunch: 2-3 skivor kallrökt lax, en avocado, ett kokt ägg och en klick majonäs. Stort glas vatten.

Mellanmål: Kaffe med gräddskvätt och en nötbrödmacka med bregott och ost.

Middag: Köttfärslåda gjord med cr.fraiche,grädde ägg och en massa riven ost.  Broccoli till det och ett stort glas vatten. Kaffe m gräddskvätt och en bit mörk choklad.

Kvällsfika: The och nötbrödmacka med bregott och ost.

Så här kan en matdag för mig se ut. Inte det striktaste som ni kan se! Mellanmålen äter jag de dagar jag är på jobbet, är jag hemma kan jag hoppa över det. Samma sak med kvällsfikat, det är bara ibland jag tar det. Men om vi utgår från detta hur ser det då ut?

Förstår att det är svårt att räkna ut kolhydraterna när inga mått är angivna, men är det nån som vet på ett ungefär är jag nöjd!

Ps: Jag är inte "stor" i maten utan blir mätt fort och av små portioner.

miagumman
0

Putt….Ingen som vågar sig på en gissning? Har inte lärt mig räkna ut kolisarna själv än via minmat el dyl ( lathet eller ren dumhet…? Generad ) och vore tacksam för en ungefärlig bedömning.

Kom igen nu! Ni brukar ju vara mästare på det här med kolhydrater och siffror!!Cool

mooos
0

Jag kan inte säga i mått men om jag jämför med mej så äter jag bara frukost och middag och ev en Briebit till kvällen.  Vet inte hur Flatbröd och Nötbröd funkar när det gäller kolhydrater, jag kan inte äta något sådant om jag ska gå ner i vikt. Jag känner hunger direkt då.  Alltså äter du många flera gånger, jag är tvärmätt imellan. Men det kanske kan vara brödet, jag vet inte.

Mellanmål skulle jag nog inte få i mej .  Hoppas det finns någon annan som kan hjälpa dej bättre.  Tänk om CalCounter kunde funnits kvar. Den saknar jag verkligen

Lycka till

Ulf-S
0

35 g?

miagumman
0

# 3 Inte mer?! Jag tycker det låter kanonbra och väljer att tro på det ulf_S!!Skrattande Tack för det!

Adur
0

Jag skulle kunna dra till med 20-40g som gissning… Ungefär som Ulf_S tror, alltså. Din mat påminner om min i strikthetsgrad, men jag brukar äta ett bröd också och jag hamnar ofta på 50 - 60 gram.

Du ligger antagligen en bit under, särskilt om du äter små portioner. 

Regga dig på minmat.net nu så får du facit. Glad

Ulf-S
0

#4: Ingen orsak, men det är ju som sagt en gissning…

miagumman
0

# 5 Men som jag skrev i inlägget  äter jag bröd ( flatbröd,nötbröd ) flera ggr per dag. Trodde jag skulle komma upp i större kolh.mängder pga det. Om denna gissning stämmer så är jag nöjd! Jo, jag vet, jag borde lära mig minmat, men jag får inte riktigt in det i mitt tänk. För lite kolhydrater månne…?Fot i munnnen

Adur
0

#7 Ja, men jag äter för närvarande ett riktigt bröd om dagen - bara för att det är så förtvivlat gott och för att jag faktiskt blir mätt länge (nåja, det är väl allt smör som mättar, men ändå!). Det ger mig ungefär 25g kh. Resten av mina kolhydrater kommer från mjölkprodukter och grönsaker, och jag äter rätt stora portioner.

Jag misstänker att du ligger en bit under mig, men det är ju lite småsvårt att uppskatta…

Minmat är rätt lätt - i menyn som heter Kategorier kan du hitta i princip all mat under Livsmedelsverket. Bokstavsordning och allt. Sen när du blir lite hemtam kan du skapa en egen lista med sånt som du äter ofta, så går det smidigare.

Att energifördelningen presenteras i ett cirkeldiagram är perfekt för mig, det ger en bra överblick.

magma
0

Min gissning är någonstans mellan 35-40 gram. Vet ej vad flatbröd är dock, är det detsamma som finncrisp?

dahlith
0

Räknade lite på det. Vet ju inte dina exakta storlekar. Men jag höftade till det lite.

Till din köttfärsröra räknade jag på ca 4 g kolhydrater.

Sen vet jag inte hur det är med nötbrödet. Äter du upp hela brödet eller du delar den i kvartar och menar att en kvart är nötbröd???

Det är ca 6 g kolhydrater i ett hela brödet (på ett ägg). Så delar du det i 4 bitar blir det bara 1,5 g per del.

Enligt min mat och mina ungefärliga värden får jag det så här:

Energi kcal:

2082,19

Energi kJ:

8710,85

Proteiner:

87,41

Fiber:

7,15

Kolhydrater:

31,29

Vatten:

1765,06

Alkohol:

0,00

Fetter:

Fett:

179,28

Kolesterol:

1260,66

E-mättade:

64,99

Mättade:

78,48

F-mättade:

22,07

Vitaminer:

A:

1364,34

B1:

0,91

B2:

1,58

B3:

12,53

B6:

1,20

B9:

299,98

B12:

11,26

C:

56,80

D:

14,97

E:

12,33

Mineraler:

Fosfor:

1359,66

Järn:

7,44

Kalcium:

905,66

Kalium:

1851,40

Magnesium:

205,46

Natrium:

3564,90

Selen:

94,95

Zink:

5,99

80Gram Bacon gris
20Gram Smör 80% fett
140Gram Äggröra u mjöl (Fin äggröra)
20Gram Vispgrädde 40% fett
150Gram Kaffe bryggt
20Gram Bordsmargarin Bregott 75% fett berik
50Gram Ost hårdost 31% fett
8Gram Hårt bröd råg 16% fibrer Crisp o Finn crisp
8Gram Hårt bröd råg 16% fibrer Crisp o Finn crisp
300Gram Kranvatten
300Gram Kranvatten
75Gram Lax sida kallrökt
80Gram Avokado
70Gram Ägg kokt
15Gram Majonnäs 80% fett
150Gram Kaffe bryggt
3Gram Vispgrädde 40% fett
10Gram Bordsmargarin Bregott 75% fett berik
20Gram Ost hårdost 31% fett
70Gram Broccoli fryst
300Gram Kranvatten
150Gram Kaffe bryggt
3Gram Vispgrädde 40% fett
15Gram Choklad u tillsatt socker
20Gram Ost hårdost 31% fett
10Gram Bordsmargarin Bregott 75% fett berik

tillsammans blir det då 31,29 + 4 + (1,5*2 eller 6*2) = 38.29 eller 47,29 g kolhydrater.

Så det är ju inte så tokigt! Glad

Men är det så att du inte går ned i vikt så hade jag själv slutat med finncrisp och inte nötbröd 2 gånger om dagen. Chokladen är också ganska lätt att utesluta.

När det gäller Minmat så är det inte alls så komplicerat. Sitt och lek lite så lär du dig snart.

Lycka till!

miagumman
0

#8 Aha, det var så du menade!

Det jag har svårt för ang Minmat är det där att allt ska vägas,suck! Känns så bökigt att hålla på att väga allt man ska stoppa i munen. Men det skulle va kanonbra om jag fick till det och kunde få "svart på vitt" hur jag äter. Är ju en kontrollmänniska av naturen så det irriterar mig lite att jag inte har full koll på mina "kolisar"….

Aniara4
0

Man måste ju inte använda en våg, man kan höfta till lite vad man tror saker väger. Är man osäker kan man ju väga en del i början för att få en uppfattning. Jag brukar kolla hur mycket en hel förpackning av något väger, och sedan uppskatta hur stor del av den jag har tagit. Om påsen med fryst blomkål väger 500g och jag tar ungefär en femtedel av den skriver jag in 100g alltså.

Vätska räknar jag 1dl=100g för allt, även om det egentligen kan variera en smula beroende på vad det är.

Adur
0

Jag äger ingen våg, så jag gör ungefär som Aniara4. Tittar på hela förpackningen och uppskattar hur stor del jag har tagit.

Sen använder jag vissa viktmått som jag "har i handen". Jag vet hur tungt ett jästpaket känns - det är 50g. En dl vatten, 100g. osv. Tar jag ungefär en tesked eller matsked av något (smör, majonnäs) brukar jag räkna 5 resp 15 gram rakt av, även om det inte är helt korrekt.

Häromdagen byggde jag upp en balansvåg med en stållinjal över en kant, bara för att kontrollera att jag inte var helt fel ute med mina gissningar! Glad

miagumman
0

Tack snälla Dalith för att du tog dig tid att räkna ut detta! Ser bra ut tycker jag med! Ang nötbrödet så delar jag det i 4 och äter en kvarta åt gången. Förstår att jag kanske måste dra ner på mackorna om jag vill tappa mer i vikt. Men att dra ner på chokladen blir det värre med….Är en riktig chokladoholic och godisgris, så får jag inte mina bitar dagligen ger jag nog upp detta är jag rädd….!

Magma, du undrade över flatbrödet, och per skiva innehåller det: 0,5 g protein, 3,5 g kolhydrat och 0,09 g fett. Brukar äta dessa med pålägg bestående av en massa bregott och fet ost.

Jag har ingen övervikt men skulle ändå vilja tappa ytterligare några kilon till sommaren. Jag började med lchf den 21 januari och vägde då 66 kg till mina 166 cm.  Målet är 58-60 kg  som är min vanliga vikt. Väger nu ca 61-62 kg och där verkar jag få stanna kvar. Äter som vanligt, men inget mer händer nu, så det kan ju vara så oxå att kroppen tycker det räcker nu och vill väga så här…..Men fåfäng som man är vore det ju så kul att att hamna på 58-60 så kan jag med glatt samvete svulla lite extra i sommar!Cool Men som sagt var är jag är fullt medveten över att det är ett sk lyxproblem och att många här antagligen tycker jag är knäpp och borde vara nöjd och hålla tyst. …Generad

Uttelille
0

Jag känner precis som du! Har samma längd och vikt, och skulle gärna vilja väga 58, för då passar alla min kläder igen! Men jag ska kämpa för det!

Jag har kommit på att nu "kämpar" jag med vikten fast med lugn och fin mage, innan kämpade jag med vikten och var kass i magen hela tiden!
DET är ju positivt iallafall!Skrattande

Mumrikshumla
0

Jag vet vad flatbröd är, men vad är nötbröd?

greensis
0

#16 Nötbröd är sconesliknande bröd som man bakar på malda nötter, mandlar, kokos eller vad man känner för.

Grundreceptet är 1dl nötmjöl, 1 ägg, dutt bakpulver. Gegga ihop och bred up på en tallrik (jag brukar ha en djup). Mikra ca 1 minut. Ta ut och dela i 4.

Annars kan du söka på Nancy och nötbröd, då kommer nog tråden upp.

Fabricati diem, pvnc!

Mumrikshumla
0

Måste man skolla mandlarna innan man kör i mixern til nötmjöl?

Det låter väldigt mumsigt. Ska prova ikväll! Jag brukar göra ostbröd som fungerar superbra som pizzabotten och "smörgås".

Har ett jättebra minipizza recept om någon är intresserad.

Btw, har varit meddlem i två dagar nu och älskar redan forumet Skrattande

greensis
0

#18 Jag skållar inte mina, och hasselnötsmjöl hittar jag färdigmalet på Lidl. Kokosflingor kör jag till mjöl i någon liten multimaskin som heter MagicBullit.

Fabricati diem, pvnc!

Caena
0

dahlith

måste fråga, hur får du in cirkeldiagramsbilden? försöker använda sidadressen till bilden i min dagbok, men det fungerar inte.. 

finns det andra sätt??

dahlith
0

#20 Jag markerar det som jag vill ha. Kopierar och sen klistrar jag in det här på forumet. Man får en fråga när man klistrar in det här om man vill tillåta urklipp.

Caena
0

aah.. ska försöka på en gång!!

Caena
0

fick ingen fråga när jag kopierade in i dagboken.. prövar här istället.. 

Energi kcal: 153,75 Energi kJ: 643,35
 Proteiner: 6,84 Fiber: 1,08
 Kolhydrater: 2,65 Vatten: 15,28
 Alkohol: 0,00  

Fetter:
 Fett: 12,80 Kolesterol: 16,65
 E-mättade: 6,75 Mättade: 3,29
 F-mättade: 2,15  

Vitaminer:
 A: 29,15 B1: 0,05
 B2: 0,22 B3: 1,09
 B6: 0,07 B9: 11,15
 B12: 0,20 C: 0,00
 D: 0,10 E: 3,69

Mineraler:
 Fosfor: 132,20 Järn: 0,93
 Kalcium: 102,95 Kalium: 136,80
 Magnesium: 45,85 Natrium: 235,10
 Selen: 1,10 Zink: 1,00

15Gram Sötmandel torkad
5Gram Äppelcidervinäger ättiksyra 7 %
5Gram Salami importerad 45% fett
5Gram Kalkon kokt
10Gram Fetaost 25% fett

Caena
0

Energi kcal: 153,75 Energi kJ: 643,35
 Proteiner: 6,84 Fiber: 1,08
 Kolhydrater: 2,65 Vatten: 15,28
 Alkohol: 0,00  

Fetter:
 Fett: 12,80 Kolesterol: 16,65
 E-mättade: 6,75 Mättade: 3,29
 F-mättade: 2,15  

Vitaminer:
 A: 29,15 B1: 0,05
 B2: 0,22 B3: 1,09
 B6: 0,07 B9: 11,15
 B12: 0,20 C: 0,00
 D: 0,10 E: 3,69

Mineraler:
 Fosfor: 132,20 Järn: 0,93
 Kalcium: 102,95 Kalium: 136,80
 Magnesium: 45,85 Natrium: 235,10
 Selen: 1,10 Zink: 1,00

15Gram Sötmandel torkad
5Gram Äppelcidervinäger ättiksyra 7 %
5Gram Salami importerad 45% fett
5Gram Kalkon kokt
10Gram Fetaost 25% fett

dahlith
0

markerade du inte cirkeldiagrammen?

Caena
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jo, men det kom inte med.. för mig ligger det som en bild och kommer alltså inte med.. 

(använder bifogad fil för att se.. )

dahlith
0

Kopiera den bilden som kommer där då?

För mig funkar det iaf.

Du kan experimentera lite och se om du får med det.

Du kan använda samma inlägg som du har nu i #26. Tryck bara på "hantera inlägg" och sen redigera. Då kan du testa utan att tråden far iväg för långt.

Lycka till!

kram

PS. Du ska inte göra någon länk av det. Alltså inte använda kedjan häruppe i fönstret. Utan klicka på den gula mappen med ett brev framför (klistra in)

Caena
0

måste tyvärr göra ett till inlägg för att se ifall det fungerar.. =/
hade inte tid tidigare, och nu har det gått mer än 1 timme.. 

det vill inte fungera att skriva in via den gula mappen.. alls!.. 

börjar snart ge upp..

dahlith
0

#28 tänkte PM:a dig men det går inte eftersom du har begränsat din sida.

Kan du pm:a mig din msn-adress eller mail adress så att vi kan försöka att reda upp det vid sidan om så att inte tråden blir alltför off topic.

Flört