Illamående men ändå inte.
Är newbie och kört på i en vecka med LCHF, även om jag, pga att jag fortfarande lär mig, inte varit superstrikt, iaf ingen fakir. Jag mår bra fysiskt (förutom yrsel). Plus i kanten är att jag knappt ser några av mina tidigare rätt svåra celluliter.
Till "problemet". Har alltid bantat och provat det mesta förutom atkins och LCHF. Varit GI-människa och kört på lowfat, mycket frukt och grönsaker. Fräsch mat. Nu när jag kör LCHF så blir jag lite 'psykisk' illamående eftersom det är rena motsatsen till den lätta, fräscha mat jag tidigare ätit. Får bara upp en massa äckliga bilder av slaktavfall och sådant som Anna Skipper slängt upp på ett bord, färglösa klumpar som liknar avföring!
Hoppas jag inte avskräckt någon nu, ni är ju mer erfarna än jag, men det är så det känns just nu. Blir lite äcklad faktiskt. Är det bara min snurriga skalle eller finns det fler som gått över från fräscht till fett och kände likadant?

Precis så kände jag det också :) Första gången jag var inne på Airams matblogg så hade jag svårt att se det goda i bilderna, men nu dregglar jag och hittar jättemycket mumsigt att laga till. Det äckligaste jag kommer ihåg från Anna Skippers är falukorvsätarna. Då slutade jag med falukorv (det var visserligen ett tag innan LCHF, men i alla fall). Det du lagar till själv har ju inte legat några timmar på ett bord i värmen från starka lampor under en inspelning :) Hur som helst; det går över :)
Det känns lite så i början när man ätit mycket kolhydrater. FÖr mig har det varit så iallafall, det tar en liten tid och sen vänjer sig min kropp vid det.
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!
**Okay, så det och lite illamående är inget tecken som inte går över?
**

Kände också likadant. Men om du tänker på att köpa ekologiskt kött eller det som kallas "gräskött" (från gräsbetande djur) så är ju ändå näringskedjan som den ska, och maten kommer från friska djur som förds upp hälsosamt.
#3 Jag kan tyvärr inte veta hur du kommer att må om en vecka eller en månad. Det är bara att prova sig fram, om man vill det. 
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!
Kom igen nu Miyu vi som är på andra sidan tunneln vet att det är värt det! 

Ja, det är absolut värt det :D
Jo, handlar ekologiskt kött och ägg från höns som mår bra. Men t.ex. korv är lite svårare att hitta.
Yeah, go go! Jag kämpar på, även om jag blir hungrig om dagarna så har jag ingen större lust att äta (iaf inte denna maten just nu). Hoppas det går över.
Har också snart testat detta i en vecka (med ett par småfusk). Mår inte illa, men blir lite konfunderad på allt fett man ska äta.
Tipset jag fick var att om jag mår illa så är det ofta mer fett man behöver. Så jag halsar té med grädde och nu också cocosfett i.
Har också svårt med kött, ägg med mera. Speciellt nötkött då jag jobbar med kor…
Men just nu går det över förväntan.
Om detta sätt att äta funkar för mig, vet jag inte ännu. Det får tiden utvisa. Tänker försöka ge det en månad iallafall.
Min biverkning är hård mage, vilket med min colon irritable inte är så bra.
Tror det är problem med att köttet är så hårdmält.
Så har någon tips hur jag ska få magen att fungera som den ska, tas det tacksamt emot!
/Elisa
Psylliumfrön/fröskal tipsar jag om. Ha i en tested i vatten/yoghurt/mjölk/whatever och låt dra en liten stund, som te. Då bildas som en gele som skyddar tarmväggarna, vad jag hört. Min mage mår iaf bra av det och det är inte kolisar i.
Angående illamående så låter det lite knäppt i mina öron att vi mår illa för att vi får i oss för lite fett. Det logiska är väl att vi mår illa av just den grovt ökade fettmängden, iaf för jag som åt tvärtemot innan.

Det låter so övergångssymptom. Jag hade också huvudvärk/illamående första och en bit in på andra veckan. Tredje veckan tappade jag matlusten nästan helt. Men det gick över och nu går det mycket bättre.

Jag håller med Took, det låter absolut som övergångsbesvär. Tar 1 vecka till ett par månader att få bukt med det, MEN det är det värt. Ge bara inte upp! En månad är för kort tid för att avgöra om man passar till detta eller inte, ju.
Medans kroppen ställer om sig kan det hända att man får avsmak för fett eller rentav mår illa. Det rättar oftast till sig med tiden.
Försök att lägga till lite fräscha salladsblad och lite gurka, ät kanske fet youghurt (10%) utrörd med lite extra vispgrädde och toppad med några hallon. Kanske kan du hitta andra rätter som inte känns så feta men ändå innehåller vettig mängd fett. Tonfisksallad tex, salladsblad, tonfisk, oliver, fetaost, kanske några körsbärstomater och så lite olivolja och vinäger som dressing.
Glöm inte att dricka ordentligt. Även det kan hjälpa mot illamåendet. Förut kanske man hinkat i sig juice och läsk och så tar man bort det när man börjar med LCHF men man ersätter det kanske inte med något annat.
Köttfärs är också nåt som innehåller mycket fett men som inte smakar fett.
Drick vatten men se till att få i dig salt också.
Ja köttfärs och yoghurtfrukost är favoriter. Vardagsmat med fett som inte känns fett. Agree agree.
Försöker dricka mycket vatten men har alltid mått illa av det också sen tidigare. Ingen aning varför. Flaskvatten slinker lättare ner men då kan magen gnälla lite över kolsyran. Dricker mycket te istället.
Jag är likadan och hade inte ätit bacon och smör på säkert över 2 år. Det känns lite läskigt, jag ser mig själv som en stor, fetlagd kvinna snart, men det är gott och allas pepp här muntrar upp mig.
It's nice to be important, but it's more important to be nice!

Välkommen hit! 
Ha ha jag känner likadant, har snart kört en vecka med. Men jag tycker det har blivit lite bättre med illamåendet. Tror det är rätt viktigt att variera maten kanske så det inte bara blir kött med fet sås varje gång. Däremot så känner jag mig flera ton tung, jag orkar knappt ta ett steg. Tycker bara det blir värre och värre. Skulle vilja gå och träna men ORKAR inte. Ska ta en liten promenix istället. Om du inte pallar allt kött pröva quorn, tofu och tempeh istället! Gott.
Hej!
Oxå ny här. Känner att jag behöver lite peppning. Jag mår också illa, samtidigt som det suger i magen och jag känner mig jättehungrig. Problemet är att jag mår illa bara jag tänker på ägg och bacon, som jag i vanliga fall tycker om. Jag har ätit lchf i ca 2,5 vecka och det har gått bra tills i går, när detta illamående kom över mig. Idag åt jag en måltid som bestod av kyckling i en thaisås med mycket kokosmjölk. Kunde inte få i mig speciellt mycket, lite grönsaker fick jag ner också. Sen har eftermiddagen varit en plåga. Lite lös i magen…Usch, står nästan inte ut.
Nu har jag ätit en smoothie gjord på färska hallon och creme fraishe, det blev lite bättre, men magen suger fortfarande och jag mår INTE BRA!

Jag kan bara hålla med de övriga som säger att det går över. Jag kände dock inget större illamående men de första dagarna hade jag en malande huvudvärk. Den berodde säkert på sockerabstinens då jag slutade tvärt med sånt. Jag har heller aldrig gillat fett i kött och gör det fortfarande inte, klarar inte att tugga det feta på ex. en fläskkotlett. Jag löser det genom att tillföra fettet med smör och grädde. Sen får man ju inte glömma som någon skrev ovan att köttfärs innehåller ju mycket nyttigt fett och då har i alla fall inte jag problem med smaken. Köttfarsbiffar med hemmagjord bearnaissås e toppen. Steker jag fläsk, som jag tycker e mycket godare än bacon, så sparar jag alltid flottet och använder det i annan matlagning.
När det gäller "sug" så försvann det hos mig efter ca en vecka, enda gångerna jag haft problem är dagen efter alkohol.
Sen måste jag säga att jag förstår alla nya som har problem att ta in att fett är nyttigt. Själv gick jag på tesen att fett är farligt i många år. Jag hade ett arbete där jag fick utbildning till hälsorådgivare och det jag lärde där strider såklart mycket mot detta. Nu vet jag ju av egna och andras erfarenheter liksom av de senaste årens forskning, se tex. http://www.kostdoktorn.se/?page_id=18 , hur bra man mår av att äta mer fett och mindre kolhydrater så jag kommer aldrig att gå tillbaks till mitt gamla liv.
Så jag hoppas bara att ni nya står ut den första tiden så att kroppen hinner ställa om….