Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-på-efterrätter-och-sötsaker
Läst 2370 ggr
piri-piri
0

kaka????

Har sett någonstans bland recepten en kaka/tårta som var gjord i ugnen med mandel och efter en stunds gräddning så hällde man på en chokladblandning och gräddade ytterligare ett tag.

Tänkte göra den till på söndag då vi har födelsedag men kan inte hitta receptet. Är det någon som vet vilken jag menar? Tack!

Wildrat
0

Klicka på fliken uppe till vänster där det står artiklar, sen scrollar du eller använder sökfunktionen, sök på tårta.

piri-piri
0

Jag har gjort det men hittade inte den. Min förhoppning var att någon visste vilken jag menade.

Maia
0

Här är den kanske? Det finns en del recept sparade under Artiklar. Sökfunktionen under fliken Forum hittar inte träffar under artiklar, så det kanske var därför du inte hittade den. Det är precis det tillvägagångssätt som du beskriver. Ha det gott! /Maia

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna 

[tillbakalutat]

Wildrat
0

#2 Som Maia säjer, forumdelen och artikeldelen har olika sökfunktioner så om du trycker på artikelfliken först och sen sök så hittar du den. (Skulle kanske varit tydligare? Fundersam)

piri-piri
0

JA, tusen tack. Det var precis den jag sökte.

piri-piri
0

Nu är kakan gjord och står på svalning, hur det nu ska gå i denna värme. Ska bli spännande och se hur den blir.

Pasi
0

kaka betyder bajs på kroatiska och finska!Fot i munnnen

kaisakavat
0

#7 Skrattande

Faktiskt finns ett liknande ord för detsamma här i Norrbotten..

MimLan
0

#7 Och på holländska.

Maia
0

# 7 …och på barnfranska faire caca betyder 'göra bajs' dvs. motsvarande svenskabajsa

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna 

[tillbakalutat]

Pasi
0

Kan det vara så att svenskarna, på den tiden de var ute och erövrade världen, blev bjudna på "kaka"/caca av de förtryckta folken i våra gamla kolonier….något som senare togs med hem till SWE (de fick troligen inte det riktiga recepet då bagaren var rädd om sin halsSkrattande) och blev en tradition att äta tillsammans med kaffe!?Flört

piri-piri
0

Det blev en intressant vinkling i denna tråd Skrattande

Medlem
0

#7 Och på arabiska också Flört

nobban7
0

Och på svenska (åtminstone lokalt) - kacka

Medlem
0

Jag har hört att ordet kaka/kacka har ett faraoniskt ursprung.

piri-piri
0

Denna kaka som finns på så många språk blev jätte god t.om sonen som är mkt skeptisk till min mat sa " men den är ju riktigt god" rekomnderas varmt.Skrattande