Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 2354 ggr
Annabbk
0

Panir

Det finns en indisk ingredisens som heter panir. Jag har gort den en hel del, men har inte kokboken i fråga här.

Som jag minns det börjar man med att "poppa" svartkummin (alltså släkt med spiskummin och kan ev bytas mot det - dock INTE vanlig kummin) Kanske  en matsked i några matskedar olja eller gee. Sen häller man på och kokar upp tex tre L mjölk - ju fetare dess bättre. Man tar av det och häller i en skvätt ättika och rör om. Nu börjar mjölken flocka sig.

Man häller i en silduk (vanlig för saft) eller i ett durkslag man fodrat med en ur´tvättad diskhandduk (ju glesare ju bättre) och låter stå några timmar.

Sen kan man gärna rulla färskosten i handduken/silduken som en smällkaramell, för att forma och pressa ur katten och så lägger man knytet mellan två skärbrådor och lägger nåt tungt (en bunke m vatten tex) på

Denna korv kan man sen steka, lägga i olika grytor, använda ungefär som tofu. Fast den är inte av soya, som ju somliga har problem med av flera skäl.

Hur är värdena på detta? Borde väl liknande kaffeost antar jag - dvs jättebra (kaffeost var väl 2,5 gr 100 gr, när man tagit hänsyn till att kollisar försvinner med vätskan man häller bort). Ok att vanligt kött är bättre, men som variation. Om någon vill kan jag kolla så det blir ett riktigt recept någon gång närmaste veckorna (då jag återerövrat kokboken….)

Annabbk
0

Fniss. Fort men fel. Det ska inte vara nån katt i panirin. Skulle nog skrivit saften tänker jag. Och då strosade min egen kattdam bredvid och störde tankarna. Så kan det gå. Bara så ni inte tror jag vill smyga in kattöplågeri i siten.

piri-piri
0

#1 trodde det var ett lokalt utryck Skrattande