Ostkaka till mat!
Tänkte bara tipsa om att äta ostkaka till mat, inte som efterrätt.
Jag provade detta när jag åt lite av alla rester i kylen, och det var gott!! Istället för potatis, ris eller så. Jag har ätit det till fisk, kanske inte funkar lika bra till kött vad vet jag, men det är värt att prova i alla fall.
Ostkakan är gjord på 250 gr keso, två ägg, och 1,5 dl grädde.
Idag blir det lax med smält smör och ostkaka till middag. Lite brysselkål också kanske. Mums!!!
Å, så gott det låter! Tack för tipset! Nu blev jag jättehungrig!

Guud ska prova genast!
Korkad fråga från en blond:
Hur gör jag ostkakan ??
Ska den bakas i ugn eller så ? 
Låter riktigt smaskigt…
"Google kan ge dig information men aldrig erfarenhet"
Jo, har för mig det brukar vara 200 grader i 45 min :)
Jag gör min med 4 ägg, men det där är nog en smaksak.. har för den delen inte testat med 2 ägg heller, så jag har inget argument för det ena eller det andra ;)
För min del har jag inget större sockersug, så jag kan tom. slänga i en rejäl tesked honung i smeten för att få en viss sötma, om jag vill ha den som efterrätt istället!
Nu ska jag hem å baka ostkaka !!!
Tack för förklaringen,,, annars hade jag nog kört allt i mixern och hällt ut det över laxen 
och blivit jättebesviken………
"Google kan ge dig information men aldrig erfarenhet"
Förlåt, jag glömde den lilla detaljen att den ska bakas i ugn :-) 200 gr 45 minuter stämmer jättebra! Nästa gång ska jag prova att krydda med salt och peppar och kanske gratinera med smakrik ost så det blir lite mer gratäng och mindre "kaka".

tack för tipset, jag ska testa omgående….eller i morgon när jag köpt keso
låter väldigt gott
Detta låter jätteintressant… Hur är det med kolisar i Keso???

Marylojs - helt klart en intressant användning av ostkaka
…skall provas framöver!
I morgon tror jag jag ska experimentera och göra laxpudding a´la LCHF. Ostkaka som bas, kallrökt lax och lite dill i. Salt och peppar. Serveras med smält smör tänkte jag. Vad tror ni om det?

Det låter onekligen gott!
Ostkaka strimlat rökt fläsk och några färska tranbär.

Jag brukar ta keson som är blandaad med lök och gör ostkakan på det blir jättegott och färdigkryddat till maten. Det finns ju ett antal kryddade keson numera så det är bara att prova olika eller ta naturell och krydda själv.

Kan vi äta den vanliga ostkakan man köper i affären ?? dum fråga kanske men jag har typ bara ätit det två gånger i mitt liv så =/ ……
Den vanliga ostkakan som finns i affären innehåller för mycket kolhydrater. Den är sötad. Jag kollade på SLV en som har 8 -9% fett hade ca 16% kolhydrater. Jag kan inte äta den.
Prova denna som Marylojs gjort den är jättegod och lagad enligt LCHF-principen.

Ja den måste jag prova, men det får bli när jag inte fakir äter.
Kan ju testa den på dottern så länge ;)

Malde en näve sötmandel och blandade i ostkakan. När den var klar ( Ljummen ) la jag jordgubbar från i sommras på och en rejäl klick vispade grädde. Kanongott till kaffet.
Smart idé! Det borde bli lite som polenta nästan.
en sån har jag gjort i många år åt min veg syster men i den blandar jag saffran och mandel och grädde till.. den är jätte uppskattad på julbordet..

#20 - det blir ju en LCHF-variant av den gotländska saffranspannkakan! Ska absolut testas!
"Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann"
Tyskt ordspråk
Tack, tack, tack för receptet.
Det viktigaste vi har på julbordet är saffranspannkaka. Men julen år 2008 blir det en ny LCHF-variant. Underbart!

Det här låter ju så gott! Tack för tipset och receptet!