Ädelgryta
Jag lagar ytterst sällan mat efter recept, däremot låter jag mig gärna inspireras av dem. Rarings ädelostsås påminde mig om detta. Lägger ut originalreceptet för 4 portioner så får ni inspireras själva
500 - 600 g benfri kotlettrad 2 msk smör 75 g ädelost 1 dl tomatpuré 1 vitlöksklyfta 3 dl buljong 1 msk vetemjöl 2 dl Créme Fraiche 100 g färska champinjoner 1 grön paprika 0,5 tsk oregano ev salt 2 msk klippt persilja
Tärna köttet. Bryn i smör i en stekpanna. Lägg över i en gryta. Smula över ädelosten. Tillsätt tomatpuré, pressad vitlök och buljong. Låt koka på svag värme under lock ca 15 minuter. Rör ihop vetemjöl och CF och rör ner i grytan. Tillsätt skivade champinjoner och tärnad paprika. Krydda med oregano. Låt koka ytterligare 5 minuter. Smaka ev av med salt. Strö över persilja. Servera med ris och sallad.
Eftersom riset knappast är aktuellt för vår del kan det vara idé att inte göra grytan för lös. Buljongen behövs alltså inte, det räcker att vispa ur stekpannan med en skvätt vatten.

Exakt det där receptet har jag lagat många gånger!! Va kul! Tror jag fick det från min kära mor för många år sedan. Bland det godare man kan äta. Har testat nu att äta utan buljong och vetemjöl och det gick bara bra. La till lite grädde i stället buljong och tog vanligt bogfläsk. Rekommenderas verkligen