2,5 års Jubileum
Hej!
Jag har hållit på med LCHF kost alltsedan den 5 Januari 2006. Min totala viktminskning sedan dess är väl inget att skryta med. Men jag har kunnat sluta helt med insulin vilket jag tycker har varit en stor vinst.
Jag började med att läsa Skaldemans bok"Ät dig ner i vikt". Jag tyckte att den verkade helt OK. Att även en av mina kusiner och hans fru är aktiva LC:are hjälpte också till.
Redan min första dag märkte jag att blodsockret sjönk ordentligt. Faktiskt så mycket att jag blev skakis och darrig. Det var bara att sluta ta insulinet. Nedtrappningen tog några dagar.
Vid en läkarkontroll var alla värden utom kolesterolvädet till min diabetes sköterskas belåtenhet. Kolesterolet fick dem nämligen att gå i taket. 12,7 var värdet. Jag har under åren som gått blivit mera säker på att ett högt kolesterol i sig inte är farligt. En läkare sa angående medicin mot detta, att om man vet att man ska få en infarkt om fem år so fördröjs den 1-2 veckor om man tar medicinen. Sedan kan man ju få andra otäcka biverkningar av medicinen. Tilläggas bör att jag tidigare åt Simvastatin mot kolesterolet men slutade med detta på eget bevåg när jag började med LCHF.
Under denna tid hade jag väldigt mörka tankar på gränsen mot självmordsliknande. Dessutom hade jag ont i ett knä som man inte kunde förklara. tankarnma och smärtan försvann med kostomlägget. Men det var ju många parametrar som ändrades så vad som låg bakom det hela är svårt att säga.
I Skaldemans bok läste jag något som som förvånade mig, då ska jag nog tillägga. Han hade fått frågan om man kunde gå tillbaka till kosten man hade innan man började sin viktminskning. Hans svar förvånade mig lite "Det vill du inte!". För mig har det numera blivit på det viset att LCHF mer är en livsstil än en metod för att gå ner i vikt. Om vikten stabiliseras på köpet så gör inte det något men det är inte det primära skälet till denna kosthållning.
Här kan ni se min viktkurva den är mätt varje torsdag sedan den 5 Januari 2006.
wow grattis! Bra kämpat!
Ja, du är verkligen en kämpe! Har du haft lika högt kolesterol på alla läkarkontroller eller har du bara kollat denna enda gång?
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna
2,5 år - Wow! Så bra. Det där med att viktkurvan pendlat lite, vad gör det om du blivit friskare, trivs och det "går åt rätt håll" på det stora hela. Hoppas det fortsätter att funka bra för dig.
Jag har ätit LCHF i drygt 4 månader och mår bra av det. När det blir tvååcketthalvt år - då kommer jag vara JÄTTESTOLT.

Det är precis som du säger Anders att det finns inte på världskartan att man skulle gå tillbaka till det som man käkade förr. Inte en chans!! Detta är absolut en livsstil!
Gratulerar till dina 2,5 år!!
Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!
Ett stort grattis till dig. Alltid kul att läsa om hälsovinsterna.
Håller med att LCHF har blivit en livstil som man vill hålla till. Där hade SSS helt rätt som med det mesta.
Grattis Anders_E!
Du skrev en av del allra första artiklarna här på forumet 2006 om Din resa med att ta bort insulinet.
Alla kanske inte har läst den…
Kul med kusinen med fru…
alltid kul när det sprider sig i släkten. Släktträffarna blir så mycket enklare att hantera!
Numer pensionär i Nynäshamn
Hej Anders !
Jag är ny här och det känns bra att höra att detta fungerar, du som har varit med en längre tid, så här i början är man ju full av övertygelse men samtidigt lite orolig att detta "rus" ska gå över.
Tack och fortsätt må bra!
Härligt Anders! Kul att se att fler har hållt på ett tag. Hoppas du fortsätter länge till!
Minns inte exakt hur länge jag hållt på men det är väl 3-4 år nu… 
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Grattis! Du är en källa för inspiration. Fick själv Diabetes typ 2, 1995.. Vore nice att dra ner på insulinet (om inte annat för att man går ner i vikt då..)
Jag tar Lantus istf Metformin, då min mage katastrofklagar på allt vad sådana tabletter heter.
Grattis!
Jättekul Anders_E grattis till alla framgångar!